VÉLEMÉNY – Újabb nem megerősített információk kerültek az internetre az utóbbi napokban a Nintendo új, sejtelmesen a sötétben tapogató konzoljával, az NX-szel kapcsolatban. Mekkora sikere lehet az NX-nek, ha tényleg ebben a formátumban jelenik meg márciusban a Wii U utódja?
Az Eurogamer információi szerint a Nintendo NX szembe fog menni több téren is a „trendekkel”. Először röviden összefoglalnám, miket írt a site, majd utána véleményezném. Előre leírnám, hogy mivel ezeket a részleteket a Nintendo megerősíteni az NX leleplezéséig nem fogja, nem szabad száz százalékban elhinni mindent.
Hordozható
Állítólag az NX egy hordozható konzol lesz, aminek saját kijelzője és két, leválasztható kontrollerrel fog jönni. Ez a kontroller-leválasztós megoldást már 1984-ben is alkalmazta a Nintendo a Micro Vs. Systemmel, ami tulajdonképpen a Game & Watch volt két játékosra kihegyezve.
A kontrollerek kábelét ki kellett belőlük tekerni, így nem kellett olyan közel ülni az LCD-játékhoz. Na, ilyesmi lehet az NX is, de ezúttal kábelek nélkül. Ha úton vagyunk, a beépített kijelzőn játszhatunk, otthon meg a TV-nkre köthetjük a rendszert.
NVidia
A Sony és a Microsoft is az AMD-re épít konzoljaiban (sőt, a Wii U is), viszont az NX hátat fordíthat a szokásoknak. A Digital Foundry szerint, illetve (a videó is tőlük származik a bekezdés alatt) az NVidia Tegra X1 processzorját veszi igénybe majd az NX: egy kompromisszumos, de működőképes egyensúly jöhet létre a kevés fogyasztási igény és teljesítmény között, de cserébe a PlayStation 4 (NEO) / Xbox One (Project Scorpio) párosához képest nem fog erősebb lenni, legalábbis biztosan nem, ha az erősebb kiadásokat vesszük figyelembe.
A Tegra képes a Doom 3 BFG Editiont elfuttatni full HD-ben a Shield Android TV-n, de csak OpenGL játékokban tud kiemelkedő eredményeket felmutatni – a DirectX-es játékok már gondot okoznak neki. Lehet, hogy a Nintendo meglep bennünket, és végül már a következő evolúciót, azaz a Tegra X2-t teheti be az NX-be, de kérdéses: hogyan lesz az hűtve? Viszont ha tényleg az X2-t markolja fel a Nintendo, az ár kérdéses lesz: korábban már mondták, hogy nem fognak ezen pénzt veszteni minden eladással, de cserébe teljesítményben közelebb lehetnek a PS4/X1 duóhoz.
Visszafelé
A Tegra X1 jóízűen megeszi emulációval a korábbi konzolok játékait, így abszolút nem lenne gond N64-es, Wii-s, GameCube-os címeket rápakolni az NX-re, viszont a Wii U már nagyobb fejtörést okozhat a Nintendonak, arról nem is beszélve, hogy az a konzol pontosan ugyanezt a vonulatot követte: gyengébb hardver a riválisokhoz képest, de nem ellenfelekként kezelve azt, korábban kihozva a konzolt a Sony/Microsoft előtt.
A felbontás is érdekes lesz – mivel TV-re is lehet majd kötni az NX-et, értelemszerűen el lehetne várni tőle, hogy legalább 1080p-t tudjon. Igen ám, de hordozható rendszerről beszélünk. A PS Vita is 540p-t tud, ha nem csal az emlékezetem. Megoldható lehetne mondjuk 720p-t, neadjisten 900p-t használni, de akkor cserébe egy TV-n is látványos vizualitásnak kell elterülnie szemeink előtt. (És ha a Nintendo a hordozhatóságra épít, akkor megoldhatja, hogy kicsit lebutítja a Tegrát, de cserébe kevesebb fogyasztást kérne, vagy kisebb felbontással él, és jobb grafikát prezentálhat. Lehetőségek!)
Kazetta
Mindkét kurrens handheld kazettákat/kártyákat használ, de a DS (sőt, az ÖSSZES Nintendo handheld) is már ezen az úton járt. Ezzel szemben ugye a PSP az UMD-ket alkalmazta (aztán a PSP Go már azt sem, de ez más tészta) – a Nintendo NX viszont 32 gigás kazettákat vethet be. Mivel a Blu-rayekre lazán felfér 50 gigányi adat, azért itt kérdéses lesz, hogy milyen tömörítési eljárást tudnak majd bevetni a Nintendo fejlesztői. (Anno megoldották, hogy a Resident Evil 2, ami ugye PS1-en két CD-s volt, egy 64 (!!!) megabyteos kazettára felfért N64-en…)
Játékok terén a jövőben hordozhatóként reklámozásra kerülő NX-re készülhet a Pikmin 4 (ezt elvileg megerősítette Shigeru Miyamoto az Eurogamernek), de akár a Splatoon és a Super Smash Bros. is ide költözhet.
Jó lesz ez?
No igen, ha egy legalább PS3 erősségű handheldet kaphatunk, az jó játékokat lehet teoretikusan képes elfuttatni, de két kérdésem lenne: egyrészt mekkora élettartamot tudna az NX az úton produkálni, másrészt pedig a Nintendo képes lehet-e a hosszabb távú külsős fejlesztői támogatás megőrzésére? A PlayStation Vitát is gyorsan lekoptatták, ahogy a Wii U-t is. Ez a két megválaszolandó kérdés dönti el első körben, hogy mennyire is lesz sikeres az NX.
A második réteg a hardverben van. Ha X1-es Tegrát dob a Nintendo az NX-be, az rövid távon lehet csak jó, igaz, a 2015-ben bemutatott X1 az árat lejjebb nyomhatja. Ha X2-es lesz, akkor a PS Vita története foroghat le megint: erős, ütős hardver, de talán túl magas áron. A hordozható játék ötlete jó, de ezzel a 3DS kerülhet problémába: a 2011-ben megjelent handheld ugyanis még mindig képes termelni pénzt a nagy N-nek főleg úgy, hogy a nyugaton kvázi egyeduralkodóvá vált a dedikált kézikonzolok között. (Japánban a Vita azért talpon van, sőt, a 2016-os év eddigi top 30-as eladási listájában a Minecraft PSV jelen van, nem is olyan gyenge helyen…)
Az NX-nek három dologra kell koncentrálnia: készüljön rá third-party játék hosszabb távon is, legyen könnyen fejleszthető hardver, illetve ne merüljön le öt perc alatt. Ha ezeket meg tudja oldani a Nintendo (és ha tényleg ilyen konzol lesz az NX, ne feledjük…), akkor a handheld játékok élményét megváltoztathatja még a cég, hacsak a kontrollerek nem lesznek használhatatlanok.
Majd jövőre meglátjuk…
-V-