Anno 117: Pax Romana – „Róma békéjét” vihetjük el az Ubisoft városépítő játékában

ELŐZETES A Ubisoft Mainz legújabb alkotása, az Anno 117: Pax Romana, a stratégiai játékok rajongóit az ókori Róma dicsőséges korszakába repíti. A játékosok egy római kormányzó szerepét öltik magukra, és döntéseik révén alakíthatják a birodalom sorsát. A játék 2025-ben érkezik PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series X/S-re.

 

Az Anno széria mindig is a részletes városépítési mechanikájáról és történelmi hitelességéről volt híres, és az Anno 117: Pax Romana sem kivétel. A játék az ókori Róma világába kalauzol, ahol a birodalom fejlesztése, irányítása és védelme vár a játékosokra. Különböző provinciák kormányzására nyílik lehetőség, amelyek mind eltérő kihívásokkal és lehetőségekkel kecsegtetnek.

 

 

A Római Birodalom felfedezése

 

Az Anno 117: Pax Romana szakít a sorozat modern és futurisztikus témáival, és visszarepít minket az ókorba. A játékosok két különböző provinciából indíthatják hódításaikat: Latiumból, a birodalom központjából, vagy Albionból, a misztikus kelta vidékekről. Ez az első alkalom a széria történetében, hogy több kiindulópont közül lehet választani, és mindegyik saját egyedi kihívásokkal és előnyökkel kecsegtet.

Latium, Róma szíve, a kultúra és gazdaság fellegvára. A virágzó kereskedelem, a fényűző villák és a legendás amfiteátrumok a Római Birodalom erejét tükrözik. A játékosok itt egy fejlett városi környezetben kezdhetik meg kormányzói karrierjüket, ahol az infrastruktúra kiépítése és a polgárok igényeinek kielégítése kiemelt fontosságú. A hatékony várostervezés és az erőforrások optimális kezelése elengedhetetlen lesz a sikerhez.

Albion ezzel szemben egy ismeretlen, zord világ, ahol a kelta törzsek uralkodnak. A terület meghódítása és integrálása komoly kihívást jelent, hiszen az éghajlat mostoha, a helyiek pedig nem fogadják tárt karokkal a római uralmat. A játékosoknak taktikázniuk kell, hogy hogyan építik ki jelenlétüket: fegyverrel igázzák le a keltákat, vagy diplomáciai eszközökkel próbálják megnyerni a bizalmukat? Albion erőforrásai és stratégiai elhelyezkedése hosszú távon kulcsfontosságú lehet a birodalom stabilitása szempontjából.

 

 

Kormányzói döntések és következmények

 

Az Anno 117: Pax Romana középpontjában a játékos döntései állnak. Kormányzóként mi határozzuk meg, hogy a birodalom gazdasági fellendülésére vagy katonai hódításokra összpontosítunk. De az sem mindegy, hogy hűségesen szolgáljuk a császárt, vagy inkább saját ambícióinkat követve lázadást szítunk. Minden döntésünk más kihívásokat és következményeket von maga után, így jól meg kell fontolni, hogy melyik úton indulunk el. A diplomácia is kulcsszerepet kap: a béke fenntartása vagy a birodalmon belüli ellentétek kezelése sokszor éppoly fontos, mint egy sikeres hódítás.

A gazdasági fejlődést előtérbe helyező játékosoknak biztosítaniuk kell a termelési láncok hatékony működését, a kereskedelmi útvonalak védelmét és a lakosság jólétét. Egy növekvő város nemcsak több bevételt, hanem új kihívásokat is jelent: meg kell oldani az élelmiszerellátást, az infrastruktúra fejlesztését és az esetleges társadalmi feszültségeket. Egy erős gazdaság hosszú távú tervezést és stratégiai gondolkodást igényel, de cserébe stabilitást és folyamatos fejlődést biztosíthat a birodalom számára.

A katonai hódításra építő stratégiát választók számára a hadsereg fenntartása és az újonnan megszerzett területek ellenőrzése lesz a legnagyobb kihívás. A hódítások dicsőséget és erőforrásokat hoznak, de egyben növelik a birodalom terheit is. A helyi lakosság integrálása és az új területek biztosítása kulcsfontosságú feladat lesz, különösen, ha az alávetett népek nem fogadják kitörő lelkesedéssel a római uralmat. Ha a terjeszkedés túl gyors, a birodalom széthullhat, ha pedig a hadsereg túlterhelt, könnyen elveszíthetjük a frissen meghódított területeket.

A lojalitás útját követő játékosok számára a belső stabilitás és a császár iránti hűség lesz a legfontosabb. A polgárok jólétének biztosítása, a törvények szigorú betartatása és a római kultúra terjesztése révén egy erős, egységes birodalmat hozhatunk létre. A lojalitás biztosíthatja a birodalom hosszú távú stabilitását, de túlságosan merev irányítás esetén megrekedhet a fejlődés, és a változások, reformok hiánya idővel elégedetlenséget szülhet.

Akik a lázadás útjára lépnek, azok a birodalom megváltoztatására vagy akár a császár megdöntésére törekednek. Ez kockázatos, de nagy jutalommal kecsegtető ösvény. Egy lázadó kormányzónak szövetségeseket kell toboroznia, erőforrásokat kell gyűjtenie és alaposan fel kell készülnie a hatalom átvételére. Egy sikeres felkelés új lehetőségeket nyithat meg, de ha elbukunk, akkor végérvényesen elveszíthetjük hatalmunkat.

 

 

 

Építés, kereskedelem és terjeszkedés

 

A játékosok grandiózus városokat építhetnek, ikonikus római építményeket hozhatnak létre, például amfiteátrumokat, fürdőket és vízvezetékeket, miközben gondoskodnak a lakosság jólétéről és igényeiről. A városok fejlődése során különböző társadalmi osztályokkal kell egyensúlyozni: a rabszolgák, a köznép, a patríciusok és a szenátorok mind eltérő igényekkel rendelkeznek, és a város sikeressége attól függ, mennyire sikerül ezeket kielégíteni.

A kereskedelem kulcsfontosságú szerepet játszik a birodalom gazdaságában. A játékosoknak ügyesen kell kialakítaniuk és irányítaniuk a kereskedelmi útvonalakat, hogy a provinciák közötti árucserék hatékonyak legyenek. Az exportált és importált áruk között megtalálhatók a mezőgazdasági termékek, az építőanyagok, valamint a luxuscikkek, amelyek a város fejlődéséhez elengedhetetlenek. A jól működő kereskedelmi rendszer elengedhetetlen a birodalom fenntarthatóságához.

A terjeszkedés lehetőségeit tekintve a játékosok eldönthetik, hogy békés vagy erőszakos úton kívánják növelni a birodalmukat. A békés hódítás diplomáciai úton történik, például szövetségek kötésével vagy a helyi törzsek integrálásával. Az erőszakos terjeszkedés katonai akciókon alapul, ahol a hadsereg elfoglalja az új területeket. Mindkét stratégia eltérő kihívásokkal jár, és a siker érdekében a játékosoknak figyelembe kell venniük a hosszú távú következményeket.

 

 

Történetvezérelt kampány és dinamikus események

 

Az Anno 117: Pax Romana nemcsak a városépítésről és a stratégiáról szól, hanem egy izgalmas, történetvezérelt kampányt is kínál, amelyet a játékos döntései alakítanak. A birodalom kormányzása során rengeteg váratlan esemény és kihívás bukkan fel: természeti katasztrófák, politikai intrikák, katonai lázadások – mind olyan helyzetek, amelyek próbára teszik a vezetői képességeket.

A kampány során híres történelmi alakokkal is találkozunk, akik saját érdekeik szerint igyekeznek befolyásolni a birodalom fejlődését. A játékosok kapcsolatba léphetnek római szenátorokkal, hadvezérekkel vagy akár magával a császárral is – de hogy ezek az alakok barátként vagy ellenségként lépnek-e színre, az teljes mértékben attól függ, milyen döntéseket hozunk. A hatalom egyensúlya könnyen elbillenhet, ha egy rosszul megválasztott szövetséges később elárul minket.

A dinamikus események miatt egyetlen kampány sem játszható le kétszer ugyanúgy. Egy hirtelen kitörő járvány élelmiszerválságot okozhat, egy lázadó tartomány könnyen elszakadhat a birodalomtól, vagy egy szomszédos nép inváziója teljesen felboríthatja a gondosan felépített stratégiánkat. Az ilyen váratlan fordulatok miatt a játékosoknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell, és gyorsan kell reagálniuk a változó körülményekre. Egy rossz döntés elég ahhoz, hogy egy virágzó tartomány káoszba süllyedjen, de egy jól időzített politikai manőverrel akár egy lázadást is a saját előnyünkre fordíthatunk.

 

 

Látványvilág és hangulat

 

A Ubisoft Mainz látvány terén sem spórolt: az Anno 117: Pax Romana elképesztően részletgazdag grafikával és élettel teli környezettel hozza el az ókori Rómát. A városok zsibongása, a piacok nyüzsgése, a légiók menetelése és a monumentális építmények mind hozzájárulnak ahhoz, hogy valóban úgy érezzük, egy hatalmas birodalom irányítását tartjuk a kezünkben.

A különböző provinciák éles kontrasztot mutatnak: Latium a Római Birodalom szíve, ahol díszes fórumok, pazar paloták és nyüzsgő utcák teremtik meg a klasszikus római atmoszférát. Albion ezzel szemben misztikus, ködös vadonokkal, kelta szentélyekkel és rejtélyes rituálékkal teli terület, ahol a római civilizáció még csak épp megvetette a lábát.

Az időjárási viszonyok és a napszakok dinamikusan változnak, így egy nyári délelőtt verőfényes utcákat láthatunk, míg egy esős éjszakán az utcákat sár boríthatja, és az árnyékok fenyegetőbbé válhatnak. A részletekre való odafigyelés teszi igazán életszerűvé a birodalmat: egy hosszú szárazság aszályt hozhat, a túlzott esőzések pedig eláraszthatják a termőföldeket.

A hangulatot tovább fokozza a játék zenéje, amely a római katonai indulókat és a kelta törzsi dallamokat ötvözi epikus filmzenei stílusban. A hanghatások is gondosan kidolgozottak: a római légiók dobpergése, a piacok zsivaja, a távoli mennydörgés vagy épp egy csata kavalkádja mind hozzájárulnak az elmerüléshez. Az Anno 117: Pax Romana nem csupán egy városépítő stratégia, hanem egy valódi időutazás az ókori világba.

 

 

Elérhetőség és platformok

 

Az Anno 117: Pax Romana 2025-ben érkezik, és PC-n, PlayStation 5-ön és Xbox Series X/S-en is játszható lesz. A Ubisoft ígéretei szerint ez lesz az Anno széria eddigi legösszetettebb és legambiciózusabb darabja, amely a klasszikus városépítős játékmenetet ötvözi a mély stratégiai döntésekkel és a történelmi hitelességgel. A stratégiai játékok rajongói már most nagy várakozással tekintenek a megjelenés elé, hiszen az ókori Róma témája hosszú évek óta kívánatos terep a műfaj kedvelői számára.

A játék már a megjelenés napjától elérhető lesz a Steamen és az Ubisoft Store-ban is, így a játékosok a számukra legkényelmesebb platformon merülhetnek el a birodalomépítés kihívásaiban. A fejlesztők már most hosszú távra terveznek: további tartalmak és kiegészítők érkezése is várható, amelyek új területekkel, történelmi eseményekkel és építészeti lehetőségekkel gazdagíthatják a játékot.

Az Anno 117: Pax Romana tehát egy ambiciózus kiegészítése lesz a legendás szériának, amely merészen szakít a modern és futurisztikus korszakokkal, hogy az Anno történetében először az ókorba kalauzoljon minket. A játékosok most először vehetik kezükbe a Római Birodalom irányítását, és döntéseikkel alakíthatják annak sorsát – legyen szó virágzó metropoliszokról, győzedelmes hódításokról vagy éppen a politikai intrikák hálójában való lavírozásról. Egy biztos: a történelem most rajtunk múlik.

-Herpai Gergely „BadSector”-

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu