Az XDefiant elvileg azért született, hogy a Call of Duty nagy versenytársa legyen. Ám az élete rögtön egy olyan döntéssel kezdődik, amely nagyon megnehezíti a dolgát…
Vitákkal körülvéve és megszámlálhatatlanul sokszori halasztás után végre megvan a megjelenési dátuma a Ubisoft Call of Duty-jának. A francia fejlesztő nagyon magasra tette az elvárásainkat az XDefiant megjelenésével. Egy arcade shooterrel, amelybe az első béta során sokan beleszerettek, és amelynek imázsát beárnyékolta egy olyan fejlesztés, amelyben mérgező munkakörnyezet uralkodott. A múlt problémái azonban nem az egyedüli dolog, ami aggaszt minket, amikor a videójátékról beszélünk. Még veszélyesebb a sikerére nézve az a tény, hogy a Ubisoft éppen egy hatalmas hibát készül elkövetni vele.
Az XDefiant-nek minden segítségre szüksége lesz
Habár nem erősítették meg egyértelműen, ám úgy tűnik, hogy az XDefiant nem lesz elérhető a Steamen. A fejlesztő ugyanis már nem adja ki játékait a Valve boltjában. Legfeljebb néhány hónappal a megjelenésük után hozza őket a platformra. Ez a döntés problémás lehet a jövőre nézve. Ez nem ugyanaz, mintha egy új Assassin’s Creedet kizárólag a boltban adnának ki. Hiszen a Call of Dutyval próbálnak versenyezni. Ráadásul egy teljesen új, ismeretlen termékkel. Az emberek nem fogják előre keresni mindenhol. Keményen meg kell dolgoznia azért, hogy meggyőzze a felhasználókat.
A Call of Duty-sorozat is el akarta utasítani a Steamet, amikor úgy döntött, hogy kivonja a játékokat a boltból, és exkluzívvá teszi a Battle.Net-en, amivel a felhasználók vonzására és a platform növekedésére törekedett.
Azonban az Activision kísérlete, hogy a Call of Duty digitális PC-s verzióját kizárólag a Battle.Net-en keresztül kínálja, hatalmas kudarcot vallott. Nem azért, mert a Battle.Net egy borzalmas kliens. Egyszerűen arról volt szó, hogy a Call of Duty közönsége PC-n nem ugyanaz, mint a World of Warcraft vagy a Diablo IV közönsége. Ami még fontosabb, hogy nem is akartak ott lenni. Sok felhasználó egyszerűen nem volt hajlandó megtenni ezt a plusz lépést a játéktörténelem legsikeresebb háborús sagájáért. Vajon most megteszik az XDefiant-ért azt, amit a Call of Dutyért nem akartak? Nehéz elképzelni.
Az egyjátékos címek hibájába esett a CoD?
Az egyjátékos játékok és a live service között jelentős különbség van. Az előbbinél az egyidejű felhasználók száma lényegtelen. A cím minősége vagy hosszú élettartama nem attól függ, hogy hányan játszanak vele egyszerre. Ebben az értelemben sok nagyvállalat elfogadná, hogy kevesebb példányt adjanak el egy kis bevételnövekedésért cserébe. Ezt úgy lehet elérni, ha a játékot kizárólag a saját boltjukban vagy az Epic Games Store-ban adják ki.
Így a bevételek megosztása nagyvonalúbb a fejlesztők számára, és kompenzálja azokat az egységeket, amelyeket azért nem adtak el, mert nem a Steamen vannak.
A szolgáltatásként nyújtott többjátékos játékok (különösen a PvP) azonban annál jobbak lesznek, minél több felhasználó áll rendelkezésre. A játékosok száma szorosabb meccseket, rövidebb várakozási időt és több lehetőséget jelent a közösség számára. A nagy „ügyfélkör” pedig azt jelenti, hogy egyre több „ügyfél” érkezik. Továbbá a nagy „vásárlói” bázis egyre több „vásárlót” hoz. Minél alacsonyabb a hozzáférhetőség, annál valószínűbb, hogy a játék valahol megbukik.
A Ubisoft nincs a legjobb formában, és a dolgok nem fognak javulni, miután az Avatar: Frontiers of Pandora, a Prince of Persia: The Lost Crown és a Skull and Bones (egyik sem volt elérhető a Steamen) kiábrándító eladásokat produkált.
Ami még rosszabb, hogy most, hogy úgy tűnik, valami kereskedelmi szempontból erősnek ígérkezik, saját magukat gáncsolhatják el. A cég általános helyzetéről többet megtudunk majd a május 15-én megjelenő, a pénzügyi évről szóló zárójelentésből. Ám nem lennék optimista a tartalmát illetően.
Mindezek ellenére a Ubisoft meglephet minket az XDefiant megjelenéséig. Mostanra már a Valve boltjában kellene lennie egy előrendelési-kívánságlistázható oldalnak. Ám lehet, hogy lesz még egy utolsó meglepetés, vagy a jövőben kiadják a játékot a platformon. Csak reméljük, hogy ezúttal nem várnak addig, amíg túl késő lesz. A rég elfeledett Roller Champions-szal is valami hasonlót csináltak fél évvel a megjelenés után, és a játék 140 egyidejű felhasználóval tudta elérni a nevetséges „csúcsot”…