A Rockstar fizethetett azért, hogy mesterséges vitákat generáljon a GTA-játékok körül?!

Ha nem lett volna Max Clifford, a marketingszakértő, a Rockstar-franchise nagyrészt észrevétlen maradt volna a politikusok, újságírók és szülők számára…

 

 

A videójáték-ipar összes franchise-a közül a Grand Theft Auto az egyik legellentmondásosabb márkaként honosította meg magát. Számtalan aggódó szülőt és szenzációhajhász újságírót láttunk már, akik a Rockstar franchise-t az ördög találmányaként jellemezték. Olyan elcsépelt és abszurd vitákat generált, amelyekre a mai napig lemondó sóhajjal vagy szemforgatással válaszolunk. Azt mondhatjuk azonban, hogy a GTA kiérdemelte a hírnevét.

Ezt nem azért mondjuk, mert irtózunk a fegyverektől és a videójátékokban látható erőszaktól, hanem azért, mert mindez a „rossz hírverés” szándékosan volt megrendezve.

Mert igen, bármennyire is változott a sorozat az évek során, az első GTA már rendelkezett a szükséges összetevőkkel ahhoz, hogy ellentmondásos legyen a múlt század végi társadalomban. Ám a szülők és a videójátékok világához kevéssé értő személyek által elítélt elemek és mechanikák ezen kombinációja észrevétlen maradt volna, ha nem lett volna egyetlen ember munkája: Max Cliffordé, aki az egész világ figyelmét igyekezett felhívni a Grand Theft Autóhoz hasonló videójátékok „veszélyességére”.

 

A PR-os, aki a GTA-t az Egyesült Királyság felsőházába vitte

 

Mert a GTA népszerűsítésének ötlete, hogy a médiában bulvárcímeket nyomjanak, nem közvetlenül a saga alkotóitól származott (akik akkoriban a DMA Design nevű céget alkották). Hanem a kiadó BMG Interactive-tól. A Bertelsmann Music Grouphoz tartozó cégtől, amely a Grand Theft Auto projekttel a videójátékok világába akart ugrani. Valójában ez a csapat felkarolta az élmény ellentmondásos elemeit, és eljátszotta azokat a nyilvánosság előtt.

David Jones, a sorozat első játékának egyik fejlesztője szerint éppen úgy, mint az ellentmondásos rockbandák esetében, az volt a cél, hogy a negatív reklámmal is a hírverést generálják.

Tervük megvalósításához a BMG Interactive felbérelte Max Cliffordot PR-nak. Az ő bevonása a projektbe pedig kulcsfontosságú volt a későbbi siker szempontjából. Jones szerint mindent kitaláltak. Hogy kit céloz meg a kampány, milyen narratívával és így tovább. Ez kiterjedt kutatásokhoz vezetett, hogy mely politikusok reagálnának a legerőteljesebben, mely médiumok csatlakoznának a tiltakozáshoz, milyen történetek jelenhetnének meg, és hogyan nőne a hógolyó. Egyszóval Clifford pontosan tudta, hogyan működik a médiavilág rendszere, így „minden szava, amit mondott, valóra vált”.

„Max Clifford tette lehetővé az egészet” – tette hozzá egy jelentésben Mike Dailly, a Grand Theft Auto második fejlesztője.

„Ő szervezte meg az egész tüntetést, ami biztosította az ügyészség bevonását”. Clifford történeteivel, amelyek között szerepeltek olyan hírek is, hogy a GTA ezer példányát ellopták egy raktárból, az volt a célja, hogy a közvélemény figyelmét a sorozatra irányítsa. Mindent megtettek azért, hogy a figyelem középpontjában maradjon a játék.

Mert végül is az első GTA fejlesztői mind egy ilyen stratégiát követtek. Dailly szerint a brit felsőházban, ahol az élmény ellentmondásos aspektusait vitatták meg, csak az derült ki, hogy a politikusok 99%-ának fogalma sincs a játékról.

 

A Rockstar stratégiája nem a vitára, hanem a szórakozásra irányult

 

Jones és Dailly nem huligánok voltak, akik az országot akarták felbolygatni. Ők olyan emberek voltak, akiknek a GTA-val nagyon is világos célja volt: a szórakoztatás.

Saját bevallásuk szerint mindig mindent abból a szempontból csináltak, hogy mi lenne a legszórakoztatóbb, a botránykeltés nem szerepelt a terveik között.

Akárhogy is volt, a fejlesztők terve, valamint az egész stratégia mögött álló lángelme terve zökkenőmentesen megvalósult. Csak az Egyesült Királyságban az 1997-es karácsonyi kampány során a Grand Theft Auto félmillió példányban kelt el. A világméretű adatokkal pedig még jobb lett a helyzet. A játékból, amely már korábban is a politikusok, a média és a szülők kritikájával keltett hírverést, a világ többi részén további egymillió darabot adtak el.

A Grand Theft Auto sorozat körüli viták azóta is tombolnak. A Rockstar pedig, akárcsak az első DMA Design esetében, nem sokat törődik ezzel a folyamatos promócióval. A jó fejlesztői munkával és a márka létezésére időről időre emlékeztető vitával a vezetőség biztos lehet abban, hogy senki sem felejti el a GTA-élményt. Egyedi lépés, amely végül is csak a videójáték-ipar egyik legfontosabb franchise-ához köthető.

Forrás: The Times, The Guardian

Spread the love
Avatar photo
"Historian by profession, gamer since historical times."

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu