A Bloomberg és a The Verge elemzései megmutatják, milyen veszélyes helyzetbe is manőverezte magát a Microsoft és az Xbox…
Nem sok játékos számított arra, hogy az Xbox-stúdiókat hirtelen ilyen jelentős mértékben megritkítja a Microsoft. A Tango Gameworks és az Arkane Austin, két elismert csapat, többé már nem fejleszt játékokat. Ez a meglepő lépés azt mutatja, hogy a videójáték-ipar válsága súlyosabb, mint gondoltuk, Ám a helyzet ennél is borúsabb.
Sokkal súlyosabban érintheti a válság az ágazat egyik legfontosabb, a sikeres jövő építésébe legtöbbet fektető cégét, az Xboxot.
A Bloomberg rengeteg exkluzív információval rukkolt elő arról, hogy mit tervez a Microsoft a videójátékos részlegével. Kiderült, hogy a vállalat további leépítéseket tervez. Az Xbox állítólag elkezdett önkéntes végkielégítéseket felajánlani a gyártóknak, a minőségellenőrzésben dolgozóknak és a ZeniMax számos munkatársának. Sőt, sok alkalmazott tisztában van azzal, hogy további Xbox-csökkentések vannak kilátásban, ami tovább fokozza a félelmet és a bizonytalanságot.
Az Xbox-válság főbb jelei pontokba szedve
- A Hellblade 2-t belsőleg PS5-re is fontolóra vették.
- A Tango Gameworks a Hi-Fi Rush folytatásán dolgozott, ami sosem fog megjelenni.
- Az Arkane Austin egy új, egyjátékos immersive-simet akart újracsinálni, hasonlóan a Dishonoredhoz, de ez sosem fog megjelenni.
- Ezek az elbocsátások és bezárások lehetővé teszik számukra, hogy kevesebb játékra koncentráljanak.
- „Azt hiszem, az összeomlás szélén álltunk” – mondta a ZeniMax stúdióinak vezetője.
- Az Activision Blizzard felvásárlásával a Microsoft szorosabb ellenőrzés alá vonta az Xbox-részleget.
- Az Xbox Game Pass nem éri el azt a növekedést, amit Phil Spencer remélt.
- Az Xbox Game Pass nagy tétjei nem váltak be.
- Az Xboxon belül nagy a bizonytalanság, hogy mit hoz a jövő.
- Még ha Phil Spencer igent is mondott, a Microsoft belsőleg vitatkozik arról, hogy a Call of Duty-játékok bekerüljenek-e az Xbox Game Passba vagy sem.
- A Microsoft fontolóra vette, hogy ismét megemeli a Game Pass Ultimate árát.
- Az Xbox üzletága nem nő az Activision Blizzard nélkül.
- 2024 kulcsfontosságú lesz az összes Xbox-stúdió számára.
Matt Booty, az Xbox Game Studios vezetője egy megbeszélésen dicsérte a Hi-Fi Rush-t, de nem magyarázta meg, miért zárta be a Tango Gameworks-et. Azt is megjegyezte, hogy az Xbox stúdiói úgy szétszóródtak, mint „a mogyoróvaj a kenyéren”. Három stúdiót azért zártak be, hogy felszabadítsák az erőforrásokat. Valamint, hogy a Bethesdán belül más csapatokra és fontosabb játékokra koncentrálhassanak.
Továbbá tisztázni kell, hogy az Arkane Austin nem a Redfall miatt zárt be, amely „minimális eladásokat” produkált, és nem fog több frissítést kapni.
A Microsoft nem végzett a leépítésekkel – néhány stúdió még 2024-ben bezárhat
A Bethesda és az Activision felvásárlása után a Microsoft nemrég több mint 1900 fős elbocsátást jelentett be az Activision Blizzardnál is. A cég jelentős növekedése a világjárvány idején most gyakorlatilag sok fejlesztőnek, különösen az Xboxnak jelentett komoly visszaesést. Senki sem gondolta volna 2022-ben, hogy két évvel később a cég több ezer alkalmazottat fog elbocsátani és a közösség által kedvelt stúdiókat bezárni.
Az Xbox Game Pass és más szolgáltatások nem növekednek, sőt, évek óta stagnálnak; nyilvánvaló azonban, hogy a Microsoft a nehézségek ellenére sem tervezi a Game Pass modell elhagyását.
Aggasztó, hogy az Xbox Series X/S eladásai 31%-kal csökkentek a tavalyi év azonos negyedévéhez képest. Ha leszámítjuk az Activision Blizzard bevételeit, akkor az Xbox részleg bevételei 4%-kal csökkentek az előző évhez képest.
A The Verge viszont fontos információkkal szolgált az Xbox helyzetéről. Miután az Arkane vezetője keményen kritizálta az Xboxot a testvérstúdió bezárása után, a források szerint ezek a kemény kijelentések sok fejlesztő belső valóságát mutatják: elégedetlenség és félelem az Xboxnál várható dolgokkal kapcsolatban. Nem meglepő, hogy sok-sok dolgozót sokkolt a Tango Gameworks bezárása – nem számítottak rá.
A The Verge beszámolója szerint az Xbox jelenleg a Game Pass előfizetők számának lassulásával (tavaly februárban 34 millióról tudtak), az Xbox Series X/S eladásainak lassuló ütemével és a játékkiadások folyamatos belső késésével küzd.
Az Xbox jelenleg stratégiaváltás közepén van a saját játékaival. Négyet már más platformokon is kiadtak. Ezek a Hi-Fi Rush, Pentiment, Grounded és Sea of Thieves. Utóbbi a hírek szerint nagyon jól fogy PS5-ön. Ez nem zárná ki, hogy a Hellblade 2 előbb-utóbb a Sony konzolján is debütáljon.
A Microsofton belül az egyik legfontosabb kérdés, hogy a Call of Duty-játékok bekerüljenek-e az Xbox Game Passba. Belső viták folynak arról, hogy az Activision lövöldözős sorozatának bevételeit kannibalizálja az előfizetéses szolgáltatás. Másfelől viszont valószínű, hogy a Bethesda néhány olyan licencre fog koncentrálni, amelyek célja a siker.
Az Xbox jelenleg bizonytalan helyzetben van. Ám a Microsoft állítólag bízik abban, hogy a közelgő bejelentések, különösen a nyári esemény, ahol egy új Gears és a következő Call of Duty is bemutatkozik, növelni fogják a közösség lelkesedését.