VÉLEMÉNY – Az új Kratos megosztja a rajongókat. Északi környezet és mitológia, kameranézet változás, Atres… Ezúttal ezt a két véleményt ütköztetjük egymással.
A Sony Santa Monica már befejezte a God of War fejlesztését és a végeredményről is már képet nyerhettünk trailerek és kiszivárogtatott játékmenet videók formájában. Az eléggé radikális változások erősen megosztották a játékosközösséget és alapvetően kétféle véleménye bontakozott ki az új, PS4-es „Háború istene” kapcsán. Egyrészről bizonyos hardcore rajongók azt kifogásolják, hogy az új címnél túlságosan belenyúltak a God of War alapvető esszenciájába, miközben a sorozat mindig is arról volt híres, hogy fix kameranézetekkel operált és alapvetően egy kegyetlen, cinikus, mindig dühös gyilkológép volt.
A másik csapat viszont azzal érvel, hogy a videojátékok leghíresebb spártai harcosa egyszerűen csak alkalmazkodott az új idők kihívásaihoz. Erre a friss fuvallatra szükség volt és azáltal, hogy egy gyermeket állítottak szembe a brutalitással, északi mitológiára váltottak a már unalomig használt göröggel ellentétben, illetve a mostanában divatos TPS nézetet használták csak egy értelmes és normális fejlődés részei. Egy kicsit részletesebben is kifejtjük tehát e két nézetet…
„Igen!”
„Jaj a legyőzötteknek? A Santa Monica fejlesztőcsapat új és izgalmas játékot kínálnak a PS4 (Pro) nagyközönségnek ezzel a God of Warral… ugyanakkor fejlesztés közben elfelejtették a sorozat eredeti identitását. Még akkor is, ha jó szándék vezérelte őket, olyan érzésünk lehet, hogy az új játék a mostanában kicsit túltolt „emberibb, személyesebb és mélyebben megérintő történeteket mutatunk be” vonalat követi, amelyek olyan Sony címekkel érkeztek, mint a The Last of Us, a Horizon, Uncharted 4, vagy a Days Gone. Mindemellet Atreus-nak (Kratos fiának) szerepeltetése remek „ürügy” lehet arra nézve, hogy a játék sztorirészét alaposan feljavítsák, ugyanakkor „amit nyersz a réven, elveszted a vámon” – tartja a mondás: elveszítheti az identitását a franchise a sötét, cinikus hangulat és a játékmenet terén egyaránt.
A híressé vált fix kameranézet is sokat változtat ezen. A görög mitológia epikus küzdelmei keltek életre eddig a sorozatban, ahogy Kratos-t a szörnyetegek minden oldalról ostromolták. Az új harcrendszer inkább a face-to-face küzdelmeket favorizálja, kicsit „visszafogottabb” összecsapásokkal, mint azelőtt.
Másrészről emiatt kicsit elvész a felfedezés varázsa, ahogy a sötét katakombákban, kazamatákban, az alvilág bugyraiban ide-oda váltott a kamera és sokszor elvesztünk bennük – pont azt éltük át, amikor a magányos görög harcos egyedül bolyongott. Az útvonalak a hagyományos TPS kamerával már sokkal lineárisabbak és követhetőbbek.
Cory Balrog mind erre azt kommentálta, hogy „ha ugyanolyan folytatást készítettünk volna, akkor amiatt panaszkodnak az emberek”, de talán elég lett volna a kamerát egy kicsit távolabb vinni és látványosabb és ambiciózusabb kazamatákat kidolgozni. Ezt persze mi magunk még nem tapasztalhattuk, de sok helyről hallani olyan – persze óvatosan kezelendő – információkat (többek között a 3Djuegos nevű spanyol portáltól származó forrásokból is), hogy a fejlesztők közül is páran így gondolták.
Egy szóval sem állítjuk, hogy rossz lesz a játék (főleg az alapján, amit eddig láttunk belőle!), de talán nem lesz egy igazi God of War. Végsősoron persze a rajongók döntik majd el, hogy felemelik-e a hüvelykujjukat, vagy lefele tartják, amikor játszanak vele. Az egészen biztos, hogy valamilyen változtatásra szükség volt, hiszen a God of War: Ascensionnal már kezdett kifáradni a sorozat és ez a rész talán tényleg pont az a friss fuvallat azoknak, akik már kiégtek belőle. Kérdés, hogy érdemes-e változtatni egy recepten, ha egyszer jól működik? Az örök dilemma…”
Nem!
„A dolgoknak változniuk, fejlődnie kell, mint ahogy mindannyian változunk mi is. A God of War eredeti receptje épphogy nagyon jól jár majd egy újféle (legalább is a sorozat tekintetében új) kameranézettel. Továbbá, hack’n’slash-ként a játékok, illetve az egész franchise szórakoztató és látványos volt, de a műfaj olyan „modernebb” darabjaival, mint a Bayonetta, vagy a Devil May Cry széria, már nem tudta felvenni a versenyt. Akkor mire szolgálna bent ragadni a múltban, amikor egy mitológiaváltás épphogy újdonságot, friss (hideg, északi) leheletet hozhat a sorozatnak? Vagy tényleg annyira jó ötlet lett volna már ki tudja hányadszor is a görög mitológiában azt a maradék szörnyet és istent felkutatni, akikkel Kratos még végzett?
Pozitívum, ahogy a játékok változnak, hiszen attól, hogy új oldaláról ismerünk meg egy régi franchise-t, a meglévő címeket már senki sem veheti el. Ilyen például a Resident Evil 7, amelyet egy új szemszögből ismerhettünk meg.
Egyébként is, azoknak a panaszkodásait, akik még nem látták az új részt, elég nehezen lehet komolyan venni. Még alig láttuk valamit a teljes játékból (5%-ot mutattak csak meg belőle a fejlesztők szerint), így még csak halovány ötletünk lehet a játék egészéről.
Másrészről az is egy érdekes felvetés, hogy sokan azok közül, akik ott voltak az első God of War születésénél – köztük maga Corey Barlog, lead designer is, szintén változást akarnak. Egy olyan Kratos-t megismerni, aki meg akar szabadulni az őt jellemző dühétől, mert a fiát normálisan akarja felnevelni egy olyan valós emberi motívum, ami sokkal érdekesebb, mint egy olyan dühös fickó, aki megint minden istennek szét akarja csapni a fejét.”
Ez tehát a két, egymással ellentétes vélemény, melyekhez hasonlókat mostanában elég sokat lehet olvasni. TI mit gondoltok róla? Jót tesz majd az új résznek a változás? Várjuk a válaszokat a kommentárokban!
-BadSector –