VÉLEMÉNY – Az idei év során már több alkalommal láthattunk a hírekben olyan témákat, amelyek a Konamit és/vagy Hideo Kojimát érintették. Bár megérthető, hogy néha kell valami új – Hideo már jó negyed évszázada ennél a cégnél dolgozott -, de ahogy a japán cég lereagálja az utóbbi időszakban a Policenauts, Snatcher, Metal Gear játékokról ismert úr cselekvéseit, az már röhejes.
Ugye az egész tavasszal kezdődött, amikor bejelentette a Konami, hogy átszervezi önmagát, így a struktúra is megváltozásra került. Itt kezdődött a hajcihő Hideo Kojima és a Konami között annak ellenére, hogy Kojima csapata, a Kojima Productions még mindig dolgozott a Metal Gear Solid V: The Phantom Painen és a Metal Gear Online-on egyaránt.
Nem kellesz
Az első kukázott projekt sajnálatos módott a Silent Hills lett. Ezt felhypeolván, a Konami tavaly nyáron a PlayStation 4-en elérhetővé tett egy ingyenes játszható teasert (ez is lett az angol neve: Playable Teaser, P.T.), amely komolyabb mértékben felcsigázta a kedélyeket és a Silent Hill-fanokat egyaránt.
Hideo Kojima és Guillermo del Toro már komolyabb munkálatokat végzett a háttérben és ebben minden bizonnyal a The Walking Deadből ismert Norman Reedus is részt vett. Aztán a Konami úgy gondolta, hogy nem, ebből nem kérünk.
Ezzel kettőt értek el: egyrészt del Toro jelentette be, hogy akkor menjen mindenki a pálinkába, mert ő többet videojátékon nem fog dolgozni (a 2012-es Insane is törlésre került a THQ elhalálozása miatt), úgyhogy őt el lehet a szakmában felejteni. Másrészt ezzel már ekkor egy negatív alaphangot ütött meg a Konami a játékosoknál.
Te sem kellesz
A röhejes Kojimátlanítás Big Boss játékának megjelenés előtti hypeolásában folytatódott: a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ugyanis hirtelen eltüntette a Kojima Productions logó teljes formáját – talán még emlékezhetünk arra, hogy az egyik videónak az elején felirat nélküli csak a logó, de egy másik játékmenetes bemutató végén meg Snake felrakja magára a KojiPro logóját. Szóval itt is ment az adok-kapok a háttérben, ami már mintha 2014-ben, a Ground Zeroesban is feltűnt volna. Már itt is voltak bizonyos utalások arra, hogy a jövőben valami nem lesz rendben. De még nincs vége ennek!
A Konami úgy gondolta, hogy visszamenőlegesen is eltüntetné Kojima nevét a Metal Gear Solid játékokról – ezt a Legacy Collection dobozképén is megfigyelhetjük, hirtelen eltűnt onnan az a bizonyos, az a hagyományosnak tekinthető A Hideo Kojima Game felirat.
Ezt leszedték a The Phantom Pain dobozáról is. Na már most, szubjektíven hozzászólván ehhez, úgy vélem, hogy ez elég pofátlan húzásnak tekinthető. Bár tény, hogy a játék fejlesztése sokba került, de könyörgöm, egy olyan franchiseról beszélünk, amelynek egy komolyabb, stabil rajongótábora van, vagy inkább volt.
Drága vagy
Hogy magyar példával éljek, a DIGI internetszolgáltatása a panelokban is ilyen: először beruháznak abba, hogy kihúzzák oda az optikai kábelt, majd benn bekábelezzenek, ami nyilvánvalóan számukra költséges. Viszont az előfizetések számával – ami panelokban logikusan gondolkodva alapból nagyobb tud lenni – képesek visszahozni a pénzt, mivel sokan előfizethetnek a háztömbben.
Ugyanígy van a játékoknál is: igen, eleinte sok pénzbe kerül a fejlesztés. Ez a MGSVTPP esetében dettó így van, elvégre a FOX Engine (amely bebizonyította, hogy igen durván képes PlayStation 4-en tartani a 1080p/60 fps-t, felállítván egy masszív szintet a többi fejlesztők előtt) sem a semmiből jött létre.
Aztán egy ilyen hatalmas, nyílt világú játék sem olcsó játék, Kiefer Sutherland, a soundtrack és egyéb szinkronszínészek költségeiről nem is beszélve. Aztán természetesen a megjelenés előtti marketing. De ezt bele kell számolni. Viszont ne felejtsük el, nem PS3-only címként jött ki a játék, mint a MGS 4 7 évvel ezelőtt, nem: multiplatform megjelenés, kapásból öt platformmal: PS4, PS3, X1, X360, PC…
Nem fogsz kelleni
Szóval a Konami drágának tartotta a fejlesztést. Jó, ez nem magyarázat a Silent Hillsre (de tényleg, ez a franchise mikor kapott utoljára komolyabb új részt?), de ezzel is azt bizonyítják, hogy ők lassan eltérnének a drágább, AAA-címek fejlesztésétől és inkább a mobiljátékok felé mennének. Erről ugye mintha írtam is volna egyet korábban…
De oké, még mindig nincs vége a történetnek. Szóval Kojima játéka megjelenik, jó lett, jó lett, de… nem tökéletes. Érződik rajta, hogy ez bizony a végére mintha elfáradna, sőt, kiderült, hogy hiányzik belőle néhány küldetés, főképp az utolsó, 51.! Ez már valószínűleg a producer és munkáltatója közötti balhé eredménye.
Aztán ne feledjük el azt sem, hogy milyen – mondjuk ki – ordenáré hülyeségeket mondott a Konami a minap. Volt Kojimának egy búcsúbulija, amelyről képek is készültek, de nem, a Konami szerint ez nem történt meg és csak szabadságát tölti Hideo. (Gardening leave-et esetleg – ez a kifejezés azt takarja, hogy fizetett szabadságot kapott a szerződése lejártáig, addig viszont nem vállalhat munkát másutt.) Ez a damage control a Konami részéről minden, csak nem éppen jó húzás.
Nem kapsz díjat
A decemberi hónapra is sikerült muníciót tartogatnia a Konaminak, amely azért már eléggé szánalmas. A The Game Awardson díjat nyert a The Phantom Pain (amelynek az online részét már Japánban fejezték be), de Hideo Kojimát a Konami eltiltotta onnan, így nem vehetett részt a rendezvényen, a díjat pedig Kiefer Sutherland vette át helyette!
Közben azért a Konami úgy gondolta, hogy jaj, nem kell nekik a Konami Los Angeles, ami korábban a Kojima Productions brand ottani stúdiója volt – november végén kirúgni az alkalmazottakat, a karácsonyi roham kellős közepén? Emberiségből jeles.
Szégyen
Meg lehetett volna ezt másképp is valósítani. Például úgy, hogy nem tartják így figyelmen kívül Kojimát. Be lehetett volna jelenteni úgy is, hogy ő szeretne máshova menni és addig teljesen támogatni és nem keresztbe tenni neki. Ez, ahogy a Konami előadta Kojima teljes eltávolítását, ez minden, csak nem emberi.
Értem én, hogy egy japán, arctalan cégről beszélünk, illetve a munkakultúra is más arrafelé, de legalább egy kicsit becsületesebben kellett volna a két fél között felbontani a kapcsolatot. Vagy ha nem is, nem kellett volna például hazudni, meg Kojima nevét eltünteni a játékok dobozairól. (A játék teljes befejezését nem mondom, mert lehet, hogy az még eltartott volna egy évig is, ki tudja?) Ezzel a Konami csak azt tudta előadni, hogy nekik csak a pénz a lényeg és egy, sikeres franchise rajongótáborát teljes mértékben eltérített a kiadó játékaitól.
A Konaminak marad a PES, hiába adnak ki belőle free-to-play kiadást, de a mikrotranzakciók miatt ez is kazuárosodik. A Hudson franchiseai meg a temetőben vannak. Mi értelme volt megvenni őket, ha sehol egy Bomberman, sehol egy Bloody Roar? Ilyen vezetést… na itt hagyjuk abba.
-V-