ELŐZETES – Ritka az olyan nyílt világú játék, amely akkora szabadságot kínál, mint az Aloft. Ez olyan, mintha a Sea of Thieves-t játszanád, csak itt egy repülő sziget kapitányává válhatsz. A játék korai hozzáférésben jelent meg, és kiváló egyensúlyt teremt az akcióelemek, a fejtörők megoldása és a környezet szépségeinek értékelése között.
Egy bölcs ember egyszer azt mondta: „Túlélőjáték, crafting, nyílt világ és korai hozzáférés: az apokalipszis négy lovasa.” Bár vannak kivételek, az igazság az, hogy a Steam tele van túlélőjátékokkal, amelyek gyakran többet ígérnek, mint amit nyújtani tudnak. Mégis, az elmúlt években néhány olyan játék is született, amelyek saját utat jártak be, és friss szelet hoztak a műfajba. Ilyen az Aloft is.
Az Aloft január 15-én érkezett meg Steamre korai hozzáférésben, és egy igazán érdekes ötletet hozott magával: a megszokott sík, nyílt világ helyett egy lebegő szigetekből álló szigetvilágot fedezhetünk fel, amelyet egy rejtélyes, eltűnt ősi civilizáció hagyott hátra.
Minden egyes sziget egy-egy fejtörőt, platformszakaszt vagy harcot kínál, amelyek megoldásáért zsákmányt gyűjthetünk, vagy új tanulságokat ismerhetünk meg az egykori lakók életéről. Az Aloft így inkább emlékeztet a Sea of Thieves-re, mint egy hagyományos túlélőjátékra.
A játékban van némi tervezési szakasz is: nem repülhetsz keresztül a térképen megállás nélkül, időnként meg kell pihenned. Amikor elérsz egy célállomást, szinte mindig vár rád valamilyen tevékenység, még ha csak rövid időre is. Ez azonban nem tűnik olyan mélynek, mint a Rare játéka: előfordult például, hogy egy zárt ajtót találtam, és a kulcs szinte az ajtó mellett hevert; vagy hogy egy sziget szörnyektől való megtisztítása néhány kardcsapással megoldódott.
Értelmes crafting és kreatív szabadság
Az Aloft az inventory és a crafting kezelésekor is hasonló filozófiát követ, de sokkal kielégítőbb eredménnyel: bőkezűen bánik az anyagokkal, és az elkészített tárgyak már a kezdetektől hasznosak, érdekesek és szórakoztatóak. A bonyolultabb receptek gyakran olyan dolgokból készülnek, mint fa, kő vagy hasonló anyagok, tehát ha valamire szükséged van, általában elég kicsit felfedezni a környezetet.
A repülés mechanikája, amely a játék igazi sztárja, szintén ebbe a kategóriába tartozik. Egyszerűen készítesz egy eszközt, testreszabod a sárkányrepülőd színeit és mintáit (inkább egy exosuit-ra hasonlít), felszereled, és már mehetsz is, ameddig a szél, az időjárási jelenségek és a test lendülete engedi. Nincsenek korlátozások ebben a tekintetben: ha találsz egy sziklát, ahonnan leugorhatsz, máris repülhetsz.
Egy lebegő otthon a barátokkal
Még a receptek felfedezésének módja is különleges: a játék nem kényszerít arra, hogy szükségtelen terveket vagy tárgyakat készíts, hanem értesít, ha valamelyik anyagból újat készíthetsz. Ilyenkor szimulálhatod az elkészítési folyamatot, hogy anélkül oldd fel a tárgyat, hogy elpazarolnád az alapanyagokat.
Idővel akár olyan extrém dolgokat is megtehetsz, mint egy lebegő szigetet otthonoddá alakítani, navigációs kiegészítőkkel felszerelni, és szabadon mozgatni az égen egyedül vagy barátaiddal – meghívhatod őket a játékba, vagy online matchmakinggel is csatlakozhattok egymáshoz. Különböző világbeállítási lehetőségek is rendelkezésre állnak, például a Creative mód, ahol minden fel van oldva és nincs nyersanyagfogyasztás, vagy a Peaceful mód, ahol nincs harc.
Az Aloft valószínűleg nem mindenkit fog lázba hozni, de az világos, hogy megtalálta az egyensúlyt a hagyományos túlélőjátékok és az utóbbi időben divatos „kényelmes játékok” között. A felfedezés, az építkezés és a farmmenedzsment elemei mind jelen vannak, de a játék igazi szórakozása az általa nyújtott szabadságérzetben rejlik. Nézni, ahogy a fű hajlik a szélben, szabadon repülni, vagy akár a házadat mozgatni az égen egy kormánnyal – ez az, ami igazán különlegessé teszi az Aloft-ot.
-Herpai Gergely „BadSector”-