VÉLEMÉNY – A virtuális valóság idén megkerülhetetlenül a mainstream médiába kerül, hiszen az Oculus Rift és a HTC Vive mellett a PlayStation VR is a boltokba jut két hónap múlva. Itt az ideje a VR-nek?
A PlayStation VR, amihez elég egy PS4 (meg egy kis hely), bár technológiájával lemarad a riválisaihoz képest, az ára, illetve a rendszerkövetelménye (már ha lehet ilyet mondani ennél a headsetnél) mégis jobb helyzetbe rakja a Rift-Vive pároshoz képest.
Mennyiségben hatalmas ugrás
Az IDC elemző cég szerint a 2016-os évben kilenc millió virtuális valóság-headsetet fognak a boltokba szállítani. Ezzel szemben a Gartner az idei évre mindössze 1,4 milliót jósol, ami eléggé eltérő szám. Ha a 9 millióhoz hozzárakjuk a 2015-ös 350 ezres számot, és máris elképesztő ugrást látunk egyetlen év alatt. Igen, csakhogy a kilenc milliónak jelentős részét nem a Vive/PSVR/Rift trió teszi ki, hanem azon készülékek, amik a mobiltelefonunkat használják kijelzőként, mivel saját display-jel nem rendelkeznek. Google Cardboard, mondjuk.
Az IDC nem állt itt meg: az ő számításaik szerint a korábban említett hármas összesen két milliót hoz össze az idei év során. Az Oculus Riftet március huszonnyolcadikától küldik a vásárlóknak, míg a HTC Vive-ot az augusztusi hónap folyamán kezdik kiszállítani, a Sony pedig ugye október tizenharmadikától teszi elérhetővé az ő készülékét.
Mozgásérzékelés?
Lewis Ward, az IDC-nél a játékokkal kapcsolatos főnök azt mondja, hogy a vásárlók azért szereznek be ilyen headseteket, mert ők szeretnének VR-ben játszani, és az ilyen fajta játékok a karácsonyi rohamban fognak tömegesen megjelenni – egy, a Vive/PSVR/Rift triónál népszerűbbnek ígérkező példának a Samsung Gear VR-t nevezi meg, ami az egyike a kijelző nélküli eszközöknek.
Az IDC kutatása kitért a kiterjesztett valóságra (innentől AR-nak mondom a félreértések elkerülése véget), mint például a Microsoft HoloLensére: az ilyen eszközökből nagyon kevés van a közönség számára prezentálható állapotban. A HoloLens egy olyan headset, ami egy átlátszó kijelzőre pakol a szemeink elé tárgyakat és információkat, aláhúzva az AR lehetőségeit.
A mozgásérzékelés pedig az olyan VR-termékeknél lehet érdekes, amik a mobiltelefonunk képességeit viszi tovább. Ha a mobilunkban van mozgásérzékelő, akkor például a korábban említett Samsung Gear VR olyan hatást kelthet, mintha egy számítógép által generált jelenetben merülnénk el, persze csak képletesen szólva.
Az IDC jövőbe látása elég masszív számokat ír: 2020-ra évente 64,8 millió kiszállított, technológiával rendelkező headsetet tudnak elképzelni. ÉVENTE. (Tehát a Google Cardboardot nem veszik bele.)
Virtual Boy második rész?
Ezúttal is a BBC Technology írását vettem alapul idáig, de most jön a szubjektív térfél. Én nem látom a VR-ban még azt, ami engem megfogna, de én biztosan ilyen beszűkült látáskörű vagyok. Ennek ellenére beismerem, hogy a PlayStation VR népszerűbbé teheti a virtuális valóságot, hiszen a 43 millió eladott példányszám környékén járó PlayStation 4-hez nem kell több százezer forintot kidobnunk pluszban, csak a PlayStation Camera és a Move kontrollerek (vagy akár fagyinak is mondhatnánk ezeket) szükségeltetnek néhány cím esetében a VR-játékhoz.
A Sony viszont gyúr a PSVR rajtjára, hiszen az október tizenharmadikai startra több játékot is ígérnek, legyen az egy, már elérhető játék VR adaptációja (DriveClub VR), vagy egy franchise VR-re ültetett exkluzív kalandja (Batman Arkham VR), vagy egy teljesen új játék (itt lehetne példákat mondani bőven, de egy jutott hirtelen az eszembe: RIGS – Mechanized Combat League).
A Virtual Boy hatalmas bukása megismétlődhet, igaz, a Nintendo a kilencvenes években túl korán próbálkozott a VR-rel, amit azóta dedikált headsettel nem is tett meg úgy, mint ahogy a Sony teszi azt a PlayStation VR-rel. A PSVR-nek az lesz a kérdéses, hogy mennyire tudja a szemeinket kímélni, mennyire is lesz probléma a helyhiány, illetve nem jut-e az eszköz a Kinect sorsára.
Számomra túlzottan újnak tűnik a VR-játék, ezt is bevallom, de mivel a változás elkerülhetlen, lehet, hogy pár év múlva majd az én rusnya fejemen is egy VR-eszköz fog virítani, bár én inkább preferálom az egér-kontroller párost, vagy kontrollert. Mondjuk egy Quake Champions-t nem tudnék elképzelni VR-adaptációban. Milyen lenne már az, ha a Quake-et tolnánk virtuális valóságban? Veteránok itt szemöldököt vonnak, a fiatalok elképzelik, én meg ütök egy entert.
Áprilisig várjunk
A Sony üzleti évének lezárását várjuk meg. Nézzük meg, mit produkál a boltokban a PlayStation VR. Ha veszik, sőt, TÖBBEN veszik, mint amit a japánok vártak, akkor a VR még több térnyerésnek örvendhet a következő konzolgeneráció belépésére, ha pedig alulteljesít, akkor a Sony bukik egy kiadósabb mennyiségű lóvét (amit alapból is megtesz a PlayStation ágazaton kívül majdnem minden vállalatával mostanában), mi pedig megkérdezzük, hogy Hát észnél vagy? pár év múlva, ha valaki Vive-on játszik Half-Life 2-t, mert 3, az nem lesz, hiába tease-el minket Gabe.
-V-