Yakuza 0 – Múlttal a jövőbe

ELŐZETES – Közel egy tucat évvel az első Yakuza megjelenése után a SEGA és a Sony talán a lehető legjobb időpontra időzítette az előzményeket előadó 0-t. Akiknek a szívébe lopta magát az első felvonás anno a PS2-n, most az előzményekről megtudhat egyet s mást, majd hamarosan átélheti újra az első rész eseményeit, hiszen a SEGA erre is gőzerővel készül.

 

A Yakuza: Dead Souls spinoff után úgy tűnt, hogy a nyugaton befellegzett a szériának: az 5. rész 2012 decemberében Japánban kiemelkedő, 40/40 értékelést kapott a Famitsutól, és a PlayStation 4-re (illetve PS3-ra is) bejelentett Ishin (ami a japán történelem egyik fontos korszakából, a Meiji-restaurációból adott elő egy részletet) nem tűnt úgy, hogy valaha is lokalizációt kapna.

A SEGA végül – tesztelve a közönséget – 2015 végén nagy nehezen kihozta PlayStation 3-ra (kizárólag digitálisan) az 5-öt. És most a nagy durranás: jön a 0, a Kiwami, és a 6 is… a Kiwami az első rész alapjairól felépített remake-ként remekül folytathatja a „nullás” történetet.

Azok a 80-as évek…

Kazuma Kiryu az eddig megszokottakhoz képest teljesen eltérő szituációban lesz, hiszen a főszereplőnk egy bejáratott név helyett még csak egy névtelen senkiként van jelen a Tojo-klánban. Az újonc megbízatása rosszul sül el és egy gyilkosság körül is felmerül a neve. Ez csak egy történetszál, és természetesen több is lesz a játékban, ami már megszokottnak tekinthető a franchise történelmében – nem kertelek, kimondom: igen, itt is több lesz a játszható karakter.

A yakuza csúcsa közötti csata nem lenne teljesen tökéletes a szintén a sorozat fontos elemeként szolgáló jelenetekkel. Abból van bőven, és azokból láthatunk valamit, ami akkortájt Japánban tényleg jelen volt. A 80-as években ugyanis az ingatlanlufin nagyon sokan degeszre keresték magukat (emiatt volt is egy válság egy évtizeddel később a lufi pukkanása után), és ezt a SEGA a történetbe ágyazta. Le a kalappal!

Bunyó itt, szórakozás ott

Nem lenne Yakuza játék a 0, ha nem lenne jelen a bunyó mellett a nyílt világ és az abban rejlő minijátékok tömkelege, nem egyszer teljesen mást nyújtva, mint a fő játék során. A harcok ugyanúgy jönnek elő, mint eddig, ha nem sztoriküldetésekben veszünk részt. Egyszerűen jönnek az emberkék, akiknek nem vagyunk elfogadhatóak, és jöhet a csihi-puhi, amit több stílusban is kivitelezhetünk. Alapból az erő és a sebesség átlagos, de választhatunk olyan stílust is, ahol lassúak vagyunk, de bitang erősek.

Ki lehet elég gyorsan sakkozni, hogy melyik esik kézre… bár tény, hogy nem tűnik olyannak a harc, hogy komolyan tanulni kellene, hiszen akár a gombok véletlenszerű, gyors nyomkodásával (erre nem tudom hirtelen az angol kifejezést, mondjuk angolul: mashing) is lehet győzni. Ha pedig győzünk, tapasztalatot szerzünk, ami pedig szintlépésekkel jár. Új mozdulatokat is természetesen elsajátíthatunk, mégpedig kétféleképpen. Az egyik a tipikus megveszem megoldás, a másik során NPC-kkel kell edzenünk, hogy meg tudjuk tanulni az új, erősebb mozdulatokat. (Néhol ezekre szükség is lesz!)

Aztán a minijátékok. Karaoke, beszélgetés a bulinkban résztvevőkkel, románc (mondjuk nem Mass Effect-szinten), táncolás (Yakuza Yakuza Revolution?!), de még akár retró játékokkal is játszhatunk (itt egy nagy taps a SEGÁnak: az 1985-ös, saját játékukat, a Space Harriert rakták be, ami még ma is király cuccnak számít!). Egyszerűen változatos.

Sikeres lesz-e?

A Yakuza 0 január huszonnegyedikén érkezik nyugatra PlayStation 4-re (nekünk nem jár a PS3-as port). A rajongóknak nem lehet nem ajánlani (személyesen is ismerek valakit, aki hatalmas Yakuza-buff, ő már japánul játszotta, és egész jó véleménnyel van róla), és ezzel tényleg bemelegíthetünk a Kiwamira, ami a nyár folyamán érkezik.

Fontos lenne a nagy siker, hiszen ezzel a SEGA nem másfél évet váratna minket a későbbi részekkel (a 6 decemberben már kijött, mi pedig 2018-ig szépen várhatunk…), bár ehhez egy jobb megjelenési dátum elkélt volna.

No kérem, január 24-e finoman szólva is szerencsétlenül jött ki. Hadd írjam le, mik jönnek ki ugyanazon a napon: Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue, Tales of Berseria és Resident Evil 7. 31-ére át lehetne rakni, így talán nagyobb figyelmet kaphatna, de ezt átírni már túl késő. Valahogy túl gyakran van az, hogy egy-két játék amiatt kerül a háttérbe, mert más, nagyobb címmel egy napon érkezik a boltokba. Ebből csak nem akarnak a kiadók tanulni, holott bőven lett volna már idejük erre… no mindegy.

A játék nem lesz gyenge, szerintem a lokalizáción (és azon, miket vágnak ki, írnak át) múlik a siker oroszlánrésze a vásárlókon kívül. Mert mindenki megérdemel néha egy kis ütlegelést az esti szaké mellett… és aztán örömmel költhetjük a yenünket.

-V-

Ezek tehetik sikeressé:

+ Az 1980-as évek környezete frissen fog hatni
+ Minijátékok, és az abban rejlő szórakozás
+ A karakterek előzményeit jobban megismerhetjük

Ezek miatt csalódást kelthet:

– A lokalizáció mit vág ki az eredetiből?
– A megjelenési dátum nem éppen szerencsés
– Nem lesz mainstream játék az eltérő kultúra miatt


Kiadó: Sega

Fejlesztő: Ryu ga Gotoku Studios, Sega

Stílus: Akció, kaland

Megjelenés: 2017. január 24.

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu