MOZI HÍREK – A legendás képregény-alkotó, a Watchmen atyja, Alan Moore szerint az iparág „elviselhetetlenné” vált.
Amikor Alan Moore az 1980-as években megalkotta Watchmen-sorozatát, célja a hősök eszméjének szatirizálása és dekonstruálása volt, így nem meglepő, hogy a szerző nyíltan hangot adott elégedetlenségének a szuperhős műfaj utóbbi években robbanásszerűen megnőtt népszerűségével kapcsolatban.
A The Guardiannek adott interjújában a Watchmen alkotója tisztázta korábbi megjegyzéseit arról, hogy ezek a filmek „infantilizáló” hatással vannak a társadalomra, és nem titkoltan kijelentette, hogy végzett a képregényekkel és az „elviselhetetlen” iparággal.
„Határozottan végeztem a képregényekkel.”
„Már lassan öt éve nem írtam egyet sem. Mindig is szeretni és imádni fogom a képregényes médiumot, de a képregényipar és a hozzá kapcsolódó dolgok egyszerűen elviselhetetlenné váltak” – mondta a kiadványnak.
Olyannyira elviselhetetlen, hogy Moore 2020-ban azt mondta az IndieWire-nek, hogy a szuperhősfilmeket „groteszknek” találja, és az 1989-es Batman óta nem látott egyet sem. (Mondjuk ebben az esetben azért kérdéses, mennyire lehet releváns a véleménye a kortárs alkotásokat illetően…)
„Egyiket sem nézem meg. Ezeket a karaktereket mind ellopták az eredeti alkotójuktól, az összeset… ha megpróbálod őket a felnőttek világára szabni, akkor szerintem elég groteszkké válik.”
Moore elmagyarázza a szuperhős műfaj népszerűségének „aggasztó következményeit”
Hosszú, sikeres képregényírói karrierje ellenére Moore mélyen bírálja, hogy a képregényeket felnőtteknek szántnak tekintik. A 68 éves szerző szerint a felnőttek számára adaptált képregények hatalmas népszerűségnövekedése a mozivásznon komoly következményekkel jár a modern társadalomra nézve.
„2011 körül azt mondtam, hogy szerintem komoly és aggasztó következményei vannak a jövőre nézve, ha felnőttek milliói állnak sorba Batman-filmekért. Mert ez a fajta infantilizáció – az egyszerűbb idők, egyszerűbb valóságok iránti késztetés – nagyon gyakran a fasizmus előfutára lehet” – mondta, kiemelve, hogy a szuperhősfilmek Donald Trump elnökké válása idején érték el minden idők csúcsát.
„Felnőttek százezrei [állnak] sorba, hogy olyan karaktereket és helyzeteket lássanak, amelyeket 50 évvel ezelőtt a 12 éves fiúk – és mindig fiúk voltak – szórakoztatására találtak ki. Nem igazán gondoltam, hogy a szuperhősök felnőtteknek való filmek.”
Bár Moore hangosan bírálja a képregényeket és azok filmes adaptációit, nem zárkózik el a Watchmen megalkotásáért való felelősségvállalás elől sem.
„Úgy gondolom, hogy ez egy félreértés volt, ami az 1980-as években történtekből született – amiben jelentős részt kell vállalnom, bár nem szándékosan -, amikor először jelentek meg olyan dolgok, mint a Watchmen. Rengeteg címlapon szerepelt, hogy >>A képregények felnőttek<<. Hajlamos vagyok azt gondolni, hogy nem, a képregények nem nőttek fel. Volt néhány cím, ami sokkal felnőttebb volt, mint amihez az emberek hozzászoktak. De a képregénycímek többsége nagyjából ugyanolyan volt, mint korábban.”
„Nem a képregények nőttek fel. Szerintem inkább a képregények találkoztak a közönség érzelmi életkorával, és a másik irányba jöttek” – tette hozzá.
Forrás: The Guardian