A Sony Interactive Entertainment elnök-vezérigazgatója, Jim Ryan a Közel-Keleten élő játékosok számára igazán tapintatlan kommenttel élt.
Jim Ryannek ez megy igazán: többször is volt már olyan megnyilvánulása, amire nem nagyon találtunk eleinte szavakat (az egyik ilyenje régebben az volt, hogy a visszamenőleges támogatást feleslegesnek tartja…). A Gamesindustry-nak adott interjújából már szemléztünk, amikor is a konzolos modellt is burkoltan leszólta, de volt ott egy másik kommentje is. A hitelesség kedvéért ezt szóról-szóra lefordítva idézzük a PlayStation-főnöktől:
„Az egyik dolog, amire büszke vagyok, az az, hogy valamelyest feszegettük a határokat. Olyan piacokat nyitottunk meg, ahol korábban semmilyen videojátékos kultúra nem létezett. A Közel-Kelet… az emberek sosem játszottak ott a PlayStation előtt. Oroszországban egy kicsiny játékipar volt a PlayStation előtt. Spanyolországban is aprócska játékipar volt a PlayStation előtt… szóval földrajzilag tényleg kitoltuk a határokat,” mondta Ryan. Érdemes megfigyelni, hogy külön kiemelte, hogy a Közel-Keleten _semmilyen_ játékos kultúra nem volt.
Az orosz kommentbe is bele tudnánk szólni. Ryan mintha elfelejtette volna, hogy volt egy bizonyos hidegháború, illetve egy vasfüggöny. Mifelénk a 90-es évek elején-közepén „a sárgakazettás” NES/Famicom-klónok népszerűek voltak az áruk miatt, és ugyanez az orosz piacon is így volt (konzolos tekintetben; rájuk még visszatérünk). Ott a Dendy márka alatt futott hatalmasat a korosodó 8-bites platform. Ennyi elég lesz a közvetett módon minket is érintő kommentjéről.
Viszont a Közel-Kelet, illetve az onnan származó emberek nem tűrték szó nélkül az őket érintő kommentet Jim Ryantől. Rami Ismail, egy játékfejlesztő a Twitteren erre úgy reagált, hogy internetes kávézók, játéktermek és NES romhackek ugyanúgy voltak arrafelé is, ahogy a nyugaton, csakhogy ők tört (másolt… PS1-es témában ez hazánkban is létező dolog volt a 2000-es évek elején is) játékokat és PolyStationöket (PS1-kinézetű Famicom-klón) vásároltak, mert a Sony nem értékesített arrafelé.
Egy másik Twitter-felhasználó szerint Jim Ryan téved, mert a Közel-Keleten a 80-as évek óta ott voltak a videojátékok („Atari, NES, SEGA Genesis [mondjuk ez arrafelé Mega Drive volt…], és a többi videojátékos konzol”), és az, hogy Jim Ryan szerint a PlayStation előtt az ott élő emberek soha nem játszottak videojátékokkal, megmutatja, hogy mennyire másvilágban is élnek a hozzá hasonló személyek. Az IGN ottani oldala is szépen visszavágott a PlayStation-főnöknek…
De térjünk vissza egy picit az orosz piacra: egy ResetEra-komment kiemelte, hogy Jim Ryan Oroszországgal kapcsolatban is hatalmas tévedésben van, mert az oroszok akkortájt a C64-től kezdve a PC-ig főleg számítógépeken játszottak (és ne felejtsük, a Tetris is így született…!), és persze a kalózkodás is erősen jelen volt (lásd a Dendy-konzolokat…). Hozzátette, hogy ha csak az eladott konzolok számából kiindulva mérjük fel a videojátékos piacot, akkor a 80-as évek Egyesült Királyságában ez nem is nagyon létezett, mert akkortájt ott a ZX Spectrum, az Amiga, és a C64 volt a népszerű, holott a konzolok ott is jelen voltak…
Forrás: PSL