ELŐZETES – A Funcom játéka, a Conan Exiles még két hete sincs, hogy PC-n megjelent Early Access változatban, és a fejlesztők majdnem minden nap egy jó 2-300 megás patchcsel dobják meg a nyílt világú túlélést, aminek megvan az esélye a sikerre, mire PlayStation 4-re érkezne, de addig hosszú az út…
A Funcom talán most lábra kap, ugyanis az ő nevükhöz fűződik az Age of Conan névre hallgató MMORPG, ami annyira nem volt rossz, és az első jelek alapján a Conan Exiles túltehet elődjén. Már az első jelenet is megfoghat egyeseket – a keresztrefeszítésből felszabadulunk. A játék leginkább azzal szerzett a játékosbázisán jócskán túlnyúló hírnevet, hogy a készítők nem csupán a meztelenséget, illetve a nemi szervekre is ható fizikát programoztak le, de ezen túl még egy külön csúszkával is változtatni lehet a nemi szervek méretét is – pont úgy, ahogy azt az arc személyre szabásánál az orral vagy a füllel tesszük.
Egy reddites interjúban kiderült, hogy a meztelenség már a korábban is alapvető része volt a játéknak, lévén a fejlesztők szerint illik a Conan világába, és a méretet szabályozó csúszka ebből az alapállapotból nőtt ki, teljesen természetesen. A rendszer működése az alábbi videón nagyjából 2:30-nál látható. (Figyelem, korhatáros tartalom!)
Korán van még
Mivel Early Accessben van a játék, és csak a PC-s verzió elérhető jelenleg (Xbox One: tavasszal, PlayStation 4: később), ezért csak az első benyomások és vélemények kerülnek megemlítésre, értékelés nélkül – így a fair, mert vannak azért hiányosságok. Például a screen tearing nekem nagyon zavaró volt, hogy itt-ott a kép szépen megtört, ami azért is érdekes, mert a Funcom az Unreal Engine 4-et vetette be. Talán pont emiatt tűnt fel egy másik furcsaság: a textúrák betöltődése – ez már a „hármasban” is érzékelhető volt, úgyhogy a hagyományok megmaradtak.
Ezzel szemben viszont kimondanám, hogy a vizualitás egészen jó! A grafika nem gyenge eresztés, ami Early Access címek tekintetében nem szokott olyan sokszor felbukkanni. Az előző bekezdést egy apró részlettel zártam, úgyhogy most is így tenném: tetszetős volt, hogy a környezet rombolásával nem csak pikk-pakk eltűnik a széttört szikla maradványai, hanem egyre kisebb és kisebb kövek lettek az egykor még masszív kőből.
Meztelen
A játékot – nem kertelek – meztelenül kezdjük, és ekkor még igencsak ki vagyunk téve a veszélynek. Az első dolgunk az lesz, hogy öltözékünk legyen, mert azért ádámkosztümben nem hiszem, hogy a harcok során sokáig húznánk, így a megfelelő védelem elengedhetetlen lesz. A gyűjtögetés pedig kulcsszerepet játszik. Először a ruha, aztán a védelem, aztán tető a fejünk fölé, így pedig nem fogunk pillanatok alatt a fűbe (vagy homokba) harapni, kivéve, ha egy krokodil teszi velünk ugyanezt.
Kelleni is fog egy bázis, mert így meg tudjuk tervezni, hogy miként kezdjük a környezetünket felfedezni, ugyanis így az eleinte szánalmas kis otthonunkból gyorsan egy kis falu is lehet. Az építkezés király PC-n, egy sima shift és egérgörgő kombóval be lehet lőni. Ehhez persze elengedhetetlen lesz a kraftolás, és a választott vallásunktól függően mást és mást tudunk könnyebben összerakni.
Szerverfüggő
Mintha a választott szervertől függene az, hogy milyen gyorsan szerzünk tapasztalati pontot, és ha már szerverek, meg kell említenem itt valamit. Nekem valami olyasmi rémlik, hogy hetven játékos lehet egyszerre a szerveren. Akárhogy is nézem, az nem sok. Egy ilyen játék során pláne, és ha esetleg lesz X1-PC cross-play (eleinte nem lesz – ezt a Funcom mondta!), akkor az igencsak kevés lesz! Ezt érdemes lenne feljebb rakni mondjuk 128-ra. Azt már el lehetne fogadni.
A másik furcsaság szerintem a harcrendszerben rejlik – nem tűnik még tökéletesen kidolgozottnak, úgyhogy ezen valószínűleg a Funcom még fog módosítani. Talán azért tűnt érdekesnek, mert a szerverek sem voltak mindig a helyzet magaslatán: itt-ott elég ütős lag jött be, ami szépen kihatott a mesterséges intelligenciára, mert olyan baromságokat produkáltak itt-ott, hogy a földön fetrengtem a röhögéstől. Harcolás közben egy helyben megállnak, vagy akár felemelt kézzel rohangálnak… ehh, hát igen, ezen azért még lenne mit módosítani a fejlesztőknek. Van idejük rá.
Jók az alapok
Az építkezés akár már a Minecrafton nevelkedetteknek is kapóra fog jönni, úgyhogy arra nincs panasz. Audióban is korrekt már most a Conan Exiles, és mivel a Funcom megállás nélkül javítgatja a játékot, a korábban említett hibák is gyorsan el fognak tűnni. Ha értékelnem kellene a játékot, akkor most úgy egy 8-ast kapna, talán egy 8,5-et is. Annyi, hogy az elején tényleg ki kell bekkelni a túlélős részt, de aztán a játék komolyan kinyitja a kapuit – ha a Funcom meg tudja valósítani az MMO-kkal fontos addikció kiépítését itt is (és van ebben tapasztalatuk), akkor a Conan Exiles egy korrekt játék lehet PlayStation 4-en is… csak remélhetőleg nem fog vacak portot kapni.
-V-
Ezek tehetik sikeressé:
+ Barbár hangulata van
+ Korai állapota ellenére már most is ütős audiovizualitásával
+ Könnyen kraftolhatunk
Ezek miatt csalódást kelthet:
– A stabilitás
– Szerverlimitációk
– Unreal Engine 4-es adottságok: textúrák betöltése, képtörés
Kiadó: Funcom
Fejlesztő: Funcom
Stílus: MMORPG
Megjelenés: 2017. január 30.(steam early access), TBA 2017