Beyond Good & Evil 2 – Egomániás vízfejek uralma (3. rész)

ELŐZETES – A Beyond Good & Evil 2 csapata 2019 elején egy harmadik kreatív vezetővel bővült, a művészi oldal hiányosságait pótolta. Belsős információk szerint egy olyan vezetőről volt szó, aki megfogadta, hogy ő már nem fog együtt dolgozni Michel Ancellel.

 

A játékon dolgozó team, ezekkel a cinikus, kiégett szavakkal kommentálta az új ember odakerülését:

„Nagyszerű! Ez a harmadik olyan csapatvezető, aki majd képtelen lesz beszélni a nagyfőnökkel!”

 

 

A „vízfej” megalakul

 

Ráadásul egy újabb vízfejet alakítottak: egy olyan igazgatóságot, amelyik állandóan titokban tárgyal és ennek legfeljebb a konkrét munkára vonatkozó eredményeiről szereztek tudomást. Azok a vezetők, akiket elvileg azért küldtek oda, hogy a játék fejlesztése körüli tragikus helyzetet megoldják, a csapat több munkatársa szerint is az elefántcsonttornyukban szinte semmit sem érzékeltek az egészből. Ez egy igazi piramisrendszer: messze, messze járunk már a Ubisoft által eredetileg szorgalmazott horizontális irányítástól. Egy alkalmazott így beszélt, keserűen az egész helyzetről:

„Az Ancel-probléma enyhítése érdekében küldtek nekünk néhány nagy nevet, tipikus „sztártehetségeket”, túlméretezett egókkal és kifogásolható magatartással, akik a saját, alig leplezett szuperhős-szindrómájukban szenvednek és mindannyian meg voltak győződve arról, hogy ők és csakis ők lesznek azok, akik majd megmentik a BGE2-t „.

Mindennek ellenére, bár most már szinte láthatatlan, Ancel továbbra is a traumatizált csapat kedvenc beszélgetési témája, még akkor is, ha már egyre kevésbé felelős a jelenlegi helyzetért.

 

 

Végre megszólal a vezetőség

 

Természetesen a Ubisoft vezetőségét is próbálta szóra bírni a Libération, és az szívesen meg is osztott velük részleteket a BGE2 csapatával rendszeres időközönként végzett felmérésekből. Guillaume Brunier játékproducer, így fogalmazott rendkívül diplomatikusan:

„Természetesen vannak a fejlődésben hullámvölgyek. Ugyanakkor egyre több a „hullámhegy” és egyre kevesebb a „mélypont.”

Az egyik alkalmazott erre így válaszolt nevetve:

„Igen, a mi producerünk egy vérbeli közvélemény-kutató.”

És ezzel még diplomatikus volt is a Ubisoft alkalmazott, amikor a Brunier által készített hat grafikon szerint „szórakoztató és barátságos munkahelyi légkör” van a Ubisoft munkahelyén, illetve egy másik görbe „néha eléri a 100%-ban pozitív válaszokat.” Nincs sok magyarázat a válaszok 30% -os tartózkodására sem – hacsak nem az alkalmazottak kiábrándultságára, hogy az egész „vizsgálatnak” semmi értelme sincs.  Az egyik alkalmazott így kommentálta a közvéleménykutatást:

 „Az első hónapokban válaszoltam. Most már tartózkodom. Amikor a számadatok nem kedveztek nekik, mindig valahogy megmagyarázták, és az adatok feldolgozása nem vezetett semmilyen konkrét eredményhez, vagy javító szándékhoz. „

 

 

„Az igazgatóságnak mindig igaza van”

 

Ami egyébként a 2019-es évet illeti, a játék gyártási oldala felgyorsult. A játék haladt előre, de a fejlesztés korántsem vált ettől fájdalommentessé. Sokan még mindig frusztráló munkahelyi légkörről, „vérontásokról”, „brutális”, „kemény” vezetésről, illetve a csapatszellem hiányáról számoltak be. Az egyik fejlesztő így kommentálta a helyzetet:

„Az egyetlen kiút ebből az, ha elfogadjuk azt a tényt, hogy az igazgatóságnak mindig igaza van. Amit mondanak, azt mi végrehajtjuk. A helyzet akkor válik bonyolultabbá, amikor ők maguk nem értenek egyet egymással. Szóval minél távolabb van ez a felsőszintű vita felőlük, minket annál inkább nyugton hagynak. „

Sokan inkább jelenleg csak a munkára koncentrálnak, illetve arra, hogy végre összejöjjön az a bizonyos „első játszható demó”, amely a játék és így egyben a munkájuk, az egzisztenciájuk megmentését is jelentheti – ezzel egyben saját magukat megvédik. Leginkább a nem túl régóta a csapatban dolgozó tagokra jellemző ez, akik összefognak és már egyáltalán nem törődnek Michel Ancellel, pusztán a kiadott célokhoz ragaszkodnak.

Ugyanakkor a másik oldalon nem szűnt meg egy jó ideig a Michel Ancel visszatérésétől való félelem sem, akinek szelleme egészen Ancel felmondásáig ott lebegett a csapat felett: szinte rettegtek, hogy Ancel ismét visszatér és megint kukázza a végre, valahára összehozott munkát. Sokan azért reménykedtek, hogy a párizsi vezetés végre figyelembe veheti a csapat kívánságait. Ehelyett augusztus végén Guillemot megerősítette, hogy Ancel jelenléte egyszerűen nem képezheti vita tárgyát. Hatalmas meg nem értés és csalódás volt ekkora a vezérigazgatóval kapcsolatban…

 

 

Ancel hara-kirije

 

Végül mégiscsak bekövetkezett Michel Ancel nyaralásából visszatérő saját „hara-kirije”, amely mindenkit meglepett, mert sokan még most sincsenek tisztában azzal, hogy a panaszok nyomán az Ubisoft-nál általános belső vizsgálatok folynak.

Ancel egyébként még a felmondása napján interjút adott a Libérationnak. A távozása állítólag azzal van összefüggésben, hogy harminc évnyi videojáték fejlesztés után egyszerűen váltani akart. Bár elismerte a fejlesztés körüli szenvedést és a feszültséget, de ezek szerinte mindössze a Beyond Good and Evil 2 projekt túlzott méretének köszönhetők. Ancel ezekkel a szavakkal búcsúzott projektjétől:

„Természetesen egy kiégett ember szörnyű jelenség. Természetesen valaki, ha több év után leáll egy projekttel, akkor az életének egy része elmúlik. Nem becsülöm ezt le, de figyelembe kell vennie egy ilyen alkotás kontextusát, ambícióját, összetettségét. […]. De mi mind aláírtuk, hogy veszélybe sodorjuk magunkat. Annál is inkább átérzem ezen emberek gondját-baját, mert én magam, egy vagyok közülük.”

 

 

Az újrakezdés reménysugara?

 

Erről azért egy „csöppet” más a csapat véleménye, amely megkönnyebbülten fellélegzett Ancel távozása után. A volt sztárdesigner jelenlegi befolyását egy egyszerű papírlapon össze lehetne írni, nyolc pontban összefoglalva az eredeti koncepciót. Az új munkatársak toborzása felgyorsult, és felmerült a lehetőség az újrakezdésre és a végső összefogásra. A veteránok számára már csak az a kérdés maradt továbbra is, hogy akarnak-e még két-három évet ezen a projekten dolgozni és „befejezni az átkozott játékot, mert ez egy nagyszerű projekt”?

-BadSector-

(vége)

Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu