1348: Ex Voto – Egy brutálisan valóságű középkori akció-kaland, amit tilos szem elől téveszteni

ELŐZETES – Egy realisztikus középkori The Last of Us, a Baldur’s Gate 3 egyik színésznőjével és a kritikától mit sem félő olasz fejlesztőcsapattal. A 1348: Ex Voto egy kis stúdió nagy ambíciója, amely 2026-ban érkezik PC-re, PS5-re és Xbox Series konzolokra.

 

Rengeteg játék tűnik fel különféle eseményeken, amelyek hiába mutatnak ígéretesen, pár nap múlva eltűnnek a bejelentések és megjelenések végtelen tengerében. Sajnos a 1348: Ex Voto is hasonló sorsra juthatott volna – de próbáljuk ezt megakadályozni, mert ez a projekt sokkal többet érdemel. A játékot tavaly augusztusban mutatták be a Future Games Show 2025 rendezvényen, ahol rögtön felkeltette az érdeklődést: harmadik személyű akciójáték, középkori európai környezetben, amely a The Last of Us narratív erejét próbálja megidézni. Most, hogy zárt ajtók mögött láthattuk mozgásban is, már alig van kétségem afelől, hogy ez a középkori történet az egyik legígéretesebb független cím lehet – különösen úgy, hogy Jennifer English (a Baldur’s Gate 3 egyik színésznője) is szerepel benne, a látvány és a történet pedig egyaránt nyers, hiteles és erőteljes.

 

 

Utazás a középkorba, valóság és fikció határán

 

Amikor az ember először látja mozgásban az Ex Voto-t, azonnal szembetűnik a részletgazdag és gondosan kidolgozott világ. Az olasz fejlesztők nem mentek messzire: a játék a 14. századi Dél-Olaszországban játszódik, „a csizma” partvidékén, abban az időszakban, amikor a legnagyobb fenyegetést a bubópestis jelentette. A 1348: Ex Voto így természetesen rokonítható az A Plague Tale-szériával, de egy fontos különbséggel: míg az Asobo Studio játéka a járványra és annak tragédiáira fókuszált, itt a pestis inkább társadalmi és környezeti háttérelem marad. A középpontban a karakterek és a személyes történetek állnak.

A főhős, Aeta, egy nemesi családból származó fiatal lovag, aki elvesztette családját, és most gyermekkori barátját, Biancát keresi – az egyetlen élő kapcsolatot, amely még köti a múltjához. Aeta különleges figura: női lovagként a középkori Európában ritka kivétel, története mégis természetesen illeszkedik a korszakba. A fejlesztő Sedleo két tapasztalt színésznőt választott: Alby Baldwin és Jennifer English nemcsak a hangjukat, hanem mozgásukat is kölcsönözték a karaktereknek motion capture technológiával, ezzel igazi hitelességet és emberi mélységet adva a játéknak. A történet így nemcsak látványában, hanem érzelmi töltetében is a középkor kemény, mégis emberi oldalát mutatja be.

 

A fejlesztők nem kérnek bocsánatot – és ez így van jól

 

Bár a csapat szerint a társadalmi kérdések nem lesznek központi elemei a történetnek – Aeta inkább egy olasz Arya Stark-ként viselkedik, aki saját útját járja –, a fejlesztők tudják, hogy lesznek, akik felhúzzák a szemöldöküket egy női lovag láttán. „Nem zavar minket” – mondta Tom Oceano, a játék rendezője. „Tudjuk, hogy nem mindenki fogadja el ezt a koncepciót, de ez a mi történetünk, és ezt akarjuk elmesélni.” Hozzátette: „Nem fantasy játékról van szó, és nincsenek benne természetfeletti elemek sem.”

Az Ex Voto tehát földhözragadt fikció: álomszerű, mégis valóságos tájakon járunk majd, miközben a háború Dél-Olaszországot vérbe fojtja. A környezet hitelességéről történészek és építészek gondoskodtak, hogy a játék vizuálisan is éppoly lenyűgöző legyen, mint amennyire nyomasztó. A történet a pestis okozta vallási és erkölcsi válság közepette bontakozik ki, miközben Firenze, Velence, Milánó és Genova köztársaságai politikai és katonai harcokba bonyolódnak. A Sedleo célja nem az erőszak vagy a szenvedés eltúlzása, hanem a korszak valóságának megmutatása – mindez körülbelül 8 órányi játékidőbe sűrítve.

 

Olyan, mint a Hellblade – lineáris, de intenzív

 

Az Ex Voto nem a monumentális csatajelenetekről szól, hanem a közvetlen, személyes küzdelmekről. A fejlesztők egy szűkebb, lineáris struktúrát választottak, ahol az akció dominál, a lopakodás viszont háttérbe szorul. A harcok jellemzően kis léptékűek – 1-2 ellenféllel zajlanak –, ám minden összecsapás súlyos és végzetes. A harcrendszer érzésvilága a Kingdom Come: Deliverance 2-éhez hasonlít, ahol a kardcsapások, kitérések és ütések súlya valóban érezhető. Itt egyetlen hiba is végzetes lehet.

A játékmenetben a Ghost of Tsushima-t idéző harcállásrendszer is megjelenik, amely két stílust enged: egykezes és kétkezes fogást. Az egykezes gyorsabb, mozgékonyabb, de kevésbé védett, míg a kétkezes stabilabb, pontosabb, de lassabb. A rendszer dinamikus – harc közben is válthatunk stílust animációk nélkül, ami gördülékennyé teszi a küzdelmet. A Sekiro: Shadows Die Twice-hoz hasonlóan itt is fontos szerepet kap az egyensúlyrendszer, ahol a hős és az ellenfelek is kibillenhetnek, és így kiszolgáltatottá válhatnak egy halálos támadásnak.

Nem lesz soulslike: „Ez nem soulslike játék, hanem inkább a Hellblade és a The Last of Us lelkét idézi” – mondta Oceano. A játék nem kínál fegyverváltást vagy mély RPG-rendszert, de a kard személyre szabható, vizuálisan és harci szempontból egyaránt. Az Ex Voto így egy őszinte, sallangmentes akciójáték, amely a történetmesélésre, a karakterekre és a történelmi hitelességre épít.

Sok kérdés még nyitva maradt, de a koncepció, a látványvilág és a színészi munka alapján ez az egyik legígéretesebb, legkarakteresebb európai fejlesztésű projekt a horizonton. A megjelenés 2026-ban várható PC-n és konzolokon, és ha a csapat tartja a szavát, a 1348: Ex Voto könnyen lehet, hogy a következő nagy meglepetés lesz a narratív akciójátékok között.

Herpai Gergely „BadSector”

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)