Twin Peaks S01-S02-S03 (1990-2017) – Idén krisztusi korba lépett a Twin Peaks „Lynch-hangulata”

SOROZATKRITIKA – David Lynch Twin Peaks című sorozata a televíziózás művészetének egyik sarkköve. Mint a szürrealizmus modern képviselője, Twin Peaks több mint egy egyszerű bűnügyi sorozat, egyszerre rejtély, pszichológiai dráma, szürreális horror és szatirikus szappanopera. Az alapvető kérdés, ami az egész sorozatot áthatja: „Ki ölte meg Laura Palmert?” De a válasz sokkal bonyolultabb, mint ahogy azt gondolnánk. Cikkünket a SkyShowtime-on lévő Twin Peaks évadok alapján írtuk, melyekből sajnos csak az első és a harmadik van fent.

 

 

David Lynch pályafutása sosem volt egy egyenes vonalú, hagyományos karrier. Lynch 1984-es filmje, a ‘Dűne’ anyagi csődöt jelentett, és míg a film mostanra kultikus státuszt ért el, akkoriban a kritikusok és a nézők egyaránt értetlenül álltak a nagyszabású, de túlságosan szerteágazó, a Frank Herbert regényhez képest viszont csak összecsapottnak tartott sci-fi eposz előtt. Lynch azonban nem adta fel, és nem sokkal később, a ‘Blue Velvet’ című filmjével újra a kritikusok kegyeibe került. Egyedi vizuális stílusa, misztikus történetmesélése és hátborzongató atmoszférája révén Lynch ismételten bebizonyította, hogy ő az avantgárd filmek mestere.

 

 

Egy igazi avantgárd mestermunka

 

Ekkor következett a Twin Peaks. Az 1990-es évek elején a televíziózás modernkori megújulása még messze volt, és Lynch is inkább a mozifilmek felé hajlott. Azonban Mark Frost író és producer meggyőzte őt arról, hogy a televízióban is lehetőség van igényes művészeti alkotások létrehozására. Lynch kezdetben szkeptikus volt, de végül belement a projektbe, és így született meg a Twin Peaks, ami forradalmasította a televíziós sorozatok világát.

Lynch a Twin Peaks létrehozása során szabad kezet kapott, és így a sorozat szervesen hordozza a rendező sajátosságait: a szürreális látomásokat, a bonyolult karaktereket és a kifinomult humorérzékét. A Twin Peaks nem csak a televíziós sorozatok új korszakát nyitotta meg, de Lynch karrierjében is új fejezetet indított el, ahol a televíziózás és a filmművészet közötti határok elmosódtak. A Twin Peaks azzal az ígérettel született, hogy a nézők a kis képernyőn is átélhetik a nagyvásznú filmek mélységét és művészi erejét. A sorozat formabontó jellege és a rendező zsenialitása egy egészen új műfajt hozott létre a televíziózásban, amely lehetőséget adott a művészi kifejezésnek és a narratíva komplexitásának növelésére, miközben megtartotta a közönség figyelmét a folyamatos rejtélyek és a lenyűgöző vizuális megjelenítés révén.

 

 

A sorozat kezdetei és a műfajok összemosása

 

1990-ben a Twin Peaks zseniálisan újszerű volt. A szürrealista, olykor nyomasztó hangulat, a hátborzongató zene és a karakterek abszurd humora egy szokatlan, de megnyerő kombinációt alkottak. A sorozat komolyan vette a saját hátborzongató jellegét, miközben tudatosan játszott a szappanopera-klisékkel, ami egy összetéveszthetetlenül egyedi atmoszférát teremtett. A televíziós közönség tehát szemtanúja lehetett valami egészen újnak és különlegesnek, amikor a Twin Peaks pilotepizódja a képernyőre került. A hagyományos televíziós szériák normáit felrúgva, Lynch nem adott be az iparág formai korlátjainak, és egy 90 perces, filmhosszúságú epizódot készített, amely azonnal lebilincselte a nézőket. Az epizód hossza lehetővé tette, hogy Lynch és Frost mélyebben bemutassák a Twin Peaks kisvárosát és lakóit, miközben a nézőkkel is megismertetik a sorozat alapjául szolgáló rejtélyt.

A forgatás is rengeteg különlegességgel szolgált. Lynch nem ragaszkodott a megszokott hollywoodi forgatókönyvi struktúrához. Helyette az alkotói folyamat során nyitva hagyta a lehetőséget az improvizációra és a spontaneitásra. A színészek gyakran a forgatás napján kapták meg a dialógusaikat, ami egy friss, spontán játékot eredményezett, melyet jól tükröznek a kamerák előtt. A Twin Peaks pilotja nem csupán a sztorit és a karaktereket helyezte előtérbe, hanem Lynch sajátos látásmódját is.

A pilotepizód elnyerte a kritikusok és a közönség elismerését egyaránt. A zavarba ejtő, de lenyűgöző látomások, az elgondolkodtató, rejtélyes dialógusok, és az abszurd humor zseniális ötvözete mindenkit magával ragadott. A Twin Peaks nem volt hasonlítható semmihez, amit addig a televízióban láttak. A sorozat megkérdőjelezte a műfaji határokat, és új színvonalat állított a televíziós storytellingben. Lynch és Frost szappanoperai elemeket, rejtélyt, drámát és horrorisztikus jeleneteket kevertek össze, olyan módon, ami addig példátlan volt. A Twin Peaks nem csupán szórakoztatott, hanem kihívást is jelentett a nézők számára, és mélyebb gondolkodásra ösztönözte őket.

A pilotepizód sikere azt bizonyította, hogy a televíziós közönség készen állt valami újra és izgalmasra, amit Lynch és Frost örömmel szolgáltattak ki nekik a Twin Peaksben.

 

 

A rejtélyek megoldása és a minőségbeli visszaesés

 

A Twin Peaks második évadának első felében került leleplezésre Laura Palmer gyilkosságának rejtélye. David Lynch és Mark Frost kezdetben nem akarták leleplezni Laura Palmer gyilkosát. A Twin Peaks-et nem egyszerű bűnügyi drámaként tervezték, ahol a gyilkosság csak egy elindító esemény a sokkal összetettebb, misztikusabb és pszichológiai történetvezetés felé. A kiinduló pont – „Ki ölte meg Laura Palmert?” – egy sokkal nagyobb, szürrealista univerzum felé vezető kaput nyitott meg, ahol a nézők találkozhattak az Amerika bukolikus kisvárosának mélyen gyökerező sötétségével.

Azonban a sorozat elsöprő népszerűsége és a nézők Laura Palmer gyilkosságának okára irányuló kíváncsisága arra kényszerítették a hálózatot, hogy nyomást gyakoroljanak Lynchre és Frostra, hogy adjanak válaszokat. A kényszerű leleplezés azt eredményezte, hogy a Twin Peaks második évadjának közepén a sorozat minősége érezhetően csökkent.

A rejtély megoldása után a sorozat elveszítette a misztikus és szürrealista karakterét, amit Lynch és Frost eredetileg létrehoztak. (Akik ott is hagyták a sorozatot egy időre, egészen az utolsó epizódig.) A történetvezetés átcsúszott a szokványos szappanopera irányába, és a karakterek is kezdtek elveszíteni a mélységükből. A szürrealizmus és a bonyolult pszichológiai történetmesélés helyett a sorozatot egyre inkább átjárták a könnyedebb, de kevésbé kielégítő szálak, ami gyakran komikusra fordult.

Lynch és Frost hiánya a sorozat kreatív irányításából szintén súlyosan éreztette a hatását. Az utóbbi időben egyre inkább a televízió gyártásának és a sorozat irányításának hátterében maradtak, ami nagyban hozzájárult a sorozat minőségének hanyatlásához. Az új írók és rendezők nem tudták maradéktalanul reprodukálni Lynch és Frost eredeti elképzeléseit, és a sorozat jelentősen eltávolodott a kezdeti elképzelésektől. A kritikusok és a nézők egyaránt észrevették ezt a változást, és a sorozat hamarosan elvesztette a korábbi népszerűségét. Az eredeti, friss és izgalmas sorozatból egy középszerű televíziós show lett, ami már nem tudta fenntartani a kezdeti különleges atmoszférát. A misztikus és szürreális elemek háttérbe szorulása, a mély karakterábrázolás hiánya, valamint a történet komplexitásának csökkenése mind hozzájárultak ahhoz, hogy a sorozat elveszítse korábbi ragyogását.

A kritikusok és a nézők érzékeltek egy erős minőségi visszaesést. A sorozat, amely annyira magával ragadó és izgalmas volt az első évadban, csupán árnyékává vált önmagának. Az a fajta innováció és kreativitás, ami annyira megkülönböztette a Twin Peakset a televíziós mezőnyben, elveszett. A színészi játék továbbra is magas színvonalú maradt, de a hiányos történetvezetés és a felületes karakterfejlődés miatt a második évad közepétől a Twin Peaks már nem volt képes fenntartani a kezdeti varázsát.

 

 

Twin Peaks – Tűz, jöjj velem! – Egy sötét utazás Laura Palmer világába

 

1992-ben, a Twin Peaks második évada után két évvel, David Lynch a „Twin Peaks: Tűz, jöjj velem!” című filmben ismét visszatért a Twin Peaks univerzumába. A film a sorozat mítoszának egyik központi karakterének, Laura Palmernek az utolsó hetére koncentrált. A film célja nem volt más, mint a sorozatban felmerült számos kérdésre választ adni, és még mélyebben bepillantást nyújtani Laura Palmer zavaros és sötét világába.

A film végül azonban nem találkozott a közönség és a kritikusok elvárásaival. Míg a sorozat egyedi keveréke volt a misztikusnak és a hétköznapinak, a film sokkal sötétebb és nyomasztóbb volt, sokkal inkább a horror és a dráma műfaját képviselte, mint a sorozat szürrealista és misztikus hangulatát. A film végigvezetett minket Laura Palmer utolsó, tragikus hetén, de sokan úgy érezték, hogy a film nem hozott frissességet a Twin Peaks világába, sőt inkább tovább sötétített a már amúgy is komor képen.

A „Tűz, jöjj velem!” azonban idővel kultklasszikussá vált. A rajongók és a kritikusok értékelni kezdték a filmben rejlő művészi mélységet és a sötét tónust, amely jobban illik a Twin Peaks világába. Lynch sajátos vizuális stílusa és a történetmesélés egyedi módja végül meghozta a filmnek a késői elismerést.

Mai napig azonban a „Tűz, jöjj velem!” nem elérhető a legtöbb streaming platformon, beleértve a SkyShowtime-ot is. A film megtekintéséhez DVD-n vagy Blu-ray-en kell beszerezni, vagy illegálisan letölteni, ami a filmhez való hozzáférési lehetőségeket korlátozza.

 

 

Twin Peaks: Az újraindítás

 

2017-ben, közel két évtizeddel a „Tűz, jöjj velem!” után, a Twin Peaks újra visszatért a televízió képernyőire „The Return” című harmadik évaddal. Lynch és Frost ismét a sorozat élén álltak, és az új évadot ugyanazzal a szürrealista és misztikus stílussal hozták létre, amely eredetileg meghatározta a Twin Peakset.

Az új évad sötétebb és komorabb hangulatot képviselt, mint az előző kettő. Lynch még mélyebben merült el a szürrealizmusban, és a sorozat újabb epizódjaiban sikerült újra meglepnie a nézőket. A szürrealista álomjelenetek, a furcsa humor, a hátborzongató látomások és a meglepő fordulatok ismét megjelentek, de ezúttal még kifinomultabb és mélyebb formában.

Az új évad a korábbi évadoknál nagyobb kihívásra ösztönözte a néző gondolkodását és művészeti érzékét. A gyakran ártatlanokat is ért brutális, kegyetlen és tragikus halálok a szokásos „Lynch-hangulatban” társultak a még karcosabban humoros és kacagtató jelenettel. Az összetett történetvezetés és a gyakori idősíkok közti ugrások a nézőt arra kényszerítették, hogy folyamatosan és nagy figyelemmel kövessék a cselekményt. Lynch és Frost ismét elutasították a konvencionális történetmesélés szabályait, és helyette egy olyan világot teremtettek, ahol a logika és a realitás másodlagos szerepet játszik.

A Twin Peaks: The Return végül pozitív kritikai fogadtatásban részesült, és számos díjat nyert. A sorozat még tovább tágította a szürrealizmus határait, és tovább bővítette a Twin Peaks univerzumát. Az új évad emellett még több kérdést tett fel, mint amennyit megválaszolt, és sok rajongó számára tovább bővítette a sorozat rejtélyét.

A Twin Peaks: The Return tehát egy újabb példa volt Lynch és Frost kreatív zsenialitására, és bebizonyította, hogy a Twin Peaks még mindig képes újítani és meglepni a nézőket. Az új évad nem csupán a sorozat méltó folytatása volt, hanem egy újabb lépés Lynch művészi utazásában, ahol a szürrealizmus és a rejtély kéz a kézben járnak.

 

 

David Lynch: zseni vagy troll?

 

David Lynch nemcsak a televíziózás Hitchcockja, de a modern szürrealizmus mesterének is tekinthető. Az ő Twin Peaks-e nem csak a televíziós szórakoztatás szabályait húzta fel újra, hanem a szürrealista művészetet is új magasságokba emelte. A sorozat nem csak egy pszichedelikus puzzle, hanem egy vizuális és narratív mestermű is. Minden epizódja új kérdéseket vet fel, és minden jelenet valamilyen új, különleges jelentést hordoz.

A sorozatot felölelő rejtély az, hogy vajon Lynch mennyire trollkodik a nézőivel? A szürrealizmus természetéből adódóan sokszor nehéz megkülönböztetni a valóságot a képzelettől, és Lynch mestere a kettő összemosásának. De ez nem jelenti azt, hogy a Twin Peaks csupán egy összetett tréfa lenne. Inkább az a benyomás, hogy Lynch saját szürrealista világát hozta létre, amelyben mindennek van értelme, még ha ez az értelmezés a néző számára nem is mindig egyértelmű.

A végére így hozhatjuk össze a Lynch munkásságát átható kérdést: zseni vagy troll? A válasz valószínűleg mindkettő. Lynch kétségtelenül zseniális rendező, aki képes létrehozni egy olyan világot, amely a nézőket meglepi és elgondolkodtatja. Ugyanakkor nem fél attól, hogy összekavarja a nézőket, és néha talán élvezi is, ha a nézők feje körül kavarja a ködöt. Végül is, ez teszi őt David Lynchnek, a szürrealizmus mestere.

-BadSector-

 

Twin Peaks S01-S02-S03

Rendezés - 9.2
Színészek - 8.5
Történet - 9.2
Látvány/zene/hangok/akció - 9.5
Hangulat - 9.5

9.2

SZÉDÜLETES

David Lynch "Twin Peaks" sorozata a televíziózás történetének egyik legmeghatározóbb alkotása, melyben a rejtély, a szürrealizmus és a zsenialitás keveredik a legfura humorral. Lynch mesteri érintése nyomán a sorozat egy igazi televíziós műalkotás, ami még évtizedekkel a kezdet után is újra és újra képes megújulni, a harmadik, 2017-es évad pedig a széria csúcsa.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu