VÉLEMÉNY – Mivel napokra vagyunk a 2015-ös év végétől és már komolyabb megjelenésére az idei évben nem számíthatunk, ideje visszatekinteni a PlayStation 4 második teljes évére a piacon. A 2014-es év után kellett az erősítés, de megérkezett az? Szerintem nem teljesen.
A 2014-es évre gondoljunk vissza először. Mi volt olyan cím, amely kizárólag PlayStation 4-re jelent meg? Basement Crawl? Én már nem is emlékszem rá. Daylight? Meh. Driveclub? Csúszott, csúszott, de a PS Plus verzió még többet – az Evolution ennél tud jobbat is.
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn? Ahogy a Daylight is, ez is elérhető PC-re. Infamous Second Light/First Light? Korrekt. The Last of Us Remastered? PS3-ról lett átnyomva (mondjuk így is jó lett). LittleBigPlanet 3? A sorozatban lett jobb is, de ez is korrekt. Van még pár, de szerintem ebből maximum négy fontosabb cím marad meg – Driveclub, Infamous, The Last of Us és LittleBigPlanet. Ez kevés. Változott idén a helyzet?
2015
Na az idei évben már voltak fontosabb és igen sikeres alkotások is a PlayStation 4 történetében. Bloodborne – a FromSoftware jött, látott és még magát a Sony-t meglepve is hozott egy laza hét számjegyű eladási adatot, amit még megnövelhet a The Old Hunters kiegészítő is, amivel újra kiadták a lemezt. Disgaea 5 – az RPG-fanoknak ez egy finom játék, ám csak rétegcímnek nevezhetjük. The Order: 1886? Hét óra alatt végig lehet játszani… meg nézni, mert kb. a harmada jelenetekből áll. Szép, de ez mi, egy techdemo, egy előzmény, vagy valami béta?
Everybody’s Gone To The Rapture – elvont, nem teljes árú játék, egyszer érdemes csak vele játszani, szóval mondhatni egyszer használatosnak is jellemezném. Godzilla? Japánban PS3-ra is megjelent, ráadásul ott már 2014 végén is, de ez kizárólag a franchise hardcore rajongóinak ajánlott beszerválni. N++? Nem blockbuster cím. Tearaway Unfolded? PS Vitáról lett átmozgatva. Uncharted: The Nathan Drake Collection? A PS3-as játékok szépen felújított kollekciója egy lemezen. Until Dawn?
Ez sem rossz.
Itt most belém lehetne kötni, hogy miért nem említettem meg azokat a játékokat, amelyek konzol-exkluzívként csak a PS4-re (és a PS Vitára is a legtöbb esetben) elérhetőek, de igyekeztem főképp azokra a címekre koncentrálni, amelyek tényleg nagyobb visszhangot keltenek.
2015 > 2014
Az idei év már jobb szituációt mutatott, mint a tavalyi, ez nem vitás. Az olyan játékok, mint amilyen a Bloodborne is volt, ilyenek képesek system sellerként működni – itt tényleg megvolt annak a hatása, hogy sokan emiatt szereztek egy PlayStation 4-et.
De a Bloodborne-Tearaway-Uncharted-Until Dawn tengely is botlik egy picit: a négyből kettő remasterelt kiadás csak. Ez nem sok. Ez nagyon nem sok. Ez éppen az ellenkezője – ez igencsak kevés. Ezért is volt az, hogy a Sony nem egyszer a multiplatform címekkel reklámozta magát (Call of Duty: Black Ops III, Star Wars Battlefront), illetve sikerült a konzol jobb teljesítménye miatt nagyobb performanszokat kihozni a multiplat játékok PS4-es portjából (lásd Metal Gear Solid V: The Phantom Pain) – de ennél ténylegesen több kell. Jó, lehet bundleket összeeszkábálni a korábban említett három játékból, de olyan játékokra van szükség, mint amit a Bloodborne esetében láthattunk.
2016
2016 eléggé komolynak tűnik. Most felsorolom, mik a kizárólag PS4-re (és PS VR-re, mert már ezzel is számolnom kell) érkező címek EU/NA megjelenéssel: Ace Combat 7, Detroit: Become Human, Dreams, Gran Turismo Sport, Gravity Rush 2, Hotshots Golf, Horizon Zero Dawn, The Last Guardian, Matterfall, Ratchet & Clank, Uncharted 4: A Thief’s End, What Remains of Edith Finch, Wild. Na, ez kérem már mutat néhány komolyabb fejlesztőtől is valamit: Project Aces, Media Molecule, Quantic Dream, Polyphony Digital, Guerrilla Games, Team ICO, Insomniac Games, Nauighty Dog, Housemarque, Wild Sheep…
Ez már egy teljes letámadásnak tűnik szerintem. Ezt kellett volna 2014-2015-ben összehozni. Még akkor is, ha ennek a fele elcsúszik 2017-ig, akkor is lesz köztük legalább kettő olyan játék, amelynek hatalmas potenciálja van. A GT Sport a GT6 gyenge eladásai után talán bemutathat valami nagyot, amivel felvezeti a GT7-et, a Gravity Rush 2 Kat evolúciója lesz a PS Vita kereteiből kilépve, a Horizon a Guerrillának egy friss levegővétel lesz a sok Killzone után, és így tovább. (És ha belegondolok, hogy csak a hivatalosan is bejelentett címeket taglaltam úgy, hogy az E3-on tuti még bejelentenek néhányat. Hajjaj…)
2016?
Mit kellene összehozni a Sony-nak a PS4-el, hogy még több sikerük legyen? Először is a 4.00-s firmware-t, amivel felmérték már a terepet egy kérdőívben. A PS2-es emuláció szép és jó, de akinek ott egy halom lemez abból a korszakból, konkrétan nem tud vele semmit sem kezdeni, max be kell kötnie azt a konzolt is a tévére, ha játszani szeretne velük. Az emulált játékok listáját fel kell bővíteni.
És persze ott van a PlayStation Plus. Ezzel szerintem a Sony szép lassan kifarolt a pályáról az év végén. A The Walking Deadből odaadták a második évadot, meg a King’s Questből az első fejezetet. Jó, az elsőnél még valamelyest megértem, hiszen jövőre jön a Michionne spin-off, de ez mindenféleképpen csalódást keltő. Akik előfizetnek, többet érdemelnének – sok, túl sok indie játékot láthattunk mostanában.
Amit még talán meg kellene valósítaniuk – és erre már tényleg nem látok sok esélyt -, egy Crash Bandicootnak örülnék. Idén 20 éves a franchise, ami a PlayStationön indult. Ráférne egy friss újrakezdés. Igaz, a Knack is eredetileg ennek indult, de Mark Cerny ötletét (na, ő anno a Universal főnökeként felügyelte a Naughty Dog munkáját) Shuhei Yoshida és a többiek leszavazták. Talán már készül egy vissza az alapokhoz újragondolás…
-V-