Nem véletlenül nem láttuk sok játékban a Nemesis-rendszert: a kiadó ugyanis 2015-ben bejegyeztette azt.
Ebben az angol nyelvű videóban, ami Mark Brown Game Maker’s Toolkit sorozatából származik, megtudhattuk, hogy a Warner Bros. Interactive a Middle-Earth: Shadow of Mordorban, illetve annak folytatásában, a Middle-Earth: Shadow of Warban látott rendszert levédette, hogy a Monolith Productions munkássága ne legyen egy az egyben lenyúlva. Itt akkor meg is magyarázzuk, hogy mi ez a rendszer: személyiséget kölcsönöz az ork NPC-knek, hogy azok a mi cselekedeteinkhez igazodva lépjenek.
A szabadalom a „a számítógépes játékokban levő nemezis karakterek, nemezis erődítmények, szociális vendetták és követők” témakörében érvényes, és Brown szerint ez hasonló a Crazy Taxiban látott, levédetett lebegő nyílhoz, ami megmutatta a sofőröknek, hogy merre kocsikázzanak. Emiatt a SEGA amúgy 2003-ban beperelte a Fox Interactive-ot, amikor a The Simpsons: Road Rage ugyanazt a mechanikát alkalmazta. (A két cég peren kívül, meg nem határozott összegért végül megállapodott egymással…)
Az érdekesség az, hogy a Nemesis-rendszerhez hasonló mechanizmust láthattunk már az Assassin’s Creed: Odyssey-ben, a Warframe-ben, a Path of Exile Betrayal kiegészítőjében, vagy az XCOM 2: War of the Chosen DLC-jében. No igen, de 2019-ben a Warner szabadalmát el utasították, majd tavaly újra vizsgálták, és most olyan fázisban tart a vizsgálat, hogy ha a kiadó kifizeti a költségeket és a szükséges dokumentációkat benyújtja, a szabadalomat pedig hitelesítik.
De azért láthatunk pár érdekes szabadalmat: a Microsoftnak van egy olyan levédése, ami a játékokban bónusz pontokat ad, „ha a játékos olyan stílusos cselekedeteket hajt végre, amik nem tartoznak a játék kötelező feladatai közé” – ez a Project Gotham Racing kudos pontjairól szól amúgy. A Bandai Namcónak pedig egy olyan szabadalma van a Katamari Damacy iránt, amiben „több objektumot elrendezhetünk”, és itt sem lépett fel mások ellen a cég, ugyanis a The Wonderful End of the World, az Anarcute, vagy a Donut County is hasonló megoldással élt. Nos, és az Electronic Arts is szabadalmaztatta a Bioware „párbeszédkerekét” (2011 végén meg is kapta a zöld zászlót), amit a Mass Effectekből ismerhetünk. Ennek ellenére a Deus Ex: Mankind Divided és a Fallout 4 is hasonló rendszert alkalmazott…
A Uniloc Corporationnek volt egy termékaktiválási koncepcióval kapcsolatos szabadalma, amit szabadalomtrollkodásként jellemeztek, miután emiatt vitte a Uniloc perre a Microsoftot, de miután a SEGA, a Ubisoft, a Cambium Learning Group és a Perfect World Entertainment is fellépett ellene, a szabadalom megszűnt létezni. De még maga a Nintendo is relaxált az ilyen ügyekben: az Eternal Darkness kiadása óta van egy szabadalma a nagy N-nek az épelméjűséggel kapcsolatos rendszerre, de a Don’t Starve, az Amnesia-sorozat, a Tokyo Dark, a Knock-Knock, vagy a World of Horror is hasonló megoldást implementált, és ők nem emeltek szót ellenük… de akár mondhatnánk a Namco hírhedt szabadalmát a töltőképernyőkön használt minijátékokhoz (itt akkor egy példát is megemlítenénk – a PlayStation nyitócímeinek egyike, a Ridge Racer esetében a Galaxiant tették be; ha teljesítettük a pályát, nyolc plusz kocsit kaptunk), viszont a The Sims 3 vagy a Splatoon mégis hasonló ötletet alkalmazott.
Úgyhogy hiába a nagy név a szabadalom bejegyzése mögött, nem mindenki fog kritikával élni, ha egyedi köretet adunk egy mechanizmus köré.
Forrás: PCGamer