Tízéves a GTA V – A Rockstar legendás játékának öröksége és hatása a folytatásra nézve is

RETRO – A Rockstar Games egy igazi óriás a videojáték-iparban, olyan szupersikerekkel, mint a Grand Theft Auto és a Red Dead Redemption. Kevesen tudnak akkora várakozást kelteni, és a GTA V óriási hatása miatt a 6. rész hiánya egyre gyötrelmesebb a rajongók számára. Mindeközben hatalmasat is változott a világ ez alatt az eltelt tíz év alatt – és messze nem csak jó irányba…

 

 

Tíz évvel ezelőtt a Grand Theft Auto V forradalmi módon lépett be a piacra. A rendkívül felstrófolt elvárásokat is túlszárnyalva, amelyeket legendás elődei szabtak, a játék pénzügyi sikere minden elképzelést felülmúlt. Gyorsabban érte el az egymilliárd dollárt, mint bármilyen más szórakoztatóipari termék, és rekordot állított fel a legnagyobb bevételt hozó termékként. A GTA V elképesztő, 185 millió példányban kelt el és 8 milliárd dollár bevételt hozott a Take-Two Interactive kiadónak.

És még a példa nélküli siker után is – számos változás mellett a popkultúrában, 25 Marvel film, öt brit miniszterelnök, két olimpia és egy globális egészségügyi válság árnyékában – a játékos közösség még mindig lélegzet-visszafojtva várja a folytatást. Korábban a GTA sorozat amerikai városokra épített, hatalmas virtuális térképekkel, a napsütötte Vice City-től (ami Miami alapján készült) a magasba törő Liberty City-ig (ami New York alapján készült). Emellett pedig a Rockstar rendszeresen hozott ki új címeket.

A GTA V és az azt követő, még csak tavaly bejelentett folytatás között eltelt idő a sorozat történetének leghosszabbja. A Bloomberg videojáték-újságírója, Jason Schreier szerint több tényező is hozzájárul ehhez a hosszú várakozáshoz.

 

A GTA 3 annyira sikeres volt PS2-őn, hogy több internetes év játéka szavazáson is laza mozdulattal alázta le az olyan nagyágyúkat, mint a Halo vagy a Tony Hawk’s Pro Skater 3.

 

Bővülő horizontok

 

„Az 2000-es évek első évtizedében a Rockstar olyan szakaszban volt, hogy szinte minden évben megjelentettek egy játékot,” jegyzi meg Schreier. „Globális stúdióhálózatuk volt, tehát míg a skót csapat a GTA-ra koncentrált, addig a San Diego-i egység a Red Dead Redemptionön (egy másik hatalmas, nyílt világú játék az amerikai határon) dolgozott.”

Ebben az időszakban a GTA, amit eredetileg Rockstar edinburghi központjában fejlesztettek, egyszerű 2D-s autós üldözési szimulációkból egy kiterjedt univerzummá és óriási népszerűségű szórakoztató óriássá nőtte ki magát. A háromdimenziós formátumra történő átállás a PlayStation 2-n az egész franchise-t – és a videojátékok erőszakosságáról szóló vitákat – egy teljesen új szintre emelte. A GTA III, a sorozat első teljesen felfedezhető nyílt világú darabja, a 2001-es év legkeresettebb játéka lett. Közvetlen utódai, a Vice City (2002) és a San Andreas (2004), több mint 27 millió példányban keltett el.

 

 

Egyre nagyobb tét a fejlesztőcsapatok számára

 

De ahogy a Rockstar projektek egyre ambiciózusabbak lettek, leginkább 2008-as GTA IV és 2010-es Red Dead a PlayStation 3 és Xbox 360 HD korszakában, a fejlesztőcsapatok terhelése ennek megfelelően nőtt. Egyetlen stúdió sem bírta volna el ezeknek a kiterjedt játékoknak a súlyát. Ehelyett több Rockstar helyszín a világ körül működött együtt, bővítve minden játék fejlesztői gárdáját százakról ezrekre.

Ez az elköteleződés tette lehetővé nagyobb és összetettebb játékvilágok létrehozását, de jelentősen meghosszabbította a fejlesztési időszakokat is. Például a 2018-as Red Dead Redemption 2, amelynek a Rockstar játékok közül a legnagyobb térképe van, elképesztő nyolc évet vett igénybe a fejlesztéséhez. A GTA hírnevének örvendő Edinburgh-i Rockstar North csatlakozott az eredeti Red Dead mögött álló San Diego-i csapathoz, hogy megvalósítsa a stúdió alapítóinak, Samnek és Dan Housernak grandiózus elképzeléseit. A projekt végére becsült 2000 ember járult hozzá a játékhoz, és az elemzők szerint a fejlesztési költségek 170 és 240 millió dollár között mozogtak – felülmúlva sok hollywoodi nagy költségvetésű film költségvetését.

 

Rockstar - Red Dead Redemption 2 PC Persze az illető lebukott, és le is vette a profiljából azt a bizonyos két betűt a platformok közül.

 

A munkahelyi nyomás és a felfedezetlen vidék

 

Bár a Red Dead Redemption 2 kritikai és kereskedelmi szempontból is sikeres volt, a megjelenését egy „crunch kultúra” vádjai árnyékolták be, ahol az állítólagosan néhány alkalmazott kemény 100 órás heteket dolgozott, hogy befejezze a játékot. Schreier, aki kiterjedten beszámolt a stúdió munkakörülményeiről, azt jegyzi meg, hogy mindig is jelen volt az az ethosz, hogy „szerencsések vagyunk, hogy itt lehetünk, a játékok készítése egy álommunka, tehát húzzuk meg az éjszakákat, hogy befejezzük”. Hozzáteszi, hogy a Rockstar erőfeszítéseket tett egy „emberibb munkakörnyezet létrehozására”, ami potenciálisan realisztikusabb határidőket jelenthet az alkalmazottai számára.

A pandémia a Rockstart sem kímélte. Még a PlayStation és az Xbox új konzoljainak megjelenésével is, a játékos közösség egy új címekben szegény 2020-at és 2021-et élt át, mivel a távmunka és az ellátási lánc zavarok felborították a fejlesztési ütemterveket. Ez a forgatókönyv új életet lehelt az régebbi címekbe, és a GTA V volt az egyik fő haszonélvezője. Ellentétben az elődeivel, a GTA V rendelkezik egy rendkívül népszerű online többjátékos komponenssel, amely megtartotta a játékosok figyelmét és költési kedvét.

Schreier szerint még ez az időpont is optimista lehet, tekintettel a játék „monumentális és komplex terjedelme” miatt. Megalkották minden idők egyik legjobban eladott videojátékát, amely nemcsak egyes címeket, de néhány legnagyobb játékfranchise-t, mint az Assassin’s Creed és a Final Fantasy, is túlszárnyalta.

Amikor a GTA 6 debütál majd, egy alaposan átalakult világba fog belépni, amelyet a 2013-as év óta bekövetkezett változások határoznak meg, és ezek nem teljesen a pandémiának köszönhetőek.

 

Ez egy új típusú fényes festék a járművek számára, amelyeket a GTA 5 adatokban fedeztek fel

 

A görbe tükör már rossz felé görbül?

 

Az élethűen megjelenített amerikai városok, a száguldó üldözések és az erőszakos kalandok mellett a GTA leginkább kíméletlen társadalomkritikájáról vált híressé. Legyen szó rendőri erőszakról, fegyverkultúráról vagy fogyasztásról, a játék nem finomkodik. Emlékezzünk csak arra, amikor a Szabadság-szobor fáklyáját egy kávéscsészével helyettesítették; a sorozat merészebben lépi túl a határokat, mint a legtöbb kortársa.

A sorozat története során mindig is megosztotta a közvéleményt. Különösen igaz ez a GTA III esetében, amelynek erőszakos jelenetei heves reakciókat váltottak ki egy Amerikában, amely még mindig a 1999-es Columbine-i iskolai lövöldözés hatása alatt volt. A botrány csúcspontját valószínűleg a San Andreas érte el, amikor a játékosok felfedezték a rejtett felnőtt tartalmakat, ami arra kényszerítette az amerikai besorolási testületet, hogy gyorsan megváltoztassa a játék M besorolását „csak felnőtteknek” kategóriára (ami a „Csak 18 éven felülieknek!” felel meg).

Trevor Strunk szerző szerint két évtized múltán a GTA-val kapcsolatban az ilyen jellegű kritikákat már nem lehet komolyan venni. „A videojátékok beépültek számtalan ember mindennapjaiba”, mondja. „A GTA óriási szerepet játszott ebben a változásban: sokan, akik fiatalon erőszakosnak találták ezeket a játékokat, mára már felnőttként is játszanak velük. Azok a 40 évesek, akik egykor kritizálták a játékot, most maguk is játékosok.

De Strunk, a „Történetmód: Videójátékok és a konzolok és a kultúra között kölcsönhatás” című könyv szerzője arra figyelmeztet, hogy a GTA szándékosan provokatív stílusa saját magát is sarokba szoríthatja. „A mai, poszt-Trump korszakban egyre bonyolultabb Amerikát gúnyolni,” hangsúlyozza Strunk. „A Rockstar imád társadalmi normákon gúnyolódni, de a világ már „utolérte” valahol őket. A szatíra megteremtésének kihívása ebben az új kontextusban az egyik oka lehet annak, hogy ilyen sokáig vártunk a GTA 6-ra.”

A Rockstar társalapítója, Dan Houser, ezt az érzést tükrözte egy 2018-as GQ interjúban, amikor azt sugallta, hogy Amerika most már „kigúnyolhatatlan”. Bár azóta elhagyta a céget, öccse, Sam továbbra is elnökként irányítja azt.

 

Néhány GTA rajongó úgy gondolja, hogy kitalálta, kik azok a színészek, akik a készülőben lévő Grand Thetf Auto 6 főszereplőit alakítják.

 

A nagy szivárgás, ami felfedte a játék irányvonalát

 

Akármilyen kreatív kihívásokkal is néz szembe a csapat a következő részen dolgozva, valószínű, hogy az aggodalmaikat csak fokozta a jelentős szivárgás tavaly. Egy nagy mértékű kiberbiztonsági incidens során több videó került feltöltésre egy online platformra, amelyekben rablások, lövöldözések és open world vezetési részek voltak láthatók.

A Rockstar kénytelen volt hivatalos közleményben megerősíteni egy „biztonsági incidens” történtét, „amelyben bizalmas adatokhoz fértek hozzá és azokat jogosulatlan személyek másolták ki”. Bár a cég „mély sajnálattal” nyilatkozott arról, hogy az elkövetkező GTA részletei ilyen módon kerültek nyilvánosságra, a vezetők biztosítottak mindenkit, hogy a játék fejlesztése nem sérül.

A kiszivárgott felvételek megerősítették a játék visszatérését Vice Citybe, és bemutatták a két főszereplőt egy, a Bonnie és Clyde-ra emlékeztető történetben. Így tehát a franchise első játszható női karaktere is bemutatkozott. Tekintettel a sorozat korábbi, kevéssé realisztikus és/vagy komplex nőábrázolására – kezdve a provokatív ruházatú modellektől a játékborítókon át az explicit jelenetekig és interaktív sztriptíz klubokig – ez jelentős változásnak számít.

 

GTA VI. A Grand Theft Auto 6 legutóbbi kiszivárogtatásáért állítólag felelős hacker bűnösnek vallja magát az óvadék feltételeinek megszegésében, de nem számítógépes visszaélésben.

 

A női fejlesztő, aki női antihős akart lenni

 

Leigh Alexander, a Game of Thrones és a Love Island adaptációinak ismert írója, azt állítja, hogy a Rockstar-nak meg kell tartania a határokat feszegető etoszát. „A GTA mindig is szelektálatlanul tiszteletlen volt,” megfigyelése szerint. „Fiatal nőként furcsán felszabadítónak találtam az általános, gyakran maró megközelítését mindennek. Kigúnyolja a társadalmi gyengeségeket, és mit gondolj, a nőknek is van saját sötét érzelmi világuk. Évtizedek óta tart a női főszereplők megjelenésének trendje, de ezek gyakran steril, pozitív ábrázolások. A nők is ugyanúgy pusztítást akarnak szítani a GTA-ban, mint a férfiak! Szeretnék egy ideges, kemény, „edgy” női karaktert játszani a GTA-ban, aki sminkfoltos szempillaspirállal, frusztráltan navigál a forgalomban, szembeszáll a tüntetőkkel és akár lerombolja a rendőrséget is, ha muszáj.”

Alexander szerint már egy igazi női közönség vár egy ilyen lázadó és destruktív nő történetére. Különböző streaming platformok, mint a YouTube és a Twitch, rendszeresen mutatnak be női gamereket, akik mélyen elmerülnek a GTA V tágas online módjában, ami lehetővé teszi a különböző játékosidentitásokat. „A játékosbázis már diverzifikálta a reprezentációját,” jegyzi meg. „A Rockstar az, ami lemaradásban van.”

 

"A videojátékok történetének egyik legnagyobb kiszivárgása" - nyilatkozták többen is a legfrissebb GTA VI leakkel kapcsolatban. Grand Theft Auto 6 Take-Two Grand Theft Auto VI

 

Várt öröm nagyobb öröm?

 

Sajnos a rajongók számára úgy tűnik, hogy a Rockstar újabb legendájának megjelenése ismét késik. Egy nemrég tartott pénzügyi tájékoztatón a Take-Two, a szülőcég, bejelentette, hogy a következő üzleti évben rekordszintű pénzügyi eredményre számítanak. Ez egy „jelentős mérföldkőnek” lesz köszönhető, amit sokan úgy tippelnek, hogy ez nem más, mint a GTA 6. De még ha ez is igaz, a megjelenés akár 2025 márciusáig is kitolódhat. A Bloombergtől Schreier azt sugallja, hogy még ez is optimista lehet, tekintettel a játék „monumentális és komplex méreteire.”

Mindazonáltal, ahogy a régi mondás tartja, „várt öröm nagyobb öröm”, és a játék iránti előzetes izgalom valószínűleg példátlan lesz. Amint a GTA visszatér, a rajongók gyorsan megbizonyosodhatnak majd arról, hogy megérte-e a várakozást.

-BadSector-

 

 

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu