Az idei évről elhalasztott hordozható PC-ről, a Steam Deckről például megtudtuk, hogy milyen nevet kapott a SoC-je (rendszerlapkája).
A Steamworks Virtual Conference során Gabe Newellék külön hardveres prezentációval is készültek. Itt Yazan Aldehayyat, a Valve mérnöke elárulta, hogy Aerith névre hallgat a Steam Deck egyedi tervezésű SoC-je. Az APU részleg az AMD Zen 2-es és RDNA 2-es technológiáit ötvözi, és direkt úgy lett megvalósítva, hogy ne legyen hatalmas áramfelvétele (a TDP 4 és 15 watt közé lett belőve).
Aldehayyat szerint az az újszerű ebben a processzorban, hogy alapból úgy lett megtervezve, hogy erre a 4-15 W-s teljesítményre optimalizálták a formátumát, és egy olyan wattonkénti teljesítményszintet volt képes a Valve elérni az Aerith-tel, amire más, jelenleg is a boltokban kapható processzor szerinte nem képes. Felső korlát azért nincsen a Steam Decken, ami miatt a Valve a játékokba javasol egy frame rate korlátozó opciót. Ha ezt nem is hozzák el a fejlesztők, ők is dolgoznak egy saját megoldáson, ami alapvetően elérheti a teljesítmény és az akkumulátor élettartama közötti megfelelő egyensúlyt.
Azért rendelkezik viszonylag alacsony órajellel a Steam Deck processzora és grafikus chipje, mert a Valve stabil teljesítményt szeretne minden eshetőségre. Ezért a laptopokban és okostelefonokban gyakori turbo boost (ideiglenes órajelet növelő) megoldásokat nem implementálták a handheld PC-be. Aldehayyat aztán beszélt a memória sávszélességéről: az APU 128 bites busszal rendelkezik 5.5 GHz-n, ami maximum másodpercenkénti 88 gigabájtos sávszélességet jelent, és a terafloponkénti aspektusból nézzük ezt, ez a teljesítmény sok asztali videókártya szintjét felülmúlja. Aztán kiemelte, hogy az LPDDR5 másik előnye az energiahatékonyság, így a például 2D-s játékokban, a nyugalmi, illetve alvó állapotokban sok energiát spórolhat meg. Azért tettek 16 GB-t (egységesítve) a Steam Deckbe, mert a jövőre gondoltak vele, ugyanis most sok játék megelégszik 8 vagy 12 gigabájt memóriával.
A 64 GB-os eMMC tárhely, a legolcsóbb Steam Deck modellben található változat lassabban tölt és bootol be, mint a legdrágább, 512 GB-vel rendelkező NVMe SSD, de a játékmenet során nagy különbségek nem mutatkoznak. Végül azt is hallottuk Sebastian Nussbaumtól, az AMD semi-custom üzletágának termékekért és technológiáért felelős alelnökétől, hogy a cég FidelityFX Super Resolution felskálázó megoldása egy jövőbeli frissítésben operációs rendszer szintjén fog bejutni a Steam Deckbe, így olyan játékokban is használhatjuk az FSR-t, amik alapból nem támogatják.
A fejlesztőknek szánt dokumentáció utolsó oldalán azt olvashatjuk, hogy a Valve egy létező mini-PC-hez, a MinisForum Elite Mini Um700-hoz hasonlította a teljesítmény: ha ezen megfelelően fut 1280×800-on egy játék, akkor a Steam Decken is jó performansz lesz. A mini-PC GPU-ja gyengébb, és a memória sávszélessége is kisebb, ám erősebb a processzor.
A Steam Deck december helyett februártól lesz kiszállítva az előrendelőknek.
Forrás: WCCFTech