Silent Hill f – f, mint „f*cking” f-élelmetes?!

ELŐZETES – Azt hihetnénk, hogy a legutóbbi, 46 perces Silent Hill Transmission után, amely kizárólag a Silent Hill f-nek volt szentelve, már tényleg alig maradt kérdésünk a Konami legendás horrorsorozatának legújabb epizódjával kapcsolatban – leszámítva persze a még mindig hét lakat alatt őrzött megjelenési dátumot. A helyzet azonban az, hogy még maga a cím is rejtélyes. Utánajártunk, mit is jelenthet valójában az „f” betű az új Silent Hill-ben, és meglepő módon a válasz kísértetiesen emlékeztet a Metal Gear Solid Delta esetére.

 

Természetesen még most sem tudjuk pontosan, mit takar az „f”. Az már biztos, hogy a játék több figyelmeztetést kapott a horrorérzékenységgel kapcsolatban, és azt is, hogy „az 1960-as évek Japánjában játszódik, hitelesen bemutatva az adott korszak kulturális jellegzetességeit és társadalmi viszonyait.” De ahogy már említettem, a fő rejtély továbbra is az a bizonyos betű marad.

Sokan találgatták, hogy az „f” a virágokra („flowers”) utalhat – főként azért, mert az első előzetes képein egy félelmetes, virágokkal borított alak látható. Most azonban bemutatjuk azt a két fő teóriát, amely igazán izgalmas magyarázatokkal szolgálhat a rejtélyes betűvel kapcsolatban.

 

 

Számmisztika – lehet, hogy csak simán az ötödik rész?

 

A Konami kultikus túlélő-horror-sorozatának kronológiája meglehetősen zűrzavaros, elsősorban a franchise erősen hullámzó minőségének köszönhetően. Míg az első rész és annak közvetlen folytatása egyértelműen kiemelkedőnek számított, a harmadik és negyedik epizód már nem aratott akkora sikert. Nyugaton a számozott epizódok sora hivatalosan a Silent Hill IV: The Room-mal zárult.

A későbbi részek, mint a Silent Hill Origins – amelyet elsőként már nem Japánban fejlesztettek, és Japánban egyébként Silent Hill Zero-ként jelent meg –, valamint a Homecoming és a Downpour, gyakorlatilag a széria alkonyát jelezték egészen a mostani újjászületésig. Érdekesség, hogy a Homecoming még csak nem is szerepel a Konami hivatalos Silent Hill-adatbázisában.

Függetlenül attól, mit gondolnak róluk a kritikusok vagy a játékosok, ezek a részek már nem kaptak sorszámozást, egyértelműen jelezve, hogy a sorozat egy egészen más irányt vett. A számozott epizódok tehát a negyedik résznél véget értek, így nem csoda, hogy sokan úgy vélik: az „f” nem más, mint az ötödik („five”) epizód rövidítése. Bár ez a feltevés kissé leegyszerűsítőnek tűnhet, fontos megemlíteni, mert látványosan utal a sorozat múltjára.

Ezek után viszont jöjjön egy sokkal izgalmasabb, többrétegű jelentés, amelyet három nagyon eltérő szemszögből is megvizsgálhatunk. Mindhárom megközelítés végül ugyanarra a következtetésre vezet bennünket, amely tökéletesen összecseng a Konami által a Transmission során tett kijelentésekkel, és remekül indokolja az „f” betű használatát az új Silent Hill címében. E szerint az „f” valamilyen változásra, eltérésre, vagy éppen egy teljes ellentétre utalhat.

Az első értelmezést – amelyet többek között különféle internetes fórumokon, például Redditen is találhatunk – arra alapozzák, hogy az „f” betű kicsi és dőlt formában jelenik meg. Ez a betűjelölés pedig a zenei kottákon forte-t jelent, azaz a hang intenzitásának erőteljes fokozását jelzi, arra utalva, hogy a hang jóval erősebb, mint a körülötte elhelyezkedő többi hang.

 

 

Az „f”, mint forte – avagy amikor a Silent Hill felhangosodik

 

Figyelembe véve, hogy az új epizód helyszíne jelentősen megváltozott, és bizonyos kreatív szempontból is teljesen új irányt vesz – miközben a franchise alapvető védjegyeihez, például a párhuzamos világokhoz vagy a traumákon keresztül bemutatott személyes horrortörténetekhez továbbra is ragaszkodik –, valóban logikusnak tűnik, hogy az „f” betű forte jelentéssel bírjon.

Egy másik izgalmas teóriát a népszerű YouTuber, Max Derrat vetett fel, aki két nappal ezelőtt tette közzé „Silent Hill f Analysis (What »f« Means and Other Secrets Revealed)” című videóját. Derrat a videóban számos érdekfeszítő kérdést boncolgat – például a főszereplő lehetséges nevét –, számunkra azonban a felvétel utolsó, 8:26 percnél kezdődő része a legérdekesebb.

Derrat itt a japán nyelv egyik különleges sajátosságát veszi szemügyre, mégpedig azt, hogy bizonyos hangok, amelyek más nyelvekben teljesen hétköznapiak, a japánban egyszerűen nem léteznek. Ilyen például az „l”, amely helyett „r”-t használnak, illetve hasonlóképpen nincs valódi megfelelője az „f” hangnak sem. Ehelyett a japánok a ふ („fu”) szótagot használják, amely kiejtésében a magyar „fa” és „ha” között helyezkedik el – Derrat találó példájával élve olyan, mintha valaki épp egy gyertyát fújna el (érdekes módon pont ez a mozzanat látható a játék legutóbbi előzetesében is).

Ráadásul a ふ (fu) jel a japánban tagadó előtagként is funkcionál, akárcsak magyarban a „nem-” vagy „ellen-” előtagok. Ezzel magyarázható a játék többi epizódtól való eltérése, utalhat arra a másik világra, ahová a főszereplő kerül, vagy arra a jelenségre, hogy szép dolgok – például virágok vagy idilli helyszínek – valami egészen mássá, kísértetiessé, rémisztővé válnak.

 

 

Konami-féle változás: a forma marad, a tartalom mégis átalakul?

 

Ez a megközelítés tökéletesen illeszkedik abba a filozófiába is, amelyet a Konami egy másik legendás franchise, a Metal Gear Solid 3 Delta esetében követ. Ez a játék – amely egyébként idén augusztus 28-án jelenik meg – ugyancsak szimbólumot tartalmaz a címében, a japán vállalat pedig ezt maga magyarázta meg: a „delta” a tudományos fogalom szerint „változást vagy különbséget jelent, anélkül, hogy a struktúrát alapjaiban módosítaná.”

Mi lenne, ha az új Silent Hill címében szereplő „f” betű ugyanezt a filozófiát tükrözné, csak ezúttal a zene és a nyelv világából vett jelképek segítségével? A Silent Hill f továbbra sem rendelkezik hivatalos megjelenési dátummal, azonban a Konami már megerősítette, hogy 2025 folyamán jelenik meg, digitális és fizikai formátumban egyaránt előrendelhető.

– Herpai Gergely „BadSector” –

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu