TESZT – Egy 2023-ban megjelent indie CRPG új frissítéséről van szó, így nem teljesen egy vadonatúj játékot adott ki egy hete az Event Horizon, hanem egy nagyobb update érkezett a Dark Envoy-hoz, aminek bejelentése és megjelenése között nem kevesebb mint négy év telt el, és betekintést nyerhetünk a két frakció közötti küzdelembe.
Ez a két frakció a Birodalom és a Liga lenne (nem valami kreatív), és ez a kettősség amúgy máshol is megnyilvánul, mert Malakai és Kaela lesz a két főszereplőnk, így nem csak egy főhőst kell létrehozni a játék elején, hanem rögtön kettőt is. A két testvér kincsvadász, aki Jäan világában a harcoktól távol akar letelepedni.
Tizenkettő egy tucat, karaktertípusból is
Elsőre azt mondhatnánk, hogy a Dark Envoynak mindössze négy karaktertípusa van (a varázslatokban szakértő Adept, a technikai dolgokra jó Engineer, a felfedezésben jártas Ranger, illetve a harcorientált Warrior), de mindegyik típusnak egyenként három alosztálya van eltérő képességekkel, és a játékban idővel több „szakosodásra” is szert lehet tenni. Mivel Malakai és Kaela lesz az, akivel sok ideig együtt kell lenni, az elején érdemes megfontolni, hogy kiből csináljunk egy tankot, és ki legyen, aki mondjuk messziről harcol jól. Ebből az következik, hogy játékosonként eltérő lehet a kezdeti élmény, mert elég nagy kombinációt lehet összehozni a dupla hősködéssel. Később azért még csatlakozni fog hat további karakter, de náluk már rögzítve van, hogy ki milyen karakterosztályú, ezért valószínűleg kiegyensúlyozott csapatokra érdemes összpontosítani, és mivel egyszerre csak négyen lehetnek a csapatunkban, itt is nagy variáció alakulhat ki, de egy dologban egyenlőség van: mindenki azonos mértékben szerzi meg a tapasztalati pontokat, és nem kell félni attól, ha valakit félrefejlesztünk, ugyanis a képességeket bármikor át lehet pakolgatni büntetlenül.
A harcok pedig keverik a valós idejű stratégiát a klasszikus CRPG-ben látottakkal. Izometrikus nézete viszont olyasmi, amit sok helyen használtak már. Le lehet lassítani az időt vagy meg is állíthatjuk, hogy mindenkinek a cselekedeteit felállíthassuk, és így koordinálhatjuk az egészet. A baj csak az, hogy az ellenfelekből rengeteg jön hullámokban, és ez kissé fárasztó lesz. Mivel nincsen körökre osztva a csata, kissé kaotikus, ahogy mindenki hajigálja a másikra a képességeket, így a küzdelmek az elvártnál sokkal hosszabbak lesznek, ami a hangulatot rombolja. Itt is felüti a fejét a mikromenedzselés, ami soha, semmilyen értelemben véve nem jó. És ha ezen túl is lendülünk, látványra is tele van mindennel a kezelőfelület, hogy a képességek hol hatnak. Jobban hatott volna a tempóra, ha kevesebb csata lenne, mert így rövid időn belül afelé fogunk tapogatózni, hogy miképp tudjuk életben tartani csapatunk tagjait, mert bizony vannak olyan hülyék, hogy hajlamosak egy figyelmetlen pillanatunkban feldobni a pacskert. Talán ezzel próbálták hosszabbá tenni a Dark Envoy-t…
Rendezői változatában is felületes
A két főszereplő kidolgozott, ez rendben van. Viszont ezen túl már eléggé felületesnek hatottak a karakterek, és eleinte (nem véletlen ez a kifejezés) a jelenetek is kissé amatőrnek festettek a maguk robotszerű animációival. De ha ez nem is lenne baj, a játék első fele tutorialokból áll, a második fele pedig menj-hozd el ezt a tárgyat küldetéseket erőlteti szinte a végéig, amikor végre izgalmassá válik. Ez a felépítés megmagyarázhatatlan, így a kb. 15 órából 12-13 nem lesz valami emlékezetes. De aztán belelendülünk, és ugrik is elő a stáblista. A kezelőfelület kicsit lassúnak hatott, és szinte mindvégig olyan érzésünk támadhat, hogy a harcokat direkt pakolták tele sok hullámban érkező ellenféllel, mert enélkül túl rövid lenne az egész.
Pedig néha a kevesebb több lett volna, és a Dark Envoy is ilyen. A rendezői változat (május 15-e óta van ebben a változatban) jobban köti a történetet a Tower of Time univerzumhoz (a stúdió korábbi játékához), a főbb jeleneteket átdolgozták (ezért volt ELEINTE rossz, anélkül már jobb a látvány), a szinkron is kicsit javult, és a narratívát is módosították. Balanszolás, a nagyon is szükséges optimalizálás is megtörtént, a térképbe is egy picit belenyúltak, és a régebben jelen levő memóriazabáló bug is eltűnt. A játék jobban fut, de a Steam Deck esetében ez nem nagyon mondható el. Az intro ezen a gépen egyszerűen diavetítés, és rajta az irányítás körülményes. (Ezért is mondhatjuk el róla, hogy egérre és billentyűzetre tervezték.) A frame rate rajta a magasabb beállításokon is 30 FPS felett van, szóval az többnyire oké, de a Valve hordozható PC-jén nem biztos, hogy javasolt kipróbálni…
Jäan volt, Jäan nem lesz
A Dark Envoy alapból egy 6/10-es lett volna, de a frissítéssel egy 6,5-esnek lehetne mondani. Javított rajta, de továbbra is kissé fárasztó hosszabb távon foglalkozni vele. Kicsit rövidebb időközönként játszani talán megéri, de amúgy nem biztos, hogy úgy sem érdemes. Látván, hogy ez egy kisebb stúdió nagyobb próbálkozása, nem nagyon lehet kritizálni úgy, mintha egy AAA stúdiótól származna. Ezért pedig nem rossz.
-V-
Pro:
+ Keveri a CRPG-t az RTS-sel a harcok során
+ Bármikor át lehet pakolgatni a skilleket, mert engedi a kísérletezést
+ Változatos csapatokat lehet felépíteni, így az élmény játékosonként eltérő lehet
Kontra:
– Az ellenfelek száma csatánként kissé röhejes
– A játék tempója érthetetlenül hullámzik
– A csapattársaink néha hajlamosak meghalni
Kiadó: Event Horizon
Fejlesztő: Event Horizon
Stílus: CRPG
Megjelenés: 2023. október 24. (alapjáték)/2024. május 15. (Director’s Cut)
Dark Envoy: Director’s Cut
Játékmenet - 7.3
Grafika - 6.2
Történet - 7.4
Zene/hangok - 7.6
Hangulat - 6
6.9
KORREKT
Fél évvel a megjelenése után is bővítik, ami azért kitartó... de a játékos is lesz-e olyan?