ELŐZETES – Új, igazi sci-fi horroron dolgozik a The Dark Pictures csapata! Túlélő horror és lopakodós játékmenetre számíthatunk majd a Directive 8020-ban, amelyek egyben forradalmi korszakot is nyitnak a sorozat számára.
Ha azt gondolod, hogy már jól ismered a The Dark Pictures formuláját, akkor itt az ideje, hogy felkészülj a változásra. Az érkező Directive 8020 nem csak a sorozat első kiruccanása az űrbe és a kozmikus horror világába, hanem teljesen új játékmeneti elemeket is hoz, amelyek a játékosoknak nagyobb irányítást adnak. Bár a történet során hozott döntéseid továbbra is kulcsszerepet játszanak – rajtad áll, hogy a Cassiopeia legénysége túléli-e –, ezúttal nem csupán a választások határozzák meg a sorsodat.
Egy kolóniákat szállító hajó a világűr peremén
A Cassiopeia egy kolóniákat szállító hajó, amely a Földtől 12 fényévnyire, a Tau Ceti f bolygón zuhan le. A játék főszereplője Lashana Lynch, aki Brianna Youngot alakítja, és az ő történetét követhetjük nyomon, miközben harcol az életéért és a legénység megmentéséért, miután gyorsan kiderül, hogy nincsenek egyedül a fedélzeten. A fejlesztők szerint a játék „olyan, mintha John Carpenter A dolog című filmje az űrben játszódna”, ahol Young egy mutálódó idegen organizmussal kerül szembe, ami garantáltan rémálmokat okoz majd. Bár lehet, hogy forradalminak nevezni a Directive 8020-t ebben a korai szakaszban túlzás, a sorozat valóban szabadjára engedte azt a potenciált, amelyet évek óta vártunk.
A Supermassive Games híres a kiterjedt narratíváiról, és úgy érzem, senki sem csinálja ezt jobban. Van egyfajta varázs abban, hogy tudjuk, a történet a saját döntéseink és logikai következtetéseink alapján bontakozik ki – vagy éppen azok hiánya miatt. Az előző címek azonban nem sok szabadságot adtak nekünk a sorsunk felett. Igen, vannak gyors quick time események, amelyek élvezetesek, de az utóbbi években úgy éreztem, eljött az idő egy új evolúcióra.
Ez úgy tűnik, hogy most érkezik el a Directive 8020-ban. Az említett quick time szekvenciák és az elágazó narratív választások továbbra is megmaradnak, de ezúttal Brianna és társai négy kulcsfontosságú eszközzel vannak felszerelve: egy szerszámszíjjal, amely távoli mechanizmusok irányítására szolgál, egy szkennerrel, amely közelben lévő entitások felkutatására alkalmas, egy üzenetküldő alkalmazással a csapattársakkal való kapcsolattartásra, és egy különleges kütyüvel, amely egyszerre képes ajtókat feltörni és váratlan ellenségeket is megbénítani.
Lopakodás és túlélés a világűrben
A The Dark Pictures legújabb része most a lopakodásra és a túlélő horror elemeire fókuszál. Az eszközök használatát illetően semmi sincs kőbe vésve. Sőt, egy interjúban arra is figyelmeztették az újságírókat, hogy egyes eszközök használata végzetes döntés is lehet. Például a szkenner segíthet felderíteni a Directive 8020 alakváltó ellenségeit, de ha túl közelről használjuk, könnyen elárulhatjuk vele saját helyzetünket.
„Rengeteg kutatást végzünk arról, hogy mit szeretnének a játékosok,” mondta Dan McDonald, a játék executive producere az interjúban. „És mindig arra törekszünk, hogy még izgalmasabb és jobb élményeket kínáljunk.”
„Több időt kaptunk a játék befejezésére, és a cég nagyon támogató volt ebben, így új dolgokat próbálhattunk ki. Már a Dark Pictures kezdetétől tudtuk, hogy egyszer az űrbe visz majd az utunk, de ez sokkal nagyobb lépés előre volt, mint amit a The Devil In Me-vel láttunk. Korábban soha nem volt valós fenyegetés a felfedezés során, de most már valódi terror vár ránk ezeken a helyszíneken.”
A bemutatott játékmenet során Brianna megpróbál megtalálni néhány csapattársát, de ehhez el kell kerülnie egy ismeretlen, alakváltó ellenséget. Ezek a lények valamennyire emlékeztetnek a The Last of Us „clickereire” a furcsa sikolyaikkal és gennyes kinövéseikkel, de itt véget is érnek a hasonlóságok. Ezek a teremtmények nem vakok, és képesek azonnal áthelyezni magukat egy másik helyszínre a hajót behálózó spórahálózaton keresztül.
Ezért rendkívül nehéz őket követni. A Gamescom bemutatójában láthattuk, hogy a fejlesztők Briannát irányítva csak akkor használták a szkennert, amikor biztonságos volt, és a szerszámszíjat, hogy egy közeli képernyőn elterelést hozzanak létre. A szegmens végén, néhány percnyi lopakodás után a szörny hirtelen megjelent, és Briannának azonnal cselekednie kellett: a kütyüjét használta fel a lény megbénítására, hogy elmenekülhessen. Ez azonban csak egy a számos lehetőség közül, és ha nem vigyázunk, Brianna élete gyorsan véget érhet.
Mindenki túlélheti a borzalmas eseményeket, vagy mindenki meghalhat
No igen, ahogy azt a Supermassive Games korábbi címeinél megszokhattuk, itt is minden karakter életben maradhat, de ugyanígy mindegyikük el is veszítheti az életét. „A horror mindig keserédes,” magyarázta McDonald. „Nagyon sokféle perspektívából közelítünk hozzá. Ez a küldetés a reményről szól – az emberiség reményéről, hogy együtt képesek vagyunk valami jobbat létrehozni, ami aztán eltorzul.” Ez alapján úgy tűnik, hogy a különböző végkifejletek lehetősége újrajátszhatóságot biztosít a játék számára.
Izgalommal várom, hogy a Directive 8020 új területet fedez fel a horror műfajában, ezúttal a kozmikus horror világába lépve. Természetesen ebben a játékban is megvannak a váratlan ijesztések, de számomra sokkal rémisztőbb a mélyebb, belső félelem, amit a történet gerjeszt. Az űr klausztrofóbiája annyira intenzív volt, ahogy Brianna a Cassiopeia szűk tereiben lopakodott. Bár az űr határtalanul nagy, itt egy kis csoport ember egy zárt térben rekedt, ahonnan nincs kiút és semmilyen módon nem kérhetnek segítséget.
„Az űr klausztrofóbiát okoz, még akkor is, ha tudjuk, hogy végtelen,” hangsúlyozta az interjúban McDonald. „Emlékszel az olyan sci-fikre, ahol az emberek elsodródnak, és képtelenek visszatérni. Ez egy valódi félelem, […] majdnem olyan, mint amikor valaki fuldoklik, mert képtelen küzdeni az ellen, ami őt fenyegeti.”
„Ez egy kulcsfontosságú félelemkeltő hatás, vegyítve a sci-fi elemmel. Rengeteg szellőző, panel és gép van, amelyeken keresztül lehet lopakodni. De az árnyékokban bármi rejtőzhet. Az a tény is, hogy a hajó lezuhan, nem pedig leszáll, új lehetőségeket nyit meg, ahogy a hajó helyzete változik a játék során.” Egy izgalmas apróságként Dan megerősítette, hogy „valóban kimegyünk egy kicsit a hajóból is, így láthatjuk ezt a fantasztikus idegen bolygót, amely oly ellenséges velünk.”
Új horror-korszak a láthatáron
A The Dark Pictures: Directive 8020 pontosan az a cím lehet, amelyre sokan vártak. A lopakodós és túlélő horror elemek bevezetésével a Supermassive Games túlmutathat eddigi narratív fókuszán, és ez lehet a horror műfajának új klasszikusa. Az űr klausztrofóbiája, a játékosok számára nyitottabb játékmenet, és az a lenyűgöző történet, amelyet csak egy Supermassive cím képes nyújtani – mindezt világszínvonalú tehetségek keltik életre. Ha nem szúrják el a játékot, ez csak igazi lottóötös lehet.
A The Dark Pictures: Directive 8020 megjelenése várhatóan 2025-ben lesz PlayStation 5-re, Xbox Series X/S-re és PC-re.
-Herpai Gergely „BadSector”-
Amitől jó lehet:
+ Friss, lopakodós és túlélő horror mechanikák emelik a játékélményt
+ Egyedi atmoszféra a kozmikus horror és az űrbéli környezet révén
+ A Supermassive Games erős narratív képességeit kombinálja új játékmeneti elemekkel
Amit elszúrhatnak:
– A bonyolult mechanikák egyes játékosokat frusztrálhatnak
– A történet sablonossá válhat, ha nem hoz újat az űrbéli horrorban
– A nehézségi szint vagy az irányítási problémák elronthatják a játékélményt
Kiadó: Bandai Namco Entertainment
Fejlesztő: Supermassive Games
Stílus: Túlélő horror, lopakodós játék, narratív kaland
Megjelenés: 2025