Nem maradhat, csak egy platform? – Mi lesz veled Battle.net?

VÉLEMÉNY – Most, hogy a Microsoft megszerezte az Activision Blizzardot, a Battle.net és a PC Game Pass egyesítése nem kérdéses – mit jelentene ez a játékosok számára?

 

Ami 2020-ban történt a ZeniMax Studios – a Bethesdát birtokló cég – felvásárlásával, annál idén még nagyobb jelentőségű az Activision-Blizzard nemrég történt felvásárlása a üöMicrosofttól. Rendkívül furcsa, hogy néhány hete, a Bobby Kotick üzleti csoportján belüli összes zaklatási és elbocsátási botrány kapcsán Phil Spencer bejelentette, hogy a vállalat „átértékeli az Activisionnel való kapcsolatát „.

A mérlegelési időszak furcsa módon egy 50.000 millió dolláros csekkel, egy 68 milliárdos végösszeggel és a kereskedelmi licencek megszerzésével zárult. A Microsoft munkája azonban itt nem ér véget. Sok gamer most azt várja, hogy Phil Spencer hogyan lehel életet a botrányoktól és egyéb súlyos problémáktól megtépázott vállalatba veszi át fokozatosan az irányítást.

De hol van ebben az egészben a játékos? Az odáig rendben van, hogy az olyan sorozatok, mint a Call of Duty, a Diablo vagy a World of Warcraft a redmondiak kiterjedt katalógusának részévé válnak, de ez mit jelent számunkra? Vajon a Call of Duty: Warzone-t a Game Passon is játszhatjuk majd? Hogyan befolyásolja ez az olyan licencek jövőjét, mint a Diablo vagy az Overwatch? Gondolkodjunk el mindezen egy kicsit.

 

A vállalat közölte, hogy a továbbiakban nem indokolt külön identitást fenntartani a szolgáltatásnak.

Mi lesz a Battle.net alkalmazással?

 

A Battle.net helyzete meglehetősen bonyolult. Egyrészt az Activision-Blizzard letöltő kliense nem ad statisztikákat, mint a Steam, a Valve platformja ugyanis sokkal nyitottabb, míg az Activision Blizzard hét lakat alatt őrzi az adatait. Másrészt a Call of Duty: Warzone a megjelenése óta jelentős súllyal bír a videojáték-iparban, és olyan korábban domináns címeket is lekörözött, mint az Overwatch, a Diablo vagy maga a World of Warcraft, de még a valahol „saját térfelén” lévő Black Ops 4-et is messze lekőrözte. A battle royale játék konkrétan a legtöbbet játszott cím több mint 231 millió órával 2021-ben; ha a Newzoo által gyűjtött adatokat nézzük, és a Battle.netet így gyakorlatilag „a Warzone dedikált letöltési kliensévé” vált. Másrészről, ha megnézzük a rendszerben található többi játékot, akkor azt láthatjuk, hogy csak 17 játék található benne.

A Battle.net tehát eltűnik, mivel a Microsoft igyekszik majd mindent a saját letöltőkliensébe csomagolni? A helyzet ennél sokkal bonyolultabb, de elég csak az EA Playre néznünk, hogy egyszerű megoldást találjunk. Az EA indítóprogramjában, az Originben is csak két fő játék dominál: az Apex Legends és a Battlefield – ennek ellenére a Microsofttal kötött stratégiai szövetségének köszönhetően mégis szép számú játékost szereztek maguknak egyetlen okból: az átláthatóság miatt.

Az EA Play játékok letölthetők és játszhatók az Xbox App-on, és bár a működéséhez az Origin vagy az EA Desktop telepítése szükséges, ez egy fontos kiegészítő, és óriási életet visz az Electronic Arts licencekbe. Ebben az esetben viszont nem együttműködési megállapodásról, hanem vásárlásról beszélünk, így az Xbox App és a Battle.net összeolvadása egy bonyolultabb probléma. A launcher bezárása azt jelentené, hogy feldühítheti a rajongókat, azonban a teljes katalógus átköltöztetése az Xbox Appba és a köztük lévő cross-play lehetővé tétele lenne az, ami megmenthetné a Battle.net-et a feledés homályába veszéstől.

Tegyük gyorsan hozzá: nem arról beszélünk, hogy mindkét klienssel rendelkezni kell, és mindkettőt futtatni kell egy-egy játékhoz. Egy olyan teljes összeolvadásról beszélünk, amelyben az Activision-Blizzard játékok – a Warzone-tól a Starcrafton át az Overwatchig vagy a Diabloig – megvásárolhatók, megoszthatók és játszhatók lennének magában az Xbox Game Pass katalógusban is.

 

Starcraft - Igen, határozottan így van. Még akkor is, ha az alapvető játékmenet ugyanaz, és van néhány bökkenő a játékban

Új távlatok a PC-s játékok számára

 

Az Xbox Game Studios filozófiáját figyelembe véve feltételezzük, hogy a „hozzáférhetőség” sokkal nagyobb szerepet kap majd az Activision Blizzard jövőjében, mint eddig. Ez a szó egyben azt is jelenti, hogy az Xbox Adaptive Controller lehetővé teszi a fogyatékkal élők számára, hogy korlátozásoktól függetlenül megosszák hobbijukat a közösség többi tagjával. Továbbá azt is, hogy a politikájuk része, hogy játékaikat a lehető legtöbb platformra hozzák el.

Egy ilyen környezetben gyanítjuk, hogy az Activision Blizzard katalógusának „zártabb” játékainak is meg kell nyílniuk így vagy úgy. Az Overwatch már most is sok platformon elérhető és a cross-play révén tökéletesen alkalmazkodott mindegyikhez, sőt, a World of Warcraftot is lehet kontrollerrel játszani, így tehát technológiai akadály nem nagyon van, viszont a „platform” egyben nem csak konzolt, vagy PC-t jelent, hanem webáruházakat is, ez pedig akár egyelőre nem átlátható üzletei érdekeket is sérthet. Ahogy a Halo Infinite az első naptól kezdve elérhető volt a Steamen, úgy lehetséges, hogy a Valve platformján látjuk majd a Heroes of the Stormot, megosztva a DOTA 2-vel?

Aztán itt a felhő kérdése, ami azért is érdekes téma, mert ez egy olyan terület, amelyet eddig csak néhány kiváltságos kiadónak volt lehetősége felfedezni. A Psychonauts 2-t mobiltelefonnal és Xbox kontrollerrel is lehet játszani, ha előfizetünk a Game Pass Ultimate-re, de érdekes lenne látni, hogy ez a lehetőség hogyan hat például a Diablo IV felületére, tudván, hogy annak is volt már mobilos adaptációja Diablo Immortal néven. Ugyanez a helyzet a Starcraft vagy akár a Call of Duty lehetséges hordozható verzióival: az előbbinek még nincs konverziója, de esélyes, hogy ez nem marad így soká, utóbbinak pedig van egy rendkívül sikeres „CoD Mobile” változata, ami már régóta megmutatta erejét.

 

A WoW előfizetés az Xbox Game Pass-on

 

Ebben az egész sztoriban talán mégis a World of Warcraft jelenlegi és jövőbeli helyzete a legérdekesebb. 2020 novemberében érkezett a World of Warcraft: Shadowlands, amely minden idők leggyorsabban fogyó PC-s játéka lett. És mégis, a most zárult év példátlan visszaesést jelentett a WoW számára, mert a természetes lemorzsolódáshoz hozzá kell adni azon rajongók tömegét, akik elhagyták a játékot, felháborodva a néhány hónappal ezelőtt kipattant munkahelyi megkülönböztetések, egyenlőtlenségek, visszaélések és metoo botrányok sötét valóságán; valamint azokat, akik közvetlenül a most már sokkal nagyobb tiszteletnek örvendő Final Fantasy XIV-hez vándoroltak.

Másképp fogalmazva, Azeroth világa jelenleg komoly slamasztikában van, és ezúttal nem azért, mert egy természetfeletti entitás fenyegeti a dolgok szent egyensúlyát, ehelyett egy olyan valós világbéli emberi dekadencia és korrupció a súlyos helyzet oka, ami sokunkban undort kelt. Ugyanakkor ez az egyik legikonikusabb franchise is, amely az Xbox Game Studios kínálatába került, ezért nehéz másként tekinteni rá, mint a tranzakció egyik sarokkövére. Hogyan tudná a Microsoft a leghatékonyabban kihasználni azt, amijük van? A dolog nagyon egyszerű: a World of Warcraft-előfizetés átkerül az Xbox Game Passra.

Ha az EA Play vagy a Discord Nitro benne van ebben a szolgáltatásban, akkor nincs rá semmilyen ok, hogy kizárják a veterán MMO havi díját onnan. Végső soron egy ilyen játéknak a fennmaradáshoz az új felhasználók folyamatos áramlására van szüksége, ezért van az, hogy oly sok versenytársa elfogadja a döntő fontosságú free-to-play modellt. Ami pedig a WoW-ot illeti: miközben a gamereknek éppen nincs kedvük egy két hónapos előfizetést vásárolniuk a World of Warcraftra abban a hónapban, amikor egy másik érdekes játék jelenik meg,  a PC Game Pass segítségével mindkettőt megkaphatják, így sokak számára ez lesz a legelőnyösebb megoldás. Monetizáció? Ismét csak a Game Pass előfizetése, mi más…

-BadSector-

 

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu