Mafia 3 – Lófej is lesz?

ELŐZETES – Micsoda élmények derengenek fel bennem mikor visszatekerem lelki szemeim előtt az időt, arra a meseszép 2002-es évre amikor is először kaptam kezeim közé a Mafia első részét. A szabadság teljesen kiteljesedett érzete, a jól megkonferált küldetéssorozatok, az érzés, ahogy egyre feljebb és feljebb caplathattam a „családi ranglétrán” miközben emberek hulltak el mögöttem. A gyönyörtől kábultam néztem végig, ahogy a város szép lassan elterült a lábaim előtt. Felülmúlhatatlan élmény volt, nem is csoda, hogy az IGN a világ száz legjobb játéka közé sorolta az első megjelenését a játéknak.

Eleinte csak a számítógépes játékosok örülhettek a címnek, de a 2K hamar ráismert a benne lévő potenciálra, így csakhamar megkapták a Play Station 2(!) és Xbox tulajdonosok is. Így volt ez rendjén, a játékot minél több ember számára el kellett juttatni, hiszen akkoriban még egyedülálló volt az amit nyújtani tudott. A teljesen sandbox játékmenettől kezdve, a hihetetlen jóra sikeredett történeten át, a karakterek kidolgozottságáig minden (szinte) csak a Mafiára volt jellemző.
Az egyetlen probléma csak az volt a játékkal, hogy egyszer csak vége lett.

A folytatásra pedig nem kevesebb, mint 8 évet kellett várnunk. Az az időszak pedig egyszerűen kegyetlen volt. Játékok százai fordultak meg a kezeink alatt, köztük a Rockstar aranytojást tojó tyúkjának, a GTA-nak epizódjai is, de egyik sem volt képes még csak hasonló élményt sem nyújtani számunkra.

Mikor a második részt már jóformán beharangozták, és már készpénznek lehetett venni, hogy 2010 folyamán készhez is kaphatjuk, már jó előre érezhettük, hogy végre kapunk valamit, ami képes lesz kitölteni azt a sötét űrt, amit az eltelt nyolc év hagyott bennünk.

ps4pro.eu-news-reviews-previews-and-more-mafia3-7

A második rész megjelenése életmentőnek számított a játék rajongóinak, azonban a játék sokkalta visszafogottabb lett, mint reméltük, és számítottunk rá. Ugyan hangulatilag képes volt hozni az első rész nívóját, viszont kidolgozottságban, összetettségben jóval alatta teljesített. De azokkal ellentétben, akik nem képesek elhanyagolni az összehasonlítgatást a két epizód között, én (pontosabban MI) úgy éreztük, és érezzük most is, hogy a Mafia 2 egy remek játék lett. Önállóan is képes volt megállni a lábán nem kellett hozzá az első rész sikere. Összevetve viszont ténylegesen nem ért fel az előtte elkészült produktummal.

ps4pro.eu-news-reviews-previews-and-more-mafia3-5

Elvárások csökkentve!

Nem sokkal a második epizód megjelenését követően már sejteni lehetett, hogy egy harmadik részt is kapunk a címhez. A munkafolyamat első jeleit a 2014-es második félévben láthattuk, amikor is a 2K Czech egy hirdetésben munkatársakat keresett „szuper-érdekes projektjükhöz”. Azonban a problémák sem kerülték el a csapatot. A tavai év végén szomorú hírt kapott a rajongó tábor; felszámolták a 2K Czech stúdióját, és az ott dolgozó alkalmazottakat felosztva a Brnóba és Kaliforniába telepítették. Sokak egyenesen attól rettegtek, hogy ezzel a lépéssel a 2K elkaszálja a Mafia sorozat következő epizódját is.

Azonban nagy szerencsénkre a projekt életben maradt és készült is tovább, a Hangar 13 csapatának köszönhetően.
A második részt követő öt évben rengeteg időnk volt azon gondolkodni, hogy mit is várhatunk el egy esetleges folytatástól, és mondhatom – bár ez magán vélemény – nem vártam (és most is csak félve várok) sokat a harmadik epizódtól. A megjelenés közeledtével egyre több információ kerül napvilágra a címmel kapcsolatban, egyre érdekesebbnek, jobbnak, „Mafiának” tűnik, azonban tartok tőle, hogy ha nem tartjuk szem előtt az előző rész visszaesését, akkor ez a játék is bukni fog egy hatalmasat az első játék által felállított mérce miatt. Nézzük meg mit tudunk egyelőre, a jövőre érkező Mafia 3-ról.

ps4pro.eu-mafia-3

Új csapat a palettán!

A Hangar 13 stúdiót a 2K azzal a céllal alapította, hogy az kizárólagosan a kiadó AAA kategóriás címeink dolgozzon. Kivételesen nemes cél ez, és ehhez a legmegfelelőbb embereket is pakolta bele a csapatba, akiknek a nevekben jártas játékosok örülhetnek, mint majmok a farkuknak, hiszen mindegyikük minőségi termékeket tett már az asztalra.
Kapásból húzónévként szerepel a stúdió vezetője, aki nem más mint Haden Blackman, aki azelőtt 17 évet töltött a LucasArtsnál íróként, rendezőként, és producerként. A nevéhez pedig nem kisebb címek fűződnek, mint a Kotor és a Force Unleashed.

Producerért pedig a 2K egészen a Ubisoftig ment, ahonnan „leszerződtette” Andrew Wilsont aki a stúdió elvárásainak megfelelően AAA-s címek kiadását rendezte előző munkahelyén. Az ő nevét példának okáért a Splinter Cell: Blacklist kapcsán ismerhetik a játékosok. A Mafia 3-at ezúttal Dave Smith rendezi, aki már letette névjegyét (bár nem csak rendezőként) a Star Wars 1313-ban és a The Gateway-ben is. Laurent Gorga felel ezúttal is a technikai megvalósításért (a második részben is ugyanezt a szerepet töltötte be) aki a 2KCzechből lett „importálva” a csapatba.

A grafikai design és a fő-hangmérnök szerepét Matthias Worch és Matt Bauer töltik be akiket szintén csupa AAA cím kapcsán (Star Wars 1313, Dead Space 2, Dark Siders, Saints Row) már ismerhetünk
Ezután már elmondható, hogy a 2K összeszedte a műfaj „Bosszúállóit” akik ténylegesen minőségi anyagok asztalra tételéről híresek. Kérdés már csak az, hogy mit kezd a csapat a Mafia sorozat harmadik részével, ami azért nem kis kihívást jelent még a legtapasztaltabb tagoknak is.

ps4pro.eu-mafia-3-4

Akár egy festmény

Meglehet, hogy a sorozat utáni rajongásom teszi, de az eddig megjelent képeket, videókat én mind- mind remekműnek látom, úgy viszonyulok hozzájuk, mint valami művi alkotáshoz, amit nagynevű művészek, teszem azt Picasso hagyott az utókorra.
A karakterek kidolgozottsága egyszerűen kifogásolhatatlan, az autók, épületek a remeknél is nagyszerűbben néznek ki, a törések, „zúzások” (mármint a verdáké) pedig igazán életszerűre sikeredett. New Orleans utcái nagyon jól festenek, gondolom, minden rajongó alig várja, hogy bevethesse magát a nyüzsgő, lélegző városba, ahol következő „családi” életünk leélését tervezzük.

ps4pro.eu-mafia-3-4

A helyszín

Mint ahogy azt az imént már lejegyeztem, a Mafia 3 ezúttal New Orleansba fogja elkalauzolni a játékost, méghozzá az 1960-as évek végébe, amely időszak egy eszement sok lehetőséget kínáló periódus egy Mafia játék számára.
Tombol a Jazz, a hippik keserítik az amerikai nép mindennapjait, a feketék továbbra sem egyenjogú tagjai a társadalomnak, hogy úgy fogalmazzak „virágzik” a rasszizmus. A mocsarak, lápvidékek által körülölelt New Orleans a bűn és bűnösök kánaánjává válik majd szemünk láttára, ahol a szervezett bűnözésnek, csupán egy konkurens család szabhat határt.

Persze ahhoz, hogy a helyszínt besaccoljuk még csak a hivatalos megerősítés sem kellett, mivel a korábban kikerült anyagok (képek, videók) alapján, az épületekről sokan már felismerték a helyet. Jobbat nem is találhattak volna a programnak, hiszen az 1968-as év és környéke rengeteg lehetőséggel kecsegtet N.O. városában.

ps4pro.eu-mafia-3-3

Hatásvadász fogás!

Növelve a feszültséget már jó előre, a 2K games mindent megtett azért, hogy Mi, a legjobban várt címek listájának élére (vagy legalábbis a környékére) helyezzük a közelgő Mafia 3-at. Kezdetnek a történet középpontjába egy színes bőrű karaktert helyezett, ami valljuk be őszintén egy elég hatásvadász cselekedet volt a stúdió részéről.
Egy olyan korban, amikor a bőrszín és a származás döntötte el, hogy mire viheti az ember, egy helyen ahol a legnagyobb méreteket öltötte a fajgyűlölet, megkezdődik a harc a hatalomért a színes bőrű családok és a fehérek között. Legalábbis gondolnánk mi!

A történet szerint az árvaházban nevelkedett Lincoln Clay bűnözőnek áll. Egy balul elsült rablást követően viszont elkapják őt, és választás elé állítják; börtön, vagy vietnám. Karakterünk a harcot választja és katonának áll ahol aztán egy bevetésen megsérül és hazaküldik. (Röviden tömören.) Hazatérvén azonban azzal szembesül, hogy a városba benyomuló olasz maffia leszámolt a „családjával”, a bűnbandával, akik egyedüli hozzátartozói, barátai voltak. Lincoln elhatározza, hogy bármilyen áron, de megállítja a várost fertőző „digók”-at, ha kell mindenkivel leszámol akinek csak köze van az olaszok által irányított szervezett bűnözéshez.

És itt is jönnének be a legelső kérdőjelek a játékkal kapcsolatban. Legfontosabb kérdés az, hogy az eddigi két részt követően vajon a rajongók képesek lesznek e „benyelni” ezt a történetet fuldokló-rohamok és gyomorrontás nélkül?

ps4pro.eu-news-reviews-previews-and-more-mafia3-4

A bosszú angyala

Önkéntes bosszúállóként indulhatunk hát neki New Orleans bűntől bűzlő utcáinak, hogy megtisztítsuk az olaszoktól, és átvegyük a város irányítását. Ebben segítőtársaink is lesznek, akik közül az egyik, a második Mafia epizód főhőse, Vito Scaletta lesz. Tőlük kérhetünk majd segítséget egy laza telefonhívással, amikor úgy érezzük bajba kerültünk, lesz, aki tűzerővel segít nekünk, vagy aki embereket küld a segítségünkre és persze a rendőrök lekaparásában is hasznot húzhatunk majd társaink kapcsolatai révén. Célunk pedig nem lesz más, mint eme négyfős családot a város élére állítani, hogy irányításunkkal és Vito segítségével uralhassa az utcákat az új família.

Jól hangzik ugye? De még mennyire, viszont van egy apró bibi, ami felett képtelen vagyok elsiklani…

ps4pro.eu-news-reviews-previews-and-more-mafia3-3

MOB-módi…

Kezdve a legelső filmes szereplésektől, a videojátékokon keresztül egészen a híradókig már bemutatást nyert, hogy a szervezett bűnözés ezen „kifinomult” ága miként is rendezte a tisztázatlan ügyeit a nagyvilágban. Mennyire „elegánsan” is voltak képesek embereket a másvilágra küldeni, csendben, nyugodtan, szemrebbenés nélkül. A legelső játékban nagyon jól átjött ez a feeling, a meglévő eszközöket felhasználva eltehettünk egy két embert láb alól. Csak a legszükségesebb mennyiségű erőszakot és brutalitást alkalmazva… Így volt ez a második részben is, ám ezúttal félelmeink szerint már megváltozik a felállás a harmadik felvonásban.

A trailerben és a gameplayben is megfigyelhető kegyetlenség, amivel főszereplőnk tőrt szúr egy-egy ellen arcába egyszerűen nem illik bele abba a „fantázia-világba” amibe eddigiekben a Mafia játékokat helyeztük. Hol van ebben az elegancia? Az a visszafogottság amit az első két részben megismerhettünk? Hol van az a visszatartó erő, ami az elődök kapcsán folyton körüllengett minket és azt súgta, ne ölj! És amikor rá is kényszerültünk valaki kivégzésére akkor is a mértéktelen sok inger hatására tettük, amik mind azt igazolták; „azért kell megtettem, mert nincs más választásom”. Ehhez pedig csupán csak a szükséges brutalitást alkalmaztuk, és nem mentünk át divatmészárosba, amire a harmadik rész főszereplője hajaz.

ps4pro.eu-news-reviews-previews-and-more-mafia3-1

Az idő vasfoga

Ahogy a mi életünkben is egyre csak telik az idő, úgy a Mafia 3 is halad a korral. Egy teljesen új világot ismerhetünk meg a játékban, New Orleans városát az 1960-as évek végén. Az idő előre haladásával újabb technikákra, radikálisabb módszerekre van szüksége a „családoknak” ahhoz hogy fennmaradjanak és uralkodhassanak. Lehetséges, hogy pont ez indokolja a megnövelt agressziót és brutalitást is a játékban, ami egyszer érthető, viszont a késes jelenet még mindig erős túlzás szerintem. Egy golyó a fejben bőven elegendő, hogy örökre elhallgattassuk azokat, akiknek ki szeretnénk oltani az életét a játékban. Felesleges ilyetén módszereket alkalmazni, amikről messziről virít, hogy nem egy bűnszervezet tagjának a cselekedete, sokkal inkább egy kéjgyilkosé, aki a kezén csörgedező vér érzete miatt tette amit tett.

ps4pro.eu-news-reviews-previews-and-more-mafia3-2

Kétségek közt várjuk

A Mafia 3 mindenképpen mérvadó címe lesz a 2016-os évnek, annak ellenére is, hogy jelenleg nagyon megosztó vélemények vannak a programmal kapcsolatban. A rajongók között sokan attól tartanak, hogy a játékba iktatott „düh-kiélés” pontosan azt az értékét veszi el a programnak, amit az elsőtől megkaptunk, és még a gyengébbre sikeredett második rész is közvetített; az eleganciát. Mindezek mellett kíváncsian várjuk, hogy az újonnan verbuvált Hangar13 mit is fog az asztalunkra tenni 2016 folyamán. Addig is ennyi a játékról, ha új információkhoz jutunk azonnal értesítjük az olvasóinkat.

-Kese-

Amitől jó lehet:

+ Mafia 3 😛
+ Dögös New Orleans!
+ Érdekes történet

Amitől még gáz lehet:

– Túlzásba vitt brutalitás
– Agresszív interakciók
– Egyelőre kevés felfedett játékelem

 

Kiadó:  2K games

Fejlesztő: Hangar 13

Műfaj: Akció-tps

Megjelenés: Q1/Q2 2016

Spread the love
Avatar photo
Kese is a young talented writer and music producer from Hungary. He loves any styles of music, and movies too. In his free-time he plays action & adventure games.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu