TeliV(é)R jövő a virtuális valóságnak?

VÉLEMÉNY – A virtuális valóság idén megkerülhetetlenül a mainstream médiába kerül, hiszen az Oculus Rift és a HTC Vive mellett a PlayStation VR is a boltokba jut két hónap múlva. Itt az ideje a VR-nek?

 

A PlayStation VR, amihez elég egy PS4 (meg egy kis hely), bár technológiájával lemarad a riválisaihoz képest, az ára, illetve a rendszerkövetelménye (már ha lehet ilyet mondani ennél a headsetnél) mégis jobb helyzetbe rakja a Rift-Vive pároshoz képest.

A Sky jó úton jár, hogy pionír legyen a fizetős TV-szolgáltatók között a VR-ral.

Mennyiségben hatalmas ugrás

Az IDC elemző cég szerint a 2016-os évben kilenc millió virtuális valóság-headsetet fognak a boltokba szállítani. Ezzel szemben a Gartner az idei évre mindössze 1,4 milliót jósol, ami eléggé eltérő szám. Ha a 9 millióhoz hozzárakjuk a 2015-ös 350 ezres számot, és máris elképesztő ugrást látunk egyetlen év alatt. Igen, csakhogy a kilenc milliónak jelentős részét nem a Vive/PSVR/Rift trió teszi ki, hanem azon készülékek, amik a mobiltelefonunkat használják kijelzőként, mivel saját display-jel nem rendelkeznek. Google Cardboard, mondjuk.

Az IDC nem állt itt meg: az ő számításaik szerint a korábban említett hármas összesen két milliót hoz össze az idei év során. Az Oculus Riftet március huszonnyolcadikától küldik a vásárlóknak, míg a HTC Vive-ot az augusztusi hónap folyamán kezdik kiszállítani, a Sony pedig ugye október tizenharmadikától teszi elérhetővé az ő készülékét.

Lee szerint van benne potenciál, de még le van maradva technológiailag.

Mozgásérzékelés?

Lewis Ward, az IDC-nél a játékokkal kapcsolatos főnök azt mondja, hogy a vásárlók azért szereznek be ilyen headseteket, mert ők szeretnének VR-ben játszani, és az ilyen fajta játékok a karácsonyi rohamban fognak tömegesen megjelenni – egy, a Vive/PSVR/Rift triónál népszerűbbnek ígérkező példának a Samsung Gear VR-t nevezi meg, ami az egyike a kijelző nélküli eszközöknek.

Az IDC kutatása kitért a kiterjesztett valóságra (innentől AR-nak mondom a félreértések elkerülése véget), mint például a Microsoft HoloLensére: az ilyen eszközökből nagyon kevés van a közönség számára prezentálható állapotban. A HoloLens egy olyan headset, ami egy átlátszó kijelzőre pakol a szemeink elé tárgyakat és információkat, aláhúzva az AR lehetőségeit.

A mozgásérzékelés pedig az olyan VR-termékeknél lehet érdekes, amik a mobiltelefonunk képességeit viszi tovább. Ha a mobilunkban van mozgásérzékelő, akkor például a korábban említett Samsung Gear VR olyan hatást kelthet, mintha egy számítógép által generált jelenetben merülnénk el, persze csak képletesen szólva.

Az IDC jövőbe látása elég masszív számokat ír: 2020-ra évente 64,8 millió kiszállított, technológiával rendelkező headsetet tudnak elképzelni. ÉVENTE. (Tehát a Google Cardboardot nem veszik bele.)

A Google Cardboardhoz hasonlóan itt is egy okostelefont kell használnunk a VR-élmény céljából.

Virtual Boy második rész?

Ezúttal is a BBC Technology írását vettem alapul idáig, de most jön a szubjektív térfél. Én nem látom a VR-ban még azt, ami engem megfogna, de én biztosan ilyen beszűkült látáskörű vagyok. Ennek ellenére beismerem, hogy a PlayStation VR népszerűbbé teheti a virtuális valóságot, hiszen a 43 millió eladott példányszám környékén járó PlayStation 4-hez nem kell több százezer forintot kidobnunk pluszban, csak a PlayStation Camera és a Move kontrollerek (vagy akár fagyinak is mondhatnánk ezeket) szükségeltetnek néhány cím esetében a VR-játékhoz.

A Sony viszont gyúr a PSVR rajtjára, hiszen az október tizenharmadikai startra több játékot is ígérnek, legyen az egy, már elérhető játék VR adaptációja (DriveClub VR), vagy egy franchise VR-re ültetett exkluzív kalandja (Batman Arkham VR), vagy egy teljesen új játék (itt lehetne példákat mondani bőven, de egy jutott hirtelen az eszembe: RIGS – Mechanized Combat League).

A Virtual Boy hatalmas bukása megismétlődhet, igaz, a Nintendo a kilencvenes években túl korán próbálkozott a VR-rel, amit azóta dedikált headsettel nem is tett meg úgy, mint ahogy a Sony teszi azt a PlayStation VR-rel. A PSVR-nek az lesz a kérdéses, hogy mennyire tudja a szemeinket kímélni, mennyire is lesz probléma a helyhiány, illetve nem jut-e az eszköz a Kinect sorsára.

Számomra túlzottan újnak tűnik a VR-játék, ezt is bevallom, de mivel a változás elkerülhetlen, lehet, hogy pár év múlva majd az én rusnya fejemen is egy VR-eszköz fog virítani, bár én inkább preferálom az egér-kontroller párost, vagy kontrollert. Mondjuk egy Quake Champions-t nem tudnék elképzelni VR-adaptációban. Milyen lenne már az, ha a Quake-et tolnánk virtuális valóságban? Veteránok itt szemöldököt vonnak, a fiatalok elképzelik, én meg ütök egy entert.

Megjelenési dátumnak az Amazon december huszonkilencedikét ír, ami egyrészt egy csütörtöki nap, márészt pedig nem nagyon szoktak ekkortájt játékokat kiadni, pláne nem egy ekkora kaliberűt.

Áprilisig várjunk

A Sony üzleti évének lezárását várjuk meg. Nézzük meg, mit produkál a boltokban a PlayStation VR. Ha veszik, sőt, TÖBBEN veszik, mint amit a japánok vártak, akkor a VR még több térnyerésnek örvendhet a következő konzolgeneráció belépésére, ha pedig alulteljesít, akkor a Sony bukik egy kiadósabb mennyiségű lóvét (amit alapból is megtesz a PlayStation ágazaton kívül majdnem minden vállalatával mostanában), mi pedig megkérdezzük, hogy Hát észnél vagy? pár év múlva, ha valaki Vive-on játszik Half-Life 2-t, mert 3, az nem lesz, hiába tease-el minket Gabe.

-V-

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu