Yakuza: Like a Dragon – A japán maffiavilág naiv hőse a főszerepben

TESZT – Rövidesen elhagyja a PlayStation Plus Extra és Premium szolgáltatást a Yakuza: Like a Dragon című japán akció-kalandjáték, amelyet kár lenne kihagyni, mert egy izgalmas, formabontó, klisék nélküli, és abszurd humorral fűszerezett történetet tár elénk. Főszereplője egy naiv, állandóan szerencsétlenül járó volt jakuza, aki élete nagy részét a börtönben töltötte. A Yakuza: Like a Dragon alkotóinak nem kell harakirit elkövetniük; az új rész az új, balek főszereplő ellenére is éppolyan szórakoztató, mint elődjei. Ha tehát eddig nem vágtál még bele ebbe a spin-off kalandba, akkor elmeséljük neked, miért lenne kár kihagyni!

 

 

A több mint 18 éve, még a PlayStation 2-n debütáló Yakuza-sorozat eddig hét fő epizódot (beleértve a Yakuza 0-t is) és számos eltérő témájú mellékágat (spin-off) hozott nekünk, elérve a japán, majd az amerikai és európai játékosközönséget is. Azonban nem minden mellékágat élvezhettünk Japánon kívül: a középkori Japánban játszódó PS3-as és PS4-es részek például csak ott jelentek meg. Egy másik figyelemre méltó mellékszál a Judgement című játék, ahol nem Kazuma Kiryu, a sorozat ikonikus főszereplője, hanem egy ügyvédből detektívvé vált karaktert alakítunk.

 

A játék fő helyszíne, Kamurocho, soha nem változott, akárcsak a játékmenet: a Yakuza: Like a Dragon megjelenéséig a játékok jellemzői az egyszerűsített, ütéskombinációkkal gazdagított utcai harcok voltak. A Yakuza-játékokban mindig csak verekedni lehet, fegyverként leginkább késekkel, kardokkal vagy a környezetben talált tárgyakkal védekezhetünk – pisztolyokat ritkán használunk, és sosem ölünk meg senkit, csak jól elverjük őket.

 

 

Kaland, taktikai akció, fordulatos történet

 

A Yakuza: Like a Dragon fő változása a harcrendszerben mutatkozik meg: bár a verekedés továbbra is központi szerepet kap, a valós idejű harcokat körökre osztott küzdelmek váltják fel, emlékeztetve a klasszikus Final Fantasy vagy a Persona sorozatokra. A reflexek helyett itt a stratégia és a parancsok kiadása dominál, ahol a karakterek a kapott utasításokat hajtják végre.

Érdemes megjegyezni, hogy mostantól nem egyedül küzdünk át magunkat a japán alvilágon, hanem csapattársak csatlakoznak hozzánk. A csapat tagjai között olyan karaktereket találunk, mint az Ichibanhoz hasonló, kissé lepukkant idősebb figurák (például egy kiégett, nagydarab rendőr), valamint Saeko, a vonzó hoszteszlány.

A harc során a karakterek rendelkeznek alapfunkcióikon túl saját, egyedi támadásaikkal is, mint például Ichiban „karizmatikus meggyőző ereje”, amellyel egyszerűen ráveszi az ellenséges bandákat arra, hogy hagyják abba a küzdelmet.

 

 

Szerethető, naiv balek az új főszereplő

 

A történettel kapcsolatban nem szeretnénk sokat elárulni, de annyit biztosan mondhatunk, hogy a játék a sorozatra jellemző váratlan fordulatokkal, alaposan kidolgozott fő- és mellékkarakterekkel, valamint gyakran abszurd humorral teli. A színvonal legalább olyan magas, mint az előző részekben, sőt, egyes epizódokat még túl is szárnyal.

Ichiban Kasuga, a főszereplő, egy kicsit buta, de szerethető karakter, olyasvalaki, mint Voltaire Candide-ja, vagy az önfeláldozó Rocco a „Rocco és fivérei” című Visconti-filmből. Ő az a naiv, örök vesztes típus, aki mindig a jót akarja, de gyakran rosszul sül el a dolog. Nem neveznénk őt kőkemény yakuzának, de éppen ez adja meg a sorozat varázsát: soha nem a rideg, kegyetlen bűnözői világról szólt.

Néhány pletyka szerint a japán maffia finanszírozta a sorozatot, hogy kedvezőbb képet festsen a yakuzákról. Ez mennyire igaz, azt nem tudni, de a Yakuza-sorozat minden egyes részére jellemző a sajátos, néha abszurd humorral átitatott, máskor kissé pátoszos, komplex és fordulatos történetvezetés, ahol a bűnszervezetek tagjai és vezetői komolyan veszik a japán becsületkódexet.

 

 

Next-gen konzolokon a japán kerámia részletei is kirajzolódnak

 

PlayStation 5-ön tesztelve a játék grafikája lenyűgöző volt, mind a textúrák tűélessége, mind az általános látványvilág szempontjából. Amikor Ichibannal ellátogattam egy luxus szórakozóhelyre Kamurochóban (a Yakuza-játékok állandó helyszíne, amit Tokió Kabukicho szórakoztatónegyede ihletett), még a japán vázák részleteit is tökéletesen ki tudtam venni. Hasonló dicséret illeti meg a különböző karakterek kidolgozását is – a sorozat készítőinek ezen a téren soha nem kellett szégyenkezniük, de most még magasabbra tették a lécet.

Fontos megemlíteni a város kidolgozását is: legyen szó a nappali városról vagy az éjszakai, neonfényektől csillogó utcákról, a megjelenítés egyszerűen pazar. Olyan érzést kelt, mintha az ember tényleg Japánban sétálna. A pocsolyákban valós időben tükröződnek a környezeti elemek, nem olyan szinten, mint a „Watch Dogs: Legion”-ban, de még így is lenyűgöző a látvány.

 

 

A hetedik rész sem okozott csalódást

 

A Yakuza: Like a Dragon méltó folytatása a sorozatnak. Bár az új, kissé ügyetlen főszereplőhöz idő kell, hogy hozzászokjunk, különösen Kazuma Kiryu, a sorozat fenegyereke után, de a történet maga elsőrangú: időnként drámai, máskor vicces, és minden esetben formabontó. A körökre osztott harcrendszer elsőre furcsa lehet a sorozat rajongóinak, de idővel nekem jobban megtetszett, mint az eredeti, verekedős akciórész. Aki szereti a tartalmas, hosszú és látványos akciókalandokat, tele átvezetőkkel és hosszú párbeszédekkel, és érdeklődik a japán kultúra és a yakuzák világa iránt, annak mindenképpen érdemes kipróbálnia a Yakuza: Like a Dragon-t, akár még akkor is, ha ez lenne az első találkozás a sorozattal. Ráadásul jön 2024 januárjában a monumentális Like a Dragon: Infinite Wealth, ugyanezzel a körökre osztott harcrendszerrel, szóval aki a Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name-et is kivitte (vagy tervezi) annak ez a rész is kötelező, hogy mindkét hőst megismerje, hiszen kettejük nagy találkozása és közös harca lesz majd az új epizód! Ha van PS Plus Extra/Premiumod és érdekel a játék, ne habozz tovább, mert december 19-én már búcsút kell venned tőle!

-Herpai Gergely (BadSector)-

Pro:

+ Új játékmenet: Az RPG elemek frissítést hoznak a sorozatba
+ Fejlesztett grafika: Kiemelkedő látványvilág, különösen az új generációs konzolokon
+ Mély történet: Gazdag narratíva és jól kidolgozott karakterek

Kontra:

– AI problémák: Néha hibás NPC viselkedés
– Hagyományos RPG elemek: Némely játékosok számára ezek unalmasnak tűnhetnek
– Interakciós nehézségek: Néha nehézkes a játékbeli tárgyakkal való interakció


Kiadó: SEGA

Fejlesztő: Ryu Ga Gotoku Studio

Stílus: Open-world akció-kaland

Megjelenés: 2020. január 16. (PlayStation 4 Japánban és Ázsiában), 2020. november 10. (Xbox Series X/S, PlayStation 4, Xbox One, PC), 2021. március 2. (PlayStation 5)

Yakuza: Like a Dragon

Játékmenet - 8.4
Grafika - 8.5
Történet - 8.6
Zene/hangok - 8.5
Hangulat - 8.8

8.6

KIVÁLÓ

A "Yakuza: Like a Dragon" újító RPG elemekkel frissíti a sorozatot, lenyűgöző grafikával és mély történettel. Az AI és interakciós problémák néha zavarók lehetnek, de ezeket a játék erősségei, mint a társadalmilag gazdag narratíva és a jól kidolgozott karakterek, könnyen feledtetik. Összességében egy kiváló játékélményt nyújt, amely hű marad a Yakuza sorozat szellemiségéhez, miközben új irányokat is felfedez.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu