VÉLEMÉNY – A napokban felreppentek egyes pletykák a Konamival kapcsolatban, amelyek követnék is a japán cég idén tavasz óta folyamatos húzásainak fájdalmas tradícióját, amit persze ők rögtön cáfoltak. Úgy tűnik, hogy a Hudsont bekebelezett Konami csillaga lefelé tart egy fronton, de csődbe menni nem fognak…
A Konami története 1969-ig nyúlik vissza, amikor is Kagemasa Kōzuki egy wurlitzer-szervíz nyitására vetemedett Toyonaka városában. Négy év után úgy döntött viszont, hogy a játéktermek felé fordítja cégét, amely ekkor már Konami Industry Co., Ltd. névre hallgatott – a Konami név Kagemasa Kōzuki, Yoshinobu Nakama és Tatsuo Miyasako neveiből állt össze. Igaz, 1978-ig nem rukkoltak elő az első géppel, és 1981-ben már kezdtek komolyabban bekerülni a közepébe a Froggerrel, a Super Cobrával és a Scramblerrel. Innen már csak egy lépés volt a PC és az MSX platformokra történő fejlesztés, 1985-ben pedig már a Nintendo Famicom is kapott játékokat tőlük…
…és 30 évvel később mi változott? Még mindig Kōzuki az elnök (!), és fia, Takuya vette át az vezetői stafétát 2012 júniusában. Ha ez nem mondja ki, hogy a Konami bizony még mindig durván egy családi üzleti gyökerekkel rendelkező cég, akkor semmi. Ne feledjük, a Nintendo esetében is ez állt fenn 2005-ig, hiszen Hiroshi Yamauchi, a céget még 1889-ben alapító Fusajiro unokája vezette, szóval a japán kultúrában igenis jelen van még a családban továbbadott cég hagyománya.De visszatérve a Konamira: az igazgatói stábban ott találhatjuk még Kimihiko Hagashiot, Takuya unokaöccsét és Fumiaki Tanakát, aki pedig vejként kapcsolódik a Kozuki családhoz. A hét belső igazgatóból négy családtag.
Pálfordulat
Mégis, a család durván elkezdett komolyan menetelni az 1980-as években, de töretlenül sikerük volt még az azt követő évtizedekben. A játékosok nem kevés játékot kaptak, amelyek kitörő sikert arattak, gondoljunk csak a Castlevania (Japánban Akumajō Dracula), Contra (Gryzor), Teenage Mutant Ninja Turtles, Gradius, Metal Gear, Goemon, Pro Evolution Soccer (Winning Eleven), Yu-Gi-Oh!, Dance Dance Revolution, Beatmania, Silent Hill, Snatcher, Policenauts, Gensosuikoden, és még ki tudja milyen játékokra – elég termetes lista, nem tudom pontosan fejből, hogy még mi mindent hoztak össze.
Ezen is látszódik, hogy igenis sikeres a Konami a játékokkal, de mégis volt valami, ami lassan, de biztosan eltolta a Konamit onnan, ahová való volt: a kiemelt multiplatform fejlesztők közül.
A mobiljátékok. A Dragon Collection, például. Rájöttek valamire, ami bár pénzügyileg jó húzás lehet, de a játékosok szemében igencsak szemet szúrhat.
Eltávolodás
Meglátták a Kozuki-klánban a pénzeszsákok lehetőségét. Fejlesszünk olcsón, de pénzügyileg sikeresen. K*rvuljunk el. Fókuszáljunk inkább erre. Megfertőzte őket a mobilvírus. Valahogy mégis meg lehet őket érteni: egyre feljebb és feljebb mennek az AAA címek fejlesztési költségei (manapság már akár 100 millió dollárt is felemészthet, és van olyan, ami ennél még többet is igényelt és most is megtaláható a boltokban eme cím), és azért manapság nehéz sikereset és újat alkotni.
Nézzünk csak rá a napjainkban töretlen (?) sikernek örvendő játékokra: Call of Duty – már egy évtizedes franchise. Battlefield – dettó. Assassin’s Creed – ebből évente dobálnak ki legalább kettőt. Sportjátékok – évente, nem lehet minden évjáratnak teljesen megújulnia, NEM LEHET. Epizodikus játékok? Ahogy Máté Péter is énekelte: „egyszer véget ér az álom, egyszer véget ér a nyár, ami elmúlt, soha nem jön vissza már…” – nehéz új címmel megvetni a lábat, és annak is megvan az ára, hogy a nulláról felépítsünk valami újat.
Ők pedig nem szeretnének ennyi pénzt kiadni, mert félnek az újtól. Félnek az anyagi kockázattól. Félnek a kudarctól. Pedig bátornak kell lenni a játékszakmában, vagy különben hopp, egy másik fejlesztő megvalósítja a te projektedet.
Nem kellesz
2015 áprilisában, az idei üzleti év első hónapjában kicsit átrendeződtek a vezetői pozíciók, majd bejelentésre került, hogy a mobiljátékokra fognak koncentrálni a Konaminál. Aztán jóformán a kukába vágták a Silent Hills-t, ami pedig igencsak nagy sikert arathatott volna, ha kiindulunk a tavaly nyáron megjelentetett ingyenes Playable Teaser sikeréből.
Hideo Kojima és Guillermo del Toro már biztos előállt valami komoly koncepcióval, de nem. del Toro azóta felhagyott a játékokkal (az Insane és a Silent Hills után nem akart harmadszor is kudarcot vallani), illetve Hideo Kojimát is konkrétan kitették, mint macskát a lábtörlőre. Emiatt is tűnik számomra úgy, hogy a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – amelyet a Konami már 2014-ben szeretett volna kiadni – megsínylette.
A második Chapter küldetései, a harmadik (és a további) Chapter(ek) teljes hiánya, a gyűjtői kiadáson fellelt 51. küldetés félkész videója, amely két fontos szereplő későbbi sorsát alapozza meg, sehol sincs. A magnum opusból magnum lett, és nem a boltban kapható, a neve miatt agyonárazott jégkrémre gondolok – a csehovi magnum elsült. A fantom fájdalom bennünk van, a terv – bár rögösen is, de – bevált. Van még tovább?
AAA… nem AAA
És most úgy tűnik, hogy a Konami abbahagyja az AAA címek fejlesztését és kizárólag a Pro Evolution Soccer lesz ilyen cím tőlük. Aha. Akkor miért van az, hogy a PC-s portot sikerült úgy elszúrni, hogy az egyrészt egy fura PS3/PS4 hibrid, másrészt látványban a konzolos verzió agyonveri a PC-set? Miféle húzás ez? Ha tényleg ez lesz a kizárólagos ilyen nagyobb cím, akkor tessék mind az öt (három?) platformon hasonló szintet produkálni.
Amúgy ezt az AAA-tlanítást a FOX Engine egyik kulcsfigurája, Julien Merceron mondta, aki azóta már nem konamis – szerinte egyszerűen a Konami már nem érdeklődik az AAA-címek iránt. És a japán cég is reagált azóta (ez általában gyanúra adhat okot!), hogy nem így van az, igaz, nem a PR csapatból reagáltak erre a kijelentésre, ami megint csak furcsa.
Ez mondjuk igaz a Konami belső struktúrájára is, ahol igencsak szigorú körülmények között tartják a dolgozókat, akik lehet, hogy egyik nap veterán fejlesztők, másnap meg már biztonsági őrök, miközben egy csapat kizárólag a belsős kamerarendszert figyeli. Orwell üdvözöl, a publikus alázás egy késésért a hangszórókon keresztül hull alá, s a katana már a gondolatban van.
Hova tovább?
Mostanában a Konami szerintem durván kezd kifele menni a konzolos, PC-s játékok területéről. Jó, ott van még a Metal Gear Online, ami konzolokon az aradi vértanúk napján, október 6-án fog konzolokon elindulni, de kérdem én: lesz-e rá támogatás? Vagy már erre sem fognak nagyon figyelni? Durva, már-már szánalmas húzás lenne, és hamarosan fény derül erre, hogy mit lépnek a Konaminál.
És mi lesz azzal a sok franchise-zal, ami oly népszerűvé tette a Konamit? Jó, mondták, hogy a Metal Gear sorozatot folytatni fogják – de Kojima nélkül nem lesz az igazi, és mégis hogy? Metal Gear Solid 6, egy androidos/iOS-es FPS-ként? Fujj, vidd innen, látni sem akarom. Ráadásul már bemutattak valami Silent Hilles pachinkót – ez amúgy egy japán szerencsejátékgép. Valami hajmeresztő. Mutatnám is a trailert:
Én ezt őszintén nem hiszem el. Kidobják a Silent Hillst, aztán augusztusban bemutatják ezt. 384 like van a videón… és 16251 dislike. Tehát 98%-ban elutasításra került ez a vonulat a YouTube-on. De tovább is van, mondom még: a Castlevania is kapott egy EROTIKUS irányzatú pachinko előzetes videót!
Nekik már ez a fő vonulat szerintem. Új Castlevaniát nem fognak egyhamar csinálni, mert a Lords of Shadow 2 f… sz… borzalmas volt. Contra? Mikor volt utoljára ebben a sorozatban játék? Contra 3D… 2013… pachislot. Jó, előtte? Hard Corps: Uprising, letölthető PSN/XBL cím 2011-ben. Gratula. Nem hiszem, hogy innen talpra fognak állni a közönség szemében: az utóbbi 8-9 hónapban lassan, de biztosan elássák magukat és innen szinte reménytelen lesz talpra állni.
Bár nem fog csődbe menni a Konami (edzőtermeket is futtatnak többek között, úgyhogy jól áll a szénájuk), de le fognak lépni, mi pedig nem fogunk utánuk integetni. Nem úgy tűnik, hogy ez érdekli őket, a pánik közepette meg leléptek amúgy a new york-i tőzsdéről, visszafogottan átalakulnak egy mobil/pachinko-fejlesztővé, mi pedig nem leszünk köszönettel iránta.
2011-ben megvették a Hudsont, és az ő címeikkel mi lesz? Igen, ebbe is belemehetnénk, Adventure Island? Bonk? Bomberman? R-Type? Bloody Roar? Momotaru Dentetsu, Momotaru Densetsu? (nem ugyanaz a kettő!) Star Soldier? Áh, hagyjuk.
Nem fognak ezekhez sem hozzányúlni egy bottal sem, pedig voltak a Hudsonnak tervei, mielőtt a Konami felfalta őket élve. A Konamit pedig a közönség haragja fogja elsodorni, a természet körforgásában pedig a roncstelep mélyén fogja a konzolos, PC-s játékosok szemében végezni, hacsak nem döbbennek rá arra, hogy nem jó irányba mennek, holott az AAA-s túlzott árakkal kapcsolatban jogos a felvetésük. Ennek itt vége lesz. Én nem reménykedem. Finita la commedia.
-V-