VÉLEMÉNY – Arnold Schwarzenegger nem hazudott, amikor annyiszor mondta, hogy visszatér. „Get tu dá csoppá!”, mert ezek a legjobb Arnold-filmek.
Mondhattok, amit akartok Arnold Schwarzenegger színészi képességeiről, de mégis a legjobb, legokosabb rendezők szerepeltették, hatalmas kasszasiker filmekben. Például Arnold és James Cameron munkakapcsolata révén három különböző filmben (az első két Terminátor-filmben és a True Lies-ben) dolgozott együtt, és a sci-fi akciófilmek műfajának valaha látott legjobb filmjeit alkották meg. Vajon az érzelemmentes gyilkológép szerepét más is el tudná játszani, legalábbis ilyen rideg hitelességgel? Hasonlóképpen, vajon maga a Predator is olyan halálosnak tűnne, ha nem állna olyan magasan egy olyan, eleve masszív emberrel szemben, mint Schwarzenegger? Valószínűleg nem.
Arnold Schwarzenegger egy sikertörténet. Bármit is akart a férfi, azt elérte és a legmagasabb szinten uralta. A politikában elbűvölő, és az amerikai álom valóságos példája, a 2000-es évekre Arnold Schwarzenegger nem kevesebb, mint egy egész amerikai állam kormányzója lett.
A színészi pályára való visszatérésével a 2003 és 2011 közötti hivatali ideje után talán kevesebb klasszikussal találkozhatunk, de a 80-as évekbeli fénykorában látott, izmos, erősen akcentusos emberi automatának egy idősebb és átgondoltabb változatát láthattuk. Érdekes egy érett, bölcsebb Arnoldot látni a képernyőn és azon kívül is, visszatekintve Schwarzeneggert a 80-as évekbeli szerepeihez hasonlítani, egy igazi akciófilmes matuzsálemhez, aki egyszer a súlyemelést az orgazmus érzéséhez hasonlította, de olyan ambíciói is voltak, hogy Ingmar Bergman, svéd filmrendező pszichológiai művészfilmjeiben szerepeljen. Ezek tehát a legjobb Arnold Schwarzenegger-filmek, rangsorolva.
-
Maggie (2015)
Ez egy igazán nem mindennapi film. Amikor a „Schwarzenegger Vs Zombies” címre keresztelt Maggie-t először bejelentették, a legtöbb rajongó azt feltételezte, hogy ez valami 80-as évekbeli véres horror lesz, inkább a McBain The Simpsonsban való szerepeltetése nyomán. A Maggie azonban egy szentimentális meditációnak bizonyult a gyászról és az apa-lánya kötelékről, amely meglepően megható és valóságos. Mióta Arnie visszatért a színészethez, filmjei egy megfontoltabb színészt tükröznek, aki hajlandó a saját érzelmeire hagyatkozni és letenni a gépfegyvert. Lehet, hogy ez a film kicsit lassú, és a hardcore zombirajongóknak nem biztos, hogy tetszeni fog, de mindenképpen megnézésre ajánljuk.
-
Kommandó (1985)
Kétségtelenül a legbugyutább film ezen a listán, de a Kommandó mégis veri a Taken cselekményét, csak éppen 20 évvel korábban készült. Arnold egy John Matrix (!) nevű férfit alakít, és a lányát megmenteni igyekvő háborús útja során sorra kinyírja azokat az embereket, akik elrabolták a lányát. Nevetséges, hogy mennyi mindent felrobbantanak ebben a filmben, Schwarzenegger pedig ennek megfelelően óriásinak tűnik. Arnold Schwarzenegger okos pályaválasztásáról tanúskodik, hogy a listán szereplő többi filmmel ellentétben tényleg ez az egyetlen igazán véres akciófilm itt. Különösen a szerszámoskamra-jelenetben láthatunk néhány brutálisan halálos bérgyilkosságot. Mark Lester rendező az Empire magazinnak nyilatkozva a filmvásznon látható „felháborítóan” sok halálesetről így nyilatkozott:
„Olyan volt, mintha azt mondanám: ‘Hozzatok még több hullát!’. Sok kaszkadőrt újra felhasználtak – mindig új jelmezeket, bajuszokat és hajakat öltöttek magukra. Ugyanaz a fickó akár négy szerepet is játszhatott.”
-
Ítéletnap (1999)
A mostanra igazi fekete báránynak számító Ítéletnap közel sem kapja meg azt a szeretetet, amit megérdemelne, pedig Arnoldot magával a Sátánnal állítja szembe. Az egy horror/akció hibrid, amelyben Schwarzenegger egy nőt véd meg az ezredforduló előestéjén, és erősen játszik az okkultizmus, a vallás és a sátánimádat témáival. Olyan messzire megy a sztori, hogy Schwarzenegger egy gyászoló, megtört alkoholistát alakít, és Gabriel Byrne manipulatív és csábító Sátánjával állítják szembe, aki az egyik legkarizmatikusabb és leggonoszabb Lucifer-ábrázolás a filmvásznon, ami valaha volt.
-
A menekülő ember (1987)
Ha megJHbocsátjuk az ízléstelen krómozott pizsamaruhákat, ez a sci-fi film nagyon szórakoztatóvá válik, arcade videojáték-hangulattal. A Stephen King (jelentősen eltérő) novellája alapján készült filmben az akcióelemek ismét felpörögnek, hiszen Arnoldot tévesen bebörtönzik, és ki kell harcolnia magát az őt megállítani küldött szakavatott szörnyszülöttekkel szemben. A menekülő ember a véres akció/sci-fi (Schwarzenegger szakterülete) köntösén keresztül parodizálja a világ valóságshow iránti megszállottságát, a legszélsőségesebbre fokozva azt, ahol az emberek szívesen nézik a halált, mintha lottószámok lennének. Ezt a fajta ötletet azóta már sokszor megcsinálták (Fekete tükör, Gamer, Az éhezők viadala), de ez tényleg az OG, Richard Dawson főszereplésével, mint tökéletesen smúzos házigazda. Ha minden igaz, akkor egy Edgar Wright rendezte remake is készül, ami elképesztően jól hangzik.
-
Az utolsó akcióhős (1993)
Ez a film egy méltatlanul tűnt el a süllyesztőben. Wes Cravennek még a Sikoly-sorozat előtti filmje Az utolsó akcióhős a világ legnagyobb sztárját vette rá arra, hogy a való világba csöppent fiktív karaktert alakítson. A film a megjelenésekor hatalmas bukás volt, gyenge kritikákat kapott és csak szerény bevételt hozott a kasszáknál. Az utolsó akcióhős mégis, csak jobb lett a korral, mivel az akciófilmek agresszívan buták maradtak.
Hatalmas díszletekkel, klasszikusokra való rájátszásokkal, az AC/DC eredeti számával, elképesztő karakterekkel (Charles Dance egy ördögien angol gonosztevő, Danny DeVito pedig egy animált macskának ad hangot) ez a film Hollywoodot gúnyolja, miközben csakis miatta létezhet. Az utolsó akcióhős – a vásznon és azon kívül is – egy igazi akcióőrület, amelyet a nevetségességéért kellene ünnepelni. A Yahoo-nak nyilatkozva az eredeti forgatókönyvírók megjegyezték, hogy a színfalak mögött zajló viharos időszakról beszéltek, és szó szerint hét különböző forgatókönyvírót említenek, akik a projekten dolgoztak.
-
Conan, a barbár (1982)
A nagyszerű John Milius (Az apokalipszis most forgatókönyvírója) által írt és rendezett akciófilmben Arnold játszotta a címszereplő Conan a barbárt ebben a kardokról, vallásról és szandálokról szóló fantasy történetben. A mára hatalmas klasszikussá vált Conan főellenségét James Earl Jones alakította és sok tekintetben a korai Szindbád-filmekre hasonlított, ahogy Arnold óriáskígyókkal harcol, mindenkit szanaszét kaszabol és szórakozásból fejeket csapkod le. Mint mindig, Schwarzenegger óriási termete a filmvásznon valóban hihetővé teszi őt, mint egy olyan férfit, aki minden fantasztikus csatát akár egyedül is meg tud nyerni. A Conan, a barbár hamisítatlan hollywoodi film, minden képkockájában tökéletesen, klasszikus heroic fantasy alkotás.
-
Total Recall – Az emlékmás (1990)
Furcsa módon ma már leginkább a „hárommellű mutáns” jelenetéről híres, de a Total Recall elképesztő jó együttműködés volt Schwarzenegger és Paul Verhoeven (Starship Troopers) rendező számára – hiszen akciósztárt egy vérszomjas sci-fikről híres legenda rendezte. A Phillip K. Dick novellája alapján készült filmben Schwarzenegger egy rossz emlékű férfit alakít, akit egy háborús övezetbe taszítanak a Marson. De mi az álom és mi nem az? A Total Recall a 80-as évek 90-es évekre való átmenetéről árulkodik, és egy olyan rendezőt és színészt mutat, akik a legjobb formájukat hozzák. Színtiszta hollywoodi popcorn, és még ma is lenyűgöző nézni. Érdekesség, hogy Arnoldot egy időben Verhoeven Robotzsaru című filmjében is szerepeltetni akarták, de úgy tűnik, túlságos nagy testtömege és nem túl vonzó ajkai miatt végül bukta ezt a szerepet, Peter Weller javára.
-
Predator (1987)
A Predator a feje tetejére állítja a szuperkatonák történetét, és csupán célpontokká degradálja őket, mivel egy láthatatlan és fejlettebb ellenség vadászik a kommandósok csapatára idegen területen. A nagydarab férfi karrierjét mutatja, hogy egy olyan fantasztikus film, mint a Predator, „csak” a harmadik helyen szerepel a legjobb Arnold Schwarzenegger-filmek listáján.
A Predator egy igazi, véráztatta 80-as évekbeli akciómozi, feszes cselekményvezetéssel és látványos előzményekkel. Álcázó képességével és hirtelen támadásaival a Predator a modern filmek egyik legmenőbb űrlényét adta a világnak. Az írónak, Shane Blacknek (akit Az utolsó akcióhős írójaként is jegyeznek) jár a dicséret, amiért ilyen hatalmas méretű izompacsirták reménytelenek és rémültek a filmben: a végső összecsapás során a 2.5 méteres Arnie aprónak tűnik ehhez a vérszomjas vadászhoz képest.
-
A Terminátor (1984)
A Terminátor a horror/sci-fi mesterkurzusa az akkor még senki James Camerontól (aki akkoriban épp a Piranha 2-től jött ki). A Terminátor megmutatta, mit jelent az igazi elszántság egy gonosztevőben, párosítva valamivel, ami gyorsabb, erősebb, okosabb, és amit (látszólag) nem lehet megölni. A Terminátor (és Arnold) egy hibátlan sci-fi akció-horror. A két emberi főszereplő, Sarah Connor (Linda Hamilton) és Kyle Reese (Michael Biehn) hihető és kétségbeesett a jövőbeli terrorral szemben. A fináléban, ahol a sérült android „csontváza” egy lábon sántikálva üldözi a Sarah Connort, filmtörténet egyik legijesztőbb pillanata marad.
-
Terminátor 2: Az ítélet napja (1991)
A T2 a még mindig vadítóan jól kinéző, élvonalbeli effektekkel valahogy továbbfejlesztette az amúgy is látványos filmet. Az utóbbi idők Disney-filmjeihez hasonlóan bizarr módon ez volt az első olyan élvonalbeli, hollywoodi film, amely az előző film főgonoszát hősként pozícionálta újra.
A Terminátor 2: Az ítélet napja minden elképzelhető módon megemeli a tétet, nagyobb léptékkel, nagyobb költségvetéssel és egy olyan ellenféllel, aki éppoly hihetetlenül emlékezetes, mint az elődje. Minden egyes karaktert jobbá fejlesztettek. Egy vagány Sarah Connorral, aki immár John Connor (Edward Furlong) személyében megszülte az emberiség reménységének jövőjét, a korábban gonosz Arnold androiddal, aki tanul az emberiségről, és egy új, schtum gazemberrel, aki fejlettebb és akit az az egyetlen cél vezérel, hogy mindannyiuknak véget vessen, a Terminátor 2 nem csak az egyik legjobb Schwarzenegger-film, hanem minden idők egyik legjobb filmje. Igazából nincs egyetlen jelenet, amit ki lehetne itt emelni, hiszen mindegyik egy-egy filmes csúcspont. A Terminátor 2 a tökéletes folytatás, sőt, a tökéletes film.
-theGeek-