ELŐZETES – Tényleg csak egy újabb „lusta” bőrlehúzás a Call of Duty: Black Ops 7? A húszéves széria rendre megkapja a magáét az iparági szereplőktől a kapzsi monetizáció, a bughalmok és az ötlettelenség miatt. Csakhogy a legújabb rész már az elején bebizonyítja: itt bizony bőven van „bang for your buck”.
Augusztus elején, pár nappal a Black Ops 7 Los Angeles-i nagybemutatója előtt a Blizzard korábbi elnöke, egykori Microsoft-felsővezető, Mike Ybarra keményen beszólt a Call of Duty-szériának. Az X-en közzétett posztjában „lustának” nevezte a franchise-t, majd hozzátette: az EA közelgő Battlefield 6-ja idén „porba tapossa” majd a CoD-ot, és végre arra kényszeríti a készítőket, hogy normális FPS-eket gyártsanak. Nem sokkal korábban Ian Proulx, a Splitgate 2 fejese is kigúnyolta a sorozatot a Summer Game Fest színpadán. Úgy fest, mára iparági belső poén lett a Call of Duty – a végtelen folytatások szimbóluma.
Nem mindenki szereti, de mindenki beszél róla
Ez persze még nem minden. A húszéves márkanév továbbra is milliószámra adja el az újabb epizódokat – a tavalyi Black Ops 6 volt a 2024-es év legkelendőbb játéka –, de a játékosok közt egyre nagyobb az elégedetlenség. Sokan kifogásolják a mohó mikrotranzakciókat, a „fizess és nyerj” típusú skineket, a bugokkal teli élményt, vagy éppen azt, hogy most már mesterséges intelligenciával generált tartalmakat is árulnak pénzért.
Talán épp ezekre a panaszokra reagálva a Treyarch legújabb alkotása, a novemberben megjelenő Black Ops 7 már első ránézésre is tele van tartalommal. A kampány sztárparádéval kecsegtet: Milo Ventimiglia (This is Us), Michael Rooker (A galaxis őrzői) és Kiernan Shipka (Chilling Adventures of Sabrina) is szerepel benne. A történetet akár négyen is végigjátszhatjuk co-op módban, visszatér a közkedvelt Dead Ops Arcade twin-stick minijáték, és bemutatkozik egy teljesen új, 20 fős játékmód, a Skirmish, nagyméretű térképekkel, wingsuit-tal és járművekkel. Lustának nevezni ezt? Elég merész lenne.
A Black Ops 7 tulajdonképpen egy pszeudo-folytatás, amit párhuzamosan fejlesztettek a Black Ops 6-tal. A sztori a 2012-es Black Ops II után játszódik, ahol Ventimiglia játssza a visszatérő főszereplőt, David Masont. Az események 2035-ben zajlanak, és tele van futurisztikus hadigépekkel: minidrónrajok, Boston Dynamics-szerű robotkutyák (úgynevezett DAWG), és egy kiterjesztett valóságot idéző felhasználói felület teszi látványossá a játékot. Mason egy négyfős elit katonai egység vezetője, és a Black Ops II óta először játszhatjuk végig a kampányt akár három barátunkkal közösen.
Forródrót a tudatalattidba
A Black Ops szellemiségéhez hűen a történet ezúttal is keveri a titkos hadműveleteket, pszichológiai hadviselést és a technológiai paranoia témáját. Visszatér a széria egyik legismertebb gonosztevője, Raul Menendez, aki most egy olyan drogot fejlesztett ki, amely hallucinációkat okoz mindenkiben, aki belélegzi. Egy bemutatójelenetben például hatalmas macséták hullanak az égből, miközben Los Angeles 405-ös autópályája úgy kanyarodik az ég felé, mint egy Hot Wheels játékpálya – ismerős jelenet lehet a Batman: Arkham Asylum Scarecrow-jeleneteiből.
Hogy a játékosok ne rohanjanak át a kampányon egyből a multiplayer kedvéért, a Treyarch egy új „endgame” rendszert is bevezetett. A lineáris sztori után megnyílik egy óriási, nyitott világú térkép Avalon fiktív városában, ahol egyéni képességekkel és új felszerelésekkel oldhatunk meg rendszeresen frissülő kihívásokat. „Ez teljesen újradefiniálja, mit jelent a kampány a Call of Duty-ban” – ígéri Kevin Drew, a dizájnért felelős vezető.
Az új, összekapcsolt előrehaladási rendszer pedig azt is lehetővé teszi, hogy kampány közben XP-t gyűjtsünk, fejlődjön a fegyverünk és a battle pass-unk is haladjon. Ez ösztönözheti a játékosokat, hogy minden játékmódot kipróbáljanak – különösen ezt a formabontó kampányverziót. „A connected [összekapcsolt] szó sokszor elhangzott” – mondja Yale Miller, a gyártásért felelős igazgató. „Amint a barátaiddal játszol, sokkal könnyebb belevágni egy kampányba. Egyedül az van, hogy ‘mi történik, nem is tudom, mikor játszottam utoljára CoD-kampányt’. De ha baráttal játszol, az teljesen más élmény.”
Zombik, nosztalgia és egy csipetnyi arcade
Természetesen a Black Ops 7 „nagyobb és jobb” filozófiája a zombimódra is kiterjed. Ezúttal a Treyarch történetének legnagyobb köralapú térképét kapjuk, amelyet a Black Ops II TranZit pályája inspirált. Az elmúlt évek szólóorientált zombijátékaival ellentétben most a csapatmunka kerül előtérbe: közösen kell megküzdeni a hordákkal, járműveket használva, miközben alternatív verziókkal találkozunk az eredeti főszereplőkből – Richtofen, Belinski, Masaki és Dempsey visszatérnek… csak épp másképp.
És persze visszatér a rajongók kedvenc játékon belüli játéka, a Dead Ops Arcade is – egy klasszikus twin-stick lövölde, amit ezúttal is a zombimódban találunk meg. „Dave King, a CTO-nk teljes szívéből imádja ezt a projektet” – mondja Miller. „Ő és egy kis, kísérleti mérnöki csapat csinálták az első verziót. Itt mindenki odavan a régi arcade-gépekért… A stúdió fele már legalább tíz éve itt dolgozik, így sokan közülük a kezdetek óta részesei a Dead Ops-nak.”
Lőj, ugorj, csapd le – aztán oszd meg
Az online élményt tekintve is van mit rágni: a megjelenéskor 16 multiplayer térkép lesz elérhető, köztük 16 teljesen új fegyverrel, melyek eddig még soha nem szerepeltek Call of Duty-játékban. Új funkció a fegyverkonfiguráció megosztása, így elküldhetjük barátainknak az általunk kicsiszolt loadoutot – legyen szó a Peacekeeper M1 hibrid SMG/AR-ről vagy az Echo 12 nevű, brutális shotgunról.
A Black Ops 6-ban debütált „omnimovement” rendszer továbbfejlesztésre került: mostantól falról elrugaszkodva is ugorhatunk, valamint új grappling hook mechanika is érkezik. A képességek terén az egyik legérdekesebb az új Drone Charmer funkció, amely lehetővé teszi, hogy egy drónhadsereget küldjünk az ellenfelek nyomába – hasonlóan a World at War kutyás támadásaihoz, csak ezúttal repülnek.
Ez még mindig a Call of Duty, amit szerettünk… csak sokkal több mindenre képes
Vajon a Black Ops 7 tényleg egy dupla középső ujj a kritikusoknak, akik lustának titulálták a sorozatot? „Nem hinném, hogy ez egy dupla középső ujj lenne” – mondja Matt Scronce. „Én a közösségből jövök. 2007-ben a Treyarch repített ki, hogy kipróbáljam a World at War DLC-jét, szóval ebbe születtem bele. A pályám során mindig is szem előtt tartottam a játékosok szempontjait, így teljesen értem őket. De őszintén? Örülök, hogy még mindig részese lehetek ennek a beszélgetésnek… Ha már nem vitatkoznak arról, melyik játék jobb, akkor elvesztél, nem? Mindig azon gondolkodunk, hogyan tolhatjuk tovább a határokat, hogyan csinálhatunk valami váratlant.”
Lehet, hogy az éves Call of Duty-megjelenések már nem rengetik meg az ipart, vagy nem definiálnak újra egy zsánert, de azt nehéz lenne letagadni, hogy a Black Ops 7 egy játék áráért három, egymással összekapcsolódó, barátokkal is élvezhető élményt kínál. Ez az átfogó, holisztikus megközelítés elég lehet ahhoz, hogy megőrizze relevanciáját – akármit is dobjon be a Battlefield az asztalra.
Call of Duty: Black Ops 7 megjelenés: 2025. november 14., PC, PS5, Xbox
-Herpai Gergely „BadSector”-







