The Lord of the Rings: Gollam – Vajon drágaszág lett?

TESZT – A Daedalic Entertainment és a Nacon kiadásában megjelent The Lord of the Rings: Gollam egy akció-kalandjáték, amely a népszerű fantasy univerzum egyik legrejtélyesebb és legellentmondásosabb alakját helyezi a középpontba. A játék az író J.R.R. Tolkien könyvein alapul, és nem a filmek által bemutatott látványvilágot követi. A The Lord of the Rings: Gollam nyolc évvel azelőtt játszódik, hogy megjelent volna A Gyűrűk Ura történetében, és bepillantást enged az ő szemszögéből a Középfölde rejtett zugainak titkaiba. Vajon megéri követni Gollamot a Gyűrűk Ura világában, vagy inkább hagyjuk őt békén a barlangjában?

 

 

A harmadik személyű nézetből irányított Gollam mozgását és küzdelmét egy lopakodás-alapú játékmenet teszi izgalmassá. Gollam képességeit kell kihasználnunk, mint például a mászást, az ugrást, a futást és a rejtőzködést, hogy elkerüljük vagy legyőzzük az ellenségeket, illetve hogy megoldjunk különböző rejtvényeket és feladatokat. Fontos szerepet játszik a furcsa lény kettős személyisége is, amelyet a Gyűrű hatalma okozott: Gollam és Sméagol között gyakran feszültség alakul ki, és ez befolyásolja a játékmenetet és a történetet is. Találkozhatunk más ismert karakterekkel is, mint például Thranduil tündekirály vagy a jó öreg Gandalf, a mágus.

 

The Lord of the Rings: Gollum: az első képek a next-gen Gyűrűk ura játékból!

 

Egy sötét oldal

 

The Lord of the Rings: Gollam tehát Középföldén és időben a Hobbit és A Gyűrűk Ura között játszódik, amikor Szauron gonosz sötét úr egyre erősödik és terjeszti a hatalmát. A játék főszereplője Gollam, az egykor Szméagolnak hívott hobbit, aki az Egy Gyűrű hatására megváltozott és eltorzult. Az Egy Gyűrű olyan varázserővel bír, amely Szauron személyiségét hordozza magában, és amelyet a jól ismert sztori szerint mindenki meg akar szerezni és ha már egyszer megvan, akkor képtelen attól megválni.

A Gollam története a címszereplő kis görcs utazását követi nyolc évvel azelőtt, hogy megjelent volna A Gyűrűk Ura cselekményében. Gollam célja, hogy visszaszerezze a Gyűrűt, amit Bilbo nevű hobbit vett el tőle a Hobbitban. Ehhez azonban el kell jutnia Mordorba, Szauron birodalmába, ahol a Gyűrűt őrzik. Útja során különböző helyszíneket látogat meg, mint például Mirkwood erdeje, Cirith Ungol hegye vagy Barad-dûr torony. Találkozik más karakterekkel is, akik segítik vagy akadályozzák őt: Thranduil tündekirály, Gandalf szürke mágus, Shelob óriáspók vagy az orkok.

A cselekményben fontos szerepet játszik Gollam kettős személyisége: Gollam és Szméagol között gyakran feszültség alakul ki, és ez befolyásolja a döntéseinket és a történet alakulását is. Sokszor választanunk kell, hogy melyik oldalunkat hallgatjuk meg: a gonosz Gollamot vagy az ártatlan Szméagolt. Ez nem csak a párbeszédeket és a hangulatot befolyásolja, hanem a végkimenetelt is.

Mindez papíron nagyon jól hangzik, de az igazság az, hogy a történet eléggé semmitmondó, és maga Gollam is nagyon sokáig leginkább csak unalmas, noname karakterekkel találkozik, akik a szokásos „menj ide, menj oda, szedd össze ezt, csináld azt” feladatokkal csicskáztatják szegény, először ork fogságba esett hősünket, akit azért ugye, elég nehéz sajnálni a Gyűrűk ura sztorijának ismeretének tükrében. Mindennek a végeredménye, hogy nehezen tudtam azonosulni gnóm barátunk szerencsétlenkedéseivel (amelyeket én irányítottam a játék során), így gyakran fordult elő, hogy fenemód untam az átvezetőket és magát a sztorit is.

 

Geoff Keighley gáláján a 2022 végén megjelenő új The Lord of the Rings-játék is bemutatkozik.

 

Egy másik nézőpont

 

A The Lord of the Rings: Gollam egyik tagadhatatlanul legnagyobb erénye, hogy egy új szemszögből mutatja be a Középfölde világát. Gollam nem egy hős vagy egy harcos, hanem egy torzult lény, akinek csak egy célja van: megszerezni a Gyűrűt. Nem csak az ismert helyszíneket látogathatjuk meg, mint például Mordor vagy Mirkwood, hanem olyanokat is, amelyek eddig nem kerültek bemutatásra, mint például Haradwaith vagy Khand. A történet viszonylag azért érdekes, hiszen nem csak Gollam múltjáról és jelleméről tudhatunk meg többet, hanem arról is, hogy mi történik Középföldén Szauron hatalomra kerülése előtt.

A játék látványvilága aránylag részletgazdag, legnagyobb pozitívuma, hogy hűen tükrözi a Tolkien által megálmodott fantáziavilágot. A fény-árnyék hatások, a textúrák zöme és az animációk viszonylag magas színvonalúak, és élethűen adják vissza a különböző helyszínek hangulatát. A zene és a hangok is illenek a játék atmoszférájához: a zene epikus és drámai, a hangok pedig változatosak és hitelesek. Hallhatjuk Gollam jellegzetes hangját is, amelyet Liam O’Brien szinkronizált angolul.

A játék azonban nem minden platformon fut egyformán jól. A megfelelő videókártyákkal rendelkező PC-ken és a PS5-ön van ray tracing, ami még szebbé és valósághűbbé teszi a grafikát, de ez nagyban rontja a teljesítményt. (Erről majd lejjebb…)

 

Gyűrűk Ura. Lord of the Rings. Seigneur des Anneaux.

 

Amikor Frodo szeme is könnybe lábad…

 

Sajnos, a The Lord of the Rings: Gollam messze nem egy tökéletes alkotás. Bár az ötlet önmagában izgalmasnak tűnik, sokszor unalmasnak és monotonnak érezhetjük a játékmenetet. Az állandó „szompojgász” (lopakodás) nem valami észveszejtően lenyűgöző vagy kihívást jelentő tevékenység hosszú távon: az ellenségek viselkedése kiszámítható és buta, a rejtőzködés pedig túl könnyű. A harc sem túl élvezetes: Gollam nem igazán alkalmas küzdelemre, így inkább el kell kerülnünk az ellenfeleket vagy gyorsan kiiktatnunk őket. Ráadásul a rejtvények sem túl bonyolultak vagy érdekesek: legtöbbször csak valamilyen tárgyat kell megtalálnunk, vagy valamilyen kapcsolót kell átállítanunk és a béna kamera miatti küszködést és keresgélést leszámítva mindezt elég könnyű megoldani.

Ami pedig különösen zavaró, hogy a játék sokszor akadozik és durván belassul, főleg nagyobb területeken vagy több ellenség jelenlétében. A Steam Deck verzió, amin most ezt a játékot teszteltem, pedig kifejezetten rosszul fut: még alacsony beállításokon is csak 25-30 fps-t ér el, ami nagyon zavaró és élvezhetetlenné teszi az élményt. Steam Decken egyébként azt vettem észre, hogy amikor Gollam megjelenik a képernyőn, akkor vagy 15 fps-t is esik a frame-rate, úgy látszik, a grafikus motor sem kedveli túlzottan gnómszerű hősünket.

A PC-n és konzolokon jobban teljesít ez a cím, de ott sem éri el az igazi next-gen szintet. A játék még egy jobb PC-n is úgy tűnik, hogy még a legkisebb feladatokkal is küszködik, mint például a sprintelés, és gyakori volt a lag és a képkocka sebesség csökkenése, ami egy kicsit megtörte a LotR varázslatot, amit reméltünk. A The Lord of the Rings: Gollam állandóan teljesítményproblémákkal küzdött ezeken a platformokon is, a PC-s átvezetőknél is úgy beszaggatott, mint a nagyanyám nokedlije, és a legegyszerűbb feladatoknál, például a sprintelésnél vagy az ugrásnál is előfordult az Xbox 360/PS3-as korszakot idéző pop-in. Az átvezetők alatt pedig a karakterek animációi gyakran rosszul időzítettek és esetlenek voltak, és elavultnak tűntek egy Unreal Engine segítségével készült játékhoz képest.

 

 

„Drágaszág”?! Inkább „drága szag”…

 

Nagyon vártam a The Lord of the Rings: Gollamra és ahhoz képest sajnos jó nagy csalódás volt. Az új nézőpontból bemutatott Középfölde kellően izgalmas (igaz, Taliont kalandjait lehetetlen lepipálni a két „Shadow of” játékból), a Tolkien rajongóknak, a grafika is aránylag jól kidolgozott (bár csodára nem szabad számítani) és aránylag részletgazdag, a zene pedig epikus és drámai. Azonban maga a játékmenet sokszor unalmasnak és monotonnak érezhető: a lopakodás nem igazán izgalmas vagy kihívást jelentő, a harc sem túl élvezetes, a rejtvények sem túl bonyolultak vagy érdekesek. A játék technikai oldala sem hibátlan: sokszor előfordulnak lassulások és akadozások, főleg nagyobb területeken vagy több ellenség jelenlétében.

A The Lord of the Rings: Gollam tehát egy olyan cím, amelyet csak akkor ajánlunk, ha nagyon szereted Gollam karakterét vagy nagyon kíváncsi vagy rá, hogy mi történik vele nyolc évvel azelőtt, hogy megjelent volna A Gyűrűk Ura cselekményében. Ha viszont inkább egy izgalmasabb és jobban optimalizált akció-kalandjátékot keresel Középföldén belül, akkor inkább válaszd valamelyiket a tegnapi top 10-es Gyűrűk ura játékok cikkünkből, mert ez sajnos nem lett egy „drágaszág…”

-BadSector-

Köszönjük a tesztkódot a Magnew Kft.-nek!

Pro:

+ Új nézőpontból mutatja be Középföldét
+ Viszonylag szép és részletgazdag grafika
+ Gollam egy jópofa karakter

Kontra:

– Unalmas és monoton játékmenet
– Rossz optimalizáció
– Borzasztó Steam Deck teljesítmény


Kiadó: Daedalic Entertainment és Nacon

Fejlesztő: Daedalic Entertainment

Stílus: Akció-kaland

Megjelenés: 2023. május 25. (PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S), később 2023-ban (Nintendo Switch)

The Lord of the Rings: Gollam

Játékmenet - 3.6
Grafika - 7.2
Történet - 4.8
Zene/hangok - 6.1
Hangulat - 5.2

5.4

KÖZEPES

A "The Lord of the Rings: Gollum" egy akció-kalandjáték, amely Gollum szemszögéből nyújt bepillantást Középfölde rejtett zugaiba, ám a játékélmény gyakran unalmas és monoton, a lopakodás kevésbé izgalmas, a harc nem túl élvezetes, és a technikai hibák is gyakoriak. Ezt csak azoknak ajánljuk, akik valóban szeretik Gollum karakterét, vagy kíváncsiak arra, hogy mi történik vele a Gyűrűk Ura eseményei előtt nyolc évvel.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu