ELŐZETES – A Diablo 4 régóta várt folytatását (a Diablo 3 idén már 10 éves!) még a 2019-es BlizzConon jelentették be, és az azóta eltelt több hónap alatt rengeteg mindent megtudtunk arról, hogy mit várhatunk az akció-RPG-től. A kiadó rengeteg betekintést engedett nekünk a Diablo 4 fejlesztésébe a húsba vágó negyedéves frissítéseken keresztül, amelyek a pályatervezéstől és a művészeti irányítástól kezdve az osztályokig, a harcig és az itemizációig mindent nyomon követnek.
Azóta, hogy a Blizzard weboldalán megnyílt az előregisztráció, a dolgok igazán felpörögnek odalent a pokolban, és itt az ideje, hogy átfussunk mindent, amit a Diablo 4-ről tudunk, mielőtt te magad is játszhatsz végre vele – valamikor a jövő évben.
A Diablo 4 megjelenési dátuma
A Blizzard még nem tűzte ki a Diablo 4 hivatalos megjelenési dátumát, bár a kiadó megerősítette, hogy valamikor 2023-ban fog megjelenni PS5-re, Xbox Series X-re, PC-re és last-gen konzolokra. Bár a Microsoft (és így az Xbox) most a Blizzard anyacégének tulajdonában van, a folytatás megerősítést nyert, hogy multiplatformos cím lesz, és nincs ismert időzített exkluzivitási megállapodás az Xboxon.
Diablo 4 béta
Élőben a Diablo 4 béta regisztráció! A Diablo 4 béta megjelenési dátumáról még nem láttunk információt, de várhatóan hamarosan érkezik.
Diablo 4 osztályok
A Blizzard a 2019-es BlizzConon mutatta be a Diablo 4 három osztályát: Barbarian, Sorceress és Druid, 15 hónappal később pedig a BlizzConline-on leplezték le a visszatérő Rogue osztályt. Az ötödik osztályról most derült ki, hogy a Necromancer lesz. Akár trailereken, akár fejlesztői frissítéseken keresztül, a Blizzard rengeteg információt adott már a Diablo 4 különböző osztályairól, úgyhogy merüljünk is bele.
A Barbár osztály pontosan az, aminek hangzik – tompa és éles fegyvereket lengethetünk; a kaszt pedig nyers és kíméletlenül hatékony. Különleges képességei közé tartozik egy olyan, amellyel energiahullámot lök ki, hogy kárt tegyen a környező ellenségekben, valamint egy olyan, amely erősíti a támadásokat, és lángoló rúnákkal borítja be a barbárt.
A Sorceress taktikusabban közelíti meg a harcot, és távolról támadja az ellenséget, olyan lövedékeket használva, mint a tűzgolyók, jégnyilak és egy élesítő villám. És ahogy azt egy fejlesztői frissítésből megtudtuk, a Sorceress osztály egy egyedi varázslási rendszerrel rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy „elvarázsoljuk” a képességeket, ezáltal további, passzív mozdulatokká téve őket. Például a Meteort használhatod normál, aktív képességként, vagy beillesztheted Enchantmentként, ami így időszakosan tüzes űrszemetet hív le az égből az ellenségeidre.
A Diablo 2-ből a sorozatba visszatérő Druida osztály új dizájnnal és mágikus képességekkel tér vissza. A tűzmágia helyett a vihar- és földmágia adja a Druida támadásainak erejét. Az alakváltó mágia átalakítja a druidát ember, vérfarkas és vérmedve között, ami valószínűleg a legtöbb druida felépítésének központi eleme lesz.
Az idősebb Diablo-rajongók emlékezhetnek a Rogue osztályra a Diablo 1-ből, de úgy tűnik, hogy a Diablo 4 Rogue egy teljesen új kaszt. A Diablo 4-ben a Rogue egy sokoldalú osztály, amely egyfajta hibridje az eredeti Rogue távolsági képességeinek és a Diablo 2: Lord of Destruction Assassins álcázott közelharcának. A Diablo 4 Rogue trailerét itt nézheted meg.
Végül a Necromancer a régi és az új keverékének tűnik. Igen, továbbra is feltámasztod a halottakat, hogy elvégezzék helyetted a piszkos munkát, de van néhány változás abban, hogy ez hogyan működik. Például egy átfogó fejlesztői frissítésben (új lapon nyílik meg) a Blizzard elmagyarázta, hogy az új „Book of the Dead” funkció lehetővé teszi, hogy teljesen új módon szabd testre élőhalott seregedet.
Lilith visszatér főellenségként a Diablo 4-ben
A Gyűlölet Lánya megerősítést nyert, mint a Diablo 4 vélhetően első számú nagy gonosztevője. Lilith egy rendkívül nagy kihívást jelentő démon, akit legutóbb a Diablo 2 Pandemonium eseményében láthattunk, és a „Nyomorúság Anyja”, „A Succubik Királynője”, „A Csalás Anyja” és „Az Árulás Úrnője” néven ismert.
Úgy hangzik, mintha Lilith a Diablo 2 egyik überbossából a Diablo 4 egyik fő antagonistájává lépett volna elő, legalábbis a leleplező trailer alapján. Ez messze a legjobb pillantás, amit Lilithről eddig kaptunk, egy megfelelően animált mozgóképpel, háttértörténettel és történettel. A dizájn drámaian különbözik attól, amit még a Diablo 2-ben láttunk, ezúttal sokkal kevesebb végtaggal (legalábbis az alapján, amit látunk).
A Diablo 4 helyszínei a „hihetőségről, nem a realizmusról” szólnak
A Blizzard elárulta, hogy a Diablo 4 „öt különböző régióval és több száz dungeonnal” fog rendelkezni. Chris Ryder művészeti igazgató hozzátette, hogy „az időjárás és a világítás kiemelkedőbb vizuális szerepet játszik”, mint a korábbi Diablo 4 játékokban, de azt is, hogy a csapat „a hihetőségre, nem a realizmusra” törekszik.
Néhány terület, amely névre szóló ellenőrzést kapott, a Scosglen Coast, – erdők és vérfarkasok otthona – az Orbei kolostor a Száraz sztyeppéken, és Kyovoshad, egy nyomasztó, középkori stílusú település.
A Blizzard okos fejlesztési technikákkal gondoskodik arról is, hogy a játékosok igényét a meghódítandó dungeonok iránt kielégítsék.
„Ahhoz, hogy több mint 150+ dungeont támogassunk, át kellett alakítanunk a környezeti művészet készítésének módját, hogy az elég rugalmas legyen ahhoz, hogy ne csak egyetlen dungeonban, hanem több helyszínen is használható legyen” – magyarázza Brian Fletcher társművészeti igazgató. A Diablo 4 dinamikus dungeon „csempekészleteket” használ, amelyeket át lehet rendezni, hogy a környezetek szélesebb skáláját hozzuk létre, ami azt jelenti, hogy a Diablo 4 kevésbé fogja egyformának érezni magát, miközben a karaktereidet a végtelenségig darálod.”
A Diablo 4 egy mindig online megosztott világban létezik.
Úgy tűnik, a Diablo 4 felvállalja MMO oldalát, hiszen az új bejegyzés állandó internetkapcsolatot igényel majd a játékosoktól, hogy együtt játszhassanak egy közös világban. A dungeonok instancedek, ami azt jelenti, hogy a portyák során nem fogsz randomokkal találkozni a csapatoddal, és a történet kulcsfontosságú pillanatait sem fogják megzavarni más játékosok. De a városokban bolyongó és a világeseményeken részt vevő emberekkel találkozhatsz majd.
A részletek homályosak, de a Blizzard szerint dolgoznak azon, hogyan lehetne egy közös világot létrehozni véletlenszerű játékos találkozásokkal anélkül, hogy a stúdió célja, hogy a Diablo 2-höz jobban hasonlító, sötétebb hangulatot hozzon a játékba, sérülne.
A Diablo 4 nem egy teljes értékű MMO
A Diablo 4 fejlesztői frissítésében Luis Barriga játékigazgató vette a fáradtságot, hogy tisztázza, a Blizzard folytatása néhány hasonló funkció ellenére határozottan nem MMORPG. „Mindig is az volt a célunk, hogy a megosztott világú játékokból származó elemeket beépítsük anélkül, hogy a játékos valaha is úgy érezné, hogy a masszívan multiplayer területre téved” – magyarázta Barriga.
„Hogy egyértelmű legyen, ez inkább filozófia, mint technikai korlátozás. Úgy találjuk, hogy a játék már nem lenne igazi Diablo, és a világot kevésbé érezzük veszélyesnek, ha túl gyakran vagy túl nagy számban találkozunk más játékosokkal” – folytatta.
Annak ellenére, hogy technikailag egy megosztott világban léteznek, minden dungeont és kulcsfontosságú történetelemet privátban élhetsz át a csapatoddal – nem zavarnak meg randomok. Azonban a városokban más játékosokkal is találkozhatsz majd, akik akkor is bóklásznak, amikor éppen nem történik sztori-pillanat, és valószínűleg a nagy világesemények során is egyeztetni akarsz majd másokkal.
Diablo 4 PvP
A régimódi RPG-k, köztük az első két Diablo játék, valamint az olyan MMO-k, mint a World of Warcraft és az Ultima Online rajongói értékelni fogják, hogy a Blizzard megerősítette a Diablo 4 PvP-jét. A funkció sajnos hiányzott a Diablo 3 hét évvel ezelőtti megjelenésekor, és soha nem is vezették be rendesen. Azt is meg kell jegyeznünk, hogy azok, akiknek jobban tetszene, ha csak NPC-k lennének az ellenségeik, választhatják azt is, hogy egyáltalán nem vesznek részt a PvP-ben.
A 2021-es BlizzConon elhangzott beszédében megerősítette, hogy lesznek PvP zónák, Fields of Hatred néven, amelyekbe a játékosok választhatnak, hogy belépnek-e, és hogy megteszik-e vagy sem, az nem befolyásolja a fő küldetést vagy a történetet. Ez azt jelenti, hogy a PvP zónába való belépésért Hatred Shardokkal jutalmaznak majd, egy speciális valutával, amit szörnyek megölésével, események teljesítésével, ládák kinyitásával és igen, más játékosok megölésével gyűjthetsz.
A PvP zónákba való belépés nagy kockázatú, de nagy jutalommal járó tevékenység, mivel a Hatred Shardok felhasználásához először meg kell tisztítanod őket, és ezzel a többi PvP játékos elsődleges célpontjává válsz. Ha azonban sikerül megmenekülnöd néhány megtisztított Hatred Sharddal, akkor speciális árusoknál költheted el őket jelmezekre, fegyverekre és lovakra.
A PvP a Diablo 4-ben tehát egy opcionális, de kifizetődő mesterség, és a Fields of Hatred nem kizárólag a PvP-ről szól. Vannak PvP-események és bossok is, amiket le lehet győzni, csak figyelni kell a többi játékosra. Vagy, ha olyan típus vagy, akire más játékosoknak vigyázniuk kell, akkor hatalmas vérdíjjal a hátadon végezheted. A Diablo 4-ben működik egy Vessel of Hatred nevű rendszer, amely céltáblát tűz a Fields of Hatred legvéresebb PK-jának fejére, és szépen fizet annak a játékosnak, aki véget vet a rémuralmának.
Emlékszel, hogy említettem a Fields of Hatred magas kockázatú, magas jutalommal járó jellegét? Nos, nem annyira kockázatos, hogy a haláloddal elveszíted az összes zsákmányodat. A PvP zónákban való halál csak annyit jelent, hogy elveszíted a még nem megtisztított gyűlöletszilánkokat, ami elég pusztító lehet attól függően, hogy mennyit gyűjtöttél. És nagy örömömre a lelőtt játékosok elveszítik a fülüket, amit a gyilkosuk összegyűjthet. Nem csinál semmit, ez csak egy trófea a győztesnek és egy bosszúálló katalizátor a halott játékosnak.
A Diablo 4-ben lesz mikrotranzakció
Joe Shely vezető játéktervező megerősíteni látszott a mikrotranzakciók jelenlétét a Diablo 4-ben, amikor a BlizzCon 2019-en a Twitch streamer Quin69-nek beszélt (PCGamesN).
A streamer kérdésére a mikrotranzakciókról Shely a következőket mondta: „A Diablo IV alapjátékként lesz elérhető, és … lesznek bővítéseink. Emellett kozmetikumokat is lehet majd szerezni a játékban”. A streamer ezután megkérdezi: „Szóval, MTX? Ez valamilyen bolton keresztül fog történni?” Shely homályosan válaszol: „Ez még nagyon korai … de igen”.
Úgy hangzik tehát, hogy a kozmetikai mikrotranzakciók a Diablo 4-ben is szerepelni fognak, de remélhetőleg a Blizzard elég bölcs ahhoz, hogy tartózkodjon a játékmenetbeli helyzetekben a játékosnak előnyös mikrotranzakciók beiktatásától, hiszen láttuk már korábban, hogy a pay-to-win mechanikák gyakran a végzetét jelentik még a legelterjedtebb játékoknak is.
A Diablo 4 karakterkészítője „minden korábbi Diablónál mélyebb testreszabást kínál”
A Blizzard legutóbbi negyedéves frissítésében elmagyarázza, hogy a Diablo 4 karakterkészítője sokkal mélyebbrehatóbb, mint a sorozat többi játékában. Ez persze nem egy magasra tett léc. A jelenlegi Diablo-játékokban a karakteralkotás során csak a nemet lehet eldönteni, de ez a Diablo 4-ben megváltozik, hiszen a karakter bőrét, haját, szemét, szőrét, fémjét, sőt, úgy tűnik, még a bőrön lévő izzadságcseppeket is testre szabhatjuk majd.
„Egy robusztus karakter testreszabási rendszert építettünk, ami teljesen új a Diablo-ban, és ez ijesztő mennyiségű technikai karaktermunkát jelentett” – magyarázta John Mueller művészeti igazgató. „Ezeknek a megoldásoknak nem csak egyetlen karakterhez kellett működniük, hanem több száz komponensből álló páncélkészlethez, különböző testtípusokhoz, több tucat egyedi személyiséghez és teljesen egyedi művészethez öt különböző osztályhoz (kezdésnek).”
A Diablo 4-ben lesz választási mód
A Diablo 3-hoz hasonlóan a Diablo 4 sem fog bizonyos képességkategóriákat gombokhoz vagy billentyűkhöz kötni. Az „Elective Mode” (választási mód) lehetővé teszi, hogy a képességeket tetszés szerint rendeljük a billentyűkhöz, ami a BlizzCon leleplezésén nem volt egyértelmű.
„Mint sok más dolog a demóban, az UI sem végleges, és támogatni fogjuk az Elective Mode stílusú képességválasztást. A képességválasztás és a hozzárendelés mindig teljesen nyitott lesz minden játékos számára” – írja David Kim vezető rendszertervező egy közösségi frissítésben.
A Diablo 4-ben nem lesznek ősi tárgyak
A Blizzard egy fejlesztői frissítésben megerősítette, hogy a Diablo 4-ben nem lesznek „Ancient” (ősi) tárgyak, amit a témával kapcsolatos közösségi visszajelzéseknek köszönhetnek. Ehelyett a Blizzard egy új fogyóeszközt vezet be, amit csak a késői végjátékban található szörnyeken lehet majd megtalálni. A jelenleg még név nélküli fogyóeszköz egy véletlenszerű Legendary affixet fog tartalmazni, amit aztán egy szabadon választott nem legendary tárgyra lehet majd alkalmazni.
A Diablo 4 tárgyak között szerepelnek az unikumok és a legendás tárgyak is
A 2020 decemberi Diablo 4 fejlesztői frissítés mélyen belemerült a zsákmány kérdésébe, részletezve a különböző fegyvertípusokat és a tárgyak affixeit, amelyekkel finomhangolhatod a felszerelésed beállítását. Először is, emlékszel a Mythic tárgyakra? Nos, itt az ideje, hogy elfelejtsd őket, mert a Blizzard lecseréli őket Uniques-ra, amelyek megkülönböztető kinézetű tárgyak statikus Affixekkel és többnyire osztályspecifikus hatásokkal.
A legendák is nagy átalakítást kapnak, köszönhetően az új, véletlenszerűen gördülő „Legendás hatásoknak”, amelyek több páncélhelyre is alkalmazhatók. A legendás tárgyak négy hagyományos Affixet és egy Legendás hatást tartalmaznak, és némelyik osztályspecifikus, míg mások minden osztály által használhatók.
A Blizzard azt is tervezi, hogy a mágikus tárgyakon lévő egyes Affixek erősebbek lesznek, mint bármely más tárgyon, és a ritka tárgyakon lévő Affixek maximális számát ötre emeli. A cél az, hogy ne csak a Legendary-k legyenek az egyetlen olyan dropok, amikre érdemes időt szánni, ha a maximális szinten vagy annak közelében vagy.
Végül, az azonos osztályba tartozó különböző fegyverek egyedi sebességgel és jellemzőkkel rendelkeznek majd. Például a pálcák gyorsabbak, de kevésbé halálosak lesznek, mint a quarterstaves, és a kardok és a bunkósbárdok is megkülönböztethetők lesznek egymástól.
A Diablo 4 képességfája aktív és passzív képességekre oszlik.
A Diablo 4 nagyon fa-szerű képességfája passzív és aktív képességekre oszlik, ez a Blizzard szerint egy fejlesztési döntés, ami a rajongók visszajelzéseire válaszul jött, miszerint a képességrendszerből hiányzik a mélység. Mostantól a passzív képességeidet a képzettségfa szó szerinti gyökereiből tudod feloldani, míg az aktív képességeket az ágak tartalmazzák.
Aztán van egy egész külön rendszer a „frissítési csomópontokból”, amelyek a képességfa mentén helyezkednek el, és új funkciókat szabadítanak fel az aktív képességek számára, illetve a meglévő képességeket erősítik fel. A négyzet alakú csomópontok új képességeket nyitnak fel, a kör alakúak pedig a már feloldott képességeket fejlesztik. A Blizzard szerint van egy felső határ, hogy hány csomópontot lehet egyszerre feloldani, a cél az, hogy a játékosok a csomópontok 30-40%-át feloldják a játék végére, hogy „a játékosok nagyon különböző, és különböző módon építhessék ki a karakterüket.”
Diablo 4 crossplay
Tudjuk, hogy a Diablo 4 több platformra is megjelenik (többek között PC-re, PS5-re és Xbox Series X-re), de azt még nem tudjuk, hogy az egyes platformok játékosai tudnak-e majd együtt játszani. Egyelőre csak reménykedhetünk, de ez egyelőre minden, csak nem megerősített.
Szerencsére a Diablo 4 executive producere, Allen Adham szintén reménykedik abban, hogy a cross-platform játék megvalósulhat. A The Telegraph című lapnak nyilatkozva a BlizzCon 2019-en Adham elmondta, hogy vannak technikai akadályok, amiket még le kell küzdeni, de „a célunk, hogy eljussunk a cross-playhez”.
A Diablo 4 helyi kooperáció a Blizzardnál „fókuszban” van
A Blizzard meghallgatja a Diablo közösség visszajelzéseit, és változtatásokat hajt végre a Diablo 4 játékosélményének javítása érdekében. Hasonlóképpen a vállalat szerint a helyi multiplayer élmény javításán is dolgoznak, különösen a felhasználói felületet illetően.
„A Diablo IV esetében úgy döntöttünk, hogy a kedvelt kétjátékos kooperatív élmény javítására koncentrálunk, és úgy állítjuk be az alapvető progressziós UI képernyőinket, hogy azok egymástól függetlenül vagy egyszerre is megnyithatók legyenek.”
A Diablo 4 kontroller-támogatással fog rendelkezni PC-n
Bár léteznek megoldások arra, hogy a Diablo 3-at kontrollerrel játsszuk PC-n, de ez nem egy hivatalos funkció, amit a Blizzard bevezetett. Ez a Diablo 4-gyel megváltozik, hiszen a Blizzard megerősítette a natív gamepad-támogatást PC-n.
Egy 2020. februári fejlesztői frissítés (új fülön nyílik meg) szerint a PC-s kontroller-támogatás hozzáadása volt a mozgatórugója annak, hogy a Diablo 4-et egyszerre fejlesszék PC-re és konzolokra. „Azt akartuk, hogy a játékosok szabadon válthassanak a két lehetőség között, ezért a felhasználói felületünknek elég egységesnek kellett lennie ahhoz, hogy a hardveres bemenetek menet közbeni cseréje ne dobja ki teljesen az embereket. Az egységes UI azt jelenti, hogy az elrendezéseink a könnyebb navigáció érdekében inkább rácsalapúak, de ez nem feltétlenül jelent azonos interakciós folyamot.”
A Diablo 4 lehetővé teszi a balra kattintás gomb újrakötését
A Blizzard szerint a rajongók egyik gyakori kérése, hogy az elsődleges képességet olyan gombhoz is lehessen kapcsolni, ami nem a bal kattintás, így megerősítették, hogy a Diablo 4-ben lesz bal kattintás átkötése. Továbbá minden skill slotnak lesz lehetősége a billentyűk újrakapcsolására.
Ez azoknak a játékosoknak fog tetszeni, akik nem szeretnék ugyanazt a gombot használni a karakterük mozgatására és az elsődleges képességükkel támadásra. Nekem személy szerint annyira természetessé vált, hogy a dungeonokon keresztül hackelve a bal kattintógombot nyomkodom, hogy nem is tudnám másképp elképzelni, de jó hallani, hogy a Blizzard mindent megtesz annak érdekében, hogy minden játékstílusnak megfeleljen.
A Diablo 4-ben kannibál szörnyek vannak
Mint azt már talán megtudhattátok, a Diablo 4 különböző családokba csoportosítja a szörnyeit. A Blizzard februárban egy új szörnycsaládot leplezett le, és alig várom, hogy minél több aljas fattyúba belevájjam a tőrömet. Ilyenek a vérfagyasztó kannibál szörnyek is.
A Blizzard szerint a Cannibal családban két standard közelharcos van, az egyik egy kétkezes nagykardos bárddal, a másik pedig egy könnyű halberddel van felszerelve. Aztán ott van a bruiser, amely mindkét kezében egy-egy tüskés bunkósbotot használ a játékosok megrongálására és elkábítására. Végül a rajongók két fejszével hadonásznak, és kihasználják a bruiser kábító hatását, hogy meglepjenek, majd a belsőségeidből lakmározzanak.
A Diablo 4 valószínűleg „sok” visszatérő és újratervezett karaktert tartalmazni fog
A nemrég megjelent „The Art of Diablo” című művészeti könyv egyik oldala kiszivárgott a Twitter felhasználó WeakAuras (új lapon nyílik meg) által, és tartalmazott egy idézetet a Diablo 4 művészeti igazgatójától, John Mueller-től, aki megerősítette, hogy „sok” karakter a korábbi Diablo játékokból visszatér a Diablo 4-ben. A passzus szerint a visszatérő karakterek ezúttal legalábbis alapvetően másképp fognak kinézni. A kiszivárgott anyag tartalmaz egy idézetet Muellertől, amely elmagyarázza, hogy a kreatív csapat hogyan tervezi a korábbi Diablo-játékok karaktereinek visszatérését.
„Mindig is nagyon szerettem ezt mindenfajta IP-vel kapcsolatban: hogy igazán tehetséges művészek kezébe adjuk a dolgokat, és hagyjuk, hogy megcsinálják a saját verziójukat. Az új játékban sok karakterrel ezt tesszük.”
-theGeek-