VÉLEMÉNY – Előbb a Fortnite, most a Facebook – az Apple áruháza újabb pofont kap, ahogy a Facebook új eszközt bocsát piacra a kisebb vállalkozásoknak. Ez a szórakoztatóipari forradalom azzal vette kezdetét, hogy az Epic Games megkísérelte kijátszani az Apple jutalékrendszerét, ami erre eltávolította áruházából az Epic sikerjátékát, a Fortnite-ot. Az Epic Games erre egy lázító videóval válaszolt, mire a Google is leszedte saját applikációs üzletéből a cuccot. Most, hogy már három tech óriás is egymás torkának esett, a Facebook is beszállt a lázadásba az Epic által „Nagy Testvérnek” tartott Apple-el szemben: mégpedig egy kisebb vállalkozások számára fejlesztett eszközzel támadta be az almás céget, mellyel fizetős online eseményeket tarthatunk cégünk népszerűsítése érdekében. („Paid Online Events”)
Először is maradjunk objektívek: cégekről beszélünk. Próbálhatnak nekik arcot és innen-onnan összekukázott identitást adni, de ezek legfeljebb jogi értelemben „személyek” – valójában profitorientált, mesterségesen képződött szörnyekről beszélünk. Most, hogy ezt tisztáztuk, és a fentebb emlegetett „kereszteshadjáratot” és „forradalmat” helyretettük, nézzük a cégek közötti játszma legújabb szereplőjét.
A közösségi média óriása, mely gyakorlatilag nem hagy egyetlen kisebb céget sem érvényesülni, csak ha az átvezeti tartalmait/adatait a Facebook kétes megbízhatóságú felületén, most álságosan a kisebb cégek védelmére kelt, akiket szerinte az Apple keményen sarcol a szolgáltatások és mikrotranzakciós in-app bevételek utáni 30%-os jutalékával.
A csörte egy nappal azután történt a Facebook részéről, hogy a játékosok között még mindig népszerű Epic Games, a Fortnite fejlesztő-kiadója már beperelte az Apple-t versenyellenes magatartása miatt.
A támadás egy kisebb vállalatoknak szánt új eszköz piacra dobásával indult, mellyel fizetőssé tehetünk online eseményeket, például tanórákat vagy akár borkóstolókat. Egyelőre, a Facebook nagylelkűen eláll attól, hogy részesedést szedjen az így szerzett bevételek után, mondván a koronavírus komolyan érintette a kisebb vállalkozásokat. (Persze, ha a cégek és júzerek rászoknak ennek használatára, akkor jöhet majd a fekete leves…)
A balhé a Facebook részéről akkor vette kezdetét, amikor az Apple jelezte, hogy nem fog hozzájárulni eszközein a 30%-os jutalék megkerüléséhez, tehát minden Facebook alkalmazással az iOS-en elköltött pénz 30%-a az Apple zsebében landolna továbbra is.
A Google kijelentette, hogy ők megengedik az eszköz működését platformjukon hasonló fizetési kötelezettségek Facebook-ra erőltetése nélkül.
„Megkértük az Apple-t, hogy vegyen vissza a 30%-os App Store jutalékából, vagy legalább engedje meg nekünk, hogy felajánljuk a Facebook Pay-t, amellyel átvehetnénk a terhet a COVID-19 alatt roskadozó cégek válláról. Sajnos mindkét ajánlatunkra nemet mondtak, így a vállalkozások csak a nehezen megszerzett bevételeik 70%-át kaphatják kézhez.” – sajnálkozott Fidji Simo, a Facebook App feje egy blog posztban, ahol is az új fícsöröket jelentette be.
Nem akadt olyan Apple szóvivő, aki azonnal reagált volna a kérésre, hogy kommentálja az eseményeket.
Már évek óta kritika tárgya az, ahogyan az évek során az IBM-el szembeni lázadó cégből brutális vállalatgigásszá nőtt Apple leszedi a maga sápját a kisebb cégek bevételeiből, de az USA-ban és Európában zajló bizalmatlansági eljárások különösen érzékeny témává tették ezt az iPhone-t gyártó cég számára.
Egészen csütörtökig azonban ezek a harcok az Apple és jóval kisebb cégek között zajlottak, a nagyfiúk csak most szálltak be a buliba… Eddig a pontig a Spotify zeneszolgáltató volt a legnagyobb cég, aki szembe mert szállni az Apple-el. Most pedig itt van az Apple-el szemben rögtön az egyik legnagyobb videójáték gyártó a világon, s a Facebook, az egyike azon tech cégeknek, akik méretükben és forrásaik tekintetében is összevethetőek a hatalmas vállalattal.
A fejlesztők már jó ideje kritizálták az Apple-t és a Google-t a sokszor 30%-ot is meghaladó jutalékfizetési kényszer miatt, amellyel muszáj volt megváltaniuk helyüket a két megavállalat platformjain.
Úgy tűnik, a Fortnite kinőtte a virtuális világot, és most már egyenesen cégekre támad. Konkrétan a Google-re és az Apple-re.
A fejlesztők elsődleges panasza annak a puszta ténye volt, hogy az Apple és a Google akkorára nőhettek, hogy már külön „adót” vetnek ki a náluk forgalmazott szellemi termékekre, melyekkel aztán saját eszközeiket tolják, effektíve konkurenseik pénzén.
“A kérdés itt nem az, hogy a 30% vagy a 15% fair-e, hanem hogy nincs másik áruház, nincs igazi rivális ezeken a platformokon.” – mondta Matthew Ball média szakértő, az Amazon Studios korábbi stratégiai tanácsadója.
„Ez így azt jelenti, hogy az Apple jutalékrendszerét és szabályait, melyeket úgy erőltetnek, nem a piac határozza meg, hanem csakis az Apple, hasraütésszerűen — aki mellesleg a történelem egyik leghatalmasabb cége.” – mondta.
Ezen a héten az Epic Games lett az első vállalat, amelyik elő mert lépni, s tenni mert valamit az Apple és a Google sarca ellen. Ezt dicséretesnek is tartottam én, ezen cikk írója is. Azonban a Facebook színrelépése hideg zuhanyként ébresztett fel az álomvilágból: ezek nem többek, mint lelketlen, mindenben a hasznot kereső multik. Mindenesetre érdekes, hogy az egyébként szerintem gyomorforgató, gyermeklehúzó, méregdrága Fortnite-os mikrotranzakcióival házaló Epic lett ennek a látszólagos forradalomnak az elindítója, egy videójátékiparból érkező cég. Ez is mutatja, hogy milyen veszélyes és nagy befolyással bíró is lett ez az iparág.
Az Epic, habár nekiment az Apple-nek, nem ment neki a Google-nek, aki ugyanezt csinálja, talán csak nem olyan nagyban, mint az Alma.
A Facebook számára egyéni jelentőséggel is bírt a pénteki támadás:
Közel egy évtizede harcol egymással a két Szilícium-völgybeli vállalatóriás a különböző céges politikákhoz való hozzáállásuk miatt. Az Apple igazgatósága például Steve Jobs-al és a jelenlegi elnök Tim Cook-al az élen gyakran kritizálta a Facebook-ot a felhasználói adatokkal való visszaélések miatt.
Mark Zuckerberg, a Facebook arca és elnöke s más Facebook vezetők már többször vállon veregették magukat a nyilvánosság előtt, amiért szolgáltatásaikat megtartották ingyenesnek még a vállalatok számára is. Hogy ez mennyire van így, arról hosszasan lehetne mesélni, mindenestre ne lássunk bele többet a cégek összecsapásába, mint ami benne van: itt mindenki a jófiú szerepére játszik, miközben csak a pénz érdekli, főleg igaz ez a Facebook-ra, aki, miközben ellehetetleníti, hogy nyugodtan posztoljam saját szellemi termékemet, melyet ezen vállalkozás, a theGeek oldalán létrehozok, pofátlanul a kisemberek és a kisvállalkozások barátjának tünteti fel magát.
Hogy honnan tudod, hogy Mark Zuckerberg hazudik? Onnan, hogy mozog a szája…
-Praesagus-
Forrás: NBCNews.com
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!