VÉLEMÉNY – A Microsoft nem csak azzal lepett meg mindenkit, hogy tervezi az Xbox PC-sítését azzal, hogy gyakrabban dobja piacra frissített hardverrel azt, hanem még sikerült megfejelniük ezt egy másik bejelentéssel is. A PC-sítés kifejezés talán nem biztos, hogy helytálló…
Szóval azért is nem biztos, hogy jó a kifejezés, mert a mai nap hajnalán az is bejelentésre került, hogy a Windows 10 appok nyártól már futni fognak az Xbox One-on, ráadásul az is fix már, hogy az Xbox és a Windows Store is egyesítésre kerülni fog. Ez az egyesítés máshol is érvényesíti hatását.
Platformmentes élvezet
A Microsoft bejelentése, miszerint az Xbox One-on, vagy pontosabban annak online hálózatán, az Xbox Live-on el fog tűnni a platformkorlátozás, érdekes jövőképet fest fel számunkra. Az első hivatalosan így futó játék, a Rocket League tehát lehetőséget ad arra, hogy „más online hálózaton” játszó kollégákkal is focizhassunk egy-két kört. Mivel csak Steamre és PlayStation Networkre jelent meg az Xboxon kívül a Psyonix amúgy elég korrekt játéka, ez azt jelenti, hogy PS4-esekkel és PC-sekkel játszhatnak együtt azok, akik Xbox One-on birtokolják a Rocket League-et.
Ennek a pozitívuma kapásból az, hogy a multiplatform címek – és itt arra is gondolok, hogy konzolexkluzív az adott játék, de rendelkezik PC-s porttal! – lehetőséget ad arra, hogy kicsit nagyobb közönség eshessen egymásnak online mérkőzésekben, vagy legalábbis nagyobb esélyünk van kooperatív játékra, mivel két platformon többen játszhatnak, mint csak egyen.
Másik pozitívuma a Microsoft tervének az, hogy így nincs az, hogy haverunknak, akinek mondjuk Xbox One-ja van, nekünk pedig PC-nk, ám mégis együtt játszanánk, korlátokba ütközne – így a MS a saját megközelítésével hozza el számunkra a főképp a Nintendo által a köztudatba hozott közösségi gaming fogalmát. (Mondom ezt én antiszociális lényként.)
SzerVer
Igen ám, de fordítsuk meg a szituációt. Na mi van akkor, ha egy helyett kettő platformról kezdenek online játszani az emberek? Értelemszerűen nagyobb szerverkapacitás kell. Mivel eleinte főleg kisebb/indie fejlesztések esetében lesz ilyen összekapcsolódás, így attól tartok, hogy többször lesznek kimaradozások, hacsak alapból így kerülnek a későbbi Universal Windows Applicationök fejlesztésre.
A másik probléma, ami szerintem felállhat, kicsit kifordított gondolkodásmód, de lenne értelme átgondolni: ha a multiplatform címek együtt játszhatóak interneten, akkor mégis hogyan lehet kiküszöbölni a csalókat? PC-n egyszerűbb csalni, mint konzolon, ez mindig is így volt, bár a Steam – legalábbis a Valve saját játékai esetében – bannol ezerrel, ha rajtakapnak. De ha mondjuk Origines a játék, mert mondjuk a Battlefield 5 támogatná ezt? Ott is ez lenne? Erre kell kifejezetten figyelni, mert így a játékélmény kerülhet úgy komplett lehúzásra a toaletten…
Nintendo Network? PlayStation Network?
A Nintendo esetében ilyen belépésre ne számítsunk. Nem fog a Nintendo ebbe belelépni, meg amúgy sem látunk multiplatform megjelenéseket – jó, mondjuk volt Call of Duty Black Ops II és Need For Speed Most Wanted, de a korai támogatás után mindenki lelépett a Nintendótól.
És a Sony? A Sony nem nagyon tűnik együttműködőnek a rövid, tömör sajtónyilatkozatuk miatt… igaz, ők már 2002-ben megcsinálták, amit most a Microsoft: 14 évvel ezelőtt a Final Fantasy XI (ami ugye online játék volt) PS2-es és PC-s játékosokat lazán egy szárny alá vett. Emiatt is – valamennyire – érthető, hogy huzakodnak beleegyezni a Microsoft ötletébe.
Egyesült Játékosok
Az Xbox evolúciója miatt ezen a téren is úgy tűnik, hogy a PlayStation 4, illetve valószínűleg a Nintendo NX is egy vákuumba kerül – ha a Sony nem lép bele a közösbe, akkor a PlayStation 4 egy picit szenvedni fog a későbbiekben. Vajon a Sony bevállalja egy gaijin cég ajánlatát, vagy a japán becsület győzdelmeskedik a legvégén, kockáztatva a profitot? Még nem tudni, de én nem innék előre a medve bőrére. Ezt amúgy is ők maguk fogják eldönteni, mi csak nézhetjük a pályán kívülről, hogy miként is kerül ez a kanyar bevételre.
Talán az a probléma a Sony fejeseiben, hogy így megszűnne a rivalizálás egy kisebb mértékben, amit nem szeretnének. Inkább szeretnének valami legjobbat, valami egyedit, mintsem közösködjenek. Ám a döntést mégis a játékosok fogják hozni. Az ő döntésük, az ő pénztárcájuk és az általuk választott platform – az egyesült multiplayer főképp az UWA-kkal mehet egyszerűen, s mivel a Microsoft nem nevezte nevén a PlayStation Networköt, lehet, hogy ez lenne a csavar a sztoriban, ami miatt a Sony tartózkodik. Akkor viszont érthető, de így a multiplatform címeknek a PS4 portja lehet majd a problémás… hiszen ki tudja, hogy az UWA és a jelenlegi, hagyományos fejlesztés között mekkora különbség lehet?
És én is inkább ebben is várnék – nagyobb játékokra még nem is tervezik amúgy sem kiterjeszteni az Xbox Live kinyitását. (Vagy ez is Windows Live lesz a későbbiekben…? Ha már a Store-okat egyesítik… vagy már megint túlzottan a jövőben gondolkodom?)
V