Nem vicc: Grand Theft Auto V esetében ez olyan alacsony felbontás, aminél még a CGA is többet tudott már négy évtizede!
A CGA volt az IBM első színes videókártyája. Ez volt az első kijelző standard, amit az EGA, majd később a VGA követett a nyolcvanas, kilencvenes évek során. De térjünk vissza a CGA-ra. Ennek grafikus módjai közé tartozott a 16 színből álló palettával rendelkező 160×100 felbontás. Ez volt a lehető legalacsonyabb (szövegesben 40×25 volt 8×8 pixeles fontokkal, de 320×200-nak felelt így meg… de az ugye nem grafikus mód!), de ezt 2021-ben sikerült alulmúlni!
A lenti videó RandomGaminginHD-től származik. Ő két régebbi videókártyát markolt fel az elképzeléséhez. Az AMD Radeon HD6450 kb. 10 éve jelent meg, aztán az Nvidiától származó, 2014-ben elstartolt GeForce GT 710-et is behúzta, hogy megnézze, miként futtatják a modern játékokat… 128×72 felbontáson. Százhuszonnyolc, hetvenkettő. Ilyet komolyan egy ATM is le tud mostanában pipálni (főleg akkor, ha látjuk rajtuk a kékhalált…), de ilyesmit talán mobiltelefonokon láttunk utoljára. Számítógépeken meg talán soha.
És mégis, elővette több modern játékhoz. A Fortnite-ot mindkét régi GPU lazán 50 feletti FPS-sel futtatta, így az Epic Games játékát gond nélkül (igaz, eléggé homályosan) játszani lehet. A Grand Theft Auto V is játszható kategória, már amennyire látni lehet a dolgokat 128×72-n; a frame rate átlagosan 25 és 35 FPS között ingadozott. A Days Gone, illetve a Cyberpunk 2077 már itt is a játszhatatlan szintet súrolja, ugyanis másodpercenként tizenvalamennyi képkocka már nem éppen élvezhető teljesítmény.
Persze, hogy itt már buherálni kell a játék konfigurációs fájljaiban, mert mondjuk ki: ezeket a játékokat nem ilyen felbontásra tervezték, meg azért ilyen alacsony kijelzőket nem dobnak piacra. (Mostanában már a 720p is ódivatú, laptopokban is a 768p talán a legalacsonyabb; a 1080p a standard általában, és már inkább a 4K a divat a kijelzők tekintetében…)
Forrás: PCGamer