ELŐZETES – A Dontnod Entertainment a valamelyest elfeledett Remember Me után a Life is Strange-dzsel egy komolyabb lépést tett a hírnév felé. Most viszont félredobják a tinédzserek időgörbítéses epizódjait és egy akció-RPG-t hoznak össze a franciák. Véresen komoly, véresen. Komoly?
A Dontnod a Life is Strange-dzsel megmutatta, hogy történetben tud lebilincselőt alkotni (még akkor is, ha azért itt-ott be nem tömött réseket hagytak hátra), csakhogy a játékmenet nem engedett akkora mozgásteret, továbbá akármit is csináltam, két befejezés volt. Ebben kellene a Vampyr-nak erősítenie, ugyanis ha újfent ilyen korlátozott végeredményt kapunk függetlenül attól, hogy kiből reggelizünk meg, akkor az nem fog jó fényt vetni sem a stúdióra, sem a játékukra.
Reggeli
A játék amiatt is lehet ígéretes, mert az alapelképzelésben van potenciál bőven. Dr. Jonathan Reid bőrébe bújunk a Vampyr-ban: doktorként – pláne a Londont elég csúnyán térdre kényszerítő spanyolnátha miatt – eleinte teljesen tisztelnek minket a lakók, de 1918 éjszakáinak sajnos más megvilágítása lesz, ugyanis Reidből vámpír lett.
A vámpírnak ennie kell, ha nem teszi, elgyengül és végül meghal. Ez a kettősség fog feltehetőleg gyakran morális döntések elé állítani minket: a hippokráteszi esküt megőrizzük, vagy inkább az önző, túlélő céljainkat állítjuk-e előtérbe? Ez azért is fontos gondolat, ugyanis a Dontnod szerint nem mindegy, hogy kit hagyunk életben.
Vadászat
A játék elején még a vámpírlét nem olyan téma, amit az egyszeri ember ismerhet. Ennek ellenére már akkor is lesznek vámpírvadászok, akik az életünkre fognak törni, és bizony az már harcot jelent a Vampyr korai óráiban is. No igen, de a csaták során ha a speciális képességeinket bevetjük, az energia-, és vérveszteséggel jár… ahhoz pedig elkél a táplálkozás, a legyőzött ellenfelünk pedig nem nagyon fogja étvágyunkat elnyomni.
Emiatt bizony az NPC-khez kell folyamodnunk önnön élelmezésünk céljából, és nincs visszaút – ha valakit bezabáltunk, az az illető már nem fog visszatérni, plusz akár a vásárlási lehetőségektől is eleshetünk, ha kiderül, hogy mi állunk a gyilkosság mögött. Szerencsére nem csak úgy véletlenszerűen, hasraütés módjára választhatunk az áldozatok közül, ugyanis tudni fogjuk a nevüket, a foglalkozásukat és a vérük minőségét is. Ezzel a dolgunk könnyebb lesz, ám a mohóság kockázatos lehet – ha túl gyorsan, vagy túl sokat iktatunk ki az adott körzetben, azt a régiót el is lehet felejteni, ami ugye minden, csak nem éppen jó nekünk (mégpedig több aspektusból is).
Élet
A Vampyr művészeti rendezője, Gregory Szucs (magyar származás?) azt mondja, hogy van esély a játék végigjátszására egy NPC kiiktatása nélkül, de a vérhiány minket le fog gyengíteni, ami a nehézségi szintet tolhatja a fellegekbe, de ha azt szeretnénk, hogy az ellenfeleket gyorsan eltöröljük a Föld felszínéről, erő kell, ami vért követel.
Én arra leszek kíváncsi, hogy mennyi idő alatt jönnek rá majd a Youtube/Twitch-felhasználók ennek kivitelezésére. Ebből kiindulva a másik számomra lényeges tényező az lesz, hogy mennyire lesz hosszú a Dontnod játéka. Ha öt óra alatt végig lehet másodszorra játszani annak ellenére, hogy a Souls-játékokhoz hasonló harcrendszerre (de feltehetőleg annak nehézsége nélkül) számíthatunk, az nem lenne valami látványos, sőt.
A harcrendszerre kíváncsi leszek, hogy mennyire fog működni a vámpírképességek nélkül. Pacifista Reidnek lenni nem kell félnetek, nehéz lesz, de még mennyire.
Siker?
A Vampyr-nak egy kis egyediséget kell hoznia magával, amit a Remember Me és a Life is Strange is megoldott. A műfajával talán nem fog magával forradalmit hozni London városa, de ha legalább egy kicsit (!) meg tudja a Dontnod közelíteni a CD Projekt RED által felállított mércét a The Witcher 3-mal, akkor már elégedettek lehetnek a fejlesztők. Az audióra nem lesz panasz – szerintem a Life is Strange esetében tökéletes volt, a soundtrack főleg.
A 2017-es év egyik kiemelkedő címe lehet a Vampyr, ha a sztorit és a játék hosszát úgy vitelezi ki a Dontnod, ami a nevükhöz illő. A Life is Strange után nehéz lesz újabb marandó alkotást az asztalra tenni, de a műfajváltás talán pont jókor jön ki nekik. Ha pedig nem, akkor a hullámzó tendencia beáll: a Remember Me átlagos volt, a Life is Strange (szerintem) jó, a Vampyr meh lehet, és a Life is Strange 2 (mert lesz, ez biztos) megint jó? Na ne.
Mindenesetre várom a megjelenést – PlayStation 4-re, Xbox One-ra és PC-re készül a játék.
-V-
Ezek tehetik sikeressé:
+ Az alap elképzelés
+ A változatosság (és ebből kiindulva talán a több befejezés)
+ Teljesen más műfaj attól, amit a Dontnod eddig művelt
Ezek miatt csalódást kelthet:
– Mennyire lesz hosszú?
– Mennyire lesz fals illúzió a döntéseink súlya? (Lásd Life is Strange a két befejezésével)
– Mennyire lesz képes megőrizni a Dontnod örökségét?
Kiadó: Focus Home Interactive
Fejlesztő: DONTNOD Entertainment
Stílus: RPG
Megjelenés: TBA, 2017