TESZT – A zárt béta fázis után, amely számos kérdést hagyott a játékosokban, végre eljött a nagy pillanat: az Elden Ring: Nightreign végre megjelenik. Számos kérdés biztosan foglalkoztatatott: vajon méltó utódja lesz-e az Elden Ringnek? Nem lesz-e túl nehéz a játékélmény a roguelike (véletlenszerűen generált dungeonok) rajongói számára?
De vajon a Shadow of the Erdtree tényleg felér-e az alapjátékhoz? Több mint 40 órányi felfedezés után bátran állíthatom, hogy igen. Az új felfedezési rétegek, az összetettebb környezetek, a tárgyak arzenáljának jelentős bővítése és néhány eddigi legőrültebb boss révén a FromSoftware ismét nagyot alkotott.
A Shadow of the Erdtree egyértelműen az Elden Ring végjátékára fókuszál. Az új kihívásokhoz ajánlott szint körülbelül 150. Még egy jól összerakott build is komoly kihívásokba ütközhet néhány boss esetében. Már a DLC-hez való hozzáférés módja is utal a szükséges szintre.
Újabb kihívások, újabb kalandok
Azok számára, akik még nem tudják: az Elden Ring Nightreign nem egy souls (magas nehézségi fokozatú akció-RPG). A FromSoftware egy teljesen új megközelítést alkalmaz az Elden Ring univerzumában, hogy egy roguelike-ot kínáljon, egy új játékot, amely ötvözi az akciót és a túlélést. A feladatod az, hogy két nap és két éjszaka alatt túlélj Limveldben – egy régióban, amelyet a Night Lords (Éjszaka Urai) megrontottak, és amely az idő múlásával egyre kisebbé válik –, hogy a harmadik napon szembeszállj a játék nyolc főellenségének egyikével. Bár lehet egyedül is játszani, a játékot háromfős csapatban való játékra tervezték. Így nem egyedül fogod átélni ezt a kalandot.
Minden expedíció kissé eltérő lesz a korábbiaktól, mivel a procedurális generálás (vagy véletlenszerű generálás) csak a környezetet és az ellenségeket érinti, amelyekkel találkozni fogsz. A körülötted lévő világ viszont változatlan marad. Limveld felfedezésének megkönnyítése érdekében számos speciális képesség áll rendelkezésedre, mint például a spektrális sasok (gyors légi közlekedési eszköz), a gyors futás, a kis felületeken való mászás vagy a spirituális ugrások (nagy ugrások, amelyek vertikális mozgást tesznek lehetővé a játékban).
Az Elden Ring: Nightreign egy videojáték, amely szó szerint a lélegzetedet is elállítja: valódi verseny az idővel és az egyre szűkülő térrel (az a zóna, amely fokozatosan összezsugorítja a pályát), ami folyamatos útvonalváltásra kényszerít. Ahhoz, hogy felfedezd az összes rejtett látnivalót ebben a kegyetlen világban, és megszerezd a szükséges fegyvereket és fejlesztéseket egy erős karakter felépítéséhez, muszáj folyamatosan, megállás nélkül letarolni az ellenséges táborokat és a világfőnököket. A legkisebb kerülő, a legkisebb tétovázás vagy egyetlen halál is nagyon sokba kerülhet, hiszen a játék szigorú kihívásai nem tűrnek meg semmiféle pontatlanságot.
Bár ez az őrült tempó néhány játékosnak éppen megfelelhet, de közel sem mindenkinek lesz ideális. Az ellenfeleket gyors egymásutánban kell majd kiiktatni, és optimalizált útvonalakat kell kiszámolni, hogy semmi se maradjon ki – szerencsére a térkép elég részletes, így első ránézésre is látszik, melyik útvonal hoz a legtöbb rúnát (ez a valuta, amit az ellenfelek legyőzésével lehet gyűjteni) a szintlépéshez. Gyorsan kell átnézni a talált tárgyakat, talizmánokat és felszereléseket, különben könnyen lehet, hogy a karaktered nem lesz elég erős egy főnökhöz.
Új területek, új élmények
A Shadow of the Erdtree története egy kicsit közvetlenebb, mint a legtöbb FromSoftware játéké. Bár rengeteg információ elérhető a tárgyak és párbeszédek révén a lore gazdagítására, azok is megértik a bővítés cselekményét, akik nem mélyednek el ezekben a részletekben.
A történet egyik alappillére az NPC-k csoportja, akik követik Miquellát. Ezek a harcosok az egész kaland során megtalálhatók, és kulcsszerepet játszanak az információk közvetítésében, valamint a harcokban nyújtott segítségben. Az ezekkel a karakterekkel való interakció és a küldetéseik követése is jelentős hatással lesz a bővítés történetére.
A Shadow of the Erdtree a felfedezés terén is továbbfejlesztette az Elden Ring alapjait. Amikor először lépünk be az Árnyék Birodalmába, az lehet az érzésünk, hogy a térkép vizuálisan hasonlít Limgrave kiindulási területére. Azonban ez az érzés gyorsan eloszlik, amint elkezdjük felfedezni a régiót, és találkozunk a változatos környezettel. A térkép méretét illetően első pillantásra kicsinek tűnhet, de a világ kialakítása miatt sokkal nagyobbnak érezzük.
A bővítés egyik jellemzője a vertikálisan elrendezett területek jelenléte. Számos régióban vannak szomszédos utak, amelyek teljes területeket alkotnak, így sokkal inkább értékelhetjük azok munkáját, akik minden sarkot felfedeznek. A kíváncsiság gyakran vezet szakadékokhoz és barlangokhoz, amelyek mély, összetett környezetekké alakulnak, vagy látszólag hozzáférhetetlen helyekhez a térkép legmagasabb pontjain.
A FromSoftware művészeti részlege remek munkát végzett a világ megalkotásában. A Shadow of the Erdtree helyszínei könnyedén a legszebbek közé tartoznak, amelyeket a FromSoftware valaha létrehozott. A kastélyok belső terei részletgazdagok, kiváló világítási és árnyékolási hatásokkal. A nyílt területek változatosak: erdők, romok, települések és még sok más jellemzi őket. Az éghajlati és időjárási effektusok is erőteljesebbek. Bár ez a részletesség néha fps ingadozásokat okoz, akárcsak az alapjátékban, ez nem zavarja a játékmenetet.
Harci kihívások és jutalmak
A kazamaták ugyanazt az elvet követik, az örökölt kazamatákban találhatók a főnökök fő területei. Ezeken a helyeken a FromSoftware igazán kitett magáért a pályatervezésben. A környezetek tele vannak összekapcsolt ösvényekkel és alternatív útvonalakkal. A Shadowkeep például, a hozzá tartozó Raktárral együtt, a játék egyik legjobb területét alkotja.
A másodlagos kazamaták barlangokra és dungeons-ra vannak osztva. A legtöbbjük kiterjedtebb, és megosztják az Elden Ringben már bemutatott koncepciókat és látványokat. De vannak új témák is, és több csapda elhelyezése segít némileg csökkenteni az ismétlődési hatást, amely ezekre a tevékenységekre jellemző. Minden dungeon végén a sub-boss harcok dinamikusak és jutalmazók.
A Shadow of the Erdtree nem spórol az új tárgyak hatalmas mennyiségének bevezetésén sem. Számos fegyvertípust kapunk, beleértve új kategóriákat is, és még egy rúgásokkal teli harci stílust is, valamint egyedi képességeket, új páncélkészleteket, különféle varázslatokat és bűbájokat, hamvakat, amuletteket, receptkönyveket és még sok mást is.
Emellett két új tárgy is része a bővítés kiegészítő fejlesztési rendszerének. Az Umbratree Fragments és Revered Spiritual Ashes ritka tárgyak, amelyeket a térképeken találhatunk, és amelyeket a Grace pontoknál kombinálhatunk, hogy megkapjuk az Árnyék Birodalom Áldását. Ez a fejlesztés bónuszt ad a játékos statisztikáihoz és a spirituális hamvaihoz, amíg a bővítési területen tartózkodik. Eleinte a hatásuk nem tűnik jelentősnek a játékmenetre, de ahogy növelem a szintjüket, a védelem és támadás javulása egyre észrevehetőbbé válik.
Halálos bossok és taktikai kihívások
Őszintén szólva, az Elden Ring: Nightreign olyan játék, amely folyamatos figyelmet igényel: a karakterépítés, az ellenfelek legyőzéséhez szükséges éberség és a folyamatosan változó útvonalak, valamint a csapatod összhangja mind-mind próbára tesz. Rengeteg tényezőt kell figyelembe venni, de a siker öröme és a diadal érzése, amikor végre legyőzöl egy főnököt, mindent megér.
Az első órák különösen nehezek lehetnek, hiszen nem könnyű átlátni a játék minden apró részletét. Azonban ha egyszer ráérzel a relikviák (ezek a kiegészítők, amik a karakteredet erősítik), a követendő útvonalak, az ellenfelek támadásmintái, a főnökök megjelenési helyei és a karakterépítést segítő feladatok rendszerére, sokkal egyszerűbbé válik a felfedezés, és kialakul egyfajta rutin, ahol már semmi sem lep meg igazán. A játék mesterszintű elsajátítása remek érzés, de kissé kár, hogy a világméretű, váratlan események vagy rajtaütések nem történnek gyakrabban – ha egyszer minden mechanikát és rutint megtanultál, már kevés dolog tud majd meglepni.
„Mintha mi már találkoztunk volna?!”
Bár a térkép ugyanaz marad, mégis dicséretet érdemel a váratlan események felbukkanása, mint a ritka terepek, a Kataklizmák vagy a rajtaütések. Ezek a nem várt történések teljesen felkavarják a jól megszokott rutinunkat, és új lendületet adnak a kalandvágyunknak. A ritka terepek – amelyek igazán találó nevet kaptak – új biomokat, új kihívásokat és ismeretlen bossokat hoznak be a felfedezés világába, egy kis frissességet adva a bolyongásainknak.
Ugyanakkor jó lett volna, ha ezek a meglepetések gyakrabban történnek. Több mint ötven játék alkalmával alig tíz ilyen rajtaütéssel vagy Kataklizmával kapcsolatos eseményt láttunk, ami bizony hagy egy kis hiányérzetet maga után.
-theGeek-
Pro:
+ Lenyűgöző látványvilág
+ Érdekes történet és új karakterek
+ Innovatív új képességek
Kontra:
– Új játékosok számára bonyolult belépés
– Néhány válasz nem lesz kielégítő mindenkinek
– Ismétlődő ellenségek
Kiadó: Bandai Namco Entertainment
Fejlesztő: FromSoftware
Stílus: Looter-shooter, akció-RPG
Megjelenés: 2025.06.30
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Játékmenet - 9
Grafika - 8.2
Történet - 7.5
Zene/hangok - 9.1
Hangulat - 9
8.6
KIVÁLÓ
A Shadow of the Erdtree egy igazán méltó kiegészítő az Elden Ring világához, amely lenyűgöző látvánnyal és érzelmes történettel gazdagítja a játékot. A FromSoftware ismét kitett magáért, de sajnos az ellenségek gyakori ismétlődése és az újrahasznosított tartalmak némileg rontanak az élményen. Az új bossok és területek azonban elképesztő kihívásokat kínálnak, amik garantáltan lekötik és próbára teszik a játékosokat.