MOZI HÍREK – További tárgyalásokra kerülhet sor azután, hogy több stúdió vezérigazgatója személyesen találkozott az írók céhének (WGA) vezetésével.
Már egy hete, hogy az Amerikai Írószövetség (Writers Guild of America, WGA) emlékeztetőt küldött a tagoknak. Ebben beszámoltak a tárgyaló bizottságuk több vezető stúdió vezérigazgatójával folytatott feszült találkozóról. A bennfentesek szerint néhány ilyen vezérigazgató és más stúdióvezetők találkoznak, hogy megvitassák a következő lépéseket, mivel a megállapodással kapcsolatos előrelépés megrekedt.
A stúdiók bennfentesei szerint a hollywoodi vezetők az elmúlt hetet azzal töltötték, hogy nem tudják, merre induljanak tovább a tárgyalások, és azt mondják, hogy nem hajlandóak „saját maguk ellen tárgyalni” a további megbeszélések során.
A két fél továbbra is jelentősen távol áll egymástól. Még akkor is, ha az AMPTP legutóbbi javaslata, amelyet augusztus 11-én ajánlottak fel, és amelyet a WGA tagjai által múlt kedden kifogásolt lépéssel hoztak nyilvánosságra, némi mozgást mutatott a kulcsfontosságú frontokon.
A WGA a tagoknak küldött feljegyzésében azt írta, hogy a legutóbbi ellenjavaslat „semmit sem jelent, és közel sem elég.” Valamint, hogy továbbra is kitartóan küzd egy olyan megállapodásért, amely biztosítja, hogy az összes kulcsfontosságú aggályát – a mesterséges intelligencia védelmétől kezdve az írói szoba jövőjének biztosításáig – figyelembe vegyék.
„Követeléseink közvetlenül magától a tagságtól származnak. Az írói szakmát és egyéni karrierünket fenyegető egzisztenciális veszélyekkel foglalkoznak, amelyeket mind a vállalatok által az elmúlt hét-tíz évben bevezetett üzleti modellben bekövetkezett változások okoznak” – írta a céh.
A WGA feljegyzésében azt is közölte, hogy választ vár az AMPTP augusztus 11-i ajánlatára tett ellenajánlatára. Amelyet állítása szerint az augusztus 16-i és 17-i tárgyalások során tovább vitattak. Egy, a tárgyalásokat ismerő bennfentes elmondta, hogy a megbeszélések nagy része ezeken a napokon a mesterséges intelligencia szabályozása körül zajlott.
Más frontokon azonban, például az íróteremről és a streaming adatok átláthatóságáról szóló tárgyalások lassúak maradtak. Ez vezetett az augusztus 22-i találkozóhoz, amelyen több vezérigazgató, köztük Bob Iger, a Disney és David Zaslav, a Warner Bros. Discovery vezetője is arra sürgette az írókat, hogy fogadják el az AMPTP augusztus 11-i ajánlatát. Amikor a WGA kitartott, tájékoztatták a céhet, hogy nyilvánosságra hozzák az ajánlatukat, hogy azt közvetlenül a céh tagjai elé tárják.
Ez a WGA rangsorának befolyásolására tett kísérlet azonban visszafelé sült el. Ugyanis a tagok az AMPTP ajánlatuk nyilvános közzétételét a WGA tárgyalóival szembeni jóhiszeműség megszegésének minősítették.
A céh által feljegyzéseikben felvetett különböző pontok közül az írók leginkább az AMPTP ajánlatára mutattak rá. Eszerint negyedévente jelentenek a streaming nézettségi adatokról, hogy – ahogy a stúdiók a múlt héten mondták – ezek az adatok „lehetővé teszik a WGA számára, hogy a jövőben javaslatokat dolgozzon ki a jelenlegi SVOD-maradványrendszer átalakítására”, bár ezek az adatok nem hozhatók nyilvánosságra a WGA azon tagjai számára, akik streaming műsorokon és filmeken dolgoznak.
„Az egyik oka ennek a sztrájknak az, hogy a streaming bérek már olyan régóta túl alacsonyak, és most felajánlanak nekünk valamit a jövőbeli szerződéses tárgyalások érdekében?” – mondta egy névtelenséget kérő nyugdíjas író. „Ez csak egy kis időhúzás. Nem tudom, miért gondolták, hogy az írók ezt kielégítőnek tartják”.
Eközben a stúdiók részéről egyre nagyobb az idegesség, hogy a sztrájk milyen károkat okozhat a szórakoztatóiparnak. Főleg, ha az írók és színészek még ősszel is a sztrájkvonalban maradnak. Az olyan filmek, mint a Sony-féle „Kraven, a vadász” és a Warner Bros Dűne: Második része abban a reményben kerültek ki a 2023-as őszi bemutatótervből, hogy a SAG-AFTRA sztrájk 2024-ben megoldódik, és így a filmek szereplői promóciós munkát végezhetnek.
Forrás: Deadline