TECH HÍREK – A mesterséges intelligencia ebben az esetben nem vette át az emberek állását (ez az IBM-nél 7800 fő esetében megtörtént, ahogy tegnap is írtuk), hanem segített nekik jobbá válni.
Jelentős előretörésben van a ChatGPT, a Midjourney, a Dall-E, és sok más, tartalom alkotásra képes mesterséges intelligencia, ami például a művészeket hozza ijesztő helyzetbe (tartanak a munkájuk elvesztésétől, és a forgatókönyveket írók ezért is sztrájkolnak jelenleg Hollywoodban). Az MIT és a Stanford egyetem kutatói egy tanulmányt tettek közzé, amiben egy Fortune 500-as, meg nem nevezett cég implementált egy egyedi ChatGPT modellt, ami segít az informatikai segítségnyújtásra szakosodott embereknek. A felmérést 2020 végén és 2021 elején futtatták, és az eredmény meglepő: nem csak az alkalmazottak teljesítménye javult, hanem a munkahelyükön maradásuk is, ugyanis kevésbé voltak hajlamosak a távozásra (holott a turnover arány, azaz a mérték, hogy mennyiben változik meg a munkaerő évről-évre, egészen magas, 60%!).
A folyamat során az ügyfélszolgálatosok a felhasználókkal beszélgettek egy chatablakban, miközben egy másikban a ChatGPT volt nyitva. Amikor a felhasználó szoftveres hibájára keresett megoldást, az üfsz-os ezt a kérdést feltette a chatbotnak, és annak eredményét alkalmazta a probléma megoldására. „Technikai szinten az ügyfélszolgálat jól felszerelt a jelenlegi generatív mesterséges intelligencia eszközökkel. A mesterséges intelligencia szemszögéből az ügyfél-ügynök beszélgetéseket úgy lehet elképzelni, mint egy sor mintakövetési problémát, amelyekben az ember a cselekvések optimális sorozatát keresi. [Vannak] szuggesztív bizonyítékok arra, hogy a mesterséges intelligencia ajánlásai révén az alacsonyan képzett munkavállalók inkább úgy kommunikálhatnak, mint akik magasab képzettek,” írta a tanulmány.
A chatbotot a cég jól értékelt telefonos segítségnyújtásán edzették, és ennek jóvoltából a dolgozóknak képes volt megoldásokat felsorolni, továbbá meghatározott kifejezéseket is használ eközben, így az informatikailag kevésbé jártas dolgozó is képes hozni a profibb ügyfélszolgálatosok szintjét: az újoncok több hívást tudtak óránként letudni, és a fogyasztók elégedettsége is jóval magasabb volt, így kevesebbszer hangzott el a „szeretnék a főnökével beszélni” mondat, ami általában árt a dolgozónak…
A veterán és a jobban kiképzett alkalmazottak kevésbé találták hasznosnak a chatbotot, mert ők már tudták a válaszokat a kérdésre. Erik Brynjolfsson, a Stanford közgazdásza és a tanulmány egy kutatója szerint az embereknek két havi tapasztalat kellett ahhoz, hogy a fél éves szintet el tudják érni. A bökkenő ott van, hogy a dolgozók a mesterséges intelligencia miatt kevesebb pénzt kaphatnak készhez a tapasztalat hiánya miatt…
Forrás: PCGamer