System Shock (PS5) – PS5-ön is sokkolóan jó remake lett

TESZT – 1994-ben a számítógépes játékok világát szinte megrengette az úttörő System Shock megjelenése, mely mély nyomot hagyott a műfaj történetében. Ez a játék, amely első személyű lövöldözést, túlélő horrort és szerepjáték elemeket ötvözött egy lenyűgöző cyberpunk világban, most egy lenyűgöző remake formájában tér vissza. A Nightdive Studios újragondolása hűségesen megújítja a grafikát, a játékmenetet és a funkciókat, miközben megőrzi az eredeti játék szellemiségét. Akár veterán rajongó, akár új játékos vagy, a System Shock garantáltan lenyűgöz kiváló minőségével és izgalmas kihívásaival. A játék nemrég PS5-re is megjelent és ezt a verziót teszteltük.

 

 

Amikor a System Shock először debütált, olyan ikonikus játékok követték, mint a Deus Ex, a BioShock és a Prey, melyek egyértelműen e legendás alkotás hatása alatt születtek. Most te is belebújhatsz a főszereplő hacker bőrébe, aki egy kiborgokkal és robotokkal teli, mutánsok által ellepett űrállomáson ébred. Nemcsak túl kell élned a kalandokat, hanem szembe kell nézned SHODAN-nal is, a játéktörténelem egyik legemlékezetesebb gonoszával, aki az emberiség pusztulását és isteni státusz elérését tűzte ki célul. A System Shock azonban nem csak a múlt dicsőségére hagyatkozik. A modern technológiák és a friss dizájn révén a játék látványosabb és élvezetesebb lett a mai közönség számára is.

 

Citadel Station – rémálmok labirintusa az űrben

 

A System Shock egyik legfontosabb aspektusa a felfedezés. A játékban szabadon barangolhatsz a hatalmas űrállomáson, a Citadel Stationon, mely kilenc emeletből áll, mindegyik saját témájával és hangulatával. A helyszínek között találkozhatsz orvosi osztályokkal, mérnöki komplexumokkal, vezetői szárnyakkal vagy akár kibertérrel, a digitális valóság labirintusával. Különféle tárgyakat, fegyvereket, naplóbejegyzéseket és titkokat fedezhetsz fel, amelyek segítenek túlélésedben és feltárni az űrállomáson történt események hátterét. Számos rendszerhez és terminálhoz is hozzáférhetsz, melyek segítségével feltörheted az ajtókat, kiiktathatod a biztonsági kamerákat, vagy akár átveheted az irányítást a robotok és ágyúk felett.

De ez a felfedezés messze nem könnyed kirándulás. Az állomás ellenfelei minden sarkon várakoznak, készen arra, hogy a legkisebb gyanúra halálos csapást mérjenek. Óvatosan kell bánnod az életerőddel, az energiáddal, a lőszerkészleteddel és a felszereléseiddel is. Szembe kell nézned a környezeti veszélyekkel is, mint a sugárzás, a csapdák vagy az elromlott eszközök. Mindeközben pedig számolnod kell SHODAN szarkasztikus gúnyolódásaival és csapdáival is, ahogy próbál akadályozni küldetésedben. A Citadel Station tehát egy igazi rémálomként jelenik meg, amely minden szinten próbára teszi képességeidet és idegeidet.

 

 

A harcrendszer: Az akció és stratégia elegye

 

A System Shock másik fontos szegmense a harc. Rengeteg ellenfélen kell keresztülverekedned magad, melyek között zombik, kiborgok és robotok találhatóak. Minden ellenfél rendelkezik saját erősségekkel és gyengeségekkel, melyek kihasználása elengedhetetlen a győzelemhez. A fegyverek széles arzenálja áll a rendelkezésedre, melyekben mindenki megtalálhatja a számára leginkább tetsző fegyvert: pisztolyok, sörétes puskák, géppuskák, gránátok, aknák és energiával működő fegyverek egyaránt elérhetőek. Emellett a fegyvereidet különböző kiegészítők segítségével fejlesztheted, hogy teljesítményüket javítsd.

De a harc nem csak puszta lövöldözés. Bár a kezedben tartott fegyver a legbiztosabb eszköz a túlélésre, sok esetben stratégiai gondolkodásra is szükséged lesz. A játékteret, ellenséges AI-kat és az emberi játékosokat figyelembe véve, meg kell tervezned a legjobb taktikát. Ezt gyakran kiegészítik különféle technológiai eszközök és képességek, mint például a drónok, hackelés, vagy akár az öltözékbe integrált nanotechnológia, ami plusz védelmet nyújthat vagy segíthet a rejtőzködésben.

 

 

A remake újítások: a modern kor sokkoló adaptációja?

 

A System Shock remake képességeit vizsgálva, a Nightdive Studios remekül teljesített a játék modernizálása terén, anélkül, hogy elszakították volna a gyökereitől. Feljavították a grafikai kivitelezést az Unreal Engine 4 segítségével, ami még részletgazdagabbá és valószerűbbé tette a stációt, valamint a játékmenetet is simább irányítással, könnyebben átlátható felhasználói felülettel, több választási lehetőséggel és játékmóddal finomították. Hangon is újradolgozás történt, újrakevert zenével és szinkronnal, amelyek még magával ragadóbbá és hangulatosabbá tették a játékot.

Ugyanakkor megmaradt a tisztelet az eredeti játék és annak hívei iránt. A pályatervezés hűen követi az eredeti elrendezést és stílust, valamint a játékmechanikát is, amely az eredeti játék egyensúlyát és nehézségi szintjét tükrözi. A történet is változatlan maradt, megtartva az eredeti cselekményszövetet és karaktereket. Bevezettek továbbá opcionális funkciókat, amelyek segítségével személyre szabhatod a játékélményt, ilyenek például az állítható nehézségi szint, a kapcsolható célok vagy a klasszikus mód. A remake újításai egy igazán modern „sokkot” hoznak, ami feljavítja a játékot, de közben megtartja annak eredeti karakterét.

 

Így sokkolnak minket  PS5-ön a System Shock Remake-ben

 

A System Shock Remake PlayStation 5-ös verziója olyan, mintha a kedvenc régi VHS kazettánkat 4K-ban néznénk újra – de néhány megakadás azért itt-ott bezavar. A 4K felbontás pazar látványt nyújt, de a 60 fps folyamatos teljesítménye néha megbicsaklik, főleg a legizgalmasabb pillanatokban, ami kicsit lehúzhatja az élményt. Viszont a betöltési idők szinte nem léteznek, köszönhetően a PS5 villámgyors SSD-jének, így a játékosok gyorsabban ugorhatnak vissza a borzongató kalandokba.

A DualSense kontroller képességei is vegyes érzelmeket váltanak ki. Az adaptív ravaszok és a haptikus visszajelzés izgalmas kiegészítők, de nem mindig érződik, hogy teljes mértékben kihasználják őket. Néhány játékos szerint a fegyverek közötti különbségek nem mindig érezhetők, ami kicsit csökkenti az elmélyülést a játékban.

Mivel a System Shock egy lövöldözős játék, fontos megjegyezni, hogy a pontosság és a precizitás igazi kihívást jelent a PlayStation 5 DualSense kontrollerével. Tekintettel arra, hogy a játékost milyen gyakran fogják lerohanni az ellenségek, a precíziós lövés és a kitérés hasznos lenne, de a fegyverzet nagyon merev, és a retrika elég kicsi. A játékosoknak azt is ki kell kísérletezniük, hogy melyik lőszertípus melyik ellenségre hat, amíg meg nem találják a célzási frissítést, amely az említett információkat biztosítja, ami rengeteg elpazarolt lőszerhez vezet. Egyes fegyverek golyók helyett kibernetikus energiát használnak, amit legalább sokkal könnyebb feltölteni.

A 3D audió valóban lenyűgöző, mintha tényleg a Citadel Station fedélzetén lennénk, de néha az ellenségek lépteinek pontos helymeghatározása nem tökéletes, ami időnként frusztráló lehet. Bár a grafikai fejlesztések magukkal ragadóak, néhány textúra még mindig elmosódottnak tűnik, ami főleg a nagy felbontású kijelzőkön szembetűnő.

Összességében a System Shock Remake PS5 verziója kihasználja a konzol erőteljes funkcióit, de nem mindig hibátlanul. A látvány és a hangzás feljebb emelik a játék színvonalát, de néhány technikai hiba és hiányosság beárnyékolhatja az élményt. A régi rajongók számára mindenképp ajánlott, de azok, akik új élményekre vágynak, vegyes érzésekkel távozhatnak.

 

Mivel a Night Dive multiplatform címként tervezné kiadni a System Shock „2016”-ot, minden bizonnyal a PlayStation 4 és Xbox One párosa is célplatform lehet a PC mellett. Örülnénk neki. Ha Robert Waters stílusa itt is megmutatkozik, akkor a hangulat alapból adott lesz a sikerhez!

System Shock: egy sokkolóan jó, újragondolt mestermű

 

A System Shock egy újraértelmezett mestermű. Ez egy játék, ami egyedülállóan kombinálja az első személyű akciójátékot, a túlélői horror kategóriát és a szerepjáték aspektusokat egy cyberpunk környezetben. Egy olyan kihívás, amelyben felderítheted, megküzdhetsz és feltörheted magadat egy önállóan működő mesterséges intelligencia irányította űrállomáson. Ez a játék szintén egy újratervezett alkotás, amelyet modern technológia és design eszközökkel készítettek el, így még elérhetőbb és szórakoztatóbb a mai játékos közönség számára. Függetlenül attól, hogy rajongója vagy az eredeti műnek, vagy új belépő a sorozatban, a System Shock olyan játékélményt nyújt, ami valóban „sokkhatás” a minőségével és a kihívásokkal.

-Herpai Gergely (BadSector)-

Pro:

+ A pálya design elsőrangú
+ A harc változatos és stratégiai elemekkel teletűzdelt
+ A remake egyszerre hű az eredetihez és egyben modern is

Kontra:

– A grafika még mindig nem túl lenyűgöző vagy valósághű
– A történet nem túl magával ragadó vagy eredeti
– A PS5 kontroller irányítása pontatlan, a DualSense támogatása nem az igazi


Kiadó: Prime Matter

Fejlesztő: Nightdive Studios

Stílus: FPS/RPG/Túlélő horror

Megjelenés: 2023. május 30.

System Shock

Játékmenet - 8.5
Grafika - 8.2
Történet - 7.2
Zene/hangok - 8.3
Hangulat - 9.2

8.3

KIVÁLÓ

A System Shock egy újragondolt változata az 1994-es klasszikusnak, amely az immerszív szimulátor műfajának egyik úttörője volt. Ez a játék egy olyan kihívás, amelyben felfedezhetsz, harcolhatsz és feltörheted magad egy önálló mesterséges intelligencia által uralmába vett űrállomáson. Egy olyan játékélmény, amelyet modern technológiák és dizájn elvek segítségével újraalkottak, így még hozzáférhetőbb és szórakoztatóbb a mai játékos közönség számára.

User Rating: 3.87 ( 1 votes)

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)