Nintendo Switch – Más fokozatba kapcsol?

VÉLEMÉNY – Hajnali öt órakor a Nintendo megtartotta a Switch bemutatóját, és itt-ott érdekes dolgokat sikerült megtudni. Nem teljesen pozitív az első összkép a nemsokára érkező konzol-handheld hibridről.

 

Lezajlott a Switch-prezentáció, és a Nintendo több téren is jó úton jár.

Kezdjük a legfontosabbal: a Switch március harmadikán (a Nintendo szokásához híven pénteken) jelenik meg 300 dolláros árcímkével. Ez errefelé 98-99 ezer forint lesz (az úgy laza +10% az árban…), bár még nem tudjuk pontosan, hogy hivatalosan mikor is hozza a hazai forgalmazó a boltokba a Switchet, amin nincsen régiózár, így bárhonnan is importálunk hozzá játékot, amik fizikailag nagyon is a PSP-s tokokra hasonlító tartókban érkeznek kazetta formájában, működni fognak a mi eszközünkben is.

A pénzünkért a Switch mellett a dokkot, a két Joy-Cont (két bundle lesz – az egyik az alap színekkel, a másik kiadás pedig a piros/kék kombinációval hozza el őket), csuklórögzítőket, a Joy-Con Gripet, egy HDMI kábelt és egy adaptert kapjuk meg. A tárhely is kérdéses: mindössze 32 (!) gigabyte, amit microSDXC kártyákkal bővíthetünk. Ahhoz képest, hogy a PS4/X1 500 gigáról indul, ez kicsit bátor húzás…

Osszuk meg a joy-t

Három módban használhatjuk a konzolt: a dokkba rakva TV módban fut úgy, mintha egy asztali konzol lenne (1080p felbontás!), Tabletop módban (egy állványnak döntve a 6,2″-os, multitouch kapacitív érintőképernyőt) a Joy-Conokkal játszhatunk, míg a Handheld mód esetében rakjuk a két Joy-Cont a kijelző széleire és így magunkkal vihetjük a Switchet, ami így 720p-t prezentál. Itt felmerülhet az élettartama az akkumulátornak: 2,5 és 6,5 óra közötti időtartamot bír ki, de ha egy USB-C kábellel/adapterrel töltjük a rendszert, játszhatunk aközben is. Ha a TV módot választjuk, a dokkba lehetőségünk lesz csatlakoztatni a Switch Pro kontrollert, ha nem elégednénk meg a Joy-Conokkal. Handheld módban maximum nyolc Switchet köthetünk össze wifin egy kis helyi multiplayerhez.

A Joy-Conok közül a bal oldalin elhelyezésre került egy gomb, amivel eleinte képeket, majd később „közösségi médiára” videókat is rögzíteni tudunk. A kis kontrollerekben gyorsulásmérő és giroszkóp is van, nem is beszélve a rumble-ről: a Nintendo 64 óta a vibráló kontrollerek már megszokottak lettek. Ezeken túl egy kamera is van a jobb oldali Joy-Conokban, így az „látja”, milyen forma van előtte és miként mozog az. Természetesen NFC olvasó/író is van rajtuk az Amiibokhoz. A csuklónkra is rögzíthetjük őket, úgyhogy ha a Wii korábban birtokunkban volt, ehhez hasonló megoldásra készülhetünk. A két Joy-Cont a Gripre is rakhatjuk, így kapunk egy kicsit bumfordi méretű kontrollert is. (Ez reflektálódik a Switch logójában is.)

Ár? 50 dollár, ha egyet, 80, ha kettőt veszünk. 24 ezer forint kb. két kontrollerért? Húzós. A Pro kontroller is 70 dolcsi, ami szintén drága, főleg errefelé. Hiába, mi kelet-európaiak (igen, KELET-európaiak) le vagyunk…

On vagyunk line

CoVboy 1999/2000-ben elkövetett mondata passzolna az online témaköréhez. Na, akkor itt rögtön le is írom: fizetős lesz. De.

Az új online rendszer őszig ingyenes lesz, de utána a Nintendo fizetőssé teszi. Az előfizetőknek havonta egy ingyen NES/SNES játék jár, és most tessék megkapaszkodni, online funkciókkal lesznek ezek megtoldva.

A Nintendo tehát úgy tűnik, hogy ebben a PlayStation Plus és az Xbox Live Gold után megy. A közösségépítésben viszont igénybe fogják venni az okostelefonunkat is, ugyanis a nyáron érkezik egy applikáció, ami segítségével meghívhatjuk barátainkat a mi játékunkba, időpontokat adhatunk meg a meccseinknek (ilyesmi van már PS4-en is), és kommunikálhatunk is velük eközben. Voice chat, csak külsős megoldással.

Játék-OK

Na itt lehetne írnom úgy még egyszer annyit, mint amit ezidáig tettem, de akkor ide már túlélőkészlet kellene. A nyitócímek között lesz egy minijáték-kollekció, a 1, 2, Switch, ahol nem egy képernyőt/kijelzőt kell néznünk, hanem a másik játékos szemébe kell merednünk. A bemutató során volt egy Wild Gunmanhez hasonló face-off is, csak itt nem a lézerpisztolyt tartjuk a TV elé, hanem a Joy-Cont riválisunk irányába. Tenisz, kardcsata, miközben a képernyő mellett állunk.

A másik ilyen témájú játék a tavasszal érkező Arms lesz. Itt kezeinkbe egy-egy Joy-Con kell, amiket úgy kell tartanunk, mintha egy felfele mutató hüvelykujjat mutatnánk. A névből adódóan a karjaink játszanak nagy szerepet: kb. úgy lehetne definiálni a játékot, mintha megnyújtott karokkal boxolnánk – lehet védekezni, de nem nagyon lesz ez a lehetőség kihasználva, elvileg… Amíg nem próbáltuk ki, nem érdemes előre leírni.

Splatoon 2: láttuk eddig is, de nem tudtuk, hogy folytatásként készül. Térkép egy gombnyomással, csapattársunkhoz „szuper ugrás” dettó attól függően, melyiket nyomjuk meg. Megjelenés nyáron, és itt is lesznek extra pályák és fegyverek a játék boltokba kerülése után. Visszatérnek a Splatfestek is. A giroszkóppal célozni is tudunk majd.

Super Mario Odyssey. Szintén teaselésre került októberben, de ezúttal Mario a nagyvilágba vándorol, emberekkel a környezetében. Miért ilyen pici a brooklyn-i vízvezeték-szerelő? Ebben a játékban Mario sapkája életre kel és használhatjuk támadásként is. Sandbox-stílusú játéknak ígéri a Nintendo, és a megjelenés az idei karácsonyi rohamban érkezik. (Érdekes volt azt látni, ahogy Mario leugrott egy toronyházról…)

Xenoblade Chronicles 2, Fire Emblem: Warriors (csak japán felirat), új Shin Megami Tensei, és a Square Enixtől a Project Octopath Traveler – JRPG-kben úgy tűnik, hogy a PlayStation Vita komoly riválist fog kapni.

Még több játék? OK

Nyolcvan játék van készülőben (köztük még a belsős Mario Kart 8 Deluxe is, amit nem is emeltek ki a műsor során – ez április végén jön). Említek párat: Todd Howard bedob egy Skyrim portot a kalapba (ez várható volt…), Patrick Söderlund, miközben k_rva sokat beszélt (például arról, hogy a Nintendo-rajongása miatt lett a fiának a középső neve Luigi), mialatt SEMMIT sem mutatott, bemondta, hogy a FIFA jön a Switchre, és akkor most vegyünk egy nagy levegőt és daráljuk le a rövid trailerben felbukkant címeket.

Ezt a listát a Kotakuról emeltem át, jár nekik a credit: Minecraft: Story Mode, Rayman Legends: Definitive Edition, Has Been Heroes, Sonic Mania (nem véletlenül volt Toshihiro Nagoshi a SEGÁtól a színpadon), I Am Setsuna, Skylanders Imaginators, Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence with Power Up Kit, Puyopuyo Tetris S, Disgaea 5, Minna de Waiwai! Spelunker, Sangokushi 13 with Power Up Kit, Dragonball Xenoverse 2 (ideiglenes cím), Farming Simulator, Shovel Knight, Just Dance 2017, Dragon Quest X, Dragon Quest XI, Dragon Quest Heroes 1 & 2, FIFA, NBA 2K, Super Bomberman R, Ultra Street Fighter II: The Final Challengers, és egy akció-puzzle játék, ami Snipperclips: Cut it out, together! névre hallgat.

Igen, ez egy elég masszív lista volt, tudom, de ehhez hozzáfűznék pár dolgot. Na szóval, Nagoshi a SEGÁtól nem mondta, hogy Sonicról van szó, de a trailerben feltűnt és valamelyik siteon láttam kiszivárogni is. Söderlund elintézhette volna röviden, kb. 3 mondatban a FIFA bejelentését, de mivel egy tolmács állt mellette, vagy ötször tovább tartott, mint kellett volna. Minecraft várható volt, Rayman/Just Dance dettó, hiszen a Ubisofttal nagyon jó kapcsolatot ápol a Nintendo, és bár itt nem láttuk működésben a Rabbids RPG-t, sem a Beyond Good & Evil 2-t (ejj, de kihagyott ziccer mind a kettő!), az NBA-re számíthattunk a bejelentő videóból, és akkor még ott van a No More Heroes 3 is, amiről Suda51 beszélt.

Én személy szerint örülök annak, hogy Bomberman visszatér (amióta a Konami kinyírta a Hudsont 4-5 éve, jóformán semmit nem láttunk az egykori cég könyvtárából). És akkor még ehhez hozzá lehet bátran tenni a Yooka-Laylee-t is, ami hivatalosan átugrott a Wii U-ról a Switchre. Masszív a lista, és akkor még bőven bele lehet menni részletesen abba, hogy a Street Fighter II még egy iterációt kap, de most olybá tűnik, hogy három harcos is lehet egyszerre a képernyőn, hiszen pár képkockáig mintha Ryut és Kent láttam volna Bison ellen. Hmm… lesz itt választék, de killer appból is elkélne valami. Ez talán pont az új Zelda felvonás lesz… és ha már ez is szóba került, akkor ezt is letudnám itt a harmadik oldal alján…

A The Legend of Zelda: Breath of the Wild nyitócím lesz. Március harmadikán. Európát nem tudom, ugyanis az európai N-főnök (aki japán – Reggie bezzeg amerikai elnökként nem onnan származik, kicsit fura) nem mondta, hogy mikor is jön ITT ki az új Zelda. Kicsit aggasztó. Lehet, hogy itt pár hét késéssel jön csak ki a „vadlélegzet”.

Siker?

Az ár miatt egy picit tartok a Nintendo helyzetétől. 300 dollár – ennyiért egy PlayStation 4 Slimet vagy egy Xbox One S-t is venni lehet. Ha asztali konzolok tekintetében ereszteném össze a Switchet a PS4S/X1S párossal szemben, akkor a Nintendo elmaradna. Kevesebb tárhely, nem sok multiplatform cím, és technológiailag sem ütné meg a Sony és a Microsoft szintjét.

Ha handheldként kezdjük el vizsgálni a „kapcsolót”, máris más megvilágításba kerül a kicsike. A Sony a PlayStation Vitával többnyire csak Japánt tolja (de ott elég elfogadható szintet nyújt), úgyhogy a nyugati térfelen biztosan lépéselőnybe kerülne. Viszont ha ide vesszük a Nintendo 3DS-t is, ami már majdnem hat éve piacon van (igaz, eközben kijött egy New változat is, ami erősebb), és kétszáz dollárba kerül, máris érdekesebb az összevetés.

Aki olyan konzolt szeretne, amit magával vihetne és nagyobb játékokkal is megbírkózik, akkor a Switch remek választás. A kazuárabb játékosoknak a New 3DS XL is megfelelne, viszont azon nem lehet csak úgy nyolcan összeülni és multizni mindenféle probléma nélkül. Itt viszont ki is mutatkozódik a Switch egy újabb erős pontja…

…a multiplayer. Wifin keresztül nyolc Switchcsel Mario Kart 8 Deluxe-ozni, vagy Splatoonozni egészen király lehet (vagy később Smashezni… tényleg, abból sem mutattak semmit), és ezzel az aspektussal a Nintendo a régóta kiépíteni kívánt közösségi gaming alapelvét nyomhatja meg komolyabb mértékben. Régebben próbálkoztak már ilyesmivel a 90-es években a Game Boy-jal (Pokémonozni egy linkkábellel), és a 2000-es években a Game Boy Advance-szel is (Mario Kart!), úgyhogy érthető, hogy mit is akar a Nintendo elérni.

Ha az árat el is fogadják a játékosok (és amit itt láttam idáig Twitteren, rendben is volna), a nyitócím-kínálat mellett azt tartom kérdésesnek, hogy miként támogatják HOSSZÚ TÁVON a third-party fejlesztők. Az Unreal Engine 4, a Unity Engine 5 már beszállt a buliba, tehát könnyű lesz átírni az ilyen engine-en futó játékokat a Switchre. A Nintendo, akik a Switch során továbbra is a happy-happy családi megközelítést használták, talán megpróbálkozhatna valami agresszívabb cuccal is. Pl. az Eternal Darkness-szel. Korábban a Resident Evil 4 GameCube-exkluzívként indult, ma ilyet már ritkán látunk tőlük. GameCube Virtual Console-támogatás lesz-e? Ezt sem említette a program (vagy ha igen, az első 4 percben volt, amiről lemaradtam…).

Egy kékhalál után visszatérve (szerencsére kemény egy bekezdést buktam) azt kell mondanom, hogy a Switch egy köztes megoldásnak tűnik a handheld és az asztali konzol között. Új piacra lelhet, igen, de hiába a nép támogatása, ha a fejlesztők nem teszik azt. Ha sokan készítenek rá valamit, a Switch akár a Nintendo DS sikereit is felülmúlhatja… igaz, ehhez a nagy N-nek fel kellene áldoznia a 3DS-t. Március végén megtudjuk, hogy mennyit adtak addig el a Switchből. Kapcsoló.

-V-

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu