RETRO – 1993. szeptember 13-án jelent meg a Mortal Kombat konzolokra, és azóta is változatlanul népszerű. A véres, realisztikus grafikájával és lenyűgöző harci mechanizmusával egy új korszakot indított az akciójátékok történetében. De mi áll a játék sikerének hátterében, és hogyan vált kultikussá? Nosztalgikus utazásra invitálunk a Mortal Kombat univerzumában a tegnap megjelent Mortal Kombat 1 kapcsán is.
Néha egy játék olyan hatással van az iparágra és a közönségre, hogy annak lenyomatát évtizedekig lehet érezni. A Mortal Kombat pontosan egy ilyen játék. A 30 éves évfordulója alkalmából újra és újra elmerülünk ennek a legendás verekedős játéknak a történetében, kiváltva sokakban az édes és véres nosztalgia érzését.
Képernyőkön túl és mélyen a pixelekben – A Mortal Kombat technológiai úttörése és játékmenete
Minden nagyszerű alkotásnak van egy kezdeti szikrája, és a Mortal Kombat története is egyszerűen, de markánsan indult a Midway Games alapítóinak pincéjében. Ed Boon és John Tobias, a játék atyjai, nem kevesebbre vágytak, mint hogy valami forradalmi újítással robbantsanak be a játékiparba. Bár az eredeti elképzelés egy Jean-Claude Van Damme tematikájú játék volt, ez az ötlet gyorsan a süllyesztőbe került, hogy helyet adjon egy teljesen új, a verekedős játékok palettáját forradalmasító alkotásnak.
Ami a játékmenetet illeti, a Mortal Kombat egyik legnagyobb újítása a „Fatality” mozdulatok bevezetése volt, amely lehetővé tette a játékosok számára, hogy az ellenfeleiket nemcsak legyőzzék, de szó szerint kivégzék, és mindezt különösen brutális és véres módon. Azonnal legendás státuszt ért el, és nem véletlenül: ezek a mozdulatok sokakat megdöbbentettek és sok vitát indítottak el a játék erkölcseiről.
Valódi harcművészeket digitalizáltak
Azonban ami talán még fontosabb, a Mortal Kombat technológiai oldalról is úttörő volt. A karakterek mozgását valós harcművészekről és színészekről, színésznőkről digitalizálták, egy olyan időszakban, amikor ez még korántsem volt általános gyakorlat. Ezt a technológiát „digitalizált grafikának” hívták, és segítségével rendkívül valósághű mozgásokat és külsőt lehetett a karaktereknek adni.
Az akkori kor technológiai korlátjaihoz képest ez forradalmi újításnak számított, és hozzájárult a játék elképesztő népszerűségéhez. A véres jelenetek és a valósághű animációk új szintre emelték az erőszak ábrázolását videojátékokban, és ez is egyik oka volt, hogy a játék ilyen nagy hatással volt az iparra és a közvéleményre.
A Mortal Kombat tehát nem csak a tartalma miatt volt megrázó és újszerű, hanem azért is, mert a mögötte álló technológia új lehetőségeket nyitott a videojátékok számára. Az erőszakos, vérben tocsogó akciójelenetek és az úttörő grafikai megoldások együttesen teremtettek egy olyan játékot, ami méltán vált azonnal kultikussá, és indított el számtalan vitát és szabályozást az iparban. „It has begun…” – hogy a filmből idézzünk – és ez a kezdet mély nyomokat hagyott a játéktörténelemben.
A szabályozás útján – a Mortal Kombat és a videojáték-ipar
A Mortal Kombat olyan botrányt kavart, ami nem csak a videojáték-ipart, de a társadalmat is mélyen megosztotta. A játék véres, erőszakos jelenetei sokkolóak voltak az 1990-es évek elején, és a sokk nem maradt észrevétlen sem a médiában, sem a politikai arénában.
A játék erőszakossága és véresebb jelenetei olyan heves reakciókat váltottak ki, hogy komoly etikai és morális aggodalmakat fogalmaztak meg vele kapcsolatban. Egyes államokban politikusok és cenzorok olyan mértékben megijedtek a játék hatásaitól, hogy az eladását korlátozták vagy akár betiltották. A Mortal Kombat olyan sok vitát és indulatot generált, hogy Amerikában a Kongresszus is foglalkozott vele. A szenátorok Joseph Lieberman és Herb Kohl 1993-ban meg is tartottak egy meghallgatást, amelynek központjában a videojátékok erőszakossága állt, és a Mortal Kombat volt az egyik fő téma.
A botrány olyan mértékű volt, hogy az eredeti játékban található véres jelenetek kikerültek a Nintendo SNES változatából, helyettük egy „kevésbé véres” változatot adtak ki. Az erőszakos tartalmak eltávolítása nem volt elég a felfokozott indulatok elsimításához, és a Mortal Kombat egyik közvetlen következményeként született meg az Entertainment Software Rating Board (ESRB), amely azóta is a videojátékok értékelésével foglalkozik.
Botrányos volt és pont ennek köszönheti létét az ESRB
Nem csak az Egyesült Államokban, de más országokban is szigorúan szabályozták a játékot. Németországban például a játék került az ún. „indexre”, ami gyakorlatilag azt jelentette, hogy nem reklámozták és nem is árusították nyíltan. Az Egyesült Királyságban a játék csak felnőtteknek volt hozzáférhető és komoly age-ratinggel bírt, jelezve a tartalmi elemek erőszakosságát.
A Mortal Kombat nem csak egy játék volt; az egy mérföldkő a videojáték-ipar szabályozásának történetében. Érdekes módon, ez a sok vitát és felháborodást kiváltó játék vezetett az ipar egyik legfontosabb és legátfogóbb szabályozó testületének létrehozásához. Az ESRB azóta is alakítja és formálja a videojátékok piacát, és biztosítja, hogy a fogyasztók megfelelő tájékoztatást kapjanak a játékok tartalmáról. Az emberek éveken át beszéltek és vitatkoztak róla, de az tény, hogy a Mortal Kombat örökre megváltoztatta a videojáték-ipart.
Az örökség – 30 év, és még mindig erős, egy újrakezdés tükrében
A Mortal Kombat nem csupán egy játék, hanem egy egész kultúrát, egy franchise-t teremtett. Több mint három évtized alatt számos film, animációs sorozat, képregény és játékszer is született ebben az univerzumban. És a fejlődés nem állt meg: tegnap jelent meg az új rész, a „Mortal Kombat 1”, amely egyfajta újrakezdésnek is tekinthető, és felidézi az eredeti játék szenzációját miközben modern technológiával és narratívával frissíti azt.
De a franchise nem csak a termékek sokaságában mutatkozik meg, hanem abban is, ahogyan generációkon átível. A sorozat legújabb részeiben olyan ikonikus karakterek is felbukkantak, mint a DC Comics hősei, vagy filmes legendák, mint Freddy Krueger és Jason Voorhees. Ez az állandó újítás és bővülés teszi lehetővé, hogy a Mortal Kombat továbbra is a popkultúra középpontjában maradjon. Az új generációk is folyamatosan fedezik fel, és a közösség tovább nő és virágzik. Egy olyan franchise-ról van szó, amely nemcsak megállta az idő próbáját, de még tovább is lépett: fejlődik, adaptálódik, és így képes újra és újra meghódítani a világot. A Mortal Kombat, amely egy pincében indult útjára, mára már az egész világ médiájában játszik főszerepet, és továbbra is mélyen beágyazódik a videojátékok és a popkultúra történetébe.
-BadSector-