GTA: The Trilogy árnyékos oldala: törölt modok, csalódott és felháborodott modderek

Megérkezett a GTA: The Trilogy – Definitive Edition, ám a nagy örömujjongás – no meg a problémák, kisebb-nagyobb bugok feletti bosszankodás – közben sem árt észben tartanunk, mekkora árat fizetett érte a játékosközösség; különösen a nem hivatalos kiegészítések, modok készítői.

 

 

Hónapokig tartó pletykák, találgatások, szivárgások és teaserek után a Rockstar tegnap végre kiadta a felújított GTA: The Trilogy – Definitive Edition gyűjteményt. Rögtön nagyot szólt: összeomlott a Launcher, majd egy időre el is távolították a kínálatból; eközben a  játékosok számtalan vizuális hibával, játékmenet-glitchcsel és a modellek és textúrák furcsa változtatásaival találták szemben magunka. Mindez különösen kiábrándító, ha figyelembe vesszük a 20 990 Ft-os árcédulát. Azonban úgy tűnik, a helyzet még rosszabb. A kétes minőségű remaster változatok okán a Rockstar és a Take-Two Interactive eltávolítottak egy csomó klasszikus GTA-modot, valamint a GTA III, Vice City és San Andreas eredeti verzióit is.

Már nyáron, amikor az első pletykák felröppentek a felújított változattal kapcsolatban, a fejlesztők és a kiadó elkezdték módszeresen célba venni és eltávolítani a klasszikus PS2-es játékokhoz kapcsolódó modokat, köztük olyan népszerű címeket is, mint a Vice Cry, amely a Vice Cityt portolta a GTA V motorjára. A vállalatok beperelték a Vice City és a GTA III fordított forráskódjának kiadását célzó projekt mögött álló fejlesztőket is, ami lehetővé tette volna, hogy az emberek könnyebben portolják és finomítsák ezeket a régebbi játékokat. Nem volt nehéz rájönni, hogy a Rockstar és a Take-Two a saját remaster-kiadása számára kezdett tisztogatásba…

A híres Los Santos-i Gumiember.

Elég volt pár per és figyelmeztetés a cégek részéről: sokan a Take-Two jogi fenyegetéseitől és támadásaitól való félelmükben maguktól kezdték el eltávolítani a régi tartalmakat vagy leállítani a modok készítését. Szeptemberben a GTA Underground mögött álló fejlesztők hat év után leállították a modot, arra hivatkozva, hogy a „modder közösséggel szembeni ellenségeskedés”, valamint a „mentális és pénzügyi jólétünket fenyegető közvetlen veszély” túlságosan megnőtt.

Külön fájdalom a modderek számára, hogy miután 20 év után is segítettek abban, hogy az olyan ősi játékok, mint a GTA III játszhatóak és népszerűek maradjanak, a Rockstar nem kereste meg őket, hogy segítséget vagy támogatást kérjen a remasterekhez, hanem inkább ügyvédekkel, jogi értesítésekkel „kedveskedett” nekik. Ez sokakat rosszul érintett.

Mindennek tetejébe a Rockstar úgy döntött, megfejeli a bajt azzal, hogy az eredeti GTA-játékokat eltávolítja a konzolos és PC-s boltok polcairól, bármiféle utalás vagy biztosíték nélkül arra, hogy ezek a klasszikusok valaha is visszatérnek. Így a rajongóknak és a GTA-közösségnek csak a felújított változatok maradtak, ami – különös tekintettel ezeknek a remastereknek a siralmas állapotára – nem túl sok. Egyesek most abban reménykednek, hogy a modderek ismét megmentik a helyzetet ingyenes munkájukkal és szenvedélyükkel. Azonban az elmúlt év jogi ügyei, a leszedetett, letiltott modok után sajnos nincs sok okunk a bizakodásra.

Több online közösségi tartalom-készítő is felszólalt az ügyben. A népszerű GTA-modder, Silent, aki a klasszikus GTA-játékokat javító és javító csodálatos patchjeiről ismert, például azt nyilatkozta „nem nagyon érdeklik” a remake-ek, de örömmel látta az online visszhangot. „Szerintem jó dolog, hogy úgy tűnik, a Rockstar talán végre eljutott arra a pontra, amikor *sok* embernek elege van a tetteikből”.

Felhőszakadás + San Andreas = pszichedelikus élmény.

Egy másik népszerű GTA modder, Ash_735 is frusztrációjának adott hangot az egész helyzet okán. Szerint a legtöbb mod-készítő azt szerette volna, hogy a Rockstar viselkedjen inkább úgy, mint a Valve vagy a Bethesda, és támogassa a moddereket és alkotásaikat. Ha ez így lett volna, Ash szerint ez az egész helyzet másképp alakul, ami és sokkal több boldog rajongót és játékost lett eredményezett volna. De sajnos, mint látjuk, a Rockstar nem ezt a megközelítést választotta.

Ash_375 szerint ha a Rockstar és a Take-Two támogatás helyett az illegalitásba kényszeríti a modok készítőit, azzal mindenki – beleértve a cégeket is – csak veszíteni fog, hiszen ez végső soron csak a feltört játékok és „tilosban” cserélgetett modok, kiegészítők számának növekedését eredményezi majd. Ráadásul azok a modderek, akiket a legfájdalmasabban érintett ez a mostani helyzet, jó eséllyel átállnak más címek modolására, vagy, megelégelve a helyzetet, otthagyják az egész kócerájt:

„Az embereknek általában jobb dolguk is van annál, mint hogy másoknak fizetetlen munkát végezzenek, amit nem ismernek el és nem értékelnek” – tweetelte Silent.

Az egyszeri játékosok pedig továbbra is megosztanak videókat és screenshotokat a szörnyűnek tűnő időjárási effektekről, hiányzó ködről, bosszantó hibákról, törött textúrákról és sok másról. Nyilvánvaló, hogy lenne még mit javítgatni a remastereken, ám mivel a Rockstar és a Take-Two továbbra is harcol a modderek és a rajongói fejlesztők ellen, a korábbiakkal ellentétben a közösség valószínűleg nem siet egyhamar a csalódott, bosszús felhasználók segítségére…

Forrás: Kotaku

Spread the love
Avatar photo
"Historian by profession, gamer since historical times."

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu