Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

RETRO – A herceg sorsa a harmadik epizóddal beteljesedik és végre meg fogjuk tudni, lelkét örökre elemészti-e az Idő homokja, vagy békében és boldogságban öregszik meg, oldalán szíve választottjával…

 

A Prince of Persia: The Two Thrones megjelenését leszámítva is. 2003 egyértelműen a Ubisoft éve volt. Annyi kiváló játékkal rukkoltak elő ebben az évben, hogy csak kapkodtuk a fejünket: Beyond Good & Evil, Splinter Cell, Prince of Persia: Sands of Time… Főleg utóbbi kapott hatalmas ovációt a sajtóban és bár valamilyen furcsa okból kifolyólag eleinte kevesebbet adtak el belőle, mint a Splinter Cellből, utólag szép lassan beszivárgott a köztudatba, hogy micsoda csemegéről van szó.

Nehéz helyzetben vagyok a Warrior Within értékelésénél… A Sands of Time oly magasra állította tavaly a mércét, hogy azt rendkívül nehéz volt elérni.

A Prince tehát egyfajta „sleeper hit” volt: időbe telt, míg az emberek teljesen rákattantak, megízlelték keleties varázsát, nagyszerű meséjét, illetve egyszerűen csak felfogták, hogy az utóbbi idők legcizelláltabban kidolgozott platform TPS-ével van dolguk. Amennyire nem sikerült a trilógia első részét megjelenése előtt belesulykolni a köztudatba, akkora várakozás, igazi hisztéria előzte meg a folytatást.

Sokan már előre beleszerettek a gyönyörű Monica Bellucci által megformált Kaileena-ba, előre beleborzongtak a sokkal sötétebb, kegyetlenebb hangulatba, illetve azon törték a fejüket, mi lett a Herceg és Farah románcából. Nos, bár a második rész sok szempontból felül is múlta az elsőt, mégis sokan csalódtak benne, hiszen a darkosabb, depressziósabb miliő és alapfelhang nem jött be nekik, illetve hiányolták a keleties, mesés atmoszférát, amely a Sands of Time-szt jellemezte – szegény Farah-ról nem is beszélve.

Mások viszont éppúgy rajongtak a folytatásért, mint az első részért. Visszagondolva, a zseniálisan csavaros sztori, illetve a kétfajta befejezés, no és nem utolsósorban a „freeform fighting” harcrendszer miatt jobban tetszett a Warrior Within, mindössze az igencsak katasztrofális bugok miatt adtam rá egy kicsit kevesebb százalékot, mint az első részre, illetve azért is, mert annyira már nem hatott az újdonság erejével.

A harmadik résszel a Ubisoft megpróbálta a lehetetlent: lehetőleg mindenkinek megfelelni – azoknak is, akiknek a keleties, mesés hangulat tetszett jobban, de azoknak is, akiknek bejött a sötét, kegyetlen feeling. A Prince of Persia: The Two Thrones-on érződik: a készítők nem csak egyetlen tollvonással akarták lezárni a Prince sorozatot, hanem apait-anyait beleadtak ebbe a záróakkordba.

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Már megint elrontotta…

De hol is tartottunk mesénkben, mi történt a Herceggel, Perzsia ifjú trónörökösével, azóta, hogy vagy Kalieenaval végeztünk, vagy kibékültünk vele, és Dahakát kivégezve az Idő gyönyörű császárnőjével visszahajóztunk Babilonba? (Azoknak, akik csak egyféleképpen játszották végig a Warrior Withint: az igazi befejezés az utóbbi és csak akkor érhetjük el, ha a nehezebbik úton visszük végig a játékot.)

Nos, egy a hajón eltöltött röpke forró éjszaka után az újdonsült szerelmesek az egykor csodás városba érkeznek, ám a dolgok – természetesen – ismét rosszra fordulnak. Hiába ígér a Herceg Kalieenanak nyugalmat és a perzsa néptől kedves fogadtatást, hőseink csak tüzes nyilakat és ágyúgolyókat kapnak hajójukra. A Herceg már megint kénytelen kissé nyirkosan a tengerből partra vergődni, az ájult Kaileena-t pedig elhurcolják a homoktól ismét csak megfertőzött katonák, hogy… elmondhatatlan dolgokat műveljenek vele.

Szegény Herceget ismét bűntudat gyötri, hiszen már megint „elrontotta”: nem tudta megvédeni nőjét, pedig megígérte neki, hogy minden rendben lesz. A játék elején tehát nincs is más feladatunk, mint hogy kövessük az elrabolt Kaileena-t, ám termeszeseten az egyszerűnek tűnő megmentő küldetés során a szálak ismét összekuszálódnak, régi, halottnak hitt szereplők tűnnek fel, és hősünk a játék egy bizonyos szakaszától rendszeresen át fog alakulni a „Sötét Herceggé”.

A „Sötét Herceg” nem más, mint hősünk az időhomok által megfertőzött gonosz alteregója, és ha átveszi felette az uralmat, akkor – hasonlóan a második rész Homokréméhez – a homokfelhőkből táplálkozva nyeri vissza életeröjét. Hasonlóan a Homokrémhez, a Sötét Hercegnek is szinte drogként van szüksége az időhomokra: életerőcsíkja folyamatosan csökken, ha nem kapja meg a kellő adagját.

Külön nehezítés, hogy míg a Homokrém életeröje egy idő után már nem fogyatkozott, addig a Sötét Herceg bizony szépen kipurcan, ha nem kap időben homokot. No, ennyit a Dark Prince-ről, a sztoriból pedig túl sok mindent nem akarok elárulni, csak annyit még, hogy legalább annyira fordulatos, mint az előző epizódé és a mese végére lesznek jócskán meglepetések…

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

„By the rivers of Babylon…”

Hősünkkel tehát Babilon utcáin kell végigverekednünk magunkat, egyre közelebb és közelebb kerülve a legendás bábeli toronyhoz, ahol a végső leszámolás zajlik majd. Ezúttal még nem tudni előre, ki lesz a főellenség – lehet tippelgetni… Az első dolog, ami feltűnő volt a játék tesztelése során, hogy a Prince of Persia: The Two Thrones megjelenítése… nos, valahogy első blikkre nem az igazi, kicsit mosottas, olyan elavultkának tűnik. Ahogy Kaileena-t elhurcolják, valahogy feltűnően amatőr módon animálták a testtartását, és a szép nő karja, keze is a Playstation 1-es időket idéz…

Az első egy-két pálya nem is túl szép, mintha kicsit összecsapták volna ezeket… Körülbelül ennyi negatívumot lehet azonban csak felhozni a Prince of Persia: The Two Thrones grafikájára, amely fokozatosan egyre szemet gyönyörködtetőbb lesz és felülmúlja a Warrior Within szintén elképesztő megjelenítését is.

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Gondolom már a Prince of Persia: The Two Thrones előzetes képeiből is feltűnt, hogy a darkos helyszínek mellett végre rengeteg világos miliőben megfordulhatunk a Herceggel. Babilon napsütötte utcái, matt színű kőépületei és faházai, a fenséges paloták, a rozettákkal teli templombelsők nemcsak egyszerűen szemet gyönyörködtetőek, hanem hihetetlen stílusérzékkel is alkották meg őket. Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]Az ugyan tagadhatatlan, hogy a készítők nem a legeslegmodernebb motort használták fel, viszont érezhetően a maximálisat hozták ki belőle.

A Ubisoft grafikusai ismét fantasztikus művészi érzékről tettek tanúbizonyságot: minden egyes képkocka arról árulkodik, hogy mennyire mélyre ásták magukat a kor és a hely stílusában. Ugyan konzolátiratról van szó, PC-n a textúrák – egy-két kivételtől eltekintve – rendkívül részlet gazdagok. Mivel Párizsban a Ubisoft sajnos csak egy elég közepes gépet tudott a rendelkezésemre bocsátani, sajnos nem tudtam a játékot teljes szépségében, maximális felbontáson megcsodálni, de még az általam tesztelt PC-s verzió is messze lehagyja a konzolosok grafikáját, amelyhez egyébként szintén volt szerencsém, de ezúttal sem kell tehát aggódni, hogy puszta konzolátiratról lenne szó.

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Sneak of Persia

Az előző két rész többek között a Herceg animációjáról vált híressé. A perzsa ifjú vívás közben elképesztő módon pörgött, forgott, ugrált a levegőben: harc közben szinte nem is vívott, hanem táncolt. A Warrior Withinben a „freeform fighting” harcrendszernek köszönhetően még inkább kibővítették mozgásának kelléktárát, így a harmadik részre ezen a téren olyan elképesztő újítások már nem maradtak – legalábbis ami magát a harcmozdulatokat illeti.

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]Az igazi zseniális újdonság a Splinter Cell, vagy még inkább Thief-féle lopakodás, amelynek segítségével észrevétlenül megközelíthetjük kiszemelt áldozatainkat, majd a speed kill mozdulatok segítségével egyetlen hajszálpontos és kegyetlen vágással elintézhetjük őket. (Lásd még dobozban.) Kicsit féltem tőle, hogy ez a Splinter Cell „áthallás” nem tesz majd túl jót az akrobatikus harcmozdulatairól híres játéksorozatnak, de a hál’ istennek a Ubisoft nagyszerűen integrálta ezt a játékelemet is a Two Thrones-ba.

Hihetetlen feeling, hátulról egy késsel a kezedben osonsz a mit sem sejtő őr felé, vagy esetleg egy sikátor szűk falai közé szorulva készülsz ráugrani, de akár láncról fejjel lefelé lógva is nyakon döfheted az ellenséget.

Persze a mozdulat sikeres végrehajtásához jó adag precizitás is szükséges: ha nem a megfelelő pillanatban, hanem a késünk kék villanása előtt, vagy utána egy kicsivel nyomjuk le a gombot, akkor ellenségünk félrelök, és ilyenkor kezdetét veszi a párviadal…

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Halálos tánc és pengecsattogtatás

Maga a küzdelem nem sokat változott a második rész óta: nagyjából ugyanaz a freeform fighting, mint a Warrior Withinben: teljesen szabadon, a környezetünket teljes mértékben kihasználva tudjuk a leglátványosabb harci mozdulatokat végrehajtani. Természetesen találunk pár új mozdulatot is, de az előző rész olyan magasra tette a mércét ezen a téren, hogy igazából felesleges is volt a már meglévőkhöz hozzányúlni, illetve túl sokat hozzáadni.

Az irányítás PC-n ezúttal talán nem annyira hajszálpontosan precíz, ha billentyűzetet és egeret használunk, de az is lehet, hogy csak túlságosan hozzászoktam a gamepadhoz az előző résznél, amelynek használata egyébként továbbra is erősen javallott. A különféle szörnyek ezúttal keményebb ellenségnek bizonyultak: sokkal tovább tartott, míg egy kisebb-nagyobb sereggel megbirkóztam, mint a Warrior Withinben, viszont ezúttal hálaistennek nem élednek újra a dögök, ha újra visszatérünk valahova, ami meglehetősen idegesítő volt ott.

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Egy picit hiányoltam bizonyos pályákon az ellenség változatosságát, illetve túlságosan is sokféle köszön vissza a WW-ből: mintha a készítők kreativitása az alapszörnyek tekintetében kicsit kifulladt volna. Szerencsére a bossok már sokkal eredetibbek és hátborzongatóbbak, mint előző epizódokban. Az egyik legfélelmetesebb dög egy hatalmas, a Halloween-filmek gyilkosáéra emlékeztető maszkot viselő kövér mutáns, akit csak úgy lehet elintézni, ha speed kill mozdulatok segítségével kiszúrjuk egymás után mindkét szemét. A boss harcok összességükben amúgy sokkal látványosabbak, eredetibbek és több agymunkát igényelnek, mint a Warrior Withinben.

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Az események láncolatában

Annál a jelenetnél, ahol hősünk átalakul az időhomok által megfertőzött Sötét Herceggé, egy karmokkal felszerelt lánc belevájódik húsába, amit aztán mi magunk is fegyverként használhatunk, amikor éppen a Herceg kegyetlenebbik énjével nyomulunk. A lánc egy kicsit úgy működik, mint Indiana Jones ostora: nem csak csapkodhatunk, hanem kiválóan tudjuk a különféle akadályokon való átlendülésre is használni. Indy-hez képest a Herceg sokkal ügyesebb is vele: a szakadékokon nem csak egyféle tereptárgyban tudunk megkapaszkodni, hanem mindenféle kiszögellésben – a lendülés így sokkal életszerűbb és izgalmasabb is, mint Indy-nél.

Mint fegyver, a hosszú szöges lánc éppoly kegyetlen és hatékony, mint a Herceg eddigi bármelyik fegyvere. Hurrikánszerű mozdulatokat hajthatunk vele végre, szélvészként szeletelhetjük vele az ellenség testét, hogy kiszabadítsuk belőlük a drága homokot. A speed killeknél egészen új mozdulatokat kapunk: ha ütemesen nyomkodjuk a gombokat, akkor hátulról, vagy fejjel lefelé lógva megfojthatjuk vele az ellenséget, de bizonyos szituációk során akár fejeket is lenyiszálhatunk. A Sötét Herceg ostora talán a játék egyik legélvezetesebb újítása, pedig ezt még csak nem is reklámozták annyira…

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Fogatkozunk

Az az újdonság, amit viszont rengeteget reklámozott a Ubisoft, az a fogathajtás. Látszik, hogy kicsit a Ben Hur feelingjét próbálták visszaadni a készítők, bár itt nem igazán versenyről van szó, hanem kalandjaink során pattanhatunk időnként egy lovas fogatra, amellyel menekülnünk kell a ránk vadászó, homok által fertőzött katonák elől. Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]Más fogathajtós játékokkal ellentétben a Prince of Persia: The Two Thrones-ban sokkal kegyetlenebbek a túlélés feltételei: sokkal kevesebb kell ahhoz, hogy a kocsi tropára menjen, és ha frontálisan ütközünk egy tereptárggyal, akkor nem csak ugrik egyet a járgány, hanem bizony a Herceg (lovaival együtt) felkenődik a kövezetre.

Mivel ez a fogathajtás sokkal reálisabb is és nem versenyszerű, ezért nincsenek különféle kiálló trükkös pengék sem, amellyel a riválisok kerekét szétforgácsolhatnánk – ennek igazából örültem, mert tartottam tőle, hogy tönkre vágna a Prince eredeti hangulatát, ha ezzel a lovas kocsis történettel nagyon a Ben Hurra hajazna a játék. Időnként az útról, illetve a mellettünk vágtató kocsikról átugranak a miénkre az ellenséges katonák, hogy ha már fellökni nem sikerült, akkor legalább saját kezűleg döfjék le hősünket.

Ilyenkor egyetlen lökéssel vagy szúrással megszabadulhatunk a bosszantó társaságtól. Hogy a moziszerű feelinget még inkább erősítsék, a kamera a nagyobb, látványosabb ugratóknál megpördül és eltávolodik a hősünk kocsijától. Ezeknek is köszönhetően a kocsiversenyes részek elképesztően hangulatosak és sokkal inkább olyan érzésünk van, hogy egy kalandfilm részesei vagyunk, nem pedig egy kalandjátéké.

Prince of Persia: The Two Thrones – Minden mese véget ér egyszer [RETRO– 2005]

Fejtörő ugratók, ugratós fejtörők

Ahogy az előző részekben, itt is óriási szerepük van a tér felfedezésén alapuló, zseniálisan kidolgozott ügyességi, ugrálós részeknek, amelyek reflexeinket és logikánkat egyaránt megdolgoztatják. A hatalmas tróntermekben, sziklás, szakadékos barlangokban, és Babilon utcáin először mindig alaposan körül kell néznünk, hogy milyen különleges helyeken tudunk megkapaszkodni, majd tovább jutni, aztán gyorsan meg kell terveznünk a megfelelő útvonalat.

Ezek a puzzle-nek is felfogható részek a harc mellett továbbra is a játék legélvezetesebb elemei, ráadásul a folytatásban új kihívásokkal bővültek. Gyakran találunk például kerek tárcsákat, amelyekbe tőrünket belevágva tudjuk ide-oda lendíteni magunkat, a rugózó fatáblákról pedig ferdén tudunk elugrani valamilyen irányba. A szűkebb falak között Sam Fisheresen lecsúszhatunk a tenyerünkön, vagy felmászhatunk. Bár ezek az új, speckó lehetőségek igazán már nem forradalmasítják az egész ugrabugrálós részt, azért kellőképpen felfrissítik az amúgy is kiváló receptet ahhoz, hogy ne érezzük „felmelegített levesnek” a harmadik részt ezen a téren sem.

Two Thrones-on érződik: a készítők nem csak egyetlen tollvonással akarták lezárni a Prince sorozatot, hanem apait-anyait beleadtak ebbe a záróakkordba.

HAPPY END? Hogy a Herceg története mennyire zárul boldog befejezéssel, azt persze nem árulom el, de az biztos, hogy jómagam nagyon happy voltam ezzel a harmadik résszel is. A Prince of Persia: The Two Thrones egyértelműen méltó lezárása a kalandjait pelyhedző állú ifjúként kezdő és a végére megfáradt, több hegtől elcsúfított férfi történetének.

A Ubisoft Montreal mindhárom részre tartogatott kellő meglepetést és újdonságot ahhoz, hogy sohasem érezzük azt, pusztán egy kiegészítő-szagú folytatásról van szó, mint annyi más játéksorozat esetében. Emellett ez az új nemzedékes Prince of Persia egyike azoknak a ritka „felújításoknak”, amely nem csak egyszerűen méltó folytatása a korábbi sorozatnak, hanem utolérhetetlen hangulatának, kiváló, az Ezeregyéjszaka meséit idéző, drámai, néhol tragikus történetének, és főleg elképesztően jól kidolgozott játékmenetének köszönhetően felül is múlja azt. Már csak egyetlen bánatom maradt: mi lesz velem jövőre, újabb Prince of Persia rész nélkül?

-Bad Sector- (2005)

Pro:

+ Kiváló grafika
+ Varázslatos hangulat
+ Tökéletes pályaszerkesztés

Kontra:

– Egy-két suta átvezető jelenet
– Kaileena hangja már nem Monica Bellucci
– Időnként túl egyszerű puzzle feladatok


Kiadó: Ubisoft

Fejlesztő: Ubisoft Montreal

Stílus: Akció-kaland

Megjelenés: 2005

Prince of Persia: The Two Thrones

Játékélmény - 9.5
Grafika (2005) - 9.1
Történet - 9.1
Zene/Audio - 9.2
Hangulat - 9.2

9.2

SZÉDÜLETES

Mi mást is várhatnánk a Ubisofttól: a Prince of Persia méltó befejezése a zseniális trilógiának. Akár játszottál az előző részekkel, akár nem, egyszerűen vétek kihagyni.

User Rating: 4.5 ( 1 votes)

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu