TESZT – Akik figyelemmel kísérik a FromSoftware munkásságát, tudják, hogy a Soulslike formula megalkotója legendás a kiegészítő tartalmak minőségéről. Így amikor bejelentették a Shadow of the Erdtree-t, mindenki azt találgatta, vajon felérhet-e ez a DLC az alapjáték szintjére. Hiszen az Elden Ring, az ismert formulát a nyílt világ koncepciójába emelve, a FromSoftware legambiciózusabb projektje lett, ami meghozta gyümölcsét: 2022-ben elnyerte az év játéka díjat, és nemrég átlépte a 25 millió eladott példányt.
De vajon a Shadow of the Erdtree tényleg felér-e az alapjátékhoz? Több mint 40 órányi felfedezés után bátran állíthatom, hogy igen. Az új felfedezési rétegek, az összetettebb környezetek, a tárgyak arzenáljának jelentős bővítése és néhány eddigi legőrültebb boss révén a FromSoftware ismét nagyot alkotott.
A Shadow of the Erdtree egyértelműen az Elden Ring végjátékára fókuszál. Az új kihívásokhoz ajánlott szint körülbelül 150. Még egy jól összerakott build is komoly kihívásokba ütközhet néhány boss esetében. Már a DLC-hez való hozzáférés módja is utal a szükséges szintre.
Újabb kihívások, újabb kalandok
Az új régióba merészkedni vágyóknak két opcionális boss-t kell legyőzniük. Az egyikük a Csillagfertőzött Radahn, aki a Caelid régióban található, és viszonylag korán elérhető a játékban. A másik Mohg, a „Vér Ura”, egy haladó szintű ellenfél, akit a fejlesztők szerint eddig a játékosok mindössze 30%-a győzött le.
Ez a különleges módja a bővítés feloldásának nem kizárólag a Shadow of the Erdtree sajátossága. Sok FromSoftware kiegészítő tartalom megköveteli, hogy a játékosok jelentős előrehaladást érjenek el az alapjátékban. Ez jól illeszkedik a bővítés koncepciójához, hogy növelje a kihívás görbéjét, de akadályt jelenthet azok számára, akik már a New Game+ ciklusban vannak vagy azon túl. Ezeknek a játékosoknak választaniuk kell, hogy még magasabb nehézségi szinten néznek szembe a DLC-vel, vagy új karaktert hoznak létre, és szinte az egész játékot újra végigjátsszák.
A történet szempontjából a Shadow of the Erdtree Miquella, „a Kedves” nyomdokaiba helyezi a Tainted One-t, aki a Messmer tűzviharos hadseregei által okozott háború után elindult az Árnyék Királyságába. Zarándoklata során Miquella kénytelen volt lemondani legértékesebb tulajdonairól, kezdve a húsával, míg végül a legmélyebb érzéseiről is.
Új területek, új élmények
A Shadow of the Erdtree története egy kicsit közvetlenebb, mint a legtöbb FromSoftware játéké. Bár rengeteg információ elérhető a tárgyak és párbeszédek révén a lore gazdagítására, azok is megértik a bővítés cselekményét, akik nem mélyednek el ezekben a részletekben.
A történet egyik alappillére az NPC-k csoportja, akik követik Miquellát. Ezek a harcosok az egész kaland során megtalálhatók, és kulcsszerepet játszanak az információk közvetítésében, valamint a harcokban nyújtott segítségben. Az ezekkel a karakterekkel való interakció és a küldetéseik követése is jelentős hatással lesz a bővítés történetére.
A Shadow of the Erdtree a felfedezés terén is továbbfejlesztette az Elden Ring alapjait. Amikor először lépünk be az Árnyék Birodalmába, az lehet az érzésünk, hogy a térkép vizuálisan hasonlít Limgrave kiindulási területére. Azonban ez az érzés gyorsan eloszlik, amint elkezdjük felfedezni a régiót, és találkozunk a változatos környezettel. A térkép méretét illetően első pillantásra kicsinek tűnhet, de a világ kialakítása miatt sokkal nagyobbnak érezzük.
A bővítés egyik jellemzője a vertikálisan elrendezett területek jelenléte. Számos régióban vannak szomszédos utak, amelyek teljes területeket alkotnak, így sokkal inkább értékelhetjük azok munkáját, akik minden sarkot felfedeznek. A kíváncsiság gyakran vezet szakadékokhoz és barlangokhoz, amelyek mély, összetett környezetekké alakulnak, vagy látszólag hozzáférhetetlen helyekhez a térkép legmagasabb pontjain.
A FromSoftware művészeti részlege remek munkát végzett a világ megalkotásában. A Shadow of the Erdtree helyszínei könnyedén a legszebbek közé tartoznak, amelyeket a FromSoftware valaha létrehozott. A kastélyok belső terei részletgazdagok, kiváló világítási és árnyékolási hatásokkal. A nyílt területek változatosak: erdők, romok, települések és még sok más jellemzi őket. Az éghajlati és időjárási effektusok is erőteljesebbek. Bár ez a részletesség néha fps ingadozásokat okoz, akárcsak az alapjátékban, ez nem zavarja a játékmenetet.
Harci kihívások és jutalmak
A kazamaták ugyanazt az elvet követik, az örökölt kazamatákban találhatók a főnökök fő területei. Ezeken a helyeken a FromSoftware igazán kitett magáért a pályatervezésben. A környezetek tele vannak összekapcsolt ösvényekkel és alternatív útvonalakkal. A Shadowkeep például, a hozzá tartozó Raktárral együtt, a játék egyik legjobb területét alkotja.
A másodlagos kazamaták barlangokra és dungeons-ra vannak osztva. A legtöbbjük kiterjedtebb, és megosztják az Elden Ringben már bemutatott koncepciókat és látványokat. De vannak új témák is, és több csapda elhelyezése segít némileg csökkenteni az ismétlődési hatást, amely ezekre a tevékenységekre jellemző. Minden dungeon végén a sub-boss harcok dinamikusak és jutalmazók.
A Shadow of the Erdtree nem spórol az új tárgyak hatalmas mennyiségének bevezetésén sem. Számos fegyvertípust kapunk, beleértve új kategóriákat is, és még egy rúgásokkal teli harci stílust is, valamint egyedi képességeket, új páncélkészleteket, különféle varázslatokat és bűbájokat, hamvakat, amuletteket, receptkönyveket és még sok mást is.
Emellett két új tárgy is része a bővítés kiegészítő fejlesztési rendszerének. Az Umbratree Fragments és Revered Spiritual Ashes ritka tárgyak, amelyeket a térképeken találhatunk, és amelyeket a Grace pontoknál kombinálhatunk, hogy megkapjuk az Árnyék Birodalom Áldását. Ez a fejlesztés bónuszt ad a játékos statisztikáihoz és a spirituális hamvaihoz, amíg a bővítési területen tartózkodik. Eleinte a hatásuk nem tűnik jelentősnek a játékmenetre, de ahogy növelem a szintjüket, a védelem és támadás javulása egyre észrevehetőbbé válik.
Halálos bossok és taktikai kihívások
A Shadow of the Erdtree bossai még halálosabbak, mint valaha. Az ellenségek fürgék, állandó mozgásban vannak, szinte semmi időt nem hagynak az élet és állóképesség helyreállítására, miközben alig adnak lehetőséget a visszatámadásra. Gyakorlatilag minden új boss képes pillanatok alatt közel kerülni a játékoshoz. Támadási stílusuk és gyilkos harcmodoruk hatalmas távolságokat fednek le, és legtöbbjük pusztító terület támadásokkal rendelkezik, amelyek villámgyorsan véget vethetnek a Tainted One- életének.
Sokan túlzottnak találhatják a bossok nehézségét, míg mások hatalmas kihívásként tekintenek rájuk. Az biztos, hogy a FromSoftware sikeresen olyan mechanikákat vezetett be, amelyek arra kényszerítik a játékosokat, hogy kilépjenek komfortzónájukból. Az Elden Ring továbbra is rengeteg eszközt kínál ezeknek a kihívásoknak a leküzdésére, így érdemes alaposan felfedezni a helyszíneket és újragondolni a harci taktikákat, ha elakadunk egy csatában.
A bővítés néhány kötelező boss-t tartalmaz, de szabadságot ad szinte az egész térkép felfedezésére is, hogy megtaláljuk a sok opcionális területet, amelyek kiváló jutalmakat eredményeznek. Ezenkívül korlátlan gyorsutazást is lehetővé tesz Középfölde és az Árnyék Birodalma között. Ez különösen azok számára lehet előnyös, akik új karakterrel kezdték el játszani a DLC-t.
„Mintha mi már találkoztunk volna?!”
Bár a Shadow of the Erdtree bossai emlékezetesek, az átlagos ellenségekről ez nem mondható el. Néhány új ellenség az agresszív megközelítést követi, amit a bossoknál láthatunk, és a sebzésük viszonylag magas a játékos Árnyék Birodalom Áldása és vitalitása szintjének alacsonysága esetén. Azonban az ellenségek variációjának hiánya és gyakori újrafelhasználásuk problémát jelent a DLC során.
Ráadásul az alapjáték ellenségeinek túlzott újrahasználása is feltűnő. Az egyszerű kutyáktól, patkányoktól és zombiktól kezdve az elit ellenségekig, valamint néhány al-bossig, a legtöbb ellenség, akikkel órákon át harcoltunk az Elden Ringben, visszatér a bővítésben. Néhányuk variációkat kapott a képességek és felszerelések terén, de másokat egyszerűen csak lemásoltak vagy felületes átalakítást kaptak.
Érthetetlen, hogyan fektetett a FromSoftware annyi energiát egyedi bossok és komplex területek megalkotásába, miközben elhanyagolta az ellenségek változatosságát. Talán ennek a problémának a megítélése szubjektív. Akik régebb óta nem játszottak az Elden Ringgel, talán nem törődnek annyit vele, hogy ennyire ismerősek a mobok az alapjátékból. De azok, akik nemrégiben nyüstölték az alapjátékot, könnyen kiszúrják ezt a problémát. Az ellenségek ismétlődése egyre nyilvánvalóbbá válik, ahogy egyre többet játszunk a DLC-vel, és a végső területek iránti motiváció hiánya ismét előkerül, amit már az Elden Ring kevés negatívumaként is láttunk.
Ez tényleg ront a beleélésen, mert disszonanciát teremt a terület alapszintű ellenségei és bossok között. Azokon a helyeken, ahol már jól ismerjük az ellenségeket, anélkül haladhatunk előre, hogy sok fenyegetéssel szembesülnénk, vagy egyszerűen nem foglalkozunk velük a motiváció hiánya miatt. Bár ez nem csökkenti drasztikusan a FromSoftware játékának élvezeti értékét, egy jobb egyensúly ezen tényezők között jobban felkészítené a játékosokat a DLC nagy kihívásaira.
De azért ne szomorkodjunk, a Shadow of the Erdtree hozza a formáját, és valódi frissítést hoz az Elden Ring boss-harc és felfedezési élményébe. Akik bátran szembenéznek az Árnyék Birodalom kihívásaival, biztosak lehetnek benne, hogy a FromSoftware egyik legjobb kiegészítő tartalmával találkoznak.
-Herpai Gergely „BadSector”-
Pro:
+ Lenyűgöző látványvilág
+ Érdekes történet és új karakterek
+ Innovatív új képességek
Kontra:
– Új játékosok számára bonyolult belépés
– Néhány válasz nem lesz kielégítő mindenkinek
– Ismétlődő ellenségek
Kiadó: Bandai Namco Entertainment
Fejlesztő: FromSoftware
Stílus: Looter-shooter, MMOFPS
Megjelenés: 2024. június 21.
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Játékmenet - 9
Grafika - 8.2
Történet - 7.5
Zene/hangok - 9.1
Hangulat - 9
8.6
KIVÁLÓ
A Shadow of the Erdtree egy igazán méltó kiegészítő az Elden Ring világához, amely lenyűgöző látvánnyal és érzelmes történettel gazdagítja a játékot. A FromSoftware ismét kitett magáért, de sajnos az ellenségek gyakori ismétlődése és az újrahasznosított tartalmak némileg rontanak az élményen. Az új bossok és területek azonban elképesztő kihívásokat kínálnak, amik garantáltan lekötik és próbára teszik a játékosokat.