ELŐZETES – Az 1990-es években a körökre osztott RPG műfaja virágkorát élte. A Pokémon elképesztő sikere és a PlayStation Final Fantasy-játékainak multimilliós eladásai mindenhol a menükön keresztüli szörnyvadászatot tették a legmenőbb elfoglaltsággá. Az ezredforduló azonban mindent megváltoztatott. A számítógépes teljesítmény ugrásszerű növekedése és a nyugati fejlesztésű játékok népszerűsége fokozatosan háttérbe szorította a tradicionális japán RPG-ket. Most azonban egy merész francia fejlesztés, amelyet a 20. századi szürrealista festők és a belle époque inspirált, új irányba próbálja terelni ezt a legendás műfajt.
„Amit a Final Fantasy régen képviselt – egy realistább, földhözragadtabb megközelítés a körökre osztott műfajban –, ma már senki sem csinálja. És pontosan ezt szeretnénk újraalkotni” – mondja Guillaume Broche, a Sandfall Interactive vezérigazgatója és a Clair Obscur: Expedition 33 kreatív igazgatója. Broche a 2007-es Lost Odyssey-t említi az utolsó, igazán nagyszabású, körökre osztott RPG-ként, és azt mondja, ez adta az ötletet ahhoz, hogy saját stúdiót alapítson, amely a műfaj megújítását tűzte ki célul.
Így született meg a Clair Obscur: Expedition 33. Bár a cím első hallásra talán kissé mesterkéltnek tűnhet, ez a francia játék a belle époque eleganciáját ötvözi a szürrealista művészet álomszerű képeivel. Egy aprólékosan megalkotott kalandorcsapat jár be egy varázslatos világot, ahol a Kis hableány-ra emlékeztető víz alatti birodalomtól a gótikus, grandiózus kastélyokig minden helyszín különleges atmoszférát áraszt.
Új generációs körökre osztott csaták és pörgős játékmenet
Nem csupán a környezet és az esztétika emeli ki az Expedition 33-at a hasonszőrű címek közül, hanem a gyors, lendületes harcrendszer is. „Teljesen kiégtem a körökre osztott RPG-ktől, mert egyszerűen túl sokat játszottam velük” – vallja be Guillaume Broche. „Ezért a magamfajta játékosok számára kulcsfontosságú volt, hogy a csaták ne csak interaktívabbak legyenek, hanem valódi készségeket igényeljenek, és friss élményt kínáljanak.”
Minden támadás egy precízen időzített gombnyomást követel meg, miközben a kitérések és védések az ellenség támadásai alatt, valós időben zajlanak. Az ügyes védekezések nemcsak HP-t töltenek vissza, hanem lehetőséget adnak az azonnali ellentámadásra is. A demó során bemutatott ugrások pedig újabb dinamikát csempésznek a harcokba: a csapattagok villámgyors mozdulatokkal térnek ki a támadások elől, ami tovább fokozza az összecsapások intenzitását.
A belle époque és az art deco hatásai mindenütt tetten érhetők a játékban – mondja Broche: „A kosztümöktől kezdve a dekorációkig és a környezetekig igyekeztünk mindent átitatni ezzel az esztétikával.”
Egy sötét és lenyűgöző történet
A fejlesztők egyelőre szándékosan titkolóznak a történet részleteit illetően, de annyi már biztos, hogy a sztori középpontjában egy expedíciós csapat áll, amelynek tagjai csak egyetlen évvel számolhatnak az életükből. Évente egy rejtélyes festő új számot mázol fel egy távoli torony falára, és az adott életkorú emberek azonnal hamuvá omlanak. Válaszokat keresve a csapat elindul, hogy felkutassa és legyőzze ezt az enigmatikus művészt, miközben sorra bukkannak rá az őket megelőző expedíciók kísérteties maradványaira.
A történet tónusa, az írásmód és a karakterek sokkal sötétebbek, mint amit a hagyományos JRPG-ktől megszokhattunk – mondja Broche. „[Az olyan játékok, mint] a Sea of Stars és az Octopath Traveler szerintem szerelmes levelek a régi időknek, mivel ezek nosztalgiából táplálkoznak. Mi azonban nem tekintjük magunkat ilyen szerelmes levélnek. Természetesen merítünk inspirációt, de művészeti stílusban, prezentációban és játékmenetben teljesen más utat járunk be.”
A lenyűgöző látványvilág és a sötét tónus kétségtelenül a Lost Odyssey-t idézi – még lenyűgözőbbé téve, hogy mindez egy mindössze harmincfős csapat munkájának eredménye. Bár az eddig látott, kissé zavaros átvezető jelenetek még sok kérdést hagynak maguk után, az Expedition 33 világa ellenállhatatlan dinamikát és páratlan stílust sugároz. Ha csak egy kicsit is érdekel a körökre osztott RPG-k műfaja, ez a cím minden bizonnyal ott van a figyelemre érdemes játékok listájának élén.
Új funkciók és karakterek bemutatása
Az Xbox Developer Direct során a Sandfall Interactive kulisszák mögötti részleteket osztott meg az Expedition 33 fejlesztési folyamatairól, és számos új játékmeneti funkciót is bemutatott, amelyek garantáltan felkeltik a rajongók érdeklődését. A Montpellier-ben, a stúdióban forgatott prezentációban a fejlesztőcsapat tagjai meséltek a játék érzelemdús történetéről, lenyűgöző művészi irányvonaláról – amelyet a Belle Époque Franciaország ihletett –, valamint az innovatív, reaktív körökre osztott harcrendszerről, amely egyesíti a hagyományos RPG mechanikát a valós idejű védekező és támadó képességekkel.
A bemutató két új karaktert is leleplezett, akikkel a játékosok kalandjaik során találkozhatnak: a barátságos, ám vérszomjas Monoco-t (Rich Keeble hangján) és a nagyvilági Esquie-t (Maxence Cazorla alakításában). Monoco the Gestral az expedíció teljes értékű, játszható tagjaként jelenik meg, aki az ellenségek képességeit képes lemásolni és azok ellen fordítani. Eközben Esquie egy szokatlanabb figura, aki segíti a csapatot a frissen bemutatott térkép felfedezésében, lehetővé téve számukra, hogy mászva, úszva vagy repülve járják be a játék gazdag világát.
A klasszikus RPG-ket idéző, mégis modern játékvilág szabadságot kínál a játékosoknak, hogy felfedezhessenek új helyszíneket, rejtett titkokat tárjanak fel, és kihívásokkal teli utakon keresztül haladjanak az Árnypest megsemmisítése felé. Az ősi szentélyek és Gestral falu szintalapú helyszínein túl a nyílt tér egyedi barlangokkal és opcionális mellékküldetéseket kínáló területekkel várja a kalandorokat, ahol próbára tehetik képességeiket és tovább mélyíthetik karakterépítésüket.
A játékosok a felfedezhető térképen tábort is verhetnek, ahol fegyvereiket fejleszthetik, az eredeti zenéket hallgathatják a játékbeli lemezjátszón, vagy csapattársaikkal beszélgetve mélyebb bepillantást nyerhetnek azok személyes történeteibe és motivációiba.
Előrendelési lehetőségek és kiadások
A Clair Obscur: Expedition 33 már előrendelhető, és április 24-én érkezik PlayStation 5-re, Xbox Series X|S-re (a megjelenés napján elérhető az Xbox Game Pass kínálatában), valamint PC-re. Az előrendelési lehetőségek igazán széleskörűek, ezért az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb részleteket.
A játék fizikai standard kiadása 49,99 USD áron lesz elérhető. Ezzel szemben a PlayStation 5-ös gyűjtői kiadás, amelyet 149,99 USD-ért kínálnak, az alábbiakat tartalmazza:
- A játék alapváltozata
- Egy 20,3 cm-es, kézzel festett Monolit zenedoboz
- Steelbook® tok Gustave, Maelle és az Árnypest dizájnjával
- A The Expeditioner’s Journal című, 48 oldalas keményfedeles művészeti album
- „Virágok” kollekció: hat különleges DLC-öltözék és frizura, melyeket Lumière virágai ihlettek, valamint hat Gommage DLC-öltözék
- „Clair” egyedi öltözék Maelle-hez (DLC)
- „Obscur” egyedi öltözék Gustave-hoz (DLC)
A Digital Deluxe Edition 59,99 USD-ért vásárolható meg, amely az alábbiakat tartalmazza:
- A játék alapváltozata
- A „Virágok” kollekció
- „Clair” és „Obscur” egyedi öltözékek
A fizikai kiadások Észak-Amerikában kizárólag a GameStop kínálatában érhetők el, míg Európában és más kiválasztott piacokon a Laced Records felelős a forgalmazásért. További részletek és információk a játék hivatalos weboldalán találhatók.
-Herpai Gergely „BadSector”-