Ijesztő fordulatot vett a Sony stratégiája: csak a nagy címek számítanak?

A Sony háza tájáról nem hallottunk mostanában sok igazán pozitív kommentet.

A Bloombergnek író Jason Schreier szerint a Sony Interactive Entertainment (innentől csak SIE) a The Last Of Usl szeretne egy remake-et PlayStation 5-re. Ennek a kódneve T1X, és eredetileg a SIE Visual Arts Service Group (vizuális művészetért felelős csoport, itt is rövdítünk VASG-re) kezdett dolgozni rajta. Ez egy kisegítő csapat, ami a többi SIE stúdiónak nyújt segítő kezeket a játékaik befejezésében. Csakhogy ez a csoport 2018-ban inkább vezető fejlesztő szeretett volna lenni.

A SIE VASG-t Michael Mumbauer alapította 2007-ben. Kb. 30 belsős és külsős fejlesztőt hozott össze, hogy a SIE ágazatán belül egy új fejlesztői alakulat váljon a bandából, ami a The Last of Us remake-jén kezdett dolgozni. Eredetileg a 2007-ben PS3-ra megjelent Uncharted: Drake’s Fortune-t szerették volna, de az első Uncharted költségei túl magasak lettek volna, továbbá túl sok tervezői munkát igényelt volna, ezért inkább úgy döntöttek, hogy Joel és Ellie kalandjait szabják át úgy, hogy a The Last of Us Part II-höz hasonló kinézetet és érzést adnak neki, hiszen ez egy modernebb játék (…félretéve azt a tényt, hogy ugyanúgy egy PS3-as játékról beszélünk?), aminek nem kellene akkora pénzösszeg, és a második rész PlayStation 5-ös verziója mellé oda lehetne tenni ezt is.

A projekt zöld zászlót kapott, de a SIE a csoportot titokban tartotta, és nem engedélyezett további létszámbővítést. 2019 tavaszára elkészült egy szekció a remake-ből egyfajta vertical slice-ként, amit be lehet mutatni. Aztán 2019 novemberében a korábban a Guerrilla Gameset vezető Hermen Hulst lett a SIE Worldwide Studios főnöke. Szerinte túl drága volt a remake, ami egy új grafikai engine-en futott (és ez költségemelő hatású volt). Mumbauernek több ember kellett volna a projekt befejezéséhez, de Hulst hajthatatlan volt. Eközben a The Last of Us Part II átcsúszott 2019-ről 2020-ra, és a SIE VASG feladata az volt, hogy segítsenek a Naughty Dognak, ami a T1X fejlesztését lassította be. Csakhogy a játék megjelenése után a SIE a Naughty Dogtól áthívott pár embert, hogy Mumbauer csapatának segítsen a T1X-szel.

Ezzel a VASG függetlensége megszűnt, a költségvetésért pedig a Naughty Dog volt a felelős, és rövid időn belül „a pajkos kutyák” vették át a stafétát… amivel a VASG megint csak egy kisegítő csapattá lett degradálva. 2020 végére a T1X fontosabb emberei már távoztak is csapatból, beleértve Mumbauert és David Hallt (a rendezőt). A T1X továbbra is készül a Naughty Dognál, és a megmaradt VASG még mindig segít nekik.

Itt meg kell említeni a SIE Bend Studio-t is. A Days Gone fejlesztői 2019-ben rukkoltak elő azzal az ötlettel, hogy ők egy folytatást szeretnének, mivel a játék anyagilag profitált a Sony-nak, de mivel a fejlesztés sokáig tartott, és a fogadtatás sem volt valami jó, az elképzelést a SIE lesöpörte az asztalról, majd áttolta a Bend embereit a Naughty Doghoz, hogy egy multiplayer játékon (The Last of Us Part II: Factions?) dolgozzon, és a csoport többi tagját egy új Uncharted fejlesztésére rakta át. Ezt a Naughty Dog felügyeli. Erre sok vezető beosztású alkalmazott felmondott, és mivel a Bend vezetősége attól félt, hogy végül a stúdiót a Naughty Dogba döntik, arra kérte a SIE-t, hogy vegyék le őket az új Uncharted fejlesztéséről. Ez márciusban megtörtént, és egy új játék készül. Kérdéses, hogy mi a helyzet az Uncharteddel, de egy ebből biztos: a SIE és Jim Ryan, a SIE elnök-vezérigazgatója számára csak a blockbuster, nagy címek számítanak, minden más háttérbe szorul a cégen belül.

David Jaffe, a God of War alkotója a legújabb podcastjén arra utalt, hogy a Sony egy közvetlen ellenlábason dolgozik, amivel az Xbox Game Pass riválist kapna (és erre Ryan már tett a múltban utalásokat). Bár már jó ideje nem dolgozik Jaffe a Sony-nál, az ipari kapcsolatai révén azért van rálátása pár tényezőre (és megfordult nála korábban Mumbauer is, ha nem csal az emlékezetünk). Megemlített egy srácot, aki egy petíciót indított Jim Ryan leváltásáért, de szerinte ez túl korai, mert Ryan nem tartozik senkinek sem. Hozzátette, hogy a Sony már erősen a Game Pass ellenlábasán dolgozik, úgyhogy ebben a tekintetben lesz egy válaszlépés.

Nem tudja, hogy pontosan milyen is lesz. Szerinte az nem lenne megoldás, ha a PlayStation Now-val kevernék a terveiket, és egyfajta streamelő szolgáltatást hoznának létre, amiben a visszamenőleges támogatás révén a PS3-as, PS2-es és PS1-es címeket emulálnák, és ezek mellé trófeákat is adnának (a Sony egyik szabadalma szerinte erre utal), majd ezekhez hozzáadják a filmeket „és más sz__t” is. Jaffe szerint ez nem megfelelő válaszlépés a Sony-tól.

A streamelés nem ad olyan stabil élményt, mint a helyileg futtatott játék.

Forrás: Gematsu, WCCFTech

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu