Összeomlik a játékipar?! Egy volt PlayStation-főnök elárulta, miért van hatalmas bajban az iparág

Shawn Layden PlayStation-vezető, a Sony Interactive Entertainment korábbi elnöke úgy véli, hogy „az AA eltűnt”, és ez „veszélyt jelent az ökoszisztémára”.

 

 

A videójáték-ipar jelentős változásokon megy keresztül. Ez a kijelentés annyira nyilvánvaló, hogy a játékosok, a fejlesztők, a forgalmazók és minden, az iparághoz kapcsolódó cég észrevette. Shawn Layden, a Sony Interactive Entertainment korábbi elnöke is észrevette, hogy a digitális szórakoztatásban jelentős törés következik be. A PlayStation-vezér szerint mindez az AA-játékok – a középkategória az indie és a csúcsjátékok (AAA) között – hiányának, a „kreativitás összeomlásának” és a blockbusterekre való hagyatkozásnak köszönhető.

Layden ezt a véleményét a Szingapúrban megnyílt Gamescom Asia egyik első előadásán osztotta meg. Gordon Van Dyke-kal, a Raw Fury társalapítójával és kiadóigazgatójával (a GamesIndustry-n keresztül) folytatott beszélgetésben a korábbi PlayStation-főnök rámutatott az iparág nagy problémájára: „[Régebben] sokkal több időt töltöttünk azzal, hogy játékokat nézegettünk, és nem kérdeztük meg, hogy »mi a monetizációs terved« vagy »mi a visszatérő bevételi terved« vagy »mi az előfizetési formulád«. Egy egyszerű kérdést tettünk fel: »Szórakoztató-e, jól érezzük-e magunkat?« Ha ezekre a kérdésekre igennel válaszoltál, általában zöld utat kapott a projekt. Nem aggódtál túl sokat a végtermék miatt. Nyilvánvaló, hogy korábban nem készítettél több millió dollárért játékot. Szóval a kockázattűrő képességed elég magas volt.”

„Ma egy AAA-játék elkészítésének belépési költségei három számjegyű milliós nagyságrendűek. Természetesen a kockázatvállalási hajlandóság csökken. És elkezded nézni a folytatásokat, a klónokat, mert a pénzügyesek, akik a határokat szabják, azt mondják: »Nos, ha a Fortnite ennyi idő alatt ennyi pénzt hozott, akkor az én Fortnite-koppintásom ennyi idő alatt ennyit fog tudni csinálni«” – folytatja a SIE korábbi vezetője.

„A stúdiók konszolidációjával és a magas gyártási költségekkel a videójátékok kreativitásának összeomlását látjuk.”

Tény, hogy az indie-iparág megtöri ezt a mintát a kreatív és színes kínálattal, amelynek előállítása jóval kevesebbe kerül, mint egy AAA-címé, Layden sajnálja, hogy más típusú kínálatok hiányoznak az iparágból. „A játékiparban van Call of Duty, Grand Theft Auto, indie cuccok. De az a középső darab, az a réteg, ami régen az Interplay, a Gremlin, az Ocean, a THQ, az összes ilyen cég terepe volt… Ez a középső terület eltűnt” – mondja. „Ha AAA-s tudsz lenni, akkor túlélsz, vagy ha valami érdekeset csinálsz az indie térben, akkor [is] túlélhetsz. De az AA eltűnt. Szerintem ez fenyegetést jelent az ökoszisztémára nézve.”

„Most, ha egy kicsit több érdeklődést, izgalmat és nyilvánosságot tudnánk teremteni az alacsony költségvetésű, de szuper kreatív és szuper szokatlan játékok számára… Szeretném, ha több ilyet látnánk” – folytatja Layden a beszélgetésben. „Mert ha kizárólag a nagy slágerekre hagyatkozunk, hogy fenntartsuk magunkat, az szerintem halálos ítélet.”

 

Nem „a God of War gazdaságos változatán” kellene dolgozni a korábbi PlayStation-elnök szerint

 

Nos, mit tehetnek az AA játékgyártó cégek, hogy megőrizzék stabilitásukat a videójáték-iparban? Layden több ötletet is megoszt ezzel kapcsolatban, kezdve az alapokkal: hozzuk az „újat” ahelyett, hogy például „a God of War gazdaságos változatát” adnánk ki. Röviden: a SIE egykori elnöke úgy véli, hogy az AA fejlesztők vállalhatnak kockázatot olyan koncepciókkal, amelyek teljesen újak az iparágban.

„Hozzatok valami olyasmit, amivel kihívást jelentetek magatoknak – a játékmédium, ez a médium nagyon rugalmas, sokféle dologra képes” – folytatja. „Szóval szerintem AA-ként az lesz az erősséged, hogy a piacra kerülési idődnek gyorsabbnak kell lennie. Ha 1500 fejlesztőnek kell elkészítenie a következő GTA-t, az nem az AA-nak való hely. Ha fejlesztő vagy, akkor azt kell tudnod mondani, hogy »két-három év alatt tudok valamit készíteni, és beindítani«”.

„Ha bemutatod nekem az AA-játékodat, és a dokumentumod első két oldala a monetizációról és a bevételről, az előfizetési tervről szól, akkor kiszállok. Az első oldaladnak azt kellene tartalmaznia, hogy »Ezt a játékot meg kell csinálni, és itt van, hogy miért«” – kommentálja Layden. „Ezt a tüzet akarom látni, nem azt, hogy »itt a főkönyvelőnk, aki elmagyarázza neked a játék monetizációját«.”

Forrás: GamesIndustry.biz

Spread the love
Avatar photo
"Historian by profession, gamer since historical times."

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu