Hascoët „Jobb kell, hogy legyen, mint Tolkien!” elvárást állított egy rendkívül izgalmasnak ígérkező fantasy projekt elé, amely egy BioWare-legenda fejlesztésével készült volna.
„Járt utat a járatlanért el ne hagyj!” – ez sok játékkiadó mottója, de talán nem is lehetne jellemzőbb a Ubisoftra, amely most már több mint egy évtizede nagyjából ugyanazokat a franchise-ait feji meg rendszeresen: Far Cry, Assassin’s Creed, Ghost Recon, Rainbow Six, Watch Dogs, The Division). Ezeknek jellegzetes, újra és újra felhasznált eleme, hogy a legtöbbször open world játékelemeket használnak és vagy modern vagy történelmi (az Assassin’s Creed esetében) környezetben játszódnak. Sokan eddig úgy gondolták, hogy egyszerűbb, céges szintű döntés, hogy ezeket a jól bejáratott, egyre sematikusabb és egyre ismétlődőbb elemeket használja újra és újra a francia cég, azonban Jason Schreirer újabb leleplező Bloomberg cikkéből (pedig a szexuális botrányt alapjaiban, részletesen leleplező vérprofi oknyomozó írása után már eleve gyűlölhetik a Ubisoftnál) derült ki ennél részletesebben, hogy a kreatív döntések hogyan működnek, kinek a döntése alapján történik meg a cégnél.
A „bűnös” ismét csak a nőket zaklató, bedrogozó, enyhébb nemi erőszakot is megkísérlő Serge Hascoët kreatív ügyvezető, aki ebben a hónapban fel is mondott („közös megegyezéssel”) a vádak hatására. A Ubisoft CEO-ja nemcsak a női munkatársak felett szeretett „uralkodni” (mindenféle értelemben…), hanem állítólag szokatlanul nagy hatalommal rendelkezett a Ubisoft projektjei felett is, lévén neki tulajdonították az Assassin’s Creed és a Far Cry sikerét is. A projekteknél tehát kvázi „élet és halál ura volt”, ő döntötte el, hogy milyen kap zöld utat és melyiket kaszálják el. Amelyik téma pedig neki, személyesen nem tetszett, az esélyes, hogy játék formájában sosem lát majd napvilágot. Ilyen volt a fantasy is, amely nem éppen szívügye Hascoëtnak. (Tegyük hozzá, hogy ebben a 2014-es Might & Magic X: Legacy és a magyar fejlesztésű, 2015-ös Might & Magic Heroes VII elég lagymatag fogadtatása és bevételei közre játszhattak, talán ezek miatt sem készült újabb Might & Magic cím vagy öt éve és egyelőre nem is tervez a cég ilyet.)
2018 végén történt, hogy a Ubsoft Avalon munkacímmel állítólag egy olyan szerepjáték projektjébe fogott, amely Artúr király legendáját dolgozta volna fel igazi, klasszikus, varázslatokkal, kardcsatákkal és legendákkal teli fantasy univerzumban. Mind ehhez nem kisebb nevet, mint Mike Laidlaw-t, a Dragon Age sorozat híres designerét is felvették. A projektről azonban szinte semmit sem lehetett hallani, pusztán annyi derült ki, hogy 2020 elején Laidlaw – akkor még ismeretlen okokból – faképnél hagyta a francia eredetű céget,
Most leplezte le viszont Schreier újabb cikke, hogy Hascoët rendkívül nagy elvárásokat támasztott az Avalonnak. Kerek perec közölte a Québecben dolgozó teamnek, hogy amennyiben fantasy-t akarnak készíteni, annak bizony „jobbnak kell lennie még Tolkiennél is!” Szerencsétlen fejlesztők próbálták mindent megtenni, hogy a játékot úgy alakítsák át, ahogy az Hascoët személyes igényeinek megfelel – még azzal is próbálkoztak, hogy a brit fantasy legendák helyett áthelyezzék sci-fi és görög mitológiás környezetbe, de Hascoëtnál ezek az ötletek is süket fülekre találtak.
A beszámoló szerint ez az ügy egyáltalán nem volt egyedi eset: Hascoët kizárólagos, egy kézben lévő döntésével több olyan projektet is lelőtt, melyek komoly potenciállal bírtak, a fontosabb munkatársakat pedig szándékosan nehéz helyzetbe hozta, így végső soron rengeteget ártott annak a cégnek, amelynél a múlt évezred nyolcvanas évek végétől dolgozott, gyakorlatilag egyike volt a Ubisoft alappillérének.
Schreier ebben az újabb oknyomozó riportjában még egy piaci elemzőt is megszólaltatott, aki arról beszélt, hogy a legtöbb cégnél a fontos kreatív döntéseket egy kisebb csapat közösen hozza meg, az rendkívül ritka és szokatlan manapság, továbbá nem is jó megoldás, amikor egyetlen ember dönt ilyen kérdésekben, óriási hatalommal a kezében.
Mindezek tükrében elgondolkoztató az is, hogy a szexuális zaklatásain, munkahelyi ivászatain és basáskodásán túl talán amiatt is lefőtt a kávé Hascoëtnak, hogy tavaly a The Division 2 és a Ghost Recon Breakpoint (a cég két legnagyobb projektje) elég nagyot buktak. Most már csak az a nagy kérdés, hogy vajon az elég konvencionálisnak tűnő, ősszel megjelenő Assassin’s Creed Valhalla és az innovatívnak tűnő, de a régi franchise-hoz tartozó, Watch Dogs Legion beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeket?
Forrás: Bloomberg
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!