ELŐZETES – Mindig is arra vágytál, hogy a korunk legjobb shooterjeinek a játékelemeit élvezhesd egy olyan formában, ahol adnak a modern hadviselés lehetőségeire? Többször eszedbe jutott már, hogy a korábbi katonás single-player lövölde játékaidban inkább megoldanád a helyzetet gondos tervezéssel és precíz végrehajtással a sínszerű rambózás helyett? Játszottál már ilyet? Nem volt még elég ebből? Nem-e?
Egyet se félj, a harmadik Sniper: Ghost Warrior játék jön áprilisban, hogy kitöltse a lelked mélyén tátongó lyukat! Személy szerint bennem kicsit tátong, mert szeretem a műfajt; még azon tényállás fényében is, hogy egy jó ideje a hasonszőrű shooterek már alig képesek újdonságokat villantani. Amit variálnak az utóbbi időkben, az szinte csak a kivitelezés. Az előzetes infók és az eddig kitolt béta videók alapján a lengyel City Interactive ezúttal jó esélyekkel fut neki a felsőpolcos AAA játékpiacnak egy komolyabban finanszírozott és alaposabban kidolgozott open world lövöldével. Kíváncsian várom a végeredményt.
A shooter, ami már rég esedékes
Nem mondom, hogy ezúttal ez lesz az etalon shooter; de biztosan tudom, hogy van egy játékos réteg, akik számára a sok Call of Duty single-player kampány, vagy a Sniper Elite sorozat, vagy akár a Battlefield játékok még mindig bőven hagytak kívánnivalót maguk után. Valami olyasmi alakulhatott ki ezeknek a játékosoknak a fejében, hogy „hmm, igen tök jók a hangok, meg az animációk, a modellek, a sztori, a scriptelt jelenetek, meg a szinkron; de miért nem lehet ezt élvezni egy open world környezetben, területi és taktika megkötések nélkül”.
Onnan sejtem, mert nekem mindez átfutott párszor a fejemen, aztán ezt elhessegettem, és lőttem vidáman tovább az elém tóduló gonoszakat. Aztán jött a Far Cry, meg a Stalker sorozat, meg a többi open world jóság, de azok viszont más tekintetben nem mutattak fel eleget a lelkem mélyén szunnyadó virtuális veterán igényeinek. Mindig hiányzott valami, és úgy tűnik ezt a lengyel srácok a CI-nál igyekeznek a Sniper: Ghost Warrior harmadik etapjával orvosolni.
A jól bevált receptek pofátlanul, de jó arányban tálalva
A történet a következő harci helyzetre alapszik: három frakció civakodik a hatalomért Georgiában (itt cirill betűkkel írnak, és akcentussal beszélnek a katonák – féle Georgia). Hősünk, Jon, jól odamegy és nekilát rendet tenni; miközben igyekszik elintézni a félbehagyott vitáját egy kedves ismerőssel a sötét múltjából. Ezért a sztoriért nem fog senki díjat kapni, viszont teljesen korrektül kiszolgálja majd az open world mókát (és egyébként is: aki sztorit akar, az nézzen sorozatot, vagy olvasson könyvet xD). Amúgy meg már pár évszázada ugyanúgy alig található új történeti elem, mint ahogy pár éve vadonatúj játékmechanikai elem, szóval egye-fene; kivitelezéstől függően ez a sztori még akár lehet egész jó is a nap végén. Meg lesz majd látva.
Kapunk tehát egy méretes, felfedezhető nyílt terepet eldugott zugokkal, mellékküldetésekkel és fast travel pontokként használható safehouse-okkal, nyakon öntve valós időben ketyegő nap-éj ciklussal és dinamikusan változó időjárással. Kapunk hozzá némi mozgásszabadságot egy kocsi, egy taktikai drone, és némi parkúr, illetve falmászó képesség formájában. Eddig rendben van.
Kapunk taktikai szabadságot, és az azt támogató 3 készségfát, melyek meglepő módon Sniper, Ghost, és Warrior névre hallgatnak. Az XP-t a játékstílusunknak megfelelő arányban kapjuk majd a külön fák bővítéséhez; magyarán, ha rambóként végzed el a melókat Jonnal, több Warrior XP lesz a jutalmad, és végül Jon készségei a stílusoddal arányosan alakíthatók majd egyre rambósabbá. Ha Ghost XP-re vágynál, javasolt becibálni az ellent egyenként a bokrok alá egy-egy rögtönzött műtétre. Ha Sniper XP-t akarsz, érdemes lesz minél több gazfickót felfűzni a lövedékeidre lehetőleg jó távolról.
Lesznek itt személyre szabható muníciók, a fegyvereken rogyásig pakolhatjuk majd a szereléksíneket a különböző kütyükkel (lézer/taktikai lámpa), lehet fejleszteni a tárkapacitást, illetve még kis tucatnyi módosítást végezhetünk a munkaeszközeinken. Ezt a részt úgy tűnik, komolyan vették a fejlesztők. A hangtompítók használódnak, a lövedékeknek külön funkciói, előnyei és hátrányai vannak, és úgy általában a felszerelés management érezteti a modern katonai tech iránti szeretetet a készítők részéről. Ez utóbbi nem csoda, mivel a játék kreatív rendezője egy vérbeli katonai és játékfejlesztői veterán, Mr. Paul B. Robinson. Nekem nem mond sokat a neve, de bétából látott gearelés alapján már most csípem a fickót. Ha már neveknél tartunk, a játék történetéért Mr. Jess Lebow felel – őt a League of Legends, a Guild Wars és a Far Cry stáblistáiból ismerhetjük.
A címadója és a legfőbb attrakciója a játéknak a mesterlövészkedés. Igen jóra sikerült az eddig látottak alapján. Hatással van a lövéseinkre a szélirány, a szélerősség, a bullet drop, a pozíciónk, és Jon légzése. Aki ebben a játékban hardon hármasával osztja a 360 noscope-ot fejre, az azonnal küldjön róla nekem videót, mert a nyertesek közt kisorsolok majd egy… egy zacskó reszelt sajtot… aranyból! 😀 A játék saját hagyományait követve bullet cammel díjazza a végszó érvényességű lövéseinket, némi extra romantikát kölcsönözve a már így is erősen military pornóra hajazó alkotásnak. Jon kesztyűjének a mutatóujja egy profi sniperhez illően le van rendre nyisszantva, és a puskánk távcsövét végre a témához méltó animációk kíséretében kalibrálhatjuk a leadott lövések előtt. A harc jónak és beleélhetőnek ígérkezik, de sok fog múlni a végső produktumban szereplő AI rutinjain. Remélem a legjobbakat.
Az ígéret szép szó…
…ami viszont nagyon nem mindegy, az az, hogy miként és milyen minőségben tartják be. Úgy néz ki, a legjobb helyekről van összelopva a játék gerincét adó ötletcsomag, és az eddig látottak alapján a kivitelezés méltó lesz egy idei shooterhez. A Far Cry sorozat majdnem egy az egyben ugyanez, de ott inkább éreztük magunkat szedett-vedett szabadságharcosnak, mint érdembeli operátornak egy modernkori konfliktusban, és számomra onnan pont ez az érzés hiányzott. A játék Áprilisban jön ki, és addigra jó lenne majd látni némi javulást a hangok, és az animációk terén, de én már most tolnám szívesen a játékot úgy, ahogy van bétában. Sok szerencsét Áprilishoz a CI-os teamnek!
-Ronisaurus-
Ezek tehetik sikeressé:
+ Taktikai szabadság
+ Hatalmas felfedezhető nyílt terep
+ Tömérdek mellékküldetés
Ezek miatt csalódást kelthet:
– Hangok még kezdetlegesek
– Animáció még nem az igazi
– A sztori nem egy nagy etvasz
Kiadó: CI Games
Fejlesztő: CI Games
Stílus: First-person shooter
Megjelenés: 2017. Április 4.