A ZRET (Zelda Reverse Engineering Team, a The Legend of Zelda: Ocarina of Time játék programkódjának visszafejtésével foglalkozó csapat) közel két évet dolgozott az ügyön.
Olvasható C kódot teremtettek a Nintendo 64-es klasszikusból, hasonlóan a Super Mario 64-hez, ami 2019-ben érte el ezt a teljesítményt. Mit is jelent ez a kódvisszafejtés? Röviden annyit, hogy hackek, moddolás, vagy akár portolás is következhet ebből, és mivel semmilyen kiszivárogtatott adatot a ZRET nem használt fel (holott a Nintendo egy komoly szivárgás áldozata lett…), hanem a modern programozási nyelvek segítségével újraalkottak mindent, és semmilyen grafikai- vagy hangelemeket nem használtak fel, így a nagy N emiatt nem tudna ellenük fellépni.
„Ez egy vad utazás volt. Olyan C kódot tudtunk létrehozni, amely kompilálva reprodukálja az eredeti játékot. Ezt „lekövető” dekompilálásnak hívjuk. Tegnap este Fig, aki egy figyelemre méltó közösségi tag és egyben a projekt vezetője is, megfeleltette a projekt utolsó megmaradt függvényét. Ez azt jelenti, hogy a játék összes lefordított kódja ember által olvasható C kóddá változott. Egy ideig azt gondoltuk, hogy talán soha nem leszünk képesek minden függvényt teljesen megfeleltetni, így ez egy hihetetlenül izgalmas eredmény. Több tucat ember segített ebben a projektben, és együtt valami elképesztő dolgot tudtunk elérni,” nyilatkozta a VGC-nek a ZRET, ami hozzátette, hogy a folyamat utolsó része már a fejlesztői ágon tart.
Ez azt jelenti, hogy a finisvonal előtt a projektvezetőnek még le kell adnia a munkáját, amit komoly ellenőrzés fog követni, és ha ez megfelelő eredményt mutat fel, a ZRET weboldalán a százalékmutató felugrik 100-ra. Persze ezután is még sok munka vár a csapatra, hiszen a dokumentáció megalkotása, a kód és a meghatározások átnevezése ás átszervezése, és az assetkezelés támogatása is kell (utóbbi azért, hogy a PC-ken a megtekintés és a módosítás könnyebb legyen). Az Ocarina of Time többi verziójával is tervezik a visszafejtést, ugyanis itt a Nintendo GameCube Master Quest változatát használták kiindulópontként, hiszen ebben voltak debug parancsok a munkálatok megkönnyítése érdekében. Mivel több mint egy tucat másik kiadás van, lesz még teendőjük a projekt bővítéséért.
A ZRET szerint a projekt nem egy port, és nem lesz közük a később esetleg bekövetkező portoláshoz. A kódvisszafejtés a hackek mellett a történelmi megőrzést is elősegítheti, és a speedrunnereknek is nagy segítséget mutathat a munkálat, hiszen így új bugokat is felfedezhetnek.
Forrás: VGC